Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:57
Hallo,
Ik zat er aan te denken om een ups in de meterkast te plaatsen. In een test enige tijd geleden, volgens mij in CT las ik dat deze er goed uit kwam: Cyberpower Bric LCD 700va.

Nu mijn vraag. In de kenmerken lees ik: Accuduur (halve belasting): 6min.
Dat zou wel heel weinig zijn. Stel dat ik er een Ziggo modem, Fritzbox, Intel Nuc (met usb: zigbee, zwave, 433mhz transceiver, ext. ssd) op aan zou sluiten, hoe lang zou alles dan blijven werken als de stroom uitvalt? Is daar een inschatting van te maken? Minuten, uren?
Want 6 minuten lijkt me niet echt te moeite waard. Ik heb hier wat berekening niet zo veel kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 11:11
Hoeveel watt in totaal neemt die apparatuur?

Want wat je hebt uitgezocht doet 420Watt voor 2 minuten en 210watt voor 6 minuten.
Neem aan dat jouw apparatuur geen 210 watt verstookt.

Kijk ook eens hier:
https://www.apc.com/shop/us/en/tools/ups_selector/home/load
Nadat je hebt gemeten wat de huidige apparatuur zou verbruiken.
(Meten is beter dan een theoretische berekening, wat ook niet lukt zonder te weten welk model modem, Fritz, NUC en randzaken je hebt)

[ Voor 17% gewijzigd door Medic op 26-10-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je een beetje tijd wilt en makkelijk en goedkoop te vervangen batterij kies je voor iets zoals deze Eaton in de pricewatch.

uitvoering: Eaton Ellipse PRO 850 DIN

Met een kleine 50 watt haalt deze ongeveer 25 minuten.

Dat is mijn MiniPC voor HomeAssistant en PFsense a 18 watt, PoE switch met ongeveer 25 watt nu, glasvezelomvormer en een aantal Zigbee GU10 lampen die buiten zitten (bij stroomonderbreking is er dan licht buiten bij de voordeur en in de achtertuin)

Dat is dus bijna gelijk aan die 750va die jij hebt gekozen.

Natuurlijk, als ik deze vol belast is ie net zo snel leeg als @Medic al aangeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ahbart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:28:
Hallo,
Ik zat er aan te denken om een ups in de meterkast te plaatsen. In een test enige tijd geleden, volgens mij in CT las ik dat deze er goed uit kwam: Cyberpower Bric LCD 700va.

Dat zou wel heel weinig zijn. Stel dat ik er een Ziggo modem, Fritzbox, Intel Nuc (met usb: zigbee, zwave, 433mhz transceiver, ext. ssd) op aan zou sluiten, hoe lang zou alles dan blijven werken als de stroom uitvalt? Is daar een inschatting van te maken? Minuten, uren?
Want 6 minuten lijkt me niet echt te moeite waard. Ik heb hier wat berekening niet zo veel kaas van gegeten.
Even voor de goede orde, wanneer was de laatste stroomonderbreking bij jou?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb even zitten zoeken en vind dit:
- Fritz 7490: The average power consumption is 8 - 11 watts, and a maximum of 22 watts
- Ziggo Connectbox 11 watt in Bridge
- Intel NUC6CAYH - Behuizing Voeding 65W
Maar ik neem aan dat hij die 65 Watt niet zo gauw zal halen.

Ik kom dan op: 15W (Fritz), 11W (Connectbox) en 40W? voor de Intel?
Samen: 66Watt. Dan zou hij het 6 uur volhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Erasmo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:46:
[...]
Afgelopen weken 3x op fase 1. aardlekschakelaar. Daar ben ik ook mee bezig inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:11

Waarom lijkt je dat niet de moeite waard? Dat kan het verschil zijn tussen netjes alles afsluiten en plotsklaps alles uitvallen. Dáár zijn UPS'en vooral voor bedoeld, niet om zo lang mogelijk nog door te werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
ahbart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:47:
- Fritz 7490: The average power consumption is 8 - 11 watts, and a maximum of 22 watts

Je gokt zelf al, maar 1 manier om te weten, en dat is meten.
En probeer dan de calculator eens:
https://www.apc.com/shop/us/en/tools/ups_selector/home/load

Waar je ook rekening mee moet houden is zuinigheid in deze tijden, zo'n UPS neemt ook stroom, mijn oude Trust Oxxtron 1500VA neemt 25watt als hij niets doet.
(En is rijkelijk toe aan vervanging!)

[ Voor 48% gewijzigd door Medic op 26-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn

Die 210 Watt is voor 6 minuten, niet een vol uur. 210 Watt voor 6 minuten = 66 Watt voor 19 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

6 uur kan je vergeten met je voorstel uit de TS.

