LED-strips in serie, waarbij de een feller brandt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Ik heb een voedingskabel uit de muur waar mijn LED strip mee gevoed gaat worden. Die verwerk ik in een houten plank. Nu wil ik kijken of het mogelijk is om aan zowel de onderkant als de bovenkant van de plank een LED-strip te plaatsen en deze in serie te plaatsen, waarbij ik de achterste in serie per definitie minder fel laat branden dan de eerste.

In het analoge tijdperk zou ik gewoon een weerstand tussen de eerste en de tweede lamp zetten, maar is er een equivalent beschikbaar voor LED-strips? Een soort fase-reduceer-diode of iets dergelijks?

DIY => schopje naar MME

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 26-10-2022 18:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 14:24
Google eens op ledstrip potmeter, dan zie je een aantal leddimmers met draaiknop.

Dit zijn compacte 12/24v pwm dimmers.

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom in serie? Dat is bij standaard led strips niet echt makkelijker.

Makkelijkste wat ik kan bedenken is om gewoon twee type ledstrip te pakken. Eén met 60 led/m en ander met 30led/m (of 120 en 60 ofzo). En anders zou ik zorgen dat ik drie draden uit de muur had: boven, onder en common. En dan twee dimmers.

Weerstand of een setje diodes kan ook maar dan moet je wel gaan zitten rekenen of je de warmte weg kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Guido1982 Teken eens een schema voor ons, wat je van plan bent? Want ik heb niet het idee dat jouw idee van serie schakelen overeen komt met anderen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
remco_k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:34:
@Guido1982 Teken eens een schema voor ons, wat je van plan bent? Want ik heb niet het idee dat jouw idee van serie schakelen overeen komt met anderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmI63n2jNouBg5fYuByN-Of6554=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn56TbJOoy3ga9F0lOy9msQf.jpg?f=fotoalbum_large

Het is eigenlijk vrij simpel. Alles binnen het gestippelde vak, zit in de meterkast. De voeding, en het rode blok is de controller. Vanuit daar gaat er een lange draad door de muur (best een eind) naar de keuken, waar ik een LED strip wilde maken. Maar nu wil ik er dus twee, aan dezelfde controller, maar ik wil de tweede zachter laten branden dan de eerste, dus had ik het idee om (paarse blok) er een weerstand of iets dergelijks tussen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
digifiel schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:13:
Google eens op ledstrip potmeter, dan zie je een aantal leddimmers met draaiknop.

Dit zijn compacte 12/24v pwm dimmers.
Nice, dit ga ik checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Jouw schema hierboven gaat niet werken, door een weerstand in serie verlaag je de stroom voor beide ledstrips. Je zal de ledstrips parallel moeten aansluiten om maar één van de twee te dimmen.

Edit: en als je een simpele weerstand in het circuit wil opnemen zou ik goed kijken naar het opgenomen vermogen door de weerstand. De meeste weerstanden kunnen maar 0.25W aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Glewellyn op 26-10-2022 20:58 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Glewellyn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:56:
Jouw schema hierboven gaat niet werken, door een weerstand in serie verlaag je de stroom voor beide ledstrips. Je zal de ledstrips parallel moeten aansluiten om maar één van de twee te dimmen.

Edit: en als je een simpele weerstand in het circuit wil opnemen zou ik goed kijken naar het opgenomen vermogen door de weerstand. De meeste weerstanden kunnen maar 0.25A aan.
OK, maar het kan dus wel middels een weerstand? Dan zou ik ze alleen parallel moeten aansluiten? En als het niet middels een weerstand kan? Zou ik er een ander component tussen kunnen zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Guido1982 op 26-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wat voor led-strips en wat voor "controller" hebben we het überhaupt over eigenlijk?

Een normale (of beter gezegd: de meest voorkomende) ledstrip heeft helemaal geen controller nodig, maar slechts een stabiele dc-voeding. Als we het bijvoorbeeld hebben over individueel adresseerbare ledstrip waar idd (ook) een controller voor nodig is, is de oplossing compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
mcDavid schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:13:
Wat voor led-strips en wat voor "controller" hebben we het überhaupt over eigenlijk?

Een normale (of beter gezegd: de meest voorkomende) ledstrip heeft helemaal geen controller nodig, maar slechts een stabiele dc-voeding. Als we het bijvoorbeeld hebben over individueel adresseerbare ledstrip waar idd (ook) een controller voor nodig is, is de oplossing compleet anders.
Het is een normale LED strip, de controller gebruik ik om ze te dimmen en middels een afstandsbediening aan en uit te kunnen zetten.

EDIT: het is deze controller (niet de bedoeling reclame te maken, alleen ter verduidelijking).

[ Voor 14% gewijzigd door Guido1982 op 26-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Een ding dat ik me nu bedenk is: ik wil ze beiden in een profiel plaatsen, waar een kunststof afdekkap over zit. Misschien is het handiger om gewoon de kap van de tweede strip te verduisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Weerstand kan wel, maar zal geen kleintje zijn. Als je in de plank ruimte hebt voor een DCDC circuitje kan het ook. Kan je het geheel alleen niet dimmen vanuit de meterkast.

Maar type strip met minder leds geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Guido1982 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Het is een normale LED strip, de controller gebruik ik om ze te dimmen en middels een afstandsbediening aan en uit te kunnen zetten.

EDIT: het is deze controller (niet de bedoeling reclame te maken, alleen ter verduidelijking).
Kun je niet gewoon een tweede "zone" gebruiken voor die 2e strip dan?

