Combi van centraal en decentraal ventileren in '50 woning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Situatieschets
In onze jaren 50 rijtjeswoning wonen we met twee personen en ventileren we nu vooral door ramen open te zetten. In de keuken hebben we een afzuigkap en in de badkamer een muurventilator. Beide direct naar buiten.

We hebben enige tijd geleden de vloer en spouw laten isoleren. Glas en eventueel kozijnen staan nog op de wensenlijst. Voordat we het huis nog ‘dichter’ maken willen we de ventilatie op orde hebben. We merken dat de ventilatie (vooral in de badkamer, slaapkamer en woonkamer) niet meer voldoende voor ons is (hoge luchtvochtigheid, kookgeuren, CO2 niet gemeten).

We hebben ooit een ventilatie-expert in huis gehad maar die begon over leidingen, koven, etc. Door beperkte ruimte in onze rijtjeswoning zien we dit niet zitten.

Het idee
Omdat we in onze woning weinig ruimte hebben voor leidingwerk is mijn idee om centraal en decentrale wtw-systemen te combineren.
  • Badkamer en slaapkamer (belangrijk): deze kamers grenzen aan elkaar en boven deze ruimtes is een knieschot. Deze ruimte biedt de mogelijkheid om wtw-ventilatie aan te brengen waarbij leidingen lopen naar de badkamer en slaapkamer (en evt. gang). Hieronder in de extra info een lijstje met ventilatieboxen waaraan ik denk.
  • Overige slaapkamers (minder belangrijk): omdat we in deze kamers maar incidenteel zijn, wil ik hier decentraal ventileren. Hierin spreken de Ambientika modellen van Suedwind me aan.
  • Woonkamer + kelder: Hier twijfel ik nog over wat het beste is. Een centraal systeem vanuit de kelder of meerdere decentrale units.
Extra informatie en vragen
  • Is een centraal ventilatie systeem (wat in deze toepassing eigenlijk ook decentraal is) zelf aan te sluiten en te installeren?
  • De centrale ventilatie boxen die ik zo snel kan vinden zijn:
    - Orcon WTW HRC-220 BR compact inclusief wandbeugels - randaarde stekker
    - Vasco D150 Compact WTW - 150 m³/h
    - Vent-Axia WTW Sentinel Kinetic Advance 250SX inclusief voorverwarmer - Rechts - 250m³/h
    - Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO unit E RFT Hoogbouw 200m3/h - euro stekker
    - Zehnder WHR 918 WTW-unit Compact
  • Zijn er nog belangrijke verschillen om rekening mee te houden?
  • Op de slaapkamer willen we een zo stil mogelijk systeem vandaar dat decentrale ventilatie hier afvalt.
  • Op de slaapkamer denken we aan een debiet van 50 m3/h, in de badkamer mag dit meer zijn.
  • topic decentrale ventilatie volledig doorgenomen.
  • In de woonkamer en slaapkamer verwarmen en verkoelen we met airco (warmtepomp). In de badkamer denken we aan een elektrische wallunit of IR-paneel
Graag ontvang ik jullie input en expertise en hoop ik mijn plan verder uit te werken. Wellicht is dit topic ook een inspiratie voor andere huisbezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

giedo555 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:09:
Zijn er nog belangrijke verschillen om rekening mee te houden?
De meeste fabrikanten (alle?) specificeren in hun technische documentatie vaak dB(A) geluidsniveau bij een bepaald debiet/druk, aangezien je aanheeft dat je graag een stil systeem wilt, kun je dit voor het gewenste debiet voor de kandidaat modellen even op een rijtje zetten. Gaat overigens niet altijd hand in hand met gebruik, ik overweeg voor ons huis een Ducobox en die zijn erg stil maar een stuk minder zuinig dan bijvoorbeeld de Q serie van Zehnder.
Op de slaapkamer denken we aan een debiet van 50 m3/h, in de badkamer mag dit meer zijn.
Je moet uitgaan van 30m3/h per persoon, dus voor een slaapkamer 60. Dat zijn 2 ventielen, als je geluid belangrijk vindt. Neem niet te kleine kanaaldiameters, voor die 60 zou ik uitgaan van 125mm, anders meerdere leidingen per ventiel.

Ik zou je adviseren om een plattegrond van je huis te pakken, en daarin per vertrek de gewenste debieten te schrijven en gewenste plaatsing van de ventielen te tekenen. Centrale ventilatie met WTW betekent balansventilatie, dus zowel toevoer als afvoer. Alle andere ventilatieroosters e.d. moeten dan dicht. Aanvoer en afvoer moet dan op 0 uitkomen. Je kunt dan wel lucht zoveel mogelijk hergebruiken, bijvoorbeeld aanvoer in de slaapkamer en afvoer in de badkamer (afvoer altijd in badkamer/keuken/toilet).

Dit filmpje is zeer de moeite waard.

