Vergunning oprit huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:42
Beste Tweakers,

Met de stijgende brandstofprijzen ben ik aan het kijken naar een elektrische auto. Gezien ik zonnepanelen heb en er in de omgeving maar weinig laadpalen zijn vind ik het daarbij belangrijk om de auto te kunnen opladen bij mijn eigen huis, dat is goedkoper en praktischer. Het probleem is echter dat ik wel voor mijn huis kan parkeren maar dat ik geen eigen parkeerplek heb en dat er een openbare stoep zit tussen de straat en mijn voortuin waarover ik geen laadkabel mag leggen.

Daarom had ik het idee om de auto te parkeren in de voortuin maar het probleem hierbij is dat ik een huurwoning heb. Nu zit ik met de eigenaardige situatie dat de gemeente geen bezwaar heeft maar mijn verhuurder wel en ik vroeg me af of ik hier juridisch wat mee kan.

Gemeente
Ik heb de gemeente benaderd en een vooronderzoek laten doen voor een inritvergunning. Daaruit blijkt dat de gemeente geen bezwaren heeft op basis van foto's en tekeningen en dat ik de inritvergunning zo zou kunnen aanvragen. Dit komt omdat er in de straat al meerdere huizen zijn waar een oprit is naast het huis of in de voortuin. Ook is de plek voor mijn huis een logische plek om een oprit aan te leggen. De oprit zorgt dus niet voor verkeersonveilige situaties en past in het straatbeeld.

Verhuurder
De verhuurder (een grote woningcorporatie) zegt echter uit principe geen toestemming te geven voor het aanleggen van een oprit. De verhuurder verwijst hierbij naar de huurvoorwaarden waarin staat dat het niet is toegestaan om voertuigen of andere spullen op te slaan in de tuin. Echter mij lijkt dat dit niet geld voor een oprit. Er zijn namelijk meerdere huizen in de straat die worden verhuurd door dezelfde corporatie die een oprit hebben en die mensen zetten hun auto uiteraard gewoon op die oprit. Bij deze huizen zit de oprit echter wel naast het huis en lijken ze te zijn aangelegd bij de bouw van de huizen. Er is ook een huis in de straat wat een oprit heeft in de voortuin maar dit huis is geen eigendom van de woningcorporatie.

Mijn vraag is nu, heeft mijn verhuurder juridische grond om hiertegen bezwaar te hebben. Over het aanleggen van een oprit of het aanvragen van een oprit vergunning staat verder namelijk niets in de algemene huurvoorwaarden. Daarbij hoeven er geen aanpassingen plaats te vinden aan het huis en ook niet aan de meterkast want de betreffende auto kan opladen op 230 volt. Ik dien wel een deel van de voortuin te betegelen maar er staat niet in de algemene huurvoorwaarden of de huurovereenkomst dat dit niet mag en er zijn meerdere buren die hun voortuin volledig hebben betegeld. De stoep moet wel worden verlaagd maar dat is gemeente grond en de gemeente heeft hier geen bezwaar tegen. Mij lijkt niet dat de verhuurder inspraak heeft in wat er gebeurd met gemeente grond.

Voor zover ik kan zien is het op basis van de huurvoorwaarden of het huurcontract toegestaan om een vergunningsaanvraag te doen bij de gemeente en mijn tuin de betegelen. Als de gemeente eenmaal mijn stoep heeft verlaagd is het een oprit en geen tuin en zou ik dus ook niet in strijd zijn met de huurvoorwaarden als ik mijn auto daar parkeer net zoals mijn overburen dat doen. Tegelijk lijkt het me logisch dat een verhuurder niet zomaar de bestemming van de tuin van een huurwoning kan aanpassen en dat deze redenering niet klopt omdat er hier wellicht aanvullende wetten en regels op van toepassing zijn.

Wellicht heeft iemand op dit forum tips of advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Mijn advies is gewoon de vergunning aan te vragen en die oprit aan te leggen. De enige manier waarop de woningcorporatie er lucht van krijgt is wanneer een wijkbeheerder langs komt en er vragen over stelt, je kunt altijd zeggen dat het helemaal geen oprit is maar gewoon een bestrate voortuin...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij deze huizen zit de oprit echter wel naast het huis en lijken ze te zijn aangelegd bij de bouw van de huizen. Er is ook een huis in de straat wat een oprit heeft in de voortuin maar dit huis is geen eigendom van de woningcorporatie.
Dus nee, er is geen huis van de woningcorporatie die in de voortuin een parkeerplaats heeft, maar alleen naast het huis :)

@Harrie_ Als jij een officiële oprit aanvraagt moet je ook de stoep laten aanpassen. Ik heb dit ook wel eens nagevraagd voor een vorige woning die ik had, dus ineens roepen dat het een bestraatte tuin is.. tja..

Daarnaast is de juridische grond dus je verhuurdersvoorwaarden waar jij akkoord mee bent gegaan, geen auto's in je voortuin, want straks ga je ook sleutelen, stal je een vouwwagen etc etc etc... verloedering en ter verbetering van het straatbeeld. Daarnaast zullen alle klachten bij de corporatie gaan komen.

