Welke access point nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 15:46
Wegens een nieuwe modem/router combinatie moet het netwerk bij mijn grootouders even op de schop, waarbij natuurlijk weer de IT-hulp van de kleinzoon ingeroepen wordt.

Momenteel hebben ze de volgende opstelling;
Inkomende COAX, geplitst naar kelder en naar werkkamer.
Modem in de kelder, aangesloten op de COAX. Van hieruit telefoonlijn naar vaste telefoon, CAT5E naar TV box.
Modem/router combi in de werkkamer, zendt WiFi uit en desktop bedraad aangesloten.

Nieuwe modem ontvangen van Telenet, na problemen met opzetten contact gehad met de klantendienst waar mij verteld werd dat de modem in de kelder ook vervangen moet worden, want die opzet zou niet meer werken.

Als nieuwe opzet zou ik volgende willen doen, aangezien bestaande kabels niet altijd opnieuw getrokken kunnen worden.

Nieuwe modem/router combi in de kelder plaatsen, hier kan dan opnieuw te telefoon op aangesloten worden, alsook de CAT5E voor TV. Van hieruit zou ik dan een nieuwe netwerkkabel trekken naar de werkkamer, waar er dan een access point voor Wifi zou moeten komen, en de desktop bedraad aangesloten moet worden.

Kom ik met een apparaat zoals dit toe?
uitvoering: Netgear WAC104 Acces Point
Aangezien de routerfunctie nog steeds door de model zal gedaan worden, gaat het enkel over het signaal draadloos maken zodat er telefoons/tablets kunnen verbinden.

Of zie ik iets over het hoofd?

Momenteel ligt hun hele internet alsook de telefoon er uit, dus wil zeker zijn dat ik de juiste zaken bestel. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:46
Je haalt hier wat begrippen door elkaar.

Kan je eens aangeven met modelnummers en/of foto's wat er juist staat in de werkkamer en wat er juist staat in de kelder?

Bijkomend: Wat bedoel je met de inkomende COAX wordt gesplitst? Op welk 'apparaat' gebeurt de opsplitsing van de COAX? Is dat echt een splitter of een NIU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
silentkiller schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:52:
Je haalt hier wat begrippen door elkaar.

Kan je eens aangeven met modelnummers en/of foto's wat er juist staat in de werkkamer en wat er juist staat in de kelder?

Bijkomend: Wat bedoel je met de inkomende COAX wordt gesplitst? Op welk 'apparaat' gebeurt de opsplitsing van de COAX? Is dat echt een splitter of een NIU?
Sorry, topic beetje rap getypt aangezien opa momenteel in paniek is omdat hun telefoon niet meer werkt hierdoor. :)

Exacte typenummers heb ik helaas niet voorhanden, enkel dat de nieuwe model een CH7465LG-TN is.

COAX wordt gesplitst in een simpele splitter, niets electronisch.

In de kelder hangt zo'n ding (misschien niet exact deze).
Afbeeldingslocatie: https://www.netweters.be/t5/image/serverpage/image-id/2317iE1E2BD4577FF1DFB/image-dimensions/2500?v=v2&px=-1

De dame van de helpdesk wist mij dus te vertellen dat deze er tussenuit moet. Maar dan moet ik de nieuwe modem verplaatsen van de werkkamer naar de kelder, en dan valt daar dus de internettoegang weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Hmmm, ik snap niet goed dat je 'twee' modems zou hebben van telenet.
Bij mijn weten kan/kon dat niet.

Wat ik me ook afvraag: de 'NIU' die ik eerder linkte, wordt ook altijd geinstalleerd door telenet.
Dat er een CAT5E naar de TV gaat kan ik ook snappen, maar ook daar moet COAX binnen komen! Van waar komt die dan?

Ik denk dat je nog wat info mist :-).

In ieder geval, de nieuwe CH7465LG-TN (en oude modem ook trouwens) heb je normaliter zo dicht mogelijk tegen de NIU staan, al helemaal niet achter een splitter. Kan zijn dat je het toch werkend krijgt, echter geen garanties.

