Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik kan gamen, alsook wat "werken" in een dual-monitor setup (denk aan spelen met VMs en wat scripts uittesten, geen game dev of video editing).
Games als Cosmoteer, Timberborn, Factorio, en misschien ook Satisfactory en Dyson Sphere Program, zou ik minstens in 1080p -- maar liefst 1440p -- willen kunnen spelen. 60Hz lijkt me een minimum?
Idealiter is het systeem ook niet te luid en is het stroomverbruik ook wat onder controle.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een €1.500 lijkt me een mooie grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 1080p scherm, maar zou dit als 2de monitor gebruiken. Advies voor "hoofdscherm" is welkom en hoeft niet per sé in dit budget meegeteld te worden.
Keyboard, muis, headset heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan (PC-builder Alternate). Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Ik heb ook geopteerd om voldoende USB-poorten te voorzien alsook de mogelijkheid om later te upgraden naar 2.5Gbps ethernet "omdat het kan".
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb qua hardware geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Ik heb geopteerd voor Noctua-fans omdat ze gekend staan voor hun stilte. Intel CPU heb ik gekozen omdat ik in het verleden issues heb gehad met AMD en Linux.
Naar OS zou ik graag Linux-based willen werken, voor zover mijn gewenste games dan ook kunnen draaien (via Wine desnoods?).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Looks doen er niet meteen toe.
Stilte en laag energieverbruik zijn belangrijke punten.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Tips naar dual-monitor setup zijn ook welkom.
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik kan gamen, alsook wat "werken" in een dual-monitor setup (denk aan spelen met VMs en wat scripts uittesten, geen game dev of video editing).
Games als Cosmoteer, Timberborn, Factorio, en misschien ook Satisfactory en Dyson Sphere Program, zou ik minstens in 1080p -- maar liefst 1440p -- willen kunnen spelen. 60Hz lijkt me een minimum?
Idealiter is het systeem ook niet te luid en is het stroomverbruik ook wat onder controle.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een €1.500 lijkt me een mooie grens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 1080p scherm, maar zou dit als 2de monitor gebruiken. Advies voor "hoofdscherm" is welkom en hoeft niet per sé in dit budget meegeteld te worden.
Keyboard, muis, headset heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan (PC-builder Alternate). Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Ik heb ook geopteerd om voldoende USB-poorten te voorzien alsook de mogelijkheid om later te upgraden naar 2.5Gbps ethernet "omdat het kan".
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederbord | GIGABYTE B660 DS3H AX DDR4, socket 1700 moederbord | € 171,90 | € 171,90 |
1 | CPU | Intel® Core i5-12400F, 2,5 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor | € 239,90 | € 239,90 |
2 | Geheugen | G.Skill 16 GB DDR4-3200 kit werkgeheugen | € 53,90 | € 107,80 |
1 | Grafische kaart | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC grafische kaart | € 429,00 | € 429,00 |
1 | SSD | SAMSUNG 980, 500 GB SSD | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Harde schijf | Seagate BarraCuda 1 TB harde schijf | € 41,99 | € 41,99 |
1 | Voeding | be quiet! System Power 9 CM 700W voeding | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Behuizing | Chieftec UK-02B-OP cube-behuizing | € 44,99 | € 44,99 |
2 | Case fan | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap 120x120x25 case fan | € 34,99 | € 69,98 |
1 | Case fan | Noctua NF-A8 PWM chromax.black case fan | € 24,99 | € 24,99 |
1 | CPU-koeler | Noctua NH-L9x65U cpu-koeler | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Kaartlezer | ICY BOX IB-867a kaartlezer | € 49,99 | € 49,99 |
1 | USB-controller | SilverStone ECU02-E interface kaart | € 49,29 | € 49,29 |
1 | USB-controller | DeLOCK Dual poort USB 3.0 PCIe adapter usb-controller | € 29,99 | € 29,99 |
1 | Netwerkkaart | ICY BOX IB-LAN300-PCI netwerkadapter | € 29,99 | € 29,99 |
Totaal | € 1.504,51 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb qua hardware geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Ik heb geopteerd voor Noctua-fans omdat ze gekend staan voor hun stilte. Intel CPU heb ik gekozen omdat ik in het verleden issues heb gehad met AMD en Linux.
Naar OS zou ik graag Linux-based willen werken, voor zover mijn gewenste games dan ook kunnen draaien (via Wine desnoods?).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Looks doen er niet meteen toe.
Stilte en laag energieverbruik zijn belangrijke punten.
Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Tips naar dual-monitor setup zijn ook welkom.