Snelheid LAN poort Denon AVR X2800H

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-08 20:06
Hallo,

Ik ben van plan om een Denon AVR X2800H (DAB) aan te schaffen.
- Mijn TV, Sony A90J, LAN poort 100Mb, vertoont hick-ups bij afspelen grotere 4K bestanden.
Mijn Dune Real Vison 4K, Lan poort 1Gb, vertoont geen hick-ups
- Mijn huidige versterker kan AC3 en modernere codes niet weergeven

Vraag: wat is de snelheid van de LAN poort op de X2800H (staat nergens vermeldt).

Alvast bedankt,

Jaap

Beste antwoord (via Jlaaij op 29-10-2022 16:13)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Jlaaij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:11:
Ik heb de vraag dus verkeerd gesteld:
1. De AVR moet de gangbare video-codecs door kunnen geven aan de TV (die deze ook aan kan)
2. De AVR moet de gangbare audio-codecs kunnen afspelen
Punt één gaat niet lukken. De Denon is geen media player. De Denon kan wel beeld (een reeds uitgepakt bestand) doorzetten naar de TV en audio afspelen over de aangesloten speakers (laatst deel is dus punt twee). Echter zal dit via HDMI via een aparte bron de Denon in moeten komen. De Denon zelf kan niets met de formaten die je nu naar de Dune en Sony gooit. De Dune (of een andere mediaplayer) zal in je set-up behouden moeten blijven om het bestand uit te pakken en naar Denon te sturen (en de Denon alleen het beeld weer naar de aangesloten TV).

De enige wat je vanaf de NAS direct tegen de Denon kan gooien zijn audiobestanden:
Lossy Formats: MP3, WMA, AAC
Lossless Formats: FLAC, ALAC, WAV
Lossless Formats: FLAC HD, WAV, ALAC (all 192kHz/24 bit)
Dus geen H.265, H.264, WMV, et cetera die de Dune en Sony wel ondersteunen.

Ik denk dat ik de bedachte opzet snap maar zo werkt het niet. In jouw beeld stuur je bijvoorbeeld een filmbestand in .MKV over het netwerk naar de Denon. De Denon haalt de audio uit deze .MKV en speelt dit af, rest van de .MKV wordt naar de TV gestuurd waar de TV de codec uit pakt en het beeld laat zien.

Ergo, de Dune heb en houd je nodig om het filmbestand uit te pakken en als compleet pakket naar de Denon te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 27-10-2022 07:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:37
Een AVR speelt enkel audio bestanden af. Al zou deze een gigabit poort hebben heeft het geen meerwaarde.

Edit: Je kunt natuurlijk wel de Dune aansluiten op de Denon. De HDMI uitgang van de Denon weer op de HDMI ingang (ARC) van de tv.

Mits je settings goed staan en je netwerk het aan kan, zou het moeten werken. Qua audio codecs ben je natuurlijk ook afhankelijk van je bronbestanden.

[ Voor 57% gewijzigd door greentea op 26-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat is toch totaal niet relevant voor het afspelen van 4K video. Dat doet die Denon niet namelijk. Geeft het weer via HDMI maar het afspelen gebeurt via de Dune of de TV; afhankelijk van wat je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:13
Los daarvan; 100mbit is ook niet voldoende om 4K remuxes af te spelen. Die pieken tegenwoordig bijna tegen de 150mbit aan. Als je bijvoorbeeld via Plex naar een Remux wilt kijken op je TV dan gaat ie bufferen inderdaad.

Maar het gaat inderdaad niet om je versterker. Zorg dat je dan altijd via je Dune kijkt en niet via je TV. Nieuwe LG's hebben bijvoorbeeld ook geen 1Gb aansluiting en via Wifi trekt ie de pieken soms simpelweg niet. Een externe speler zoals Dune/ATV/Shield is altijd beter.

https://www.reddit.com/r/...enough_to_direct_play_4k/

[ Voor 9% gewijzigd door Justevo op 26-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Wow, bedankt voor de snelle response!

1. De AVR moet de gangbare video-codecs door kunnen geven aan de TV (die deze ook aan kan)

Ik kan de Dune wel wel met S/PDIF aansluiten op mijn versterker. Echter mijn huidige, 17 jaar oude versterker kan alleen DTS en Dolby ProLogic II aan. Ik converteer nu met USEac3To naar DTS.

Als ik dan toch een nieuwe (AVR) receiver, max. € 1000,- koop, dan ook graag met 1Gb LAN poort waardoor de Dune niet nodig is. Ook al vind ik het een best apparaatje :).

Groeten Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat zal allemaal geen probleem zijn.
Als ik dan toch een nieuwe (AVR) receiver, max. € 1000,- koop, dan ook graag met 1Gb LAN poort waardoor de Dune niet nodig is. Ook al vind ik het een best apparaatje :).
Nogmaals die LAN poort is totaal irrelevant om je probleem op te lossen. Je TV moet het videobestand afspelen of de Dune. De TV geeft blijkbaar hickups dus je blijft de Dune gebruiken. Met HDMI aansluiten op de nieuw te kopen receiver en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 26-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt de snelheid van je kan poort wilt weten, hang er een switch tussen en kijk of het lampje van 1gbit of 100Mbit aan gaat :)
Maar inderdaad, totaal niet relevant.

