Installatiehulp gevraagd om woning smart ready te maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost211
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 10:10
Mijn vraag:

welke voorzieningen moet ik treffen qua elektra/netwerk om mijn huis smart-ready te maken?

Achtergrond informatie:
Ik (lees: mijn vrouw en ik) ben vanaf 1 september trotse eigenaar een vrijstaande houtskeletbouw woning. Woning is gebouwd in 1993/1994 en was voorzien van een heteluchtverwarming. Mijn wens is 'van het gas af', dus het hele heteluchtverwarmingssysteem is inmiddels gedemonteerd. Daarvoor in de plaats komt vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp en zonnepanelen. Daarnaast ook flink aan het verbouwen qua indeling, wat geresulteerd heeft in het feit dat we een nieuwe keuken aangeschaft hebben. De keuken wordt voorzien van Siemens Studioline apparatuur en is bij mij de aanzet geweest om verder te gaan verdiepen in smarthomes. Verder had ik ook wel de wens om 'iets' te gaan doen met slimme verlichting. Aangezien ik druk aan het verbouwen ben, is dit voor mij hét moment om voorzieningen te treffen of om wat voor manier dan ook mijn woning voor te bereiden op huisautomatisering. Op het moment van schrijven is het eind oktober en begin december komt de stucadoor. Ik heb dus nog 1 maand tijd voor 'elektra aanpassingen' omdat ik nu nog vrij eenvoudig wanden en plafons open kan trekken om het e.e.a. te installeren/aan te passen/ toe te voegen, waar ik later gemak van heb.

Mijn situatie:
  • Ik heb nog geen bestaand netwerk, geen ervaring en begin dus blanco
  • Ik heb dus ook nog geen verlichting etc. aangeschaft en kan nog alle kanten op.
  • Qua smarthomeplatform zit ik aan Homey te denken vanwege het complete plaatje/gebruiksvriendelijkheid. Wellicht is later Home Assistent een optie. Eerst maar eens thuis worden in smarthomes en de smaak te pakken zien te krijgen.
  • Stopcontacten zijn ongeaard
Mijn wens:
  • Slimme verlichting, geen voorkeur voor merk
  • Flows kunnen maken (via. bijvoorbeeld Homey)
  • Mijn vrouw ervaart 'knoppenstress'. Dus moet ten alle werken en via schakelmateriaal bedienbaar zijn.
  • Niet afhankelijk zijn van internet: ik zou graag van afstand willen kunnen communiceren met met huis maar als er geen internet is moet het systeem ook werken
  • Het mag niet alleen mijn speeltje zijn. Mijn vrouw en eventuele gasten moeten het gemak ervan ervaren. Denk aan het welbekende voorbeeld van de oppas die niet weet hoe die verlichting aan moet doen of de gordijnen niet dicht krijgt.
  • Systeem moet uitbreidbaar zijn in de toekomst met bv. deurbel, stofzuiger, muziek, gordijnen kunnen communiceren
.
Terug naar de vraag:
Ik ben dus nog druk aan het klussen en heb met de installateur 4 weken tijd om wandcontactdozen, lichtpunten, centraaldozen etc aan te passen of voorzien van zogeheten Shelly's.
Maar ik weet niet goed waar te beginnen, wat ik wel en niet moet doen. Daarom graag jullie advies over:
  • Wat moet ik met de wandcontactdozen/lichtpunten om eventuele apparaten/lampen welke ik erop aansluit, smart-ready te maken?
  • Radioprotocol: wifi, bluetooth, Zigbee, Z-Wave en 433MHz, infrarood ???
  • Qua netwerk nog voorzieningen treffen?
  • Tips voor (extra) wandcontactdozen? (om in de toekomst ook .... te kunnen automatiseren...)
  • Tips voor verlichting/lampen?
  • Extra tips waarvan jij nu al denkt: "Goh, Joost211 denk hier ook aan, want daar ga jij geen spijt van krijgen!"
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik volg topics op het forum en heb o.a. dit Tweakers artikel https://tweakers.net/revi..._privacy_en_local_control al gelezen, wat mij al mooi op weg geholpen heeft.