Een pwm-controller gaat in dit geval overigens niet werken, je controller is al een pwm-dimmer.

Een hele dikke weerstand of de afdekking verduisteren kan natuurlijk maar is een beetje zonde, simpelweg een strip met lagere lichtopbrengst kiezen lijkt me idd de simpelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Guido1982 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
OK, maar het kan dus wel middels een weerstand? Dan zou ik ze alleen parallel moeten aansluiten? En als het niet middels een weerstand kan? Zou ik er een ander component tussen kunnen zetten?
Het kan met een weerstand maar als je de juiste dingen verkeerd doet heb je een brandgevaarlijke oplossing gemaakt. Onwenselijk.

Technisch gezien de veiligste, makkelijkste én de beste oplossing is gewoon een 2e controller erbij kopen en die in de meterkast erbij zetten en daarmee de 2e ledstrip aansturen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Als alternatief zou je ook een SK6812WWA LED-strip kunnen gebruiken. Daarbij kan je de wittint en de felheid van iedere led in de strip apart aansturen met WLED firmware op een ESP microcontroller.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Trouwens, als je de ledstrips aan zou sluiten volgens je huidige schema, maar even die weerstand buiten beschouwing laten, dan branden beide ledstrips op halve kracht (onder de voorwaarde dat ze van hetzelfde vermogen zijn).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Septillion schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:25:
Weerstand kan wel, maar zal geen kleintje zijn. Als je in de plank ruimte hebt voor een DCDC circuitje kan het ook. Kan je het geheel alleen niet dimmen vanuit de meterkast.

Maar type strip met minder leds geen optie?
Zeker een optie, maar volgens de leverancier scheelt dat weinig in lichtopbrengst. Ik ben er niet erg in thuis maar jij denkt daar anders over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
remco_k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Het kan met een weerstand maar als je de juiste dingen verkeerd doet heb je een brandgevaarlijke oplossing gemaakt. Onwenselijk.

Technisch gezien de veiligste, makkelijkste én de beste oplossing is gewoon een 2e controller erbij kopen en die in de meterkast erbij zetten en daarmee de 2e ledstrip aansturen.
Die oplossing is dus vanaf nu geschrapt, ik wil geen enkel risico op brand lopen.

Ik heb helaas niet de bedrading voor twee controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
remco_k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:39:
Trouwens, als je de ledstrips aan zou sluiten volgens je huidige schema, maar even die weerstand buiten beschouwing laten, dan branden beide ledstrips op halve kracht (onder de voorwaarde dat ze van hetzelfde vermogen zijn).
Ja alleen moeten ze dus ongelijk branden, de een harder dan de ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
mcDavid schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Een hele dikke weerstand of de afdekking verduisteren kan natuurlijk maar is een beetje zonde, simpelweg een strip met lagere lichtopbrengst kiezen lijkt me idd de simpelste oplossing.
Bedoel je met lagere lichtopbrengst minder LED's per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Guido1982 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Bedoel je met lagere lichtopbrengst minder LED's per meter?
Bijvoorbeeld, of 2835 LEDs ipv 5050. Als het goed is staat er bij de meeste ledstrips wel iets van lumen/meter gespecificeerd of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:30:
[...]
Makkelijkste wat ik kan bedenken is om gewoon twee type ledstrip te pakken. Eén met 60 led/m en ander met 30led/m (of 120 en 60 ofzo).
[...]
Dit. Of nog dommer: Daar waar ie feller moet zijn, plaats daar 2 ledstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Guido1982 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:01:
[...]

Zeker een optie, maar volgens de leverancier scheelt dat weinig in lichtopbrengst. Ik ben er niet erg in thuis maar jij denkt daar anders over?
Dat zou raar zijn... 50% van de ledjes is gewoon 50% van het licht, net als 50% PWM. Wij zien alleen niet lineair dus voor ons gevoel is het niet 50% minder.

Maar moet het geheel nog dimbaar zijn? Of voldoet daarna gewoon aan/uit van het geheel?

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 27-10-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Septillion schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Dat zou raar zijn... 50% van de ledjes is gewoon 50% van het licht, net als 50% PWM. Wij zien alleen niet lineair dus voor ons gevoel is het niet 50% minder.

Maar moet het geheel nog dimbaar zijn? Of voldoet daarna gewoon aan/uit van het geheel?
Leek mij ook, degene die ik aan de telefoon had, kwam op mij ook niet over als iemand die de volgende raket naar de maan ging sturen.

Het geheel moet wel dimbaar zijn. Wat zou moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
NESFreak schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Dit. Of nog dommer: Daar waar ie feller moet zijn, plaats daar 2 ledstrips.
Dit is eigenlijk het soort lowtech oplossingen die me wel aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
mcDavid schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Bijvoorbeeld, of 2835 LEDs ipv 5050. Als het goed is staat er bij de meeste ledstrips wel iets van lumen/meter gespecificeerd of zo.
Interessant. Het probleem is dat ik bij de leverancier iedere keer mensen aan de telefoon krijg waar ik het gevoel bij krijg dat ze eigenlijk niets weten. Het liefst zou ik me door hen laten adviseren, aangezien ik al een deel van hun ecosysteem in huis heb en ik daar op door wil borduren. Maar het soort specificaties die jij nu geeft, zegt de telefonisten aldaar niets.

[ Voor 20% gewijzigd door Guido1982 op 27-10-2022 14:46 ]

Pagina: 1