Maar goed, aan de andere kant, geen idee wat ze willen eisen, want uitzetting lijkt mij weer zo ver gaan voor dit en houdt geen stand. (tenzij je nog een jaarcontract hebt en geen onbepaalde tijd... dan verlengen ze gewoon niet) en zullen ze gaan eisen dat je er niet mag staan waar jij weer op kan antwoorden, maar de overbuurman doet dat ook en ik heb gewoon een nette oprit aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Harrie_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:56:
Mijn advies is gewoon de vergunning aan te vragen en die oprit aan te leggen. De enige manier waarop de woningcorporatie er lucht van krijgt is wanneer een wijkbeheerder langs komt en er vragen over stelt, je kunt altijd zeggen dat het helemaal geen oprit is maar gewoon een bestrate voortuin...
Het probleem is wel dat ik de huurder heb benaderd om toestemming te vragen en dat ze dit eenvoudig kunnen terugzoeken als hierover discussie komt in de toekomst.
Vorkie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Dus nee, er is geen huis van de woningcorporatie die in de voortuin een parkeerplaats heeft, maar alleen naast het huis :)
Dit klopt maar de huurvoorwaarden maken geen onderscheid tussen een oprit in de voortuin of naast het huis. Het woord oprit komt in de huurvoorwaarden niet eens voor.
Daarnaast is de juridische grond dus je verhuurdersvoorwaarden waar jij akkoord mee bent gegaan, geen auto's in je voortuin, want straks ga je ook sleutelen, stal je een vouwwagen etc etc etc... verloedering en ter verbetering van het straatbeeld. Daarnaast zullen alle klachten bij de corporatie gaan komen.
Dat begrijp ik, maar de huurvoorwaarden zijn dus inconsequent want bij de buren staan ze weliswaar op een oprit naast het huis maar die opritten zijn niet erg diep dus in de praktijk staan ze gewoon rechtsvoor het huis en is het qua zicht gewoon alsof de auto's in de voortuin staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Is er wellicht een semantisch verschil te maken tussen parkeren in de voortuin en parkeren op je inrit/oprit?
Dat na het verlenen van de vergunning je dus strikt genomen een inrit/oprit hebt en dus je auto niet in de voortuin parkeert?
Daarmee zou je dus conform de voorwaarden van de verhuurder kunnen blijven handelen.

Ligt even aan de exacte bewoording in de voorwaarden en de exacte beschrijving van de verleende vergunning.

Als de verhuurder namelijk moeilijk doet om het moeilijk doen dan mag je ze natuurlijk ook vangen met hun eigen voorwaarden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Vorkie @Silvos

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 26-10-2022 20:25 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online

K1p

Ik heb ook bij mijn oude huurwoning een oprit gemaakt. Paar schuine opritblokken laten bezorgen en er zelf ingelegd. Sommige hoekjes van de huizenblokken hadden ook opritjes. Ik denk dat alles valt of staat met een nette manier van werken en leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12

BCC

*knip*
Geen illegale voorstellen doen aub.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 27-10-2022 23:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Dit niet doen…
Als er in de straat gegraven wordt ben je serieus aan de beurt.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 27-10-2022 23:21 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

Als er zoals je zegt in de voorwaarden staat dat je geen voertuig mag opslaan in de voortuin zou je het argument kunnen aanvoeren dat de auto daar niet opgeslagen is, maar geparkeerd voor dagelijks gebruik. Opslag impliceert namelijk dat het voertuig niet regelmatig gebruikt wordt.

Die voorwaarde is natuurlijk wel logisch omdat je wil voorkomen dat je huurders allemaal autowrakken in de tuin hebben liggen, maar dat geldt voor jou niet.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Smobbo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:18:
Is er wellicht een semantisch verschil te maken tussen parkeren in de voortuin en parkeren op je inrit/oprit?
Dat na het verlenen van de vergunning je dus strikt genomen een inrit/oprit hebt en dus je auto niet in de voortuin parkeert?
Daarmee zou je dus conform de voorwaarden van de verhuurder kunnen blijven handelen.

Ligt even aan de exacte bewoording in de voorwaarden en de exacte beschrijving van de verleende vergunning.

Als de verhuurder namelijk moeilijk doet om het moeilijk doen dan mag je ze natuurlijk ook vangen met hun eigen voorwaarden ;)
Dit was dus waar ik benieuwd naar was. Mij lijkt dat er een verschil zit in een tuin of een oprit omdat ik dus niet een auto mag parken in de tuin maar de buren tegenover mij wel een auto mogen parkeren op hun oprit.
K1p schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:23:
Ik heb ook bij mijn oude huurwoning een oprit gemaakt. Paar schuine opritblokken laten bezorgen en er zelf ingelegd. Sommige hoekjes van de huizenblokken hadden ook opritjes. Ik denk dat alles valt of staat met een nette manier van werken en leven.
De situatie is hier zo dat de stoep verlaagd moet worden, ik ga niet beginnen aan het aanpassen van de stoep van de gemeente. Dat vind ik niet netjes en levert mogelijk ook problemen op.
Glewellyn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:10:
Als er zoals je zegt in de voorwaarden staat dat je geen voertuig mag opslaan in de voortuin zou je het argument kunnen aanvoeren dat de auto daar niet opgeslagen is, maar geparkeerd voor dagelijks gebruik. Opslag impliceert namelijk dat het voertuig niet regelmatig gebruikt wordt.

Die voorwaarde is natuurlijk wel logisch omdat je wil voorkomen dat je huurders allemaal autowrakken in de tuin hebben liggen, maar dat geldt voor jou niet.
De voorwaarden spreken van opslag en het woord stalling wordt ook genoemd. Het lijkt inderdaad te impliceren dat het voertuig niet regelmatig wordt gebruikt, tegelijkertijd heb je ook zoiets als een fietsenstalling en dat impliceert niet gelijk dat je fiets daar dagen staat. Ik vind het dus lastig om te beoordelen of je hier iets mee kunt in juridisch opzicht.
Pagina: 1