Joost de Weerd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Je vrouw is verstandig. Ik wil ook ten allen tijde de belangerijke zaken gewoon met een drukknop of schakelaar kunnen aansturen, ook al doet het internet raar, ligt netwerk plat of heb je je smartphone door de WC gespoeld.
Diepe inbouwdozen met Shelly's zijn een heel handige oplossing om nuttig te automatiseren (ja, het is leuk dat je elk stopcontact individueel kan schakelen en het vermogen uitlezen, maar dat kost ook een vermogen). Drukknoppen zijn handiger dan schakelaars (vooral bij dimmers).

Let ook op met je budget, je kan later nog Shelly's toevoegen, maar een leiding bijslijpen voor een extra stopcontact hier of daar is moeilijker. Voorzie ook naar elke ruimte bedraad netwerk, altijd handig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:35
Ik beperkt me tot mijn ervaring met licht, die ik schakel via Shelly's. Idee sluit aan bij je eigen idee (en dat van je vrouw) het moet werken zonder internetverbinding en iedereen moet gewoon met knoppen de lampen aan kunnen doen.

Wat handig is:
  • Diepte van de inbouwdozen, zeker op plekken waar meerdere verbindingsklemmen zitten.
  • Zorg dat je een blauwe draad bij de schakelaars hebt-> voor schakelen zonder blauwe draad heb je anders een apart (en duurdere) Shelly nodig + een bypass als de load minder dan 20W is.
  • Weet niet hoe groot je huis is, maar het kan denk ik nooit kwaad om 1 of 2 netwerk punten boven te hebben
  • Beetje afhankelijk van hoeveel van die Shellies je wilt plaatsen zou ik even het max aantal clients van je router checken. Ik had zelf dat dit wat trager begon te worden naarmate ik de limiet naderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Ik zit een beetje met dezelfde uitdaging maar het duurt nog even voordat ik de definitieve keuze ga maken, we zijn nog bezig met de ruwbouw. Ben er de laatste tijd niet meer mee bezig geweest maar mijn voorlopige keuze is op Zigbee gevallen in combinatie met waarschijnlijk home assistant (maar is volgens mij ook met Homey te combineren).

Waarom:
Eigen mesh netwerk, niet afhankelijk van wifi bereik en werkt dus ook lokaal zonder internet.
Te combineren met bedrade schakelaars.
Geen vender lock-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51

Whuzz

Dodgeball!

naftebakje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:25:
Je vrouw is verstandig. Ik wil ook ten allen tijde de belangerijke zaken gewoon met een drukknop of schakelaar kunnen aansturen, ook al doet het internet raar, ligt netwerk plat of heb je je smartphone door de WC gespoeld.
Diepe inbouwdozen met Shelly's zijn een heel handige oplossing om nuttig te automatiseren (ja, het is leuk dat je elk stopcontact individueel kan schakelen en het vermogen uitlezen, maar dat kost ook een vermogen). Drukknoppen zijn handiger dan schakelaars (vooral bij dimmers).

Let ook op met je budget, je kan later nog Shelly's toevoegen, maar een leiding bijslijpen voor een extra stopcontact hier of daar is moeilijker. Voorzie ook naar elke ruimte bedraad netwerk, altijd handig.
Mee eens.

Ik heb vrijwel alle knoppen met Zwave uitgerust, dus áchter de bestaande schakelaar (en in een paar gevallen via een Zwave dimmer die de bestaande dimmer vervangt).

