"Smart" maken van oude elektrische vuren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papamzor
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Beste Tweakers,

Wij hebben thuis een groep elektrische vuren aan de muren, 1 per ruimte die opgewarmd wordt, dus 4 vuurtjes in totaal.

Deze verbruiken rond de 2500W en worden rechtstreeks met een kabel uit de muur voorzien van elektriciteit. Dus niet via stopcontact ofzo, elk met een aan/uit knopje aan de zijkant.

Concreet ben ik op zoek naar een oplossing om deze te 'smartifyen', hoe zou ik dit kunnen aanpakken. (Scenarios die ik zou willen voorzien: bij overtollige productie zonnepanelen aanslaan, of via Home Assistant app uit de zetel beneden al de vuurtjes boven inschakelen etc.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Je zou kunnen kijken naar een inbouw-versie van een Sonoff module naar keuze (wifi of Zigbee).
Hier kun je dan bijvoorbeeld ook Tasmota op zetten :).

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-10-2022 12:12 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:25
Kijk eens naar Shelly .
Persoonlijke ervaringen zijn goed. Werken met een eigen app. Maar als je handig bent kun je ze flashen en ze met Homekit laten werken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
Shelly ondersteunt ook mqtt, dan zit je niet aan cloud ellende vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 11:01
Kabel die uit de muur komt afmonteren in een WCD. De kabel richting de vuren afmonteren met contactstop. En dan vervolgens slimme plug in schakelaar gebruiken, of iets van klik-aan-klik uit?
Wel opletten op het maximale vermogen van de schakelaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wees je er wel van bewust dat dit een ontzettend dure manier van verwarmen is! Investeren in bijvoorbeeld een airco om te verwarmen verdient zich met deze tarieven heel snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 11:30

pietje63

RTFM

Misschien eerst even het volgende testen
- vuur aan met aan/uitknop
- stroom eraf (meterkast)
- stroom aan (meterkast)

gaat het vuur nu weer aan?
Zo niet, dan gaat een stroomonderbreker niet werken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in >> Smarthome

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46
Papamzor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:07:
Beste Tweakers,

Wij hebben thuis een groep elektrische vuren aan de muren, 1 per ruimte die opgewarmd wordt, dus 4 vuurtjes in totaal.

Deze verbruiken rond de 2500W en worden rechtstreeks met een kabel uit de muur voorzien van elektriciteit. Dus niet via stopcontact ofzo, elk met een aan/uit knopje aan de zijkant.

Concreet ben ik op zoek naar een oplossing om deze te 'smartifyen', hoe zou ik dit kunnen aanpakken. (Scenarios die ik zou willen voorzien: bij overtollige productie zonnepanelen aanslaan, of via Home Assistant app uit de zetel beneden al de vuurtjes boven inschakelen etc.)
wat voor aan/uit knopje is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 06:43

Yucon

*broem*

Let erop dat de 2500w meer is dan de meeste slimme schakelaars aankunnen. Er zullen er wel zijn die dat kunnen maar over het algemeen stopt het bij 10a/2200-2300w.

Waarschijnlijk zou het desondanks toch wel goed gaan. Maar als je ze toch nog moet kopen kun je net zo goed exemplaren kopen die er wel geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat @Yucon zegt. Een Sonoff/Shelly is prima, maar voor hogere vermogens zoals in dit geval zou ik er een losse magneetschakelaar bij zetten. De smart controller schakelt dan de magneetschakelaar en de daadwerkelijke belasting loopt door de magneetschakelaar die daar veel degelijker voor is uitgevoerd.

Maar nog beter is het om te verwarmen met een airco, dat scheelt een factor 3-4 aan verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 19-05 09:22
ThinkPad schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:50:
Wat @Yucon zegt. Een Sonoff/Shelly is prima, maar voor hogere vermogens zoals in dit geval zou ik er een losse magneetschakelaar bij zetten. De smart controller schakelt dan de magneetschakelaar en de daadwerkelijke belasting loopt door de magneetschakelaar die daar veel degelijker voor is uitgevoerd.

Maar nog beter is het om te verwarmen met een airco, dat scheelt een factor 3-4 aan verbruik.
Mwa, een Shelly Plug (dus niet de Plug-S) of de DIN-rail modules van Shelly doen gewoon 16A (hier doen ze onder andere onze sauna, welke 15A doet, zonder problemen).
Pagina: 1