Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Mijn vraag

In de bergen van Zwitserland heb ik een panorama foto gemaakt die een lelijk artefact laat zien met name in de lucht: verticale bandering. Ik ben bang dat het komt omdat ik mijn polarisatiefilter er nog op had zitten |:(

Omdat de lucht vrij helder is zou ik een soort 'blend' of smudge voor me zien zodat die banden niet meer zo opvallen, maar ik krijg het niet voor elkaar want ik ben absoluut geen fotobewerking gewend.

Heeft iemand een tip hoe dit te repareren valt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lightroom, Photoshop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- replace sky: vind ik zonde (en krijg ik ook niet mooi voor elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH5B3aW_jzMgN19mPtS8D5k0Rm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WkjhKTPFJOI5zJJoNuHJONUZ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 26-10-2022 14:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:06
Met een blend of smudge loop je het risico dat je ook de 'textuur' van de lucht veranderd en deze vervaagt. Mijn 'go to' tool is vaak een kopieer actie, gebruik de stamp tool om een ander stuk lucht naar het stuk te kopieren waar de strepen zitten. Je loopt hierbij alleen het risico dat je daarmee een eventueel kleurverloop verstoort. Ik ben geen expert wat dit betreft, maar het is een beetje trial and error denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met welke tool(s) en instellingen heb je het panorama gemaakt, is daar niet nog wat winst te boeken met andere instellingen of bewerkingen op de losse foto's voor dat je ze aan elkaar plakt?

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 26-10-2022 14:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:50:
Met een blend of smudge loop je het risico dat je ook de 'textuur' van de lucht veranderd en deze vervaagt. Mijn 'go to' tool is vaak een kopieer actie, gebruik de stamp tool om een ander stuk lucht naar het stuk te kopieren waar de strepen zitten. Je loopt hierbij alleen het risico dat je daarmee een eventueel kleurverloop verstoort. Ik ben geen expert wat dit betreft, maar het is een beetje trial and error denk ik.
Thanks; helaas zit de bandering door de hele foto, dus ik heb nauwelijks goed kopieer bare template.

Heb nu wel iets beter voor elkaar met sky replace, maar blijft nog 'meh'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g03NsP872XLTWNGLjhwRG2K7k_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BqmEPTsqnDJmpCkK8dWieHls.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:53:
Met welke tool(s) en instellingen heb je het panorama gemaakt, is daar niet nog wat winst te boeken met andere instellingen of bewerkingen op de losse foto's voor dat je ze aan elkaar plakt?
komt zo uit de camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En je camera heeft de losse foto's niet opgeslagen, alleen het samengevoegde resultaat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAW of JPG geschoten? Ook dat maakt qua kwaliteit veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb een Fuji FinePix HS50, en voor de panos krijg je alleen een enkele JPG, geen raws helaas. Volgende keer maar helemaal handmatig doen...

[ Voor 19% gewijzigd door superduper op 26-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@superduper Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT5xzEycpofwzT4aglx10nIYPdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WKkdEtRDuiOZECDzoLCizGrM.png?f=user_large

Paar seconden werk in PS. ;)

Maar voor een panofreak, zoals ondergetekende, is dit horror. Panorama's is all about resolution, resolution, resolution. 8)

Individuele RAW opnames, die stitchen met een goede tool (zoals PTGui) en dan komt 't allemaal goed met de blending en overloop van lucht/detailpartijen.
En natuurlijk veel oefenen met nabewerking. :)

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2022 16:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:46:
@superduper Zoiets:
[Afbeelding]

Paar seconden werk in PS. ;)

Maar voor een panofreak, zoals ondergetekende, is dit horror. Panorama's is all about resolution, resolution, resolution. 8)

Individuele RAW opnames, die stitchen met een goede tool (zoals PTGui) en dan komt 't allemaal goed met de blending en overloop van lucht/detailpartijen.
En natuurlijk veel oefenen met nabewerking. :)
Dank; het zou me helpen als je kan uitleggen hoe je dit deed. Is dat met een sky replacement (zoals ik ook had) of de echte lucht gefixed.

En uiteraard is het plaatje een screenshot van een veel grotere plaat (9600x1080), maar point taken; ik zal de volgende keer een serie standaard fotos maken en die stitchen. Maar was met mijn kids boven en had even niet die helderheid van geest en tijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Isse simpel:

Plaatje laden in PS.
  • Select Sky
  • Layer via Copy
  • Klik op foreground color en selecteer b.v. het donkerste gedeelte van die luchtpartij.
  • Klik op background color en selecteer het lichtste gedeelte van die luchtpartij.
  • Blending options (layer)
  • Gradient Overlay
en dan ff experimenteren met Reverse/Align with layer en de Style.
En voila; de luchtpartij is geëgaliseerd.

Alstublieft, dankuwel. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@superduper En, ik vroeg me af, was het duidelijk zo, die acties in PS?
Of heb je meer uitleg nodig?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
ehtweak schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:11:
@superduper En, ik vroeg me af, was het duidelijk zo, die acties in PS?
Of heb je meer uitleg nodig?
Ik ga het ergens dit weekend proberen!
Pagina: 1