De uitvinder van die schakelaars was een slim persoon. Wanneer jij een donkere kamer in loopt wil je het licht aan doen. En tadaaa, die schakelaar zit precies daar waar jij de kamer in loopt. Kost je minder dan een seconde! Super handig!
Ik kan ze ook via mijn smartphone bedienen, of via een touchscreen op elke verdieping, of zelfs via spraak. Dus ik kan op 4 manieren de lampen aan doen. Drie keer raden welke manier we het meest gebruiken? ;)

Daarnaast, stel je wil je huis verkopen. Maar de potentiele koper snapt niets van "smart home", heeft knoppenstress, en vind het allemaal maar eng. In mijn geval zeg ik dan: "Vergeet wat ik heb gezegd. Het zijn allemaal gewoon standaard schakelaars, dus gebruik dat gewoon".

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in Smarthome. Schopje daarheen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of je gaat hobbyen of je doet het goed. Als je het goed wilt doen kijk je naar KNX of Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:08
Dat hangt er vanaf wat je onder "hobbyen" verstaat, dat begint pas vaak met vage chinese meuk of bepaalde software die meerder keren per week een update krijgen.

Kies een commerciële controller die aan je wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:08
Whuzz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

De uitvinder van die schakelaars was een slim persoon. Wanneer jij een donkere kamer in loopt wil je het licht aan doen. En tadaaa, die schakelaar zit precies daar waar jij de kamer in loopt. Kost je minder dan een seconde! Super handig!
Ik kan ze ook via mijn smartphone bedienen, of via een touchscreen op elke verdieping, of zelfs via spraak. Dus ik kan op 4 manieren de lampen aan doen. Drie keer raden welke manier we het meest gebruiken? ;)
Een smarthome is meer dan "bedienen dmv een smartphone"
Als er iets is wat ik niet gebruik is het dat.
Het enige waar deze voor wordt gebruikt is om meldingen weer te geven die je graag wil hebben.
In mijn geval bv:
er is post
er staat iemand aan de deur
etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:09
Goed, het liefste roep ik meteen Zigbee en Home Assistant. Dat voldoet aan je wensen.

Maar het feit is dat je zoveel keuze hebt dat je kans hebt dat het fout afloopt en zaken niet goed samenwerken. Dan is Homey een veel veiligere keuze.

Ik denk dat het gezien je wensen verstandig is om voor een standaard zoals Zigbee of Z-Wave te gaan, dat is al een stuk minder storingsgevoelig dan Wifi en bied je de mogelijkheid om oplossingen van verschillende fabrikanten te combineren.

Ik heb zelf bij het automatiseren ook gekozen voor oplossingen die ook stand-alone werken, dus ook als de hub (in mijn geval home assistant) off-line is.
Dat heb ik bereikt door schakelaars te gebruiken welke zowel zigbee zijn als gewoon "hardware" schakelen, en het gebruik van modules die ik in de lasdozen geplaatst heb en welke met schakelaars verbonden zijn.

In dit geval heb ik het dus over modules zoals de Philips Hue Wall Switch Module waarmee je je bestaande schakelaars slim maakt.

Belangrijk is om voor bekende merken te kiezen. Laat je niet verleiden door het grote aanbod van no-name producten op Chinese websites, vaak zijn ze wel gebaseerd op techniek van bijv. Tuya, maar de kwaliteit van de pcb's is gewoon niet goed en de producten kunnen brandgevaarlijk zijn.

Voordeel van Homey is dat het met bijna alles samenwerkt, dus ook Z-Wave en Zigbee, en de toekomst Matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost211
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 10:10
Allen bedankt voor reactie. Daarnaast ook contact gezocht met een smarthome webshop.

Samenvattend:
  • In je (ver)bouw fase ervoor zorgen dat je extra blauwe draden trekt naar de schakelaars. Zoals @Telesto hierboven ook aangeeft.
  • Indien je misschien de wens om later slimme gordijnen/raamdecoratie toe te passen: zorg ervoor dat je voeding krijgt bij je kozijnen
  • Platform: Home Assistent is het meest complete, maar Homey gebruiksvriendelijker. Nadat je de smaak te pakken hebt kan je altijd nog switchten naar HA.
  • Protocol: Z-wave en Zigbee: dit werkt ook stand-alone en werkt goed samen met bijna alles.
  • Merk: alleen betrouwbare/bekende merken toepassen
Ik plaats nu (midden in verbouwing) nog niet direct shelly's, want dat kan achteraf ook wel. Ik weet namelijk ook nog niet wat ik qua lampen wil kopen. Als ik direct slimme verlichting toepas, heb ik dat ook niet nodig.

