Kan een PCI-e 4.0 m.2 NVME ssd in een PCI-e 5.0 slot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-10 01:16
Ik heb de volgende hardwarelijst samengesteld om mijn bijna 8 jaar oude i7-5820k pc te vervangen:

uitvoering: ASUS PRIME B650-PLUS
uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF552C40BBAK2-64 (staat op QVL mobo)
uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed
uitvoering: Noctua NH-D15S chromax.black
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB ( 2 stuks )
uitvoering: Lian Li LANCOOL II Wit
uitvoering: Seagate ST2000DM008, 2TB ( 2 stuks in raid 0 )
uitvoering: MSI GeForce RTX 3090 Ti Gaming X TRIO 24G [reeds in bezit]
uitvoering: Seasonic Focus GX-1000 [reeds in bezit]

De vraag is alleen met betrekking tot de beide m.2. sloten op het moederbord. Het ene slot is geschikt voor PCI-e m.2 nvme 5.0 (waarvan ik overigens nog geen zie op de pricewatch) en de andere is 4.0. Ik hou het gewoon makkelijk, maar ga wel voor een goed merk in dit geval de Samsung 980 Pro 1TB, wat genoeg is voor Windows, alle tools ik gebruik en een aantal games. De andere ssd is puur voor data verwerking, de 'werkschijf' zeg maar en nog 2 stuks Seagate 2TB in raid 0 voor 'niet belangrijke' data waar ik ook backups van heb.

Heel verhaal, maar uiteindelijk is de vraag; de genoemde Samsung SSD heeft een heatsink. In de omschrijving van het moederbord is niet echt duidelijk of dit problemen oplevert qua ruimte. Voor zover ik kan zien niet in het 2e slot, maar het 1e slot lijkt een overkapping te hebben (??). En afgezien van dat, werkt een PCI-e 4.0 m.2 nvme ssd wel gewoon in een PCI-e 5.0 slot? Volgens 'enkele' bronnen op google is het wel compatible, maar het blijft dan ook bij enkele bronnen. Zo'n 5.0 ssd is natuurlijk nog sneller, maar je moet al heel gek doen om 4.0 vol te krijgen.

Als er overigens nog suggesties zijn over de genoemde hardware (build) die nog moet plaats vinden dan is dat uiteraard welkom :-)

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 27-10-2022 12:41)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat gaat prima werken. Ik heb zelf een WD Black M.2 in het PCIe 5.0 slot van m'n ASrock X670E Pro RS moederbord en werkt prima.

Het zou ook wel raar zijn als het niet zou werken. Videokaarten doen het toch ook gewoon in een hogere PCIe spec slot? En zelfs vice versa.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 17:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja PCI-e is backwards compatibel. Kan zelfs zijn dat de schijf beter zijn hoge doorvoer kan houden nu dat de bus niet de flessenhals is

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat gaat prima werken. Ik heb zelf een WD Black M.2 in het PCIe 5.0 slot van m'n ASrock X670E Pro RS moederbord en werkt prima.

Het zou ook wel raar zijn als het niet zou werken. Videokaarten doen het toch ook gewoon in een hogere PCIe spec slot? En zelfs vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hero of Time schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:09:

Wat mij deed twijfelen is dat op moment van schrijven er nog helemaal geen m.2. PCI-e 5.0 nvme ssd's zichtbaar waren in de Pricewatch. Maar allicht komt dit later nog wel, een ssd kun je altijd zo vervangen.

De heatsinks, zullen die problemen op gaan leveren?

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 29-10-2022 05:06 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Snowwie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
Je moederboard heeft een meegeleverde heatsink die volgens de handleiding op beide M.2 slots gemonteerd kan worden. Ik kan niet vinden hoe hoog die precies is, maar er is dus op beide slots ruimte voor een SSD + heatsink, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Is er overigens een reden dat je twee losse 1TB SSD's wil? Een enkele 2TB is goedkoper.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snowwie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Wat mij deed twijfelen is dat op moment van schrijven er nog helemaal geen m.2. PCI-e 5.0 nvme ssd's zichtwaar waren in de Pricewatch. Maar allicht komt dit later nog wel, een ssd kun je altijd zo vervangen.
Die staan gepland voor komende maand.
Als je de cover van je moederbord weer terug wilt plaatsen: ja, dat wordt een probleem. Want de cover van het moederbord doet dienst als heatsink. Het is daarom verstandig om van te voren na te gaan of je de M.2 in een slot gaat prikken die niet bedekt wordt door een plate of dat die wel wordt bedekt. Want als het wel wordt bedekt, is er geen heatsink nodig en dat scheelt weer wat in de prijs van de M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Migrator schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Je moederboard heeft een meegeleverde heatsink die volgens de handleiding op beide M.2 slots gemonteerd kan worden. Ik kan niet vinden hoe hoog die precies is, maar er is dus op beide slots ruimte voor een SSD + heatsink, daar zou ik me geen zorgen over maken.
Nee, de specificaties met betrekking tot m.2. ssd's met heatsinks zijn niet geheel duidelijk. Ik heb alles inmiddels binnen, maar ik moet er nog mee bezig om te zien hoe het allemaal precies zit.
Is er overigens een reden dat je twee losse 1TB SSD's wil? Een enkele 2TB is goedkoper.
Omdat er 2 aansluitingen zitten en ik ook een E-drive als 'werkschijf'. Nu gebruik ik 2 reguliere 500GB sata ssd's, maar die halen samen niet de snelheid van 1 m.2. ssd pci-e 4.0. De 1e ssd is puur voor Windows, programma's, games en een forse pagefile (nodig voor Cities: Skylines) en de 2e is puur voor gameplay opnames, video bewerking (snel kunnen inladen), downloaden, inpakken, uitpakken etc, en twee Seagate 2TB hdd's in raid 0 als D schijf voor reguliere (niet zo heel belangrijke data). Maar tevens ook in raid 0 zodat die twee hdd's ook nog redelijk vlot kunnen lezen/schrijven.
Hero of Time schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:40:
Die staan gepland voor komende maand.
Net even te vroeg dus, maar de 1TB ssd kan altijd nog vervangen worden door een PCI-e 5.0 versie. :-) Mooi om te weten.
[...]
Als je de cover van je moederbord weer terug wilt plaatsen: ja, dat wordt een probleem. Want de cover van het moederbord doet dienst als heatsink. Het is daarom verstandig om van te voren na te gaan of je de M.2 in een slot gaat prikken die niet bedekt wordt door een plate of dat die wel wordt bedekt. Want als het wel wordt bedekt, is er geen heatsink nodig en dat scheelt weer wat in de prijs van de M.2.
De cover van het moederbord? Van wat ik op de foto's van het bord zie, zie ik alleen maar een witte cover over het pci-e 5.0 m.2 slot en helemaal niets over het 4.0 slot. Het is inderdaad nog even kijken hoe het precies valt met dat 5.0 slot.

[ Voor 27% gewijzigd door Snowwie op 29-10-2022 05:16 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1