Vreemde flikker LED die uit staat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-10 21:05
Er doet zich sinds kort een vreemd probleem voor in mijn electra thuis.

Of nouja - wellicht was het probleem er al langer, maar komt het nu pas aan het "licht" (pun intended) door het aansluiten van kerstverlichting.

Wat is het probleem:

Ik heb verschillende LED lampen en strings aangesloten op tijdschakelaars. Wanneer het uit staat, komt er om de +-10 seconden even een korte flikker in 2 (verschillende) van de uitstaande led strings. Dit herhaalt zich eindeloos.

Om een voorbeeldje te geven van hoe dat er uit ziet:

De trafo die hier aan zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkONcVJmZUAw-nMYyHj_li0fFWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1SoxCH7DNBCeUxIPRQpvxBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten 2 identieke ledslingers aangesloten op die locatie, in dezelfde verlengsnoer, en slechts 1 van de 2 doet dit.

Dan zit er aan de voorkant van mijn terrein nog een andere led kerstverlichting, op een andere groep, op een andere schakelaar, die hetzelfde doet. Ander merk, wel vergelijkbaar kwa trafo/voltage.

Wat ik al geprobeerd heb:
-ouderwetse tijdschakelaars vervangen (door Deltaco SH-P01 wifi sockets)
Dat lost niets op. Als ik de tijdschakelaars compleet uit het stopcontact trek, dan stop het (natuurlijk) wel.

Ik ben zeer benieuwd wat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Nog even verder gespeurd, want het is natuurlijk wel irritant.

De lichten aan de voorkant van de tuin knipperen veel sneller dan de eerder getoonde video:

De adapter die daar aan zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ket7wJZLztz8Qd1nLn8Z0XRcmcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Mta7yRedJaYv1J1OqBvQTGS.jpg?f=fotoalbum_large

In het midden van de tuin zit nog een andere led-string aangesloten, van hetzelfde merk, maar iets korter. Deze knippert niet, maar geeft juist een constante zeer lichte gloed af. Moeilijk vast te leggen op een foto - maar hier zie je het wel aardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5sAkEN0tH-BwB0DcwHL23_s8fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjTdDlKcrqfnMCOSEPlp5E6J.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zit aangesloten op adapter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88reKzGAJMS6qrZdzNnOd7H8mzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAl5DXDfEdijXgJkfqZq369p.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde merk, zelfde serie als de knipperende adapter, echter met 3,6w ipv 6w.

Schiet mij maar lek, iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:27
Heb je de tijdschakelaar ook al eens omgedraaid in het stopcontact? Tijdschakelaars schakelen vaak 1-polig, het kan zijn dat dan de nul geschakeld word ipv de fase, er blijft dan eigenlijk gewoon spanning op de lamp staan. ( de fasedraad tot aan de lamp staat dan onder spanning)

Spaarlampen zijn hier ook gevoelig voor en blijven dan soms gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Stokertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:01:
Heb je de tijdschakelaar ook al eens omgedraaid in het stopcontact? Tijdschakelaars schakelen vaak 1-polig, het kan zijn dat dan de nul geschakeld word ipv de fase, er blijft dan eigenlijk gewoon spanning op de lamp staan. ( de fasedraad tot aan de lamp staat dan onder spanning)

Spaarlampen zijn hier ook gevoelig voor en blijven dan soms gloeien.
Slim, dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. Ik had wel de trafo's zelf andersom in de (nu wlan ipv)tijdschakelaar gestoken.

Ik ga het meteen even proberen.

EDIT: @Stokertje zo simpel kan het zijn.... 8)7

Probleem opgelost! Thanks!

Blijkbaar zitten er in verschillende batches (van dezelfde lampjes) dus toch verschillen in de trafo, want andere lampjes aangesloten op dezelfde wifi-schakelaar bleven wel gewoon uit.