Joost de Weerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 16:18
@Joost211 Als je de mogelijkheid nog hebt, gebruik diepere inbouwdozen (zoals @Telesto ook aangaf). Iets inbouwen achter een schakelaar/stopcontact/lasdoos is 1000x makkelijker als je net wat meer ruimte hebt.

Ook voor slimme lampen geldt, prijs is van invloed op de kwaliteit. Philips Hue is gewoon veel beter dan een Ikea of Innr en miles-away beter dan Gledopto, maar daar betaal je wel voor. Succes met de verbouwing!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:31
Ik heb ook mn woning grotendeels voorzien van smart toepassingen. Heel leuk om te maken en te bedenken. Ik doe het nooit meer.

Uitgefaseerde technieken/protocollen, updates en onderhoud toepassen, kapotte zaken vervangen, het lijkt wel werk. En wat te doen als je ouder word? Kan/wil je dit tot aan je dood blijven onderhouden?

En voor de mensen die roepen dat je goed moet documenteren…. Voor wie? Het nageslacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
O085105116N schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:37:
Ik heb ook mn woning grotendeels voorzien van smart toepassingen. Heel leuk om te maken en te bedenken. Ik doe het nooit meer.

Uitgefaseerde technieken/protocollen, updates en onderhoud toepassen, kapotte zaken vervangen, het lijkt wel werk. En wat te doen als je ouder word? Kan/wil je dit tot aan je dood blijven onderhouden?

En voor de mensen die roepen dat je goed moet documenteren…. Voor wie? Het nageslacht?
Ik gaf eerder al aan dat je niet moet hobbyen.

Als je gewoon een net KNX of Loxone systeem neerzet dan is dat van meerwaarde voor je huis en kan (bijna) iedere elektricien daarmee werken.

Dit zijn immers ook de systemen die in nagenoeg ieder kantoorgebouw worden toegepast.

Als je hiermee een start wilt maken betekent het wel dat je een kabels wat anders wilt aanleggen. Van een centraaldozen systeem naar een stersystern. Dus ieder stopcontact of lichtpunt met een eigen kabel naar een centraal punt.

En verder naar iedere sensor of actor een bus (KNX) of UTP (Loxone) kabel. Ook vanuit het centrale punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Sethro schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:
[...]

Ik gaf eerder al aan dat je niet moet hobbyen.

Als je gewoon een net KNX of Loxone systeem neerzet dan is dat van meerwaarde voor je huis en kan (bijna) iedere elektricien daarmee werken.

Dit zijn immers ook de systemen die in nagenoeg ieder kantoorgebouw worden toegepast.

Als je hiermee een start wilt maken betekent het wel dat je een kabels wat anders wilt aanleggen. Van een centraaldozen systeem naar een stersystern. Dus ieder stopcontact of lichtpunt met een eigen kabel naar een centraal punt.

En verder naar iedere sensor of actor een bus (KNX) of UTP (Loxone) kabel. Ook vanuit het centrale punt.
Dat is ook mn punt. De TS heeft het over oa homeassistant. Knx is dan weer knetter duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
O085105116N schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is ook mn punt. De TS heeft het over oa homeassistant. Knx is dan weer knetter duur.
Iedere kwaliteit heeft z’n prijs en je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Je moet zo’n systeem qua prijs niet vergelijken met wat aan elkaar geknoopte Chinese massa producten. Betrouwbaarheid, kwaliteit, afwerking, mogelijkheden zijn onvergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Dus, je hobbyt jezelf de kist in, of je betaald je blauw.
Pagina: 1