Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsduijkers
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-08 10:20
Mijn vraag:

Ik heb gister mijn nieuwe setje ddr5 binnen gekregen van Corsair. En wil deze uiteraard op xmp gebruiken. Helaas is het resultaat hiervan dat mijn game na 10 minuten crashed. Weet iemand wat hiervoor de oplossing is?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Corsair Vengeance DDR5 5600MHZ op een Asus ROG strix b660-a mobo met een i7-12700F cpu en een rtx 3070 gpu
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik lees veel op internet dat dit te maken zou kunnen hebben met de laatste driver update die conflict met software zoals MSI afterburner of dergelijke programma's. Mijn vorige setje draaide ook op xmp met lagere snelheid welliswaar. Hier nooit problemen mee gehad. Zelfde channels a2 en b2. verder niets qua instellingen aangepast. wel icue gedownload om de rgb aan te passen. ook een clean boot uitgevoerd zodat alle background software niets meer kunnen aanpassen. na ram profiel op auto en het uitschakelen van alle background software draaide de game weer normaal.
...

[ Voor 17% gewijzigd door larsduijkers op 27-10-2022 12:12 ]

Beste antwoord (via larsduijkers op 27-10-2022 14:07)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:23
larsduijkers schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:23:
Ah kijk, dus 5600mhz is sowieso niet haalbaar zonder die eventuele bios update in de toekomst die dat wel mogelijk maakt? Ik kan dus beter gaan voor het 5200mhz setje en die op xmp laten draaien als alles wat eerder is benoemd niet werkt?
Misschien is die BIOS update er nu al wel ;)

Ik weet niet welke bios je nu draait, maar bijv. bij de laatste update is van 2022/10/19 en om en om staan er bij de updates steeds dingen als "Improve system performance", "Improve system stability" en zelfs op 2022/06/08 specifiek "Improve DRAM stability".

Mocht het met de meest recente update niet werken, dan kun je uit die eerder genoemde QVL lijst een geheugensetje uitzoeken wat sowieso werkt (als je wel 5600 wilt, dan hoeft het niet van corsair te zijn).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van jouw mobo/CPU?

Heb je al eens geprobeerd om niet XMP te gebruiken, maar het geheugen handmatig in te stellen, en dan bijv 200Mhz minder dan het XMP profiel. Of een net iets hoger voltage. Dan kun je kijken of het daarmee stabieler draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je hier wel veel info kunt vinden https://www.intel.co.uk/c...ources/overclock-ram.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
en de voltages voor de geheugen controller is gelockt bij die cpu,daar kan je makkelijk tegenaan lopen.

schroef inderdaad de mhz eens war terug en kijk of dat wel stabiel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsduijkers
Bedankt dusver! Ik ga hiermee aan de slag vanmiddag. Alle informatie helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram voltage op 1.35 V zetten helpt vaak al

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsduijkers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFYKdwvY8cE_F1wHbXBGjFAaKw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DjhFCmVzl5fh5Us4Rmopyrh1.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel informatie gevonden dat mijn mobo in ieder geval 6000mhz (oc) aan zou moeten kunnen. Wat betreft de voltage, dit zie ik in meerdere forumpost voorbij komen dus ik zal daarmee beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
het moederbord kan het wel aan, maar de geheugencontroller van de cpu is de bottleneck.
Verder is het het zeker met ddr5 ook afhankelijk van het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/

Het snelst ondersteunde corsair geheugen is 5200 mhz...

Misschien heb je geluk en komt support ooit met een bios update. Als je nog niet op de meest recente bios zit, dan is een biosupdate bij dit soort zaken sowieso een goed beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsduijkers
Ah kijk, dus 5600mhz is sowieso niet haalbaar zonder die eventuele bios update in de toekomst die dat wel mogelijk maakt? Dus dan zou xmp op 5200mhz wel moeten werken (even logisch gedacht)? en dat zonder eventuele aanpassingen qua voltage en timings?

[ Voor 38% gewijzigd door larsduijkers op 27-10-2022 13:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
larsduijkers schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:23:
Ah kijk, dus 5600mhz is sowieso niet haalbaar zonder die eventuele bios update in de toekomst die dat wel mogelijk maakt? Ik kan dus beter gaan voor het 5200mhz setje en die op xmp laten draaien als alles wat eerder is benoemd niet werkt?
Misschien is die BIOS update er nu al wel ;)

Ik weet niet welke bios je nu draait, maar bijv. bij de laatste update is van 2022/10/19 en om en om staan er bij de updates steeds dingen als "Improve system performance", "Improve system stability" en zelfs op 2022/06/08 specifiek "Improve DRAM stability".

Mocht het met de meest recente update niet werken, dan kun je uit die eerder genoemde QVL lijst een geheugensetje uitzoeken wat sowieso werkt (als je wel 5600 wilt, dan hoeft het niet van corsair te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsduijkers
Ik heb mijn systeem 5 maanden geleden gebouwd dus ik denk inderdaad dat ik moet beginnen bij een bios update haha. En zal vanuit daar kijken wat deze update(s) hebben betekend voor mij specifiek. Onwijs bedankt allen voor de informatie!

Mijn eerste topic ervaring op Tweakers is tot nu toe een 10/10 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsduijkers
Hierbij een update na alle tips die ik gister van jullie heb ontvangen:

Hij draait nu stabiel op XMP 5600mt/s, na het uitvoeren van een biosupdate was dit wel mogelijk. Nog niets met voltage gedaan aangezien dit nu nog niet nodig lijkt. voorlopig laat ik het zo en zal in de toekomst proberen nog iets te verhogen met wat handmatige tweaks. Ik zal hiervoor uiteraard jullie tips wederom goed gebruiken :).

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1