Deze heb je dan nodig:

https://upsselector.eaton.com/Solutions/index/1906979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Hahn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:48:
[...]
Waarom lijkt je dat niet de moeite waard? Dat kan het verschil zijn tussen netjes alles afsluiten en plotsklaps alles uitvallen. Dáár zijn UPS'en vooral voor bedoeld, niet om zo lang mogelijk nog door te werken.
Hmm, dat was eigenlijk wel wat ik wil. Dat mijn internet en server met home assistent door blijft werken. Moet ik dan ergens anders aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ahbart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Hmm, dat was eigenlijk wel wat ik wil. Dat mijn internet en server met home assistent door blijft werken. Moet ik dan ergens anders aan denken?
Ja, een veel grotere accu. Dat ga je niet voor €100 of €200 redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Vorkie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:51:
[...]6 uur kan je vergeten met je voorstel uit de TS.
Deze heb je dan nodig:
https://upsselector.eaton.com/Solutions/index/1906979
Dat gaat hem zeker niet worden. Dan kan ik beter de onderbreking voor lief nemen, of inderdaad het systeem in enkele minuten netjes laten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
ahbart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Ja, een UPS is bedoeld voor een korte onderbreking op te vangen, of als die iets langer duurt, netjes af te sluiten.
Dan heb je het over minuten, kwartiertje in mijn geval.

Daarnaast, als er grotere stroomuitval is, dan ligt waarschijnlijk jouw internet er ook uit, provider heeft namelijk geen UPS voor consumenten aansluitingen.

Ik woon in het Noorden van Friesland, waar er elke maand wel een korte (<1 min.) storing is helaas.
Gedoe met zonnepanelen in de buurt helaas en een niet toereikend netwerk waar men nu heel druk mee bezig is.
Ik persoonlijk raad mensen met zelf gehoste cloud servers e.d. dan zeker een UPS aan!

[ Voor 19% gewijzigd door Medic op 26-10-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Hahn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
Die 210 Watt is voor 6 minuten, niet een vol uur. 210 Watt voor 6 minuten = 66 Watt voor 19 minuten.
Oh ja. Inderdaad. Verkeerde berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Bedenk wel dat een UPS onderhoud nodig heeft, om de x jaar accu vervangen.
En vrijwel nooit is het zinvol om ook de router/switches achter een UPS te hangen, zelfs op ons werk hebben wij dat niet omdat de werkplekken toch uitvallen bij stroomuitval.

Wij hebben dan wel alles op 2 groepen aangesloten.

UPS is alleen zinvol voor server omgevingen om de cache te legen en netjes afsluiten en/of VOIP toestellen blijven functioneren bijvoorbeeld.

3x per week stroomuitval is niet normaal, ik zou naar de oorzaak kijken en geen plakbandje.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 26-10-2022 19:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Tja dan zou ik ook een lichte kunnen nemen die allen de Intel Nuc netjes af laat sluiten. Waar zou ik dan aan kunnen denken?
Met die ups selector kom ik steeds op nothing found @Medic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
mr_evil08 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:00:
Bedenk wel dat een UPS onderhoud nodig heeft, om de x jaar accu vervangen.
Dat wist ik niet.
3x per week stroomuitval is niet normaal, ik zou naar de oorzaak kijken en geen plakbandje.
Ja, ik verdenk de elektrische vloerverwarming in de badkamer. Die heb ik al losgekoppeld en sindsdien is het niet meer voorgevallen. Het kan nog wel het thermostaat (schakelt 230v) zijn of de bedrading in de vloer an sich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21
Ik heb zelf een eaton ups, die ik eigenlijk alleen gebruik om mijn nas netjes af te sluiten.
Daarnaast zit router en glasvezel spullen er ook op.

In praktijk gaat sluit de nas uit af bij twee minuten geen spanning. Daarna heeft de ups nog voldoende sap om glasvezel en WiFi nog ruim 30 min van spanning te voorzien.
Maar dat heeft eigenlijk geen zin omdat een stroomstoring in NL vee langer duurt dan dat als ze voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
ahbart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:03:
Tja dan zou ik ook een lichte kunnen nemen die allen de Intel Nuc netjes af laat sluiten. Waar zou ik dan aan kunnen denken?
Met die ups selector kom ik steeds op nothing found @Medic
https://upsselector.eaton.com/Load/Options
Kan ook

APC UPC Calculator pakt niets op 240V, apart, eerder wel namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
leonbong schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:08:
Ik heb zelf een eaton ups, die ik eigenlijk alleen gebruik om mijn nas netjes af te sluiten.
Daarnaast zit router en glasvezel spullen er ook op.
Welke Eaton heb je? als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Die link geeft hier ook een 404 ;) Probeer 'm eens in incognito, werkt 'ie bij jou dan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Medic schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:09:
[...]https://upsselector.eaton.com/Load/Options
Kan ook
APC UPC Calculator pakt niets op 240V, apart, eerder wel namelijk.
Dan kom ik op: Eaton 5S 700 Global
Die is vergelijkbaar met de Cyberpower Bric LCD 700VA waar ik mee begon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Hahn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Die link geeft hier ook een 404 ;) Probeer 'm eens in incognito, werkt 'ie bij jou dan nog steeds?
Zonder options doet hij het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:51

Als de stroom uitvalt in je wijk, dan heb je gewoon geen internet meer. Ik snap ook niet zo goed waarom mensen een UPS willen aanschaffen, het kost je alleen maar geld, zowel in aanschaf als in elektriciteitskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Interessant. Ook wat betreft de reacties. Ik wist niet dat die dingen ook nog lawaai konden maken :(

Die cyberpower: "Audible Noise at 1.5M from Surface of Unit ( dBA ) - 40"
Dat hoor je amper toch?
"40 - Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas"
Dat is best hard.

