Huawei SUN2000 COM signaal kabel / stekker - waar te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 17:39
Sinds kort heb ik zonnepanelen liggen in combinatie met een Huawei SUN2000-4KTL-1 omvormer. Hiervan wordt de USB poort reeds gebruikt door de dongle van Zonneplan.
De app van Zonneplan is nog zeer minimaal dus ik wil de omvormer rechtstreeks uit gaan lezen met Home Assistent.

Hiervoor zijn mooie artikelen te vinden waarbij er gebruik wordt gemaakt van de COM poort die ook aanwezig op de omvormer.

Om alles netjes aan te sluiten ben ik op zoek naar een dongle/stekker welke ik op de compoort van de omvormer kan inprikken zoals weergegeven in deze thread.https://community.home-as...-huawei-2000l/132350/2012

Zie onderstaande afbeelding van de stekker.
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/6/6/0/6607fed591761f4b877233fb38828cb706a8977a.jpeg

Nu zoek ik mijzelf al dagen rot naar een losse stekker of een Huawei Signal Cable welke er op geprikt kunnen, helaas zonder succes.

Pagina's aan handleidingen te vinden maar de stekker/kabel zelf niet gevonden.

Nu is mijn hoop op Tweakers gevestigd, weet iemand toevallig waar een dergelijke stekker te krijgen is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nfa
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-12-2023

nfa

Hoi @M.Koers,

Ik ben zeer benieuwd of het je gelukt is om zo'n stekker/koppeling te krijgen. Ik twijfel met name om dit punt of ik voor Zonneplan moet gaan.

Een jaar later (dan jouw post) vind ik nog steeds de Zonneplan App erg beperkt in zijn kunnen en informatie voorziening. Zeker als Zonneplan niet je energieleverancier is. Dan lees ik berichten dat zelfs de opslag van historische meetgegevens een probleem is via hun App. Daarom zoek ik net als jij deed naar alternatieven om meer informatie over de stroomopwekking te krijgen uit de door hun geleverde omvormer. Zo heb ik bijvoorbeeld (in de offerte) op elke zonnepaneel een Zonneplan One Optimizer zitten. Via hun App krijg je geen enkel inzicht in de opbrengst per zonnepaneel. Iets wat bij parallel geschakelde zonnepanelen bij andere leveranciers heel normaal blijkt te zijn, en volgens Huawei info ook in de Huawei Sun2000 beschikbaar zou zijn.

Als er een manier is om ook via een kabel of wifi te koppelen kan ik misschien ook daarmee de Huawei FusionSolar of SUN2000 App gebruiken die me veel meer informatie uit het Zonneplan systeem krijgen of zoals jij zegt direct te koppelen met Home Assistent. Heb je al gekeken naar een mogelijkheid van het kopen van een losse Huawei wlan-FE dongel https://solarmagazine.nl/...ismart-dongle-wlan-fe.pdf (circa € 85,-)?

Ik denk dat er bij Zonneplan alarm afgaat als je 4G-verbinding, die ze elke 5 minuten aanspreken, te lang verbroken wordt. Dat kan lastig worden in de relatie met hun, garantie e.d. Daarom zou ik het liefst beide dongels er continu op willen aansluiten. Bijvoorbeeld via een USB hub, zodat de data van mijn omvormer zowel via 4G door Zonneplan als via wifi door mij opgevraagd kan worden. Maar als dat niet gelijktijdig kan dan door een paar minuten per dag even de 4G-dongel te vervangen door zo'n Huawei wlan-FE dongel zodat ik even snel de data in de Huawei Fusion App kan bijwerken of op andere manier, zoals bijvoorbeeld naar Home Assist, uit je omvormer kan halen en opslaan.

Vraag is dan alleen:
  1. Is de rest van de omvormer en de daarop draaiende hard- en software niet voor Zonneplan aangepast, waardoor er geen wlan-FE koppeling meer mogelijk is.
  2. Kun je zomaar, zonder herinstallatie van de software van de omvormer van dongel wisselen? In de handleiding https://support.huawei.co...UPE_DOC/6001/document.pdf staat namelijk wel dat je alleen tijdens de installatie van de Huawei SUN2000 kunt kiezen voor 4G of Wifi communicatie, Op pagina 32 (of 38) onderaan staat "Alleen de WiFi-antenne of de 4G Smart Dongle kan ten tijde van de installatie worden geïnstalleerd". Echter, in mijn voorstel kies ik dan dus niet de fysiek ernaast ingebouwde Wifi-adapter maar voor een Wifi-dongel aangesloten op dezelfde aansluiting als de G4-dongel. De vraag is dan dus of de omvormer anders communiceert met een 4G-dongel dan op een Wifi-dongel en of Zonneplan dit achterdeurtje niet afgesloten heeft.
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen en opgedane kennis hierover of input van anderen die dit lezen.

P.s.: Hoe bevalt Zonneplan je?

[ Voor 97% gewijzigd door nfa op 26-08-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 17:39
Hi @nfa

Om je vragen te beantwoorden:
  1. Voor zover ik wete is hier niks mee gedaan. Als je met de Huawei app connect naar het wifi netwerk van de omvormer kan je gewoon alles zien.
  2. De omvormer heeft maar 1 usb poort daar zit de dongle van Zonneplan op. Deze leest simpelweg modbus uit en die heb ik gewoon laten zitten. [/i]
Ik heb geen stekker gekregen. Men ziet dat als aanpassingen aan de omvormer qua software.
Terwijl het een modbus signaal oppakt welke sowieso al uitgestuurd wordt maar dat snappen ze niet.

Ik heb uiteindelijk een Raspberry Pi ingezet als router volgens onderstaande link.
Dat werkt top. De omvormer zelf aan de wifi koppelen kan maar dan is die niet meer te querien voor de gegevens.
https://github.com/wlcrs/...onnecting-to-the-inverter

En vanuit Home Assitent gebruik ik deze integration:
https://github.com/wlcrs/huawei_solar

Dit werkt stabiel, geen problemen mee gehad.

Qua Zonneplan daar wisselen ze om de haverklap qua omvormers naar mijn weten. Mijn ouders hebben een systeem gebaseerd op Solaredge en zien dus wel opbrengst per paneel.

Of ik het opnieuw door zonneplan zou laten leveren/plaatsen denk ik niet.
Dat komt niet zo zeer door contacten/prijs of oplossing maar meer door het feit dat ik zelf nog een extra installatie heb gelegd op het platte dak. Daar heb ik dusdanig veel kennis op gedaan dat ik nu veel preciezer weet wat ik zou willen en dan met een lokale aannemer de plaatsing zou regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nfa
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-12-2023

nfa

@M.Koers, super bedankt voor de zeer waardevolle #Github informatie! Je moet er even induiken, maar dan wordt spelen met zonne-energie leuk ;-)