[ Voor 17% gewijzigd door XelaRetak op 27-10-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Mooi zo, en weer wat geleerd! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Dat is trouwens ook de reden dat je altijd moet meten als je bijvoorbeeld een lamp gaat ophangen. Een hoop mensen zetten de lamp uit met de schakelaar in de muur en gaan er dan vanuit dat de bedrading in plafond spanningsloos is, als deze verkeerd is aangesloten en de nul schakelt ipv fase staat er dus nog gewoon spanning op 1 van de draden in het lichtpunt in het plafond, maar de lamp is wel uit……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 00:10
Ik heb vergelijkbare symptomen met een bewegingssensor in mijn nieuwe huis.
Ik merkte het toen ik een LED lamp ophing op het lichtpunt.

Zou dat hetzeflde probleem kunnen zijn (als in: verkeerd aangesloten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ja, dat lijkt er wel op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
XelaRetak schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Slim, dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. Ik had wel de trafo's zelf andersom in de (nu wlan ipv)tijdschakelaar gestoken.

Ik ga het meteen even proberen.

EDIT: @Stokertje zo simpel kan het zijn.... 8)7

Probleem opgelost! Thanks!

Blijkbaar zitten er in verschillende batches (van dezelfde lampjes) dus toch verschillen in de trafo, want andere lampjes aangesloten op dezelfde wifi-schakelaar bleven wel gewoon uit.
meestal zit er in dergelijke adapters geen transformator, maar een schakelende voeding ;) als inderdaad alleen de nul geschakeld wordt kan het zijn dat er via een andere route stroom weglekt, en die leds van tegenwoordig hebben zo weinig energie nodig dat ze dan dus soms al licht gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Stokertje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:23:
Dat is trouwens ook de reden dat je altijd moet meten als je bijvoorbeeld een lamp gaat ophangen. Een hoop mensen zetten de lamp uit met de schakelaar in de muur en gaan er dan vanuit dat de bedrading in plafond spanningsloos is, als deze verkeerd is aangesloten en de nul schakelt ipv fase staat er dus nog gewoon spanning op 1 van de draden in het lichtpunt in het plafond, maar de lamp is wel uit……
Als je bruin als schakeldraad aansluit ben je echt aan het beunen. Komt gelukkig volgens mij bijna niet voor. Maarja, zeg nooit nooit.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
borft schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

meestal zit er in dergelijke adapters geen transformator, maar een schakelende voeding ;) als inderdaad alleen de nul geschakeld wordt kan het zijn dat er via een andere route stroom weglekt, en die leds van tegenwoordig hebben zo weinig energie nodig dat ze dan dus soms al licht gaan geven.
Vaak wel ja inderdaad, als de adapter erg licht van gewicht is kan je er wel vanuit gaan dat er een schakelende voeding inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
chaoscontrol schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Als je bruin als schakeldraad aansluit ben je echt aan het beunen. Komt gelukkig volgens mij bijna niet voor. Maarja, zeg nooit nooit.
Nee, klopt, maar zou er niet direct vanuit gaan. Als je gaat werken aan de uitgang van een tijdschakelaar of bewegings sensor die eerder genoemd werd die “uit” staat omdat de lamp niet brand is het gevaar zeker aanwezig. In dit topic dus al 2x.

Was meer een waarschuwing van “als lamp uit is kan er nog wel degelijk spanning op staan, houd daar rekening mee”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-10 08:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dit is een capacitieve lekstroom. Stroom is niet genoeg om de leds te laten branden. Wel laadt het een capaciteit op tot een niveau waarop de leddriver begint te werken. Na een heel korte tijd (flits) is de capaciteit alweer leeg en moet hij weer opladen. Zou je de draad vrij in de lucht hangen dan zal het mogelijk niet optreden of langzamer knipperen. Als stekker omdraaien helpt, dan wordt inderdaad mogelijk enkelpolig geschakeld.

Theo

Pagina: 1