Fabrikanten als Ubbink en Duco kunnen zo'n balans berekening en ventiel plan ook voor jou maken. Even contact opnemen met support met je plattegronden (inclusief maten/oppervlakte) en een omschrijving van je huishouden (aantal personen) en vragen of ze een voorstel kunnen maken van de mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Kite op 30-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
maak het jezelf gewoon makkelijk en doe 1 WTW, minder onderhoud, kosten en stiller. uiteindelijk komen koven niet beneden en heb je op de 1e verdieping vast wel inbouwkasten, beetje creatief denken en je ziet er niks van maar doet wel de grootste klap om een fijn huis te krijgen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulletjen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:48
Ben nieuw hier maar struin vaak rond op het forum. Ik ben zelf ook bezig met het maken van een WTW unit en heb besloten om gebruik te maken van lichte overdruk in de centrale trapkoof (en die te voorzien van roostertjes in plaats van apart overal kanalen aanleggen.

Ik wist niet dat zoiets ook een naam had maar ik kwam er vorige week achter dat Brink het tegenwoordig ook doet (zij noemen het overflow) maar dan met een apart ventiel bovenaan de trap. Waarom buizen aanleggen als je al een trapgat hebt is het idee.

Brink doet het met wat fancy CO2 gestuurde apparatuur maar het basispricipe is vrij simpel. Je blaast de voorverwarmde lucht via de trap het huis in en beneden worden het weer afgezogen. Doordat je minder onderdruk krijgt in huis zul je ook standaard al minder koude lucht van buiten aanzuigen door kieren en naden.

Hier is een link die uitlegt hoe het principe werkt, wel zorgen voor genoeg kieren onder de deuren zodat de lucht wel vrij kan verplaatsen.

https://www.installatie.n...entilatie-zonder-kanalen/

Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

@Pulletjen er zijn meer fabrikanten met zo'n centraal inblaassysteem, Itho Daalderop noemt het QualityFlow.

Verder sluit ik mij aan bij @technopeuter, met 1 centraal systeem bespaar je jezelf waarschijnlijk veel geld en gedoe. @giedo555 misschien kun je je plattegronden hier delen zodat we kunnen meedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
Pulletjen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:10:
Ben nieuw hier maar struin vaak rond op het forum. Ik ben zelf ook bezig met het maken van een WTW unit en heb besloten om gebruik te maken van lichte overdruk in de centrale trapkoof (en die te voorzien van roostertjes in plaats van apart overal kanalen aanleggen.

Ik wist niet dat zoiets ook een naam had maar ik kwam er vorige week achter dat Brink het tegenwoordig ook doet (zij noemen het overflow) maar dan met een apart ventiel bovenaan de trap. Waarom buizen aanleggen als je al een trapgat hebt is het idee.

Brink doet het met wat fancy CO2 gestuurde apparatuur maar het basispricipe is vrij simpel. Je blaast de voorverwarmde lucht via de trap het huis in en beneden worden het weer afgezogen. Doordat je minder onderdruk krijgt in huis zul je ook standaard al minder koude lucht van buiten aanzuigen door kieren en naden.

Hier is een link die uitlegt hoe het principe werkt, wel zorgen voor genoeg kieren onder de deuren zodat de lucht wel vrij kan verplaatsen.

https://www.installatie.n...entilatie-zonder-kanalen/

Misschien heb je er wat aan.
toon volledige bericht
ik heb de onderdelen om zoiets voor mijn woonkamer te bouwen, gewoon een gat in de muur welbekende Noctua ventilator en pwmvoeding, 2 cm van de deur afzagen en gaan met die banaan. co2 sensors zijn echt overbodig, systeem moet gewoon zo hard draaien dat het goed bijft gaan in alle gevallen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulletjen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:48
@technopeuter Zoiets zit ik ook aan te denken. Ik heb een rijtjeswoning met een mooie koof van boven naar beneden in de hoek van de trap. In die koof loopt ook de afzuigspiro van het toilet en de toevoer leidingen voor het sww. Nu blaas ik voorverwarmde lucht tijdelijk via een buis recht de koof in van boven naar beneden. Onderweg passeer je dan natuurlijk de overloop en om de verse lucht dan actiever in de slaapkamers te krijgen is nog wel een dingetje. Momenteel doen we 's avonds het raamrooster open of het raam op een kier. Beneden eindigt de koof in een kast en die heeft voldoende kieren waardoor de verse lucht de kamer instroomt.

Nu heb ik als idee om op onze kleine overloop misschien een verlaagd plafond te maken en dan kijken of ik de raampjes boven de slaapkamerdeuren kan verlagen zodat er een sleuf komt zodat ik heel langzaam lucht van onder de plafonds centraal kan wegtrekken over het verlaagde plafond naar de badkamer (afzuigpunt) zodat er circulatie ontstaat in de kamers.

@Mr_Kite Wist ik niet bedankt voor de tip misschien kan ik nog een beetje inspiratie opdoen van hun methode. :)
Pagina: 1