Mijn vraag:
Ik (lees: mijn vrouw en ik) ben vanaf 1 september trotse eigenaar een vrijstaande houtskeletbouw woning. Woning is gebouwd in 1993/1994 en was voorzien van een heteluchtverwarming. Mijn wens is 'van het gas af', dus het hele heteluchtverwarmingssysteem is inmiddels gedemonteerd. Daarvoor in de plaats komt vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp en zonnepanelen. Daarnaast ook flink aan het verbouwen qua indeling, wat geresulteerd heeft in het feit dat we een nieuwe keuken aangeschaft hebben. De keuken wordt voorzien van Siemens Studioline apparatuur en is bij mij de aanzet geweest om verder te gaan verdiepen in smarthomes. Verder had ik ook wel de wens om 'iets' te gaan doen met slimme verlichting. Aangezien ik druk aan het verbouwen ben, is dit voor mij hét moment om voorzieningen te treffen of om wat voor manier dan ook mijn woning voor te bereiden op huisautomatisering. Op het moment van schrijven is het eind oktober en begin december komt de stucadoor. Ik heb dus nog 1 maand tijd voor 'elektra aanpassingen' omdat ik nu nog vrij eenvoudig wanden en plafons open kan trekken om het e.e.a. te installeren/aan te passen/ toe te voegen, waar ik later gemak van heb.
Mijn situatie:
Maar ik weet niet goed waar te beginnen, wat ik wel en niet moet doen. Daarom graag jullie advies over:
- Ik volg topics op het forum en heb o.a. dit Tweakers artikel https://tweakers.net/revi..._privacy_en_local_control al gelezen, wat mij al mooi op weg geholpen heeft.
welke voorzieningen moet ik treffen qua elektra/netwerk om mijn huis smart-ready te maken?
Achtergrond informatie:Ik (lees: mijn vrouw en ik) ben vanaf 1 september trotse eigenaar een vrijstaande houtskeletbouw woning. Woning is gebouwd in 1993/1994 en was voorzien van een heteluchtverwarming. Mijn wens is 'van het gas af', dus het hele heteluchtverwarmingssysteem is inmiddels gedemonteerd. Daarvoor in de plaats komt vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp en zonnepanelen. Daarnaast ook flink aan het verbouwen qua indeling, wat geresulteerd heeft in het feit dat we een nieuwe keuken aangeschaft hebben. De keuken wordt voorzien van Siemens Studioline apparatuur en is bij mij de aanzet geweest om verder te gaan verdiepen in smarthomes. Verder had ik ook wel de wens om 'iets' te gaan doen met slimme verlichting. Aangezien ik druk aan het verbouwen ben, is dit voor mij hét moment om voorzieningen te treffen of om wat voor manier dan ook mijn woning voor te bereiden op huisautomatisering. Op het moment van schrijven is het eind oktober en begin december komt de stucadoor. Ik heb dus nog 1 maand tijd voor 'elektra aanpassingen' omdat ik nu nog vrij eenvoudig wanden en plafons open kan trekken om het e.e.a. te installeren/aan te passen/ toe te voegen, waar ik later gemak van heb.
Mijn situatie:
- Ik heb nog geen bestaand netwerk, geen ervaring en begin dus blanco
- Ik heb dus ook nog geen verlichting etc. aangeschaft en kan nog alle kanten op.
- Qua smarthomeplatform zit ik aan Homey te denken vanwege het complete plaatje/gebruiksvriendelijkheid. Wellicht is later Home Assistent een optie. Eerst maar eens thuis worden in smarthomes en de smaak te pakken zien te krijgen.
- Stopcontacten zijn ongeaard
- Slimme verlichting, geen voorkeur voor merk
- Flows kunnen maken (via. bijvoorbeeld Homey)
- Mijn vrouw ervaart 'knoppenstress'. Dus moet ten alle werken en via schakelmateriaal bedienbaar zijn.
- Niet afhankelijk zijn van internet: ik zou graag van afstand willen kunnen communiceren met met huis maar als er geen internet is moet het systeem ook werken
- Het mag niet alleen mijn speeltje zijn. Mijn vrouw en eventuele gasten moeten het gemak ervan ervaren. Denk aan het welbekende voorbeeld van de oppas die niet weet hoe die verlichting aan moet doen of de gordijnen niet dicht krijgt.
- Systeem moet uitbreidbaar zijn in de toekomst met bv. deurbel, stofzuiger, muziek, gordijnen kunnen communiceren
Terug naar de vraag:
Ik ben dus nog druk aan het klussen en heb met de installateur 4 weken tijd om wandcontactdozen, lichtpunten, centraaldozen etc aan te passen of voorzien van zogeheten Shelly's.Maar ik weet niet goed waar te beginnen, wat ik wel en niet moet doen. Daarom graag jullie advies over:
- Wat moet ik met de wandcontactdozen/lichtpunten om eventuele apparaten/lampen welke ik erop aansluit, smart-ready te maken?
- Radioprotocol: wifi, bluetooth, Zigbee, Z-Wave en 433MHz, infrarood ???
- Qua netwerk nog voorzieningen treffen?
- Tips voor (extra) wandcontactdozen? (om in de toekomst ook .... te kunnen automatiseren...)
- Tips voor verlichting/lampen?
- Extra tips waarvan jij nu al denkt: "Goh, Joost211 denk hier ook aan, want daar ga jij geen spijt van krijgen!"
- Ik volg topics op het forum en heb o.a. dit Tweakers artikel https://tweakers.net/revi..._privacy_en_local_control al gelezen, wat mij al mooi op weg geholpen heeft.
Joost de Weerd