Die hickups die je Sony ervaart ligt vermoedelijk aan een stukje buffering of converting wat de TV moet doen. Pak een codec die ondersteund wordt als bron en hij doet het ws wel goed.

Verder zoals gezegd: je dune naar de receiver en dan naar de TV gaat werken. Over HDMI gaat ook meer dan 40 Gbit. Zie verder Wikipedia: HDMI

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Punt één gaat niet lukken. De Denon is geen media player. De Denon kan wel beeld (een reeds uitgepakt bestand) doorzetten naar de TV en audio afspelen over de aangesloten speakers (laatst deel is dus punt twee). Echter zal dit via HDMI via een aparte bron de Denon in moeten komen. De Denon zelf kan niets met de formaten die je nu naar de Dune en Sony gooit. De Dune (of een andere mediaplayer) zal in je set-up behouden moeten blijven om het bestand uit te pakken en naar Denon te sturen (en de Denon alleen het beeld weer naar de aangesloten TV).

De enige wat je vanaf de NAS direct tegen de Denon kan gooien zijn audiobestanden:
Lossy Formats: MP3, WMA, AAC
Lossless Formats: FLAC, ALAC, WAV
Lossless Formats: FLAC HD, WAV, ALAC (all 192kHz/24 bit)
Dus geen H.265, H.264, WMV, et cetera die de Dune en Sony wel ondersteunen.

Ik denk dat ik de bedachte opzet snap maar zo werkt het niet. In jouw beeld stuur je bijvoorbeeld een filmbestand in .MKV over het netwerk naar de Denon. De Denon haalt de audio uit deze .MKV en speelt dit af, rest van de .MKV wordt naar de TV gestuurd waar de TV de codec uit pakt en het beeld laat zien.

Ergo, de Dune heb en houd je nodig om het filmbestand uit te pakken en als compleet pakket naar de Denon te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 27-10-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Hallo FeaR,

Bedankt voor je uitleg.
Bedroevend dat je naast een AVR ook nog eens een media player nodig hebt.
Gezien de prijzen van de AVR's zou je dat wel mogen verwachten.
Helaas kan ik geen echt goedkopere multi-channel versterker vinden want dan heb je weer een beperkt aantal audio-codes bijvoorbeeld.

@The Eagle: om te voorkomen dat het converteren het probleem zou zijn een test gedaan met door de A90J ondersteunde codecs
@Justevo: via switch port-mirroring is inderdaad goed te zien dat bij grote 4K mkv bestanden de doorvoer ver boven de 100Mb uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jlaaij schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:13:
Bedroevend dat je naast een AVR ook nog eens een media player nodig hebt.

Gezien de prijzen van de AVR's zou je dat wel mogen verwachten.
Met een Ferrari van zo'n twee ton kan ik ook geen wasmachine vervoeren, daar moet ik een busje voor hebben. Terwijl de Ferrari wel een opbergruimte heeft. Had je dat ook mogen verwachten omdat ik twee ton uit heb gegeven of gaat dat niet op omdat beide voertuigen een geheel ander doel hebben? Idem met dat een receiver geen mediaspeler is. Je aanname in deze zorgt voor een vertekend beeld, laat het los ;)
Helaas kan ik geen echt goedkopere multi-channel versterker vinden want dan heb je weer een beperkt aantal audio-codes bijvoorbeeld.
Puur kijkende naar audio codecs? Nee. Vanaf HDMI 1.3 heb je het gros van de codecs te pakken. Vanaf HDMI 2.0 ben je qua audio compleet omdat vanaf daar Dolby Atmos en DTS X wordt ondersteunt. Vraag is of je dat nodig hebt aangezien niet iedereen speakers aan het plafond heeft hangen. Het wordt een issue doordat HDMI beeld én geluid combineert. Neem je bijvoorbeeld genoegen met Dolby TrueHD dan kan je een receiver van tien jaar oud nemen (HDMI 1.3), wil je dat echter combineren met 4K 120 Hz dan zit je aan een receiver met HDMI 2.1 en max twee jaar oud. Game je niet en is 4K op 60 Hz afdoende dan is HDMI 2.0 goed genoeg. Het gaat om het totaalplaatje.

Als alleen Dolby en DTS (dus non HD) een eis is dan kan je zelfs voor een receiver van 20 jaar oud of ouder gaan. S/PDIF vanaf de Dune naar de receiver en je bent er. Beeld apart naar de TV. Een receiver die dat kan is letterlijk tientjes werk. Dat jouw receiver geen Dolby decoder heeft is een uitzondering die je niet vaak ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 29-10-2022 19:18 ]

Pagina: 1