WiFi6: welke switches?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedricneyts
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-11-2022
Voor een school:
Binnenkort vernieuwen we onze switches naar Ruckus 550 en 650. Deze laatste hebben een snelheid van 2,5Gbps.

In ons netwerk hebben we nog enkele tragere 10/100 switches, maar ook onze Gb-switches zijn aan vervanging toe. En ook een deel van de bekabeling is niet voorzien op de hogere snelheden (cat5)

Nu vraag ik mij af of het wat overroepen is om naar 10Gb switches over te stappen wetende dat onze internetverbinding maar 500 Mbps heeft., en er in België nog geen of weinig pakketten beschikbaar zijn die nu al hogere snelheden aanbieden.
Of zouden 1Gb switches ook voldoende zijn om alles aan te kunnen?

We hebben geen interne opslag meer, alles draait online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je intern geen storage hebt, en al je data dus eigenlijk gelijk naar buiten gaat, dan heb je niet meer nodig dan die 500Mb/s van je internet verbinding. Dus in dat opzicht zou ik zeggen dat 1Gb/s switches zat zijn (waarom moeten je betaande eigenlijk vervangen worden?).
Het prijsverschil met 2.5Gb/s of zelfs 10Gb/s switches is best aanzienlijk, en voegen voor nu in elk geval niet veel toe als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zegt "WiFi-6", maar dat is een standaard, geen type. Meest low-end apparaten hebben niet eens meer dan 100Mbps Ethernet (srsly...), terwijl je ook tri-band monsters hebt met 10GbE die het zinnig nodig hebben. Zeker in een semi-professionele omgeving kan er zwaar geschut hangen. Geef aan wat je hebt, dan kunnen we iets roepen.

Maar....

Volledig eens met Terw_Dan, als je geen locale transfers doet, hoeft niets sneller te zijn dan je internetverbinding omdat dat altijd de bottleneck zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 27-10-2022 10:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Het enige wat ik mij nog kan voorstellen is dat je een specifieke usecase habt waarvan je nu al weet dat je meer dan 1gbps wlan op een specifiek oppervlakte nodig hebt.

Dan kan het wel zo zijn dat je nu niet meer dan 500mbps internet kunt krijgen, maar mogelijk toekomstig wel, in dat geval kan het de moeite lonen om nu wel voor multirate te kiezen.

Ik weet het, het is een longshot maar switches koop je nu eenmaal niet voor een jaartje, 5 tot 7 jaar vooruit kijken zou hier het devies moeten zijn.

Als je hier geen specifieke usecassus voor kunt bedenken met de directie, dan zie bovenstaand :-)

Hou er ook rekening mee dat multirate prima geschikt is voor oudere bekebeling en zelf "speed stepback" uitvoert naar een lagere snelheid tot 1gbps als de kwaliteit van de bekabeling te wensen over laat.

Dan kan het dus zijn dat een lange kabel niet boven de 1gbps uit gaat komen maar een kortere van de zelfde generatie wel tot op 10gbps zou kunnen opereren.

[ Voor 23% gewijzigd door mash_man02 op 27-10-2022 12:45 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Weet je zeker dat die kabels cat5 zijn en geen cat5e?

Als het echt cat5 is lijkt het me verstandiger om het beschikbare geld te investeren in het vervangen van cat5 kabels door cat6 utp kabels en nu niet in switches te stoppen.
Pas als je bekabeling in orde is heeft het zin om snellere switches te kopen, anders is het weggegooid geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2022 13:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 18:27
heb je zoveel load dat je in troubles zou komen met 1gbps limitatie op een accespoints ? ...

om uberhaupt die 1gbps leeg te kunnen trekken ,ga je echt al huuuge number of connecties moeten hebben .. Dus Nee... ik denk dat ,zonder goeie usecase, je beter centen elders gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zonder usecase valt er niks over te zeggen. Daarnaast heeft de 550 alleen 1 Gigabit Ethernet en de 650 2.5 Gigabit Ethernet.

Aangezien we niet weten hoeveel accesspoint er komen. Er daarbij ook niet weten of alles naar 1 patchkast loopt, of de accespoints naar verschillende switches gaan. En waarvoor men de wifi gebruikt. Is het koffie dik kijken en kunnen we vanalles gaan bedenken hier.

Je weet overigens dat die ruckus series 1000+ aantikken per stuk ? Stevig budget voor een school heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
10 leraren, 50 leraren, 100 leraren?
10 devices, 20 devices, 100 devices?

En als ze allemaal op die ene 500mb/s zitten dan is echt alles boven de 1Gb nutteloos.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het feit dat er nu nog 100mbit switches aanwezig waren zegt eigenlijk al heel veel

Ik ben het dan ook eens met mensen hiervoor
Eerst kabels en dan switches

Vraag is inderdaad of er veel onsite servers staan die veel data verstouwen een onsite ELO bijvoorbeeld kan wel wat data gebruiken

Maar dat geldt dan eigenlijk vooral voor je core netwerk in zeker zin zou ik een 100mbit zonder overcap prima kunnen begrijpen per desktop

Ga je met accespoints werken dan lijkt het misschien verstandig om highend spul met een 10GE backhaul op te tuigen maar eerlijk gezegd vraag ik met af of ik bij high load niet liever gewoon voor gbit devices zou kiezen voor het prijsverschil kun je makkelijk een heul aantal meer ophangen

Dan liever 10 devices met 1gbit backbone
En 100 cliënts elk dan 4 van 2,5gbit met elk 250 users als er dan een wegvalt blijft je netwerk tenminste werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:51
Binnenkort vernieuwen we onze switches naar Ruckus 550 en 650. Deze laatste hebben een snelheid van 2,5Gbps.
Je hebt het over vervangen van switches maar noemt vervolgens Ruckus Accespoints als vervanging.

Wat ga je nu vervangen je switches of je accespoints?

Cloud ☁️

Pagina: 1