Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een upgrade uitvoeren aan mijn huidige game PC. Deze heb ik ergens in 2014 samengesteld, en met hier en daar wat veranderingen aan de videokaart en opslag is deze grotendeels nog hetzelfde. Ik game voornamelijk op 1080p60, hopelijk lukt met het nieuwe systeem 1440p60.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er eigenlijk niet meer dan € 1000,- aan uit gaan geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment bestaat het systeem uit de volgende onderdelen:
Hiervan ga ik de case, videokaart, voeding en storage meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf het volgende aan te gaan schaffen:
Ik dacht oorspronkelijk voor een Ryzen 7000 systeem te gaan, maar als ik daarmee iets samenstel kom ik al snel boven de € 1200,- en dat word mij te gek. Ik heb ook nog AM4 overwogen, maar ik vermoed dat een Intel systeem als bovenstaand op het moment iets langer mee zal gaan. Eigenlijk wil ik hier gewoon weer 8 jaar mee vooruit kunnen.
Verder wil ik wat extra koeling toevoegen aan de case, daar ik vermoed dat deze iets warmer gaat worden met de nieuwe componenten ten opzichte van de huidige.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, ik draag AMD een warmer hart toe als Intel, maar uiteindelijk komt het erop neer wat mij het meeste waar voor mijn geld biedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, een niet te hoog geluidsniveau en hopelijk het energieverbruik niet teveel toe te laten nemen.
Ga je overklokken?
Nee, als het systeem eenmaal in elkaar zit heb ik weinig zin om er nog meer aan te sleutelen. Dan wil ik er gewoon gebruik van kunnen maken.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel of ik niet voor ander geheugen dien te gaan, wat ik begrijp ondersteunt Raptor Lake 5600MT/s DDR5 geheugen maar in benchmarks zie ik vaak sneller geheugen gebruikt worden.
Ook twijfel ik aan de koeling voor dit systeem, en of dit wel uit kan of dat ik misschien beter voor een AIO waterkoeler kan gaan maar ik ben er niet zo'n fan van hoe de huidige waterkoeler past in deze case.
Moederbordkeuze met mini-ITX formaat met de nieuwe chipsets is niet heel ruim, mogelijk dat ik hier beter nog een korte tijd mee kan wachten?
Een upgrade uitvoeren aan mijn huidige game PC. Deze heb ik ergens in 2014 samengesteld, en met hier en daar wat veranderingen aan de videokaart en opslag is deze grotendeels nog hetzelfde. Ik game voornamelijk op 1080p60, hopelijk lukt met het nieuwe systeem 1440p60.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er eigenlijk niet meer dan € 1000,- aan uit gaan geven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment bestaat het systeem uit de volgende onderdelen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4690 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASUS Z97I-PLUS | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce RTX 3060 XC GAMING | € 460,40 | € 460,40 |
| 1 | Behuizingen | NCase M1 Zilver | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master Seidon 120V | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Silverstone SX500-G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB | € 98,- | € 98,- |
| Totaal | € 634,35 | |||
Hiervan ga ik de case, videokaart, voeding en storage meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf het volgende aan te gaan schaffen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 369,- | € 369,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Z790M-ITX WiFi | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U9S | € 59,90 | € 59,90 |
| 3 | Ventilatoren | Noctua NF-A12x15-PWM, 120mm | € 20,20 | € 60,60 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 189,- | € 189,- |
| Totaal | € 947,50 | |||
Ik dacht oorspronkelijk voor een Ryzen 7000 systeem te gaan, maar als ik daarmee iets samenstel kom ik al snel boven de € 1200,- en dat word mij te gek. Ik heb ook nog AM4 overwogen, maar ik vermoed dat een Intel systeem als bovenstaand op het moment iets langer mee zal gaan. Eigenlijk wil ik hier gewoon weer 8 jaar mee vooruit kunnen.
Verder wil ik wat extra koeling toevoegen aan de case, daar ik vermoed dat deze iets warmer gaat worden met de nieuwe componenten ten opzichte van de huidige.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, ik draag AMD een warmer hart toe als Intel, maar uiteindelijk komt het erop neer wat mij het meeste waar voor mijn geld biedt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet specifiek, een niet te hoog geluidsniveau en hopelijk het energieverbruik niet teveel toe te laten nemen.
Ga je overklokken?
Nee, als het systeem eenmaal in elkaar zit heb ik weinig zin om er nog meer aan te sleutelen. Dan wil ik er gewoon gebruik van kunnen maken.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel of ik niet voor ander geheugen dien te gaan, wat ik begrijp ondersteunt Raptor Lake 5600MT/s DDR5 geheugen maar in benchmarks zie ik vaak sneller geheugen gebruikt worden.
Ook twijfel ik aan de koeling voor dit systeem, en of dit wel uit kan of dat ik misschien beter voor een AIO waterkoeler kan gaan maar ik ben er niet zo'n fan van hoe de huidige waterkoeler past in deze case.
Moederbordkeuze met mini-ITX formaat met de nieuwe chipsets is niet heel ruim, mogelijk dat ik hier beter nog een korte tijd mee kan wachten?