[ Voor 37% gewijzigd door ahbart op 26-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik heb zelf vrij slechte ervaringen met de UPS apparaten van Eaton, zodanig dat ik liever helemaal geen UPS heb dan een Eaton. Zonder waarschuwing wordt dan ineens de spanning onderbroken of is de batterij eigenlijk versleten maar krijg je daar geen waarschuwing van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07
GioStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Als de stroom uitvalt in je wijk, dan heb je gewoon geen internet meer. Ik snap ook niet zo goed waarom mensen een UPS willen aanschaffen, het kost je alleen maar geld, zowel in aanschaf als in elektriciteitskosten.
Zelf woon ik in een appartementencomplex. Ik heb mijn NAS op mijn UPS. De UPS die ik heb heeft redelijk wat overcapaciteit (krijgertje) en heb dan ook mijn routertje + modem erop aangesloten. Inmiddels meermaals toch nodig gehad omdat de stroom plotseling voor 5 - 10 min eruit was.

De verbinding met internet bleef gewoon. Laptop had ook gewoon nog stroom en ik kon gewoon werken.
Harde schijven in een NAS vinden dat wat minder fijn als ze zomaar plots uitgezet worden.

De UPS is met een kabel op mijn NAS aangesloten en als de UPS op een bepaald niveau is dan geeft deze een commando van uitschakelen. Dusver is dat 1x gebeurt en dat commando kwam na 4,5 uur. _/-\o_

Daarbij vind ik het ook indirect wel fijn om een UPS ertussen te hebben i.v.m. stroompieken. Ook dat gebeurt hierin dit complex af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:03

Metalfreak

Hoije woh!

moppentappers schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:22:
Ik heb zelf vrij slechte ervaringen met de UPS apparaten van Eaton, zodanig dat ik liever helemaal geen UPS heb dan een Eaton. Zonder waarschuwing wordt dan ineens de spanning onderbroken of is de batterij eigenlijk versleten maar krijg je daar geen waarschuwing van.
Bij m'n vorige werk hadden we APC UPSen. Ik heb (veel) vaker falende UPSen gezien dan stroomuitval, ook zonder waarschuwing inderdaad.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Cave_Boy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:25:
[...]Zelf woon ik in een appartementencomplex. Ik heb mijn NAS op mijn UPS. De UPS die ik heb heeft redelijk wat overcapaciteit (krijgertje) en heb dan ook mijn routertje + modem erop aangesloten. Inmiddels meermaals toch nodig gehad omdat de stroom plotseling voor 5 - 10 min eruit was.
Welke type heb je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Erasmo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Dit inderdaad.

Wat ik zelf wel heb gedaan is m’n IT hardware (modem, router, switch, server, NAS) in de meterkast op een eigen groep met aardlekautomaat gezet. Als ik kortsluiting/aardlekschakelaar maak elders in huis dan blijft die groep gewoon in de lucht. Was toch al bezig in de groepenkast en een extra aardlekautomaat erbij prikken was een kleine moeite.

Stroomuitval nog nooit gehad in 5 jaar tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07
Er staat op apc 3000. Als van deze de batterijen echt op zijn ofzo ( zitten er 2 in,) dan wordt het een kleintje denk van 500 ofzo. Scheelt ook hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Vanuit het gekozen forum gezien: heb je zonnepanelen? Een hybride omvormer met thuisbatterij heeft vaak een backup stroomvoorziening (op beperkt vermogen, maar vast genoeg om je apparatuur te voeden). En als je de kosten onder thuisbatterij steekt, is het gratis :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Stel dat ik er een Ziggo modem, Fritzbox, Intel Nuc (met usb: zigbee, zwave, 433mhz transceiver, ext. ssd) op aan zou sluiten, hoe lang zou alles dan blijven werken als de stroom uitvalt?
Allemaal apparaten met DC-input? Dan kun je het beter diy'en, kant en klare UPS'sen met DC-out zijn er volgens mij nog altijd niet. Ik gebruik zelf een DCDC-converter , load sharing controller, loodaccu met bijpassende lader (bijv.) om twee i3-8100-era systemen en een RPi te voeden, de 26Ah accu kan bij idle de boel ruim een halve dag aanhouden :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1