SBC nas, is de NanoPi R5S een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-10 23:13
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe NAS. Mijn Synology DS215j is al op leeftijd en dus is het misschien een goed moment om eens naar iets nieuws te kijken.

Nu heb ik niet zoveel eisen aan een NAS, dat ding ligt in de meterkast meestal niks te doen en voor de rest staat er alleen een bak data op. Ik ben dus van mening dat meerdere schijven onnodig zijn, alle bestanden worden wekelijks gekopieerd naar een externe locatie.

Mocht de NAS crashen, dan heb ik dus een tweede locatie vanwaar ik de bestanden kan terug kopiëren naar een nieuwe NAS. Ik wat dat dit een sub-optimale situatie is, maar voor mij werkt het. Verder is het natuurlijk belangrijk dat het apparaat weinig energie gebruikt. Ik was aan het rondkijken en zag een NanoPi R5s. Het is een Single board ARM-machientje met 2*2.5Gbe en 1*1Gbe. Voldoende RAM voor een NAS en er kan een NVME-schijf in gedrukt worden. Volgens mij voldoet dat aan alle eisen die ik heb, maar toch knaagt het gevoel dat ik iets mis. De vraag is dus, zou dit een goede NAS-oplossing voor thuis kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je M.2 praat maximaal 500MB/s over NVME. Beetje zonde? En waar ga je je OS op gooien?

Andere vraag: waarom geen USB-SSD aan je modem/router hangen voor "NAS"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
Allereerst tof dat je de moeite neemt om te reageren.
MAX3400 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:17:
Je M.2 praat maximaal 500MB/s over NVME. Beetje zonde? En waar ga je je OS op gooien?

Andere vraag: waarom geen USB-SSD aan je modem/router hangen voor "NAS"?
Als een M.2 500MB/s praat, dan is dat ongeveer 4Gb/s Ik snap dat altijd of de schijf of het netwerk de bottleneck zal zijn, maar ik vond dit zelf eigenlijk nog best goed op elkaar afgestemd. Ik zie dat een M.2-schijf inderdaad nooit max belast gaat worden en dat ze wat duurder zijn dan SSD's. Echter zijn ze ook weer niet heel erg duur en het past allemaal prachtig in dat metalen kastje wat je erbij kunt bestellen. In die R5s kan een SD-kaar voor het OS, maar er zit ook een 8GB eMMC, daar zou het OS mooi op kunnen.

Verder beschikt mijn huidige modem/router niet over een USB-poort om een NAS aan te hangen. Wel zou ik natuurlijk deze machine naast NAS ook als router kunnen laten fungeren. Ik zal daar nog eens over nadenken, maar ik heb in eerste instantie wat moeite om mijn router een tweede functie te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door HansMij op 26-10-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HansMij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:45:
Allereerst tof dat je de moeite neemt om te reageren.
Ik zie dat een M.2-schijf inderdaad nooit max belast gaat worden en dat ze wat duurder zijn dan SSD's.
Ik denk dat je echt heel veel door elkaar gooit; een M.2-schijf bestaat niet ;)

Anyhow, als je verder geen opties ziet met je router of weer (ouderwets) een Synology kopen, dan is inderdaad dit kastje best aardig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:22

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoeveel data opslag heb je nu en zeg aankomende 2-3 jaar nodig? Welke eis heb je voor de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
Ik zit nu op ongeveer 1TB en verwacht niet dat het heel erg gaat stijgen, dus met 2TB ruimte moet het wel lukken. Op dit moment leest hij ongeveer 45MB/s en dat is opzich voldoende. Ik verwacht wel dat de snelheid bij de nieuwe iets omhoog mag. Eugenlijk is die 2.5Gbe wat overdreven, maar ik was ook wel gecharmeerd van het feit dat de R5s incl. schijf in dat kastje past, dat maakt hem lekker handzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

loves wheat smoothies

HansMij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:11:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe NAS. Mijn Synology DS215j is al op leeftijd en dus is het misschien een goed moment om eens naar iets nieuws te kijken.
Nu heb ik niet zoveel eisen aan een NAS, dat ding ligt in de meterkast meestal niks te doen en voor de rest staat er alleen een bak data op.
Het ontgaat mij waarom je deze dan wilt vervangen ? Zover ik kan beoordelen voldoet die 215j dan nog aan je eisen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
Die Synology voldoet ook aan mijn eisen, maar de gedachte was dat hij al bijna 8 jaar oud is en ik het daarom niet gek vond om rond te kijken naar vervanging.
Die NanoPi gebruikt weinig stroom en dus leek het mij een mooie oplossing. Ik zie hem echter vooral als router gemarket worden dus was benieuwd of ik het dan verkeerd zie dat hij best wel als Nas ingezet kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Tsja, ik twijfel ook.

