Niet-smart waterdetector (5V)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1of6Billion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 07:53
Mijn houten schuurtje is 25jaar oud heeft een plat dak met bitumen. Door dat het zo oud is ligt de waterafvoer/regenpijp niet meer helemaal op het laagste punt. Dit structureel oplossen gaat wel een keer gebeuren, maar er zijn andere prioriteiten.
Nou heb ik een snert-goedkoop aquariumpompje met USB-stroom gekocht op Amazon. Samen met 2 meter pvc slang. Als er water op de schuur staat zet ik het pompje een paar seconden aan. Zodra het water stroomt zet ik het pompje uit en hevelt nagenoeg al het water vanzelf weg.
Nou zou ik dit graag automatiseren. Naar mijn idee is iets van een arduino al overkill voor zoiets. Eigenlijk heb ik genoeg aan een componentje dat (5V) aanschakelt zodra er water aanwezig is. Én een componentje dat na 30sec weer alles uitschakelt. Ik heb geen idee of zoiets bestaat, laat staan hoe het heet.

Iemand een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
In mijn airco zit zo'n pompje.
Zodra er condenswater ontstaat, gaan het pompje aan om het water weg te pompen.
Wellicht is dat een optie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microscchakelaar met een kurk eraan 😅
bij water gaat die kurk drijven, en activeert de handel, water weg, connectie ook

zoiets zal bij ome ali wel te koop zijn
bijv https://www.aliexpress.com/item/1005004144255352.html?

ah, hij moet na een paar seconden uit? er zijn genoeg simpele "Power Off Delay" boardjes te koop voor een paar euro. Die schakelt dan automatisch uit na een zelf in te stellen tijd.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Rondom een opamp en ik geloof ook de bekende 555 zijn genoeg waterniveau detectie schakelingen te vinden.

Je kunt ook bij de Conrad, Velleman of gewoon op ebay/Ali kijken of je een kant-en-klare module kunt vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Dat er water op bitumen blijft staan is op zichzelf geen probleem, is het wel nodig dat beetje weg te pompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 22:15
NE555 als one-shot, genoeg voorbeelden te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1yFede4JplMISW2RAM380vaJV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZckBqLQW3WuRfT04nWqlTKmg.png?f=user_large

Deze doet het, nadat S1 is ingedrukt (kun je de kurk met microswitch voor gebruiken) een paar seconde het relay bekrachtigen en gaat daarna uit, totdat S1 weer wordt ingedrukt.

Door het vergroten van Cx kun je de inschakeltijd vergroten van een aantal seconden tot uren.

Kosten zonder relay waarschijnlijk onder de euro..

[ Voor 4% gewijzigd door Looney11 op 28-10-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
GarBaGe schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:39:
In mijn airco zit zo'n pompje.
Zodra er condenswater ontstaat, gaan het pompje aan om het water weg te pompen.
Wellicht is dat een optie?
€80-200. Da's me te gek voor een tijdelijke oplossing. Daarnaast is het zoeken en er van leren meer dan de helft van de fun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:12:
microscchakelaar met een kurk eraan 😅
bij water gaat die kurk drijven, en activeert de handel, water weg, connectie ook

zoiets zal bij ome ali wel te koop zijn
bijv https://www.aliexpress.com/item/1005004144255352.html?

ah, hij moet na een paar seconden uit? er zijn genoeg simpele "Power Off Delay" boardjes te koop voor een paar euro. Die schakelt dan automatisch uit na een zelf in te stellen tijd.
Ah, interessant. Dit lijkt een goeie oplossing. Aan de andere kant hebben we het over 2, misschien 3cm water. Ik twijfel of dat diep genoeg is hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
memphis schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
Rondom een opamp en ik geloof ook de bekende 555 zijn genoeg waterniveau detectie schakelingen te vinden.

Je kunt ook bij de Conrad, Velleman of gewoon op ebay/Ali kijken of je een kant-en-klare module kunt vinden.
Dit heeft in zich om lekker compact te worden. Mijn electro-skills zijn echter praktisch non-existent. O-)
Maar, in ieder geval bedankt voor de juiste trefwoorden. Als ik er met soldeerwerk niet uit kan komen, ga ik dit verder onderzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
SA007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:00:
Dat er water op bitumen blijft staan is op zichzelf geen probleem, is het wel nodig dat beetje weg te pompen?
Key word(s): 25 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier in de schuur een vijverpomp (waterval) dmv een smartplug (HUE) aangesloten.
Net binnen bereik van de WiFi.

Je wil/zegt niet smart maar dat is maar net hoe ver je er in wil gaan.
Even op afstand dmv de app even aan en uit zetten en je bent er ook. In de aanbieding zijn die dingen niet echt duur.
Moet je natuurlijk wel iets van "smart" in huis hebben.
En anders (via Marktplaats) een KAKu\U setje?
Natuurlijk moet dit alles wel binnen bereik van je WiFi zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 07:31
Op onze 25 jaar oude aanbouw (ook bitumen) staat altijd een laagje water en dat is blijkbaar juist goed. Bedoel je dat jouw bitumen slecht is?
Pagina: 1