Als je dat aan de praat krijgt, kan je inderdaad een nieuwe netwerkkabel trekken naar de werkkamer. Bij telenet krijgt je de eerst extra WiFi access point gratis!

Alle WiFi instellingen worden daar automatisch op geconfigureerd, geen werk/onderhoud aan. Er zit ook een switch in waar je de computer op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
silentkiller schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:36:
Hmmm, ik snap niet goed dat je 'twee' modems zou hebben van telenet.
Bij mijn weten kan/kon dat niet.

Wat ik me ook afvraag: de 'NIU' die ik eerder linkte, wordt ook altijd geinstalleerd door telenet.
Dat er een CAT5E naar de TV gaat kan ik ook snappen, maar ook daar moet COAX binnen komen! Van waar komt die dan?

Ik denk dat je nog wat info mist :-).

In ieder geval, de nieuwe CH7465LG-TN (en oude modem ook trouwens) heb je normaliter zo dicht mogelijk tegen de NIU staan, al helemaal niet achter een splitter. Kan zijn dat je het toch werkend krijgt, echter geen garanties.

Als je dat aan de praat krijgt, kan je inderdaad een nieuwe netwerkkabel trekken naar de werkkamer. Bij telenet krijgt je de eerst extra WiFi access point gratis!

Alle WiFi instellingen worden daar automatisch op geconfigureerd, geen werk/onderhoud aan. Er zit ook een switch in waar je de computer op kan aansluiten.
Er gaat inderdaad nog een COAX naar de TV, samen met de ethernetkabel. Had ik even over het hoofd gezien.

Ik vind het ook vreemd dat er 2 modems zijn, maar dit is blijkbaar jaren geleden zo door Telenet zelf geïnstalleerd, en heeft altijd goed gewerkt. Stond zo ook in hun backend geconfigureerd zei de dame van de helpdesk. Maar het blijft een oude installatie...

Ik ga vanavond nog eens kijken of er ook ergens een NIU te vinden is.

Zijn die Access Points dat ze aanbieden degelijk, of is een eigen optie toch beter qua bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Ze zijn degelijk, als je tevreden was met de oude die er stond, zal dit ook voldoen.
WiFi is heel locatie afhankelijk, vooral van dingen die dempen (en storen).

Daarvoor geldt eigenlijk meten = weten.

Ik zou in dit geval er de WiFi accesspoint van telenet neer zetten. Mocht het toch niet voldoen (wat me zou verbazen gezien de andere ook prima was), kost het je niets en heb je er ook geen onderhoud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 18:50
MrSenne schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:35:

Modem/router combi in de werkkamer, zendt WiFi uit en desktop bedraad aangesloten.
Welke modem/router combi ?
Als ze bv een oude Netgear hadden is het issue voordehandliggend..
Zowel de modem als de oude netgears draaien in het 192.168.0.x netwerk.. dat kan de netgear niet routeren
pas ofwel de netgear aan (door erop in te loggen) , ofwel de telenet modem aanpassen (via mijn.telenet.be)

Als je al een heul oude installatie hebt, gebeurde het wel eens dat er inderdaad, vanuit de kelder, een coax werd aangelegd naar de werkkamer om daar een internet modem te zetten ... (we spreken dan tussen 1995 & +- 2005, toen je 1 pc had en de coax modem naast de pc werd geinstalleerd)
dan had je inderdaad 2 aparte modems ... als het systeem alle producten naar 1 modem heeft verzet zou ik telenet bellen (of zelf de coax van kelder naar werkkamer vervangen naar een cat6 utp kabel)

[ Voor 32% gewijzigd door ijske op 26-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
TS schrijft het niet specifiek, maar die “modem/router” waar hij het over heeft, zit volgens mij op de coax aangesloten.
Twee WAN adressen en twee interne netwerken volgens mij
Pagina: 1