Ik ben bang dat die R5s niet voldoende cpu power heeft voor veel meer snelheid dan dat je nu hebt.
De ds215j is uit 2015, maar draait nog de laatste versie van dsm. Ik heb een zelfbouw nas op basis van truenas. Die draait ook al 8 jaar, het enige dat ik vervang is de schijven. Aanschaf was ruim 1000 euro overigens. Als je de schijven nog nooit vervangen hebt zou ik 2 wd red plus erin doen, en kijken of je het geheugen eenvoudig kunt upgraden. Als er een fan in zit, maak hem stofvrij. Als de cpu een koeler heeft, vervang de koelpasta. Hij kan nog jaren mee, zeker wanneer je niet vereist dat je beveiligingsupdates blijft houden.

De schijven kun je eventueel straks weer in een nieuwe nas gebruiken.

Enig nadeel zou het stroomverbruik kunnen zijn. Heb je daar een beeld van?

Het eerdere voorstel om een usb ssd aan je router/modem te hangen is ook een hele praktische, afhankelijk van welk modem/router je hebt en of je daar je backup script op kunt draaien Goedkoop, zuinig, simpel en makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
http://paulsmith.tech/pro...und-with-2-ssds-and-mdadm

Halverwege: 6w idle, 20w onder load
Onderaan: 80Mb/s throughput via Samba

Zeker niet slecht! Misschien dat de cpu in jouw geval wel teruggeklokt wordt, in dit voorbeeld staat er een fan op te blazen.

Alhoewel ik niet weet of bij de Synology de NAS zelf ook de bottleneck is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
https://linux-nerds.org/topic/1237/nanopi-r5s-samba

60-70 Mb/s via Samba.

Misschien is het toch een optie :)

Die 2,5gb ga je niet gebruiken, check ook de PCIe versie/snelheid. Waarschijnlijk hoef je geen snelle nvme te kopen (wd green?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49

DukeBox

loves wheat smoothies

HansMij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:18:
.. de gedachte was dat hij al bijna 8 jaar oud is en ik het daarom niet gek vond om rond te kijken naar vervanging.
Dan nog lees ik daar geen reden in. Zoals eerder gemeld is er nog steeds DSM support en als hij niet publiek aan internet hangt zou een niet supporte versie ook geen rol spelen totdat je tegen beperkingen aan gaat lopen.

Ik weet niet hoe oud je masmachine/koelkast/auto/tv/wcborstel/keukentrap etc.. is maar die vervang je toch ook niet zomaar tenzij daar een onderbouwde reden voor is.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 26-10-2022 21:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Waar bestaat de externe locatie waar je het over hebt eigenlijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
Dat is een usb hdd welke in mijn kelder ligt. Echter leek me dat niet erg van belang voor de keuze of een R5s bruikbaar kan zijn als NAS, vandaar dat ik het er niet bij vermeld had.

In de tussentijd werd ik door Dukebox getriggerd uit te zoeken hoelang mijn Synology nog ondersteund wordt. Aangezien ik niet kan overstappen op DSM7 vanwege te weinig RAM, loopt de extended support tot half 2024. Ik heb dus nog even tijd om rustig rond te kijken naar een mogelijke vervanging. Aan de reacties te zien, is deze oplossing een mogelijkheid. Het liefst zat er een iets snellere PCIe-bus in, waardoor dat niet de bottleneck is wat snelheid betreft. Maar ook dat is overkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ah :) Ik was even benieuwd of dat cloud storage was. Die is meestal op langere termijn duurder dan een eigen oplossing.

Je kunt tzt ook de Synology mogelijk voorzien van extra ram.

Waar je ook over na kunt denken: tegen welke risico's wil ik me wapenen? Een ransomware aanval, brand, menselijke fout van verwijderen van een map, uitvallen van een disk, etc. De Synology biedt waarschijnlijk snapshots aan, erg handig.

Anyway, keuze genoeg, je zult zelf moeten kijken wat je het belangrijkste vind: kosten, performance, duurzaamheid, betrouwbaarheid, lekker knutselen.

Succes met de keuze :)
Pagina: 1