Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Cloud computing vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PmBb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-10 08:49
Ik ben van plan om enkele keren per maand het systeem aan te zetten en zware workloads te draaien. Ik zal veel CPU en RAM nodig hebben. Momenteel start ik iedere keer een EC2 instance op bij Amazon die me dan 2 uur lang 4 euro per uur kost. Dit tikt aardig aan en bedacht me dat er misschien wel wat tweedehands systemen in omloop zijn.

De instance die ik nu huur bij Amazon is er een met 24 vCPUS en 196GB ram. Ik hoop dit te kunnen vervangen met een tweedehands systeem van ongeveer 400 euro. Graag hoor ik wat input om te bepalen of dit compleet onrealistisch, onverstandig of wellicht een goed idee is.

Ik zat bijvoorbeeld naar zoiets te kijken: https://queensystems.nl/h...20-workstation-2x-xeon-e5 (met CPU/RAM upgrades)

[ Voor 10% gewijzigd door PmBb op 26-10-2022 17:17 ]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Kijk even hoe "parallel" deze workload is en hoeveel RAM je nou in de praktijk ook nodig hebt.

Verifier ook wat voor performance je krijgt bij Amazon, 24 cores zegt niet zo heel erg veel. Is dit in de praktijk vergelijkbaar met een 5600? Of met een 7950X?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk niet dat je hier geld mee bespaard maar dat het zelfs duurder is.
Ik ga effe uit van 2x per maand gebruik. Dus 4 uur. Dat had je in de cloud 8 euro per maand gekost.
Als je 400 euro aan een systeem uitgeeft, dan heb je 50x8 euro bespaard, dus na 50 maanden/4 jaar is het pas goedkoper. Dan moet er in de tussentijd niets stuk zijn gegaan, uiteraard.

Maar stroomverbruik heb ik nu nog niet eens meegerekend. Ik doe een aantal aannames om een rekenvoorbeeld te geven: Stel, 1 kWh kost 0,40 euro, die PC verbruikt 400W en omdat je een (veel??) langzamer systeem hebt als wat je in de cloud had, moet hij niet 8 maar 50 uur draaien.
50×0,4kW×€0,4=€8 per maand.

Bekend bedrag, niet?

Als deze getallen een beetje reeel zijn, ben je in de cloud veel goedkoper uit. Daarbij is het veel makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 26-10-2022 17:35 ]

Alles kan stuk.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
En vergeet niet dat AWS mee gaat met de technologie en dus steeds sneller wordt.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-11 11:08
Momenteel start ik iedere keer een EC2 instance op bij Amazon die me dan 2 uur lang 4 euro per uur kost
euhm, voor die hoeveelheid hardware is dat een koopje. Je gaat daar alleen op Stroomkosten al op achteruit.
Dit tikt aardig aan en bedacht me dat er misschien wel wat tweedehands systemen in omloop zijn.
Ja systemen die over het algemeen minder efficient zijn en bij lange na niet die hardware hebben, en als ze dat wel hebben ben je toch al snel 500-800 euro kwijt. daar kan je dus 200 uur zo'n instance van huren.

Als je dan de stroomkosten meerekent wordt het nog veel interessanter, want daarmee kom je toch gauw op zo'n 500W wat je in 2 uur dus al 1kWh aan verbruik oplevert
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,895 euro per kWh.
tsja. Voor die 200 uur aan hardwarekosten die je hebt gemaakt heb je dan ook nog 179 euro aan stroomkosten.

al met al. lekker die EC2 instance blijven huren. Scheelt je onderhoud, aanschaf kosten, energiekosten en herrie.

Plus als je het op ARM instances kunt draaien kun je altijd nog Graviton2 units proberen. zijn ook weer een stukje goedkoper.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-11 11:08
Ik zat bijvoorbeeld naar zoiets te kijken: https://queensystems.nl/h...20-workstation-2x-xeon-e5 (met CPU/RAM upgrades)
Ooh ik heb ff zitten kijken naar die systemen, maar puur de RAM upgrade kost al 400 euro.

Dichtsbijkomende CPU opstelling is ook nog eens 140 euro (2X 10-core). Al met al kom je dan al richting de 1000 aan om in de buurt te komen van een EC2 instance.

390 aanschaf
140 CPU (256gb)
400 RAM (E5-2660v2)

Totaal 940 euro

Heb je 2X E5-2660v2 met een TDP van 95W. ga je die vol benutten zit je dus zo op 200W verbruik voor alleen je Procs. tel de rest van het systeem daar nog bij en 400 tot 500W is echt geen rare schatting. Zeker niet voor workstations.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Is je RAM of je cpu de bepalende factor?

Als dat je RAM is, moet je er ook rekening mee houden dat je dataset naar toekomst toe zal groeien en je dan ook op je eigen system het boeltje niet meer trekt. Terwijl dat bij cloud computing dan gewoon een klikje is om wat meer RAM te hebben.

• PmBb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-10 08:49
Jullie hebben me nu al overtuigd :). Ik houd het even bij AWS. Op korte termijn zal dit sowieso de verstandigste en voordeligste keuze zijn. Naast aanschaf en verbruikskosten, kost het me natuurlijk ook tijd om te onderhouden. Dit laatste had ik uit enthousiasme even over het hoofd gezien.

@supersnathan94 bedankt voor de tip over ARM instances. Dit is zeker een optie voor me waar ik helemaal niet aan had gedacht.
Pagina: 1