Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1GHL4NDR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-11-2023
Welke tv binnen een redelijke prijsrange is de beste optie voor een lichte kamer?

Ik ben me aan het oriënteren welke tv ik moet aanschaffen, mijn probleem is een hele lichte kamer waarbij ik bij veel donkere series bijvoorbeeld house of the dragon vooral naar mezelf in de reflectie aan het kijken ben. De Samsung QN90B is denk ik de beste optie hoewel de samsung oled s95b ook goed lijkt te zijn tegen reflectie. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Wellicht handig om erbij te vermelden op welke tv model je dit 'probleem' ervaart. Daarnaast is je denkwijze ergens logisch maar ook weer niet.

Films en series worden op een bepaalde manier gemasterd om de intentie van de maker zoveel mogelijk te behouden, en wordt ervan uitgegaan dat men de film/ serie in een semi donkere kamer kijkt. Niet voor niets dat tv's en monitoren op 100/ 120 cd/m2 worden gekalibreerd in SDR.

Omdat de maker een bepaalde gevoel wilt meegeven en de productie in dit voorbeeld dus relatief donker wordt gemasterd wil je dit automatisch compenseren door middel van de helderheid te verhogen, nadeel hiervan is dat o.a. schaduwdetails of bepaalde lichtinvallen in de scene verpest worden.

Als je een liefhebber bent en je goede beeldkwaliteit belangrijk vindt is de eerste stap die je kunt nemen het inkomende licht (deels) blokkeren.

De S95B gaat betere om met reflecties, bij de QN90B kun je last hebben van een regenboogeffect. Ook is de S95B de betere keus op het gebied van beeldkwaliteit.

Hou er rekening mee dat Samsung geen ondersteuning biedt voor Dolby Vision, en dat de meeste HDR titels in dit format uitkomen. De S95B/ QN90B zal dan terugvallen op HDR10 wanneer het een Dolby Vision signaal ontvangt. Doordat beide Samsung modellen een hoge (piek)helderheid hebben wordt dit gemis gedeeltelijk opgevangen echter blijft er nog steeds een goed waarneembaar verschil bestaan tussen HDR10 en Dolby Vision. Daarnaast wijkt de PQ curve af van reference en laat de QN90B HDR beelden te helder zien, ongeacht het HDR format. De S95B gaat hier veel beter mee om en volgt de PQ curve relatief goed.