Hoe levert een energieleverancier stroom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-09 08:14
Ik kom hier op Google niet veel informatie over tegen, ik vind het een interessant onderwerp en dacht dat men op Tweakers hier misschien wel wat meer van weet.

De basisuitleg is uiteraard dat er een netbeheerder is die de kabels onderhoudt en dat de energieleveranciers hier energie over leveren.

Wat ik niet begrijp is dat de kabels die onder de grond liggen en/of in complexen liggen, vaak gedeeld zijn.

Dus stel dat mijn buurman grijze stroom afneemt van Bedrijf X en ik neem groene stroom af van Bedrijf Y. Hoe komt de groene stroom dan specifiek bij mij terecht en de grijze stroom bij mijn buurman als het door dezelfde kabel gaat?

Dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die terugleveren. Lever je dan specifiek terug aan de energieleverancier waar je bij zit of kan deze stroom dan weer bij een ieder terecht komen die bij een hele andere energieleverancier zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is volgens jou het verschil tussen grijze stroom en groene stroom, behalve de manier waarop het is opgewekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Dat komt niet specifiek bij jou terecht. Als jij 1200kWh groene stroom afneemt, dan zal je leverancier er voor zorgen dat er 1200kWh uur op het net terecht komt. De kans dat jij die 1200kWh uur daadwerkelijk zelf gebruikt is nihil.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 27-10-2022 11:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 21:53

de Peer

under peer review

FlyingPineapple schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:36:

Dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die terugleveren. Lever je dan specifiek terug aan de energieleverancier waar je bij zit of kan deze stroom dan weer bij een ieder terecht komen die bij een hele andere energieleverancier zit?
Die stroom loopt met name naar je buren, en anders de wijk. Het vloeit naar je omgeving zeg maar. Niet eerst naar een centrale oid.

De 'leverancier' is hier alleen administratief bij betrokken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Luit schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:39:
Wat is volgens jou het verschil tussen grijze stroom en groene stroom, behalve de manier waarop het is opgewekt?
Geen verschil, het is even een voorbeeldje.

De vraag is of je echt de energie krijgt van het bedrijf waar je bij zit of dat je energie bij een hele andere leverancier vandaan kan komen omdat de kabels gedeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 21:53

de Peer

under peer review

FlyingPineapple schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Geen verschil, het is even een voorbeeldje.

De vraag is of je echt de energie krijgt van het bedrijf waar je bij zit of dat je energie bij een hele andere leverancier vandaan kan komen omdat de kabels gedeeld zijn.
Nee stroom wordt puur administratief verhandeld.

Als ik naar mezelf kijk:
-Ik heb 57 zonnepanelen. De stroom verkoop ik allemaal aan Innova tegen 91 cent per kWh (1 jaar vast contract).
-De stroom gaat eerst via mijn 1e slimme meter naar 'buiten' en door mijn 2e slimme meter weer naar 'binnen'.
-Als ik zelf stroom verbruik binnenshuis, koop ik daarvoor administratief stroom in tegen 10-30 cent per kWh via Tibber (day ahead contract). Echter komt de stroom gewoon van mijn eigen zonnepanelen.

Fysiek gebruik ik mijn eigen zonnestroom, echter verkoop ik dit voor 100% en koop ik voor 100% elders goedkoop stroom in.
Mijn eigen zonnestroom is te veel waard om zelf (administratief) te verbruiken, want ik kan het elders goedkoper inkopen.

Ik doe dus hetzelfde als wat de grote energieleveranciers doen. Het is allemaal adminstratief.

Dus ja, het is een bizarre situatie momenteel. 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bedankt voor de reacties allen, interessant.

Ik snap nu ineens waarom er zoveel kleine leveranciers zijn ontsproten de laatste jaren.

