Situatieschets
In onze jaren 50 rijtjeswoning wonen we met twee personen en ventileren we nu vooral door ramen open te zetten. In de keuken hebben we een afzuigkap en in de badkamer een muurventilator. Beide direct naar buiten.
We hebben enige tijd geleden de vloer en spouw laten isoleren. Glas en eventueel kozijnen staan nog op de wensenlijst. Voordat we het huis nog ‘dichter’ maken willen we de ventilatie op orde hebben. We merken dat de ventilatie (vooral in de badkamer, slaapkamer en woonkamer) niet meer voldoende voor ons is (hoge luchtvochtigheid, kookgeuren, CO2 niet gemeten).
We hebben ooit een ventilatie-expert in huis gehad maar die begon over leidingen, koven, etc. Door beperkte ruimte in onze rijtjeswoning zien we dit niet zitten.
Het idee
Omdat we in onze woning weinig ruimte hebben voor leidingwerk is mijn idee om centraal en decentrale wtw-systemen te combineren.
In onze jaren 50 rijtjeswoning wonen we met twee personen en ventileren we nu vooral door ramen open te zetten. In de keuken hebben we een afzuigkap en in de badkamer een muurventilator. Beide direct naar buiten.
We hebben enige tijd geleden de vloer en spouw laten isoleren. Glas en eventueel kozijnen staan nog op de wensenlijst. Voordat we het huis nog ‘dichter’ maken willen we de ventilatie op orde hebben. We merken dat de ventilatie (vooral in de badkamer, slaapkamer en woonkamer) niet meer voldoende voor ons is (hoge luchtvochtigheid, kookgeuren, CO2 niet gemeten).
We hebben ooit een ventilatie-expert in huis gehad maar die begon over leidingen, koven, etc. Door beperkte ruimte in onze rijtjeswoning zien we dit niet zitten.
Het idee
Omdat we in onze woning weinig ruimte hebben voor leidingwerk is mijn idee om centraal en decentrale wtw-systemen te combineren.
- Badkamer en slaapkamer (belangrijk): deze kamers grenzen aan elkaar en boven deze ruimtes is een knieschot. Deze ruimte biedt de mogelijkheid om wtw-ventilatie aan te brengen waarbij leidingen lopen naar de badkamer en slaapkamer (en evt. gang). Hieronder in de extra info een lijstje met ventilatieboxen waaraan ik denk.
- Overige slaapkamers (minder belangrijk): omdat we in deze kamers maar incidenteel zijn, wil ik hier decentraal ventileren. Hierin spreken de Ambientika modellen van Suedwind me aan.
- Woonkamer + kelder: Hier twijfel ik nog over wat het beste is. Een centraal systeem vanuit de kelder of meerdere decentrale units.
- Is een centraal ventilatie systeem (wat in deze toepassing eigenlijk ook decentraal is) zelf aan te sluiten en te installeren?
- De centrale ventilatie boxen die ik zo snel kan vinden zijn:
- Orcon WTW HRC-220 BR compact inclusief wandbeugels - randaarde stekker
- Vasco D150 Compact WTW - 150 m³/h
- Vent-Axia WTW Sentinel Kinetic Advance 250SX inclusief voorverwarmer - Rechts - 250m³/h
- Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO unit E RFT Hoogbouw 200m3/h - euro stekker
- Zehnder WHR 918 WTW-unit Compact - Zijn er nog belangrijke verschillen om rekening mee te houden?
- Op de slaapkamer willen we een zo stil mogelijk systeem vandaar dat decentrale ventilatie hier afvalt.
- Op de slaapkamer denken we aan een debiet van 50 m3/h, in de badkamer mag dit meer zijn.
- topic decentrale ventilatie volledig doorgenomen.
- In de woonkamer en slaapkamer verwarmen en verkoelen we met airco (warmtepomp). In de badkamer denken we aan een elektrische wallunit of IR-paneel