USB thumbdrive problemen (niet herkend en/of lage snelheid)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxndr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 19:48
Ik heb twee Kingston Data Traveler 3.0 stickies van 64 GB, maar ik kom bij lange na niet in de buurt van de snelheid die je van USB 3.0 mag verwachten.

Of ik nu een folder met talloze kleine files, of een videofile van 3,5 GB kopieer, de snelheid blijft altijd rond de 6 MB/s schommelen (tussen de 4 en 10). Dit moet toch op z'n minst minimaal 10x sneller kunnen?

Na een snelle zoekopdracht "waarom is kopiëren naar USB zo traag" vond ik het advies om de schijf te optimaliseren in apparaatbeheer:

Ga naar het tabblad Beleid, selecteer het keuzerondje Betere prestaties, klik op OK en klik in het vak Systeeminstellingen wijzigen op Ja om de computer opnieuw op te starten.

Probleem is dat er ook deze derde optie beschikbaar kwam bij het selecteren van betere prestaties: 'enable write caching on the device'.

Dit zou moeten leiden tot:

'Verbeter de systeemprestaties door schrijfcaching op het apparaat in te schakelen, maar een stroomstoring of apparatuurstoring kan leiden tot gegevensverlies of corruptie.'

Natuurlijk heb ik dat vakje ook aangevinkt voordat ik op OK klikte... en raadt het al, apparaatbeheer reageerde niet meer en ik moest uiteindelijk (na een half uur wachten) mijn PC opnieuw opstarten (een harde reset zelfs).

Nu verschijnen mijn USB drives niet meer in explorer (ik was natuurlijk zo stom om het met de andere drive nog een keer te proberen...).

Ik krijg wel het typische geluid als ik hem in en uitplug en ze verschijnen ook in Apparaatbeheer, maar niet in Schijfbeheer dus ik kan hem niet formatteren of er een stationsletter aan toekennen.

Het vreemde is dat de sticks wel werken op mijn laptop die ook op dezelfde versie van Win 10 draait. (Maar ook daar is de snelheid maar ongeveer 6 MB/s)

Iemand enig idee/suggesties hoe ik:

- de drives weer kan gebruiken op m'n PC
- hoe ik USB 3 snelheden kan krijgen (minimaal enkele tientallen MB/s)

Alvast dank! :)

PS het lijkt me niet dat m'n PC de bottleneck is/kan zijn:
X570 - 3700X - 32 GB 3600 DDR4 - 3060Ti - 2TB + 512 GB M.2 PCIe4.0 SSDs.

Ook ik heb alle poorten, zowel front als back t/m 3.1 geprobeerd, maar het bleef langzaam en geen van alle poorten laat de drives nu nog zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:05

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je een link voor het product? Heb zelf verschillende van die stikjes gehad en er zijn verschillende modellen en formaten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 19:35
Ik wilde gaan zeggen dat het natuurlijk ook aan je poorten kan liggen, maar je PC lijkt voldoende nieuw om dat qua specs te moeten kunnen trekken. Ik zou wel uitkijken met 'schijf optimaliseren'. Ik weet niet of dat überhaupt nut heeft bij een USB stick. Als je doelt op de 'removal policy', die zou geen grote invloed moeten hebben op een simpele kopieer actie van stick naar PC of omgekeerd, bij de snelheden die je noemt lijkt het meer alsof je poort een oudere standaard hanteert. Kan je ergens in je BIOS de USB compatibility veranderen? Zijn eventuele drivers up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hoe oud zijn die dingen en hoe vaak gebruikt?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxndr
Nauwelijks gebruikt, en denk en nu anderhalf jaar oud. (En nooit aan direct zonlicht, vuil of vocht blootgesteld)

Het zijn trouwens usb 3.2 sticks zie ik nu:

Kingston Data Traveler Exodia 64GB USB

[ Voor 31% gewijzigd door Alxndr op 28-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxndr
prutser001 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:20:
Heb je een link voor het product? Heb zelf verschillende van die stikjes gehad en er zijn verschillende modellen en formaten.
Dit zijn ze:
https://www.pccomponentes...aveler-exodia-64gb-usb-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En dat is ook waar je ze hebt gekocht? Niet per ongeluk ergens een paar brakke namaakproducten vandaan gehaald?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alxndr
Orion84 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

En dat is ook waar je ze hebt gekocht? Niet per ongeluk ergens een paar brakke namaakproducten vandaan gehaald?
Ja, gevonden via Amazon en toen hier gekocht, zoals ik meestal doe om de lokale economie te stimuleren, en mn geld uit Bezos zakken te houden :p

PcComponentes koop ik nu bijna al mn elektronica, volgens mij gewoon een goed betrouwbaar bedrijf. Heb er niet specifiek op gelet, maar heb moet wel hele goede namaak zijn dat me niets aan de verpakking is opgevallen (ik kijk wel altijd naar beschadigingen als het per post komt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 20-05 15:05

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Voor zover ik reviews heb kunnen vinden is niemand te spreken over de snelheid van de stik.

Ook Kingston zelf is erg vaag over dit product, snelheid : usb3.2?

Dat zegt helemaal niets.

Zoek eens op een goede usb stick want dit is rommel.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
prutser001 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:36:
Voor zover ik reviews heb kunnen vinden is niemand te spreken over de snelheid van de stik.

Ook Kingston zelf is erg vaag over dit product, snelheid : usb3.2?

Dat zegt helemaal niets.
Precies, dat lijkt mij ook. De 'interface' mag dan wel een bepaalde theoretische capaciteit hebben, als er op stickje vervolgens wrak NAND geheugen gebruikt wordt dan wordt deze nooit gehaald.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxndr
Dat ik niet de theoritische snelheid haal snap ik en had ik ook nooit verwacht, maar ik wil toch zeker net zo snel kunnen kopieren als downloaden (ik haal gemiddeld 40 MB/s en max 75).

Helaas Kingston, jullie zijn een klant verloren. Volgende keer koop ik alleen nog exact die modellen waar ik een goede review/test van kan vinden.

Anyway, genoeg over de snelheid, niemand suggesties hoe ik de sticks op mijn PC weer kan zien/gebruiken. Het feit dat ze het op de laptop wel doen betekend dat ze in ieder geval niet stuk zijn.
Pagina: 1