Het klinkt namelijk alsof het héél makkelijk is om energieleverancier te zijn, er lijkt weinig kennis van de "hardware" nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FlyingPineapple schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:41:
Nee, dat is niet het geval. Het is niet dat er aan een electron een adresstickertje geplakt wordt zodat die weet waar die naar toe moet. Er loopt niet een specifieke kabel van iedere leverancier naar iedere aansluiting, waardoor dat onderscheid te maken is.

Het onderscheid tussen groene en grijze stroom is ook niet meer dan wat certificaten die ervoor geregeld zijn. Als jij dichterbij een kolencentrale woont dan een windmolenpark, dan zul je vrijwel zeker de stroom van die kolencentrale binnenkrijgen, ook al heb je groene stroom.
FlyingPineapple schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:48:
Het klinkt namelijk alsof het héél makkelijk is om energieleverancier te zijn, er lijkt weinig kennis van de "hardware" nodig.
Dat klopt, daar is de netbeheerder voor.

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 27-10-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je energieleverancier is eigenlijk een energiehandelaar. Het zorgt er voor dat jouw verbruik word gekocht op de energiemarkt. Als je een contract hebt met voorwaarden zoals groene stroom, dan zal jouw deel van het verbruik groen zijn. Het is echter niet zo dat je per se dat ene pakketje stroom van jouw leverancier krijgt. Het is 1 grote pool, waar iedereen aan levert en uit trekt.

Sommige energieleveranciers hebben zelf centrales. Maar dat hoeft dus niet. Ik weet niet precies hoe/of het mogelijk is om energie binnen hetzelfde bedrijf te verhandelen, omdat er zo veel gedeelde resources zijn.

Een verhandelaar koopt op de energiemarkt genoeg energie om hun klanten te bedienen. Dat kunnen ze op de langetermijnmarkt doen (denk een jaar), of de kortetermijnmarkt (denk over 15 minuten, of de komende minuut), of een combinatie hiervan. Als ze meer inkopen dan hun klanten verbruiken, kost ze dat geld en afhankelijk van het systeem waar binnen ze vallen kunnen ze ook een boete krijgen.

Deze boete kan ontstaan omdat het elektriciteitsnetwerk in evenwicht moet blijven. De afname moet hetzelfde zijn als de levering. Dit beinvloed de markt ook nogal. Zo kan het zijn dat als het stormt, of als de zon goed schijnt in mei, je geld toe zou kunnen krijgen om energie te gebruiken. Dit omdat er meer aanbod is dan afname. Als het systeem te veel uit balans valt (te veel afname, te weinig product) krijg je te maken met systeem uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 18:11
Stroom = stroom. Er wordt in totaal precies zoveel stroom opgewerkt als er wordt gebruikt. Onafhankelijk van de soort bron of afnemer.

Er is geen verschil in grijze of groene. Als je overstapt van energieleverancier verandert er NIETS aan de daadwerkelijke/fysieke levering van stroom naar jouw huis. Er wordt niets omgeschakeld, er wordt niets aangepast. Er worden alleen maar administratieve wijzigingen gedaan.

De netbeheerder zorgt er fysiek voor dat de stroom van de opwekkers (zonnepanelen, windmolens, gascentrales, kolencentrales, kerncentrales, etc) bij de verbruikers komt (jouw huis). Daar heb je dus als privepersoon ook geen keuze in.

Sommige energieleveranciers (eigenlijk energiehandelaren inderdaad) verkopen je groene stroom uit windmolens. Maar als het niet waait, gaat niet opeens het licht uit toch!? Dan draai jij op dat moment niet op groene stroom uit windmolens! Geeft niet, want administratief dekken ze dat wel af. Waar deze energieleveranciers alleen voor zorgen is dat ze genoeg groene stroom uit windmolens inkopen gedurende het jaar om jou verbruik af te dekken. En dat zou dus in theorie in 1 winderig dagje gedekt kunnen zijn. :)

Maar in een windstille nacht krijg je gewoon stroom uit een gas/kolen/biomassa/kerncentrale!

[ Voor 45% gewijzigd door FragDaddy op 27-10-2022 13:09 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1