Vraag

• Gillian1981
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 14:58
Na iets van 8 jaar trouwe dienst heeft mij huidige tv LG 47LB561V het vorige week begeven.
Dus het is tijd voor een nieuwe tv en ook gelijk maar een sound systeem.

Ik zoek een?
Qua tv neig ik naar een Samsung QN95A of QN95B. Twijfel alleen nog tussen een 55" of 65". Ik kies hier voor een QLED in plaats van een OLED in verband met het feit dat mijn tv dicht bij ramen komt te staan/hangen en in de middag er vol op zon staat op deze muur.

Qua sound system ben ik op zoek naar een soundbar. Ik ben geen enorme audiofiel dus voor mij is een systeem op basis van een losse reciever in combinatie met speakers overkill. Momenteel heb ik een Stereo receiver in bruikleen, die volgens mij uit de jaren 80 komt, als ik het internet mag geloven. Een Technics SA-212 met 2 speakers die denk uit dezelfde periode komen. :P

Wat is je budget?
Tussen de €2.500 en €3.000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk voornamelijk Youtube, Amazon Prime en HBO Max. Daarnaast ook gamen. Gebruik nu nog een Xbox One, maar die wil ik tezijnertijd ook gaan vervangen met een Xbox Series X of een PS5

Wat heb je zelf al gevonden?

Samsung QN95A
Samsung QN95B
Sony X95J

Qua soundbar denk ik misschien aan een:
Samsung HW-Q930B

Welke vragen heb je hier nog over?
Qua TV ben ik er dus eigenlijk al een beetje uit. Tenzij iemand misschien nog op- of aanmerkingen heeft, of misschien andere opties aan kan dragen.
Qua soundbar weet ik het niet zo goed. Heeft iemand ervaring met de Samsung HW-Q930B? Op internet kom ik wel goede reviews tegen. Ik zou natuurlijk ook voor een Samsung HW-Q990B kunnen kiezen, maar is het die extra €300 (ongeveer) waard? Of zijn er misschien nog andere opties waar ik naar zou kunnen kijken.
Is het naast dit alles trouwens ook aan te raden om nog apart een Mediaspeler aan te schaffen?

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik me de afgelopen 8 jaar niet echt bezig gehouden heb met de voortgang van technieken met betrekking tot TV en geluid. Ik moest bijvoorbeeld zelfs googlen om te kijken wat nu HDR10+ en Dolby Vision nu inhouden. :9 Ik voel me oud, en ik ben pas 41. 8)7

Mocht ik nog iets vergeten zijn te melden of als er vragen zijn dan hoor ik het graag. :)

[Voor 1% gewijzigd door Gillian1981 op 27-10-2022 18:21. Reden: Sony X95J toegevoegd]

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Hou er rekening mee dat Samsung geen ondersteuning biedt voor Dolby Vision, en dat de meeste HDR titels in dit format uitkomen. De QN9xA/ QN9xB zal dan terugvallen op HDR10 wanneer het een Dolby Vision signaal ontvangt. Doordat beide Samsung modellen een hoge (piek)helderheid hebben wordt dit gemis gedeeltelijk opgevangen echter blijft er nog steeds een goed waarneembaar verschil tussen bestaan tussen HDR10 en Dolby Vision. Daarnaast wijkt de PQ curve af van reference en laat de QN9xA/ QN9xB HDR beelden te helder zien, ongeacht het HDR format. Ook vallen schaduwdetails weg.

Wanneer je een kritische kijker bent en accuraatheid belangrijk vindt is de Sony 65X95J een betere keus. Dit model geeft HDR correct weer, ondersteund Dolby Vision, biedt betere processing (denk o.a. aan kleurengradatie, motion handling en up scaling), OS is uitgebreiden, werkt fijner/ soepeler en heeft daarnaast een betere bouwkwaliteit. Door het kiezen voor accuraatheid laat de X95J wel iets meer blooming zien, dit is een bewuste keuze om schaduwdetails te behouden.

Qua soundbar biedt de Q930B een betere prijs-kwaliteitverhouding, de meerprijs die je voor de Q990B betaald is het niet waard.

• Gillian1981
Freshouttheoven schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:41:
Hou er rekening mee dat Samsung geen ondersteuning biedt voor Dolby Vision, en dat de meeste HDR titels in dit format uitkomen. De QN9xA/ QN9xB zal dan terugvallen op HDR10 wanneer het een Dolby Vision signaal ontvangt. Doordat beide Samsung modellen een hoge (piek)helderheid hebben wordt dit gemis gedeeltelijk opgevangen echter blijft er nog steeds een goed waarneembaar verschil tussen bestaan tussen HDR10 en Dolby Vision. Daarnaast wijkt de PQ curve af van reference en laat de QN9xA/ QN9xB HDR beelden te helder zien, ongeacht het HDR format. Ook vallen schaduwdetails weg.

Wanneer je een kritische kijker bent en accuraatheid belangrijk vindt is de Sony 65X95J een betere keus. Dit model geeft HDR correct weer, ondersteund Dolby Vision, biedt betere processing (denk o.a. aan kleurengradatie, motion handling en up scaling), OS is uitgebreiden, werkt fijner/ soepeler en heeft daarnaast een betere beeldkwaliteit. Door het kiezen voor accuraatheid laat de X95J wel iets meer blooming zien, dit is een bewuste keuze om schaduwdetails te behouden.

Qua soundbar biedt de Q930B een betere prijs-kwaliteitverhouding, de meerprijs die je voor de Q990B betaald is het niet waard.
Bedankt voor de terugkoppeling.
De Sony X95j had ik eerder inderdaad ook al eens voorbij zien komen, maar eigenlijk niet meer aan gedacht. Waarschijnlijk een beetje met het idee in m'n achterhoofd van nieuwer equals beter.

Ik moet wel zeggen dat ik nog geen HDR10+ of Dolby Vision TV heb gehad/gezien. Dit word ook m'n eerste 4K scherm, dus er gaat een wereld voor me open. Ik ga er sowieso dus enorm op vooruit.

Je maakt wel goed punten met betrekking tot de X95j in ieder geval, dus deze zet ik bij deze op m'n lijstje. :)

• Gillian1981
Blijkt dat de Sony X95J niet op mijn tv meubel gaat passen aangezien de voet van de 65" versie alleen in de brede stand kan. Zover ik heb begrepen hebben alleen de 75"en 85" versies de optie om de voet ook in de smalle stand te plaatsen.

Had niet verwacht dat het zoeken naar een TV zo lastig kan zijn.
Hoe meer reviews je leest, hoe lastiger het word.

• Freshouttheoven
Hmm, dat is jammer.

Je zou ook naar de Sony X95K kunnen kijken, dit model heeft wel een aanpasbare voet in 65”, is momenteel wel erg overpriced maar wellicht dat je met Black Friday een mooie deal kunt scoren.

Er valt helaas niet veel te kiezen in het high end LCD segment, de focus ligt meer en meer op OLED. Misschien dat je een oplossing kunt vinden voor het invallende licht, dan heb je wat meer keus en krijg je er een betere beeldkwaliteit voor terug. Een lichte ruimte is geen issue voor een OLED, UV licht (lees: sterke zonkracht) daar in tegen helaas wel.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 12:04
Ik kijk voor dit soort apparatuur altijd op whathifi.com. Die hebben reviews in elk budget en ook prijswinnaars (best buy) per budget. Ook goede uitleg.

• Gillian1981
Ik zit inderdaad nu ook te denken om misschien toch voor een OLED te gaan.
Dan maar een beetje spelen met de gordijnen misschien (zijn verduisterend gordijnen dat dat scheelt).
Of misschien iets van een hoes voor de TV voor overdag als ik geen tv kijk.
Ik kijk eigenlijk alleen in het weekend overdag tv. Voor de rest is het 's avonds.

Misschien deze?
LG CS 65"
of
LG C2

@bert pit Bedankt! Ga ik daar ook even kijken.

[Voor 9% gewijzigd door Gillian1981 op 29-10-2022 19:56]

• Freshouttheoven
Whathifi is een en slechte bron, het zijn verkapte advertorials en geen onafhankelijke reviews.

De LG 65CS6 is overpriced, ouder paneel in een ouder jasje met de nieuwste SoC.

Imo kun je het beste de keus tussen de volgende modellen maken;

LG C2
LG G2
Sony A8xJ

De G2 biedt als meerwaarde een heat sink en heeft de hoogste (piek)helderheid en kan dus HDR indrukwekkender weergeven, wordt helaas zonder voet geleverd.

Vergeleken met de LG modellen biedt de A8xJ als meerwaarde; betere processing (motion handling, upscaling, kleurengradatie, tone mapping etc.), semi-glossy toplaag (minder reflecties dan bij andere OLED tv’s), betere geluids- en bouwkwaliteit en een uitgebreidere/ snellere OS.

De 65A8xK (te koop voor 1900 euro na cachback) is de opvolger van de A8xJ, maar momenteel de meerprijs imo niet waard. Beeldkwaliteit is bijna identiek, interne speakers hebben een upgrade gehad en de achterkant is meer verstevigd. 65A84J is o.a. hier te koop voor 1699 euro.

• Gillian1981
Top, dan word het dus waarschijnlijk een LG C2 of een Sony A8xJ.

• Gillian1981
A84J is besteld! :)

Nu de Soundbar nog.

• SurvivalTrotter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 15:24
Freshouttheoven schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:27:
Whathifi is een en slechte bron, het zijn verkapte advertorials en geen onafhankelijke reviews.

De LG 65CS6 is overpriced, ouder paneel in een ouder jasje met de nieuwste SoC.

Imo kun je het beste de keus tussen de volgende modellen maken;

LG C2
LG G2
Sony A8xJ

De G2 biedt als meerwaarde een heat sink en heeft de hoogste (piek)helderheid en kan dus HDR indrukwekkender weergeven, wordt helaas zonder voet geleverd.

Vergeleken met de LG modellen biedt de A8xJ als meerwaarde; betere processing (motion handling, upscaling, kleurengradatie, tone mapping etc.), semi-glossy toplaag (minder reflecties dan bij andere OLED tv’s), betere geluids- en bouwkwaliteit en een uitgebreidere/ snellere OS.

De 65A8xK (te koop voor 1900 euro na cachback) is de opvolger van de A8xJ, maar momenteel de meerprijs imo niet waard. Beeldkwaliteit is bijna identiek, interne speakers hebben een upgrade gehad en de achterkant is meer verstevigd. 65A84J is o.a. hier te koop voor 1699 euro.
Bedankt voor goede informatie! Welke bronnen vind jij goed?

• Freshouttheoven
SurvivalTrotter schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:30:

Bedankt voor goede informatie! Welke bronnen vind jij goed?
Bronnen die betrouwbaar en relatief toegankelijk zijn;

Digitaltrends
Flatpanelhd
Rtings (om een eerste selectie te maken)

• SurvivalTrotter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 15:24
Bedankt! Rtings was ik ergens anders al tegengekomen. Tekst tussen haakjes vind ik praktisch en haakjes zou ik weghalen. Ooit geleerd dat wat tussen haakjes staat niet zo belangrijk is en sindsdien gebruik ik ze veel minder. :)

Ik wens je vele #EWTPWGYE (mijn hashtag ;) )!!!-momenten

[Voor 12% gewijzigd door SurvivalTrotter op 27-11-2022 12:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee