Welke hardware updgrade voor Civilization 6? nu Ryzen 1600x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 13:01
Beste mensen,

Welke componenten raden jullie aan voor Civilization 6?

Ik heb nu:
  • Ryzen 1600x
  • 16GB DDR4
  • Mini ITX bord 350
  • Mini ITX behuizing
  • 1060 GTX 6GB
  • Samsung 960 Evo
Ik heb de vorige CPU generatie overgeslagen en nu de nieuwe Intels en AMD's uit zien krijg ik altijd last van spontane upgraderitis 8)

Wat ik speel en wat ik wil

Ik speel 3D intensieve games bijna alleen maar op mijn Xbox Series X. PC gebruik ik voor thuiswerken en dus voor Civilization spelen.

Ik vind het fijn als Civilization supersnel laadt (ik spring vaak terug naar een paar autosaves terug) en ik wil dat de turn times zo kort mogelijk duren. Ik ben dus niet geïnteresseerd in FPS.

Vraag
De vraag is nu: welke componenten gaan me hier enorm in helpen? Ik kan hier beperkt info over vinden. Ik lees op diverse fora een aantal zaken, waarvan ik niet weet of ze kloppen:
  • Civ 6 zou CPU vooral intensief zijn (lijkt logisch)
  • Civ 6 zou baat hebben bij snelle cores en is niet goed geoptimaliseerd voor veel cores
  • Civ 6 zou gebaat zijn bij snel werkgeheugen
  • Civ 6 zou niet gebaat zijn bij veel geheugen, omdat het geprogrammeerd is voor oudere configuraties
  • Civ 6 zou geen baat hebben bij een snellere GPU, als het gaat om turn times[\li]
Ik vind het erg lastig om bovenstaande uitspraken te toetsen en om dus nu goed te achterhalen wat de bottlenecks zijn van Civ. Ik zou het zonde vinden om veel geld te spenderen, als ik er niet of nauwelijks op vooruit ga. Zeker het argument dat Civ 6 niet is gebouwd om goed gebruik te maken van de laatste hardware vind ik een spannende.

Ik zie op veel prestatietests dat Civilization turn time meestal niet wordt meegenomen (vaak helemaal niet en soms alleen de FPS, wat mij niets boeit). En als het wel getest wordt, dan is het meestal niet in vergelijking met oudere CPU's, meestal met andere CPU's van dezelfde generatie. Ik zie bijvoorbeeld dat GamerNexus gestopt is met benchmarken van Civ turn time, wat vergelijken met mijn huidige setup last maakt.

Ook op Civilization Fora kom ik weinig bruikbare en consistente wijsheid tegen.

Scenario's waar ik aan denk

1. Niets doen
Lekker goedkoop en wachten tot upgraderitis overgaat :-)

2. Relatief goedkope upgrade: nieuwe CPU in huidige systeem
Bijvoorbeeld een 5600x of 5700x in mijn huidige systeem stoppen. Ben ik voor 200-250 euro klaar. Onduidelijk wat mijn winst is

3. All in upgrade
Bijvoorbeeld Intel 13600KF + 32GB DDR5 + Evo 980 Pro. Met het idee dat ik dan razendsnel Civ kan spelen en toekomstvaste PC heb die weer tijdje meekan. Onduidelijk wat mijn winst is

Groot dilemma dus voor mij :?

Iemand een idee?

Beste antwoord (via menno_m op 27-10-2022 21:16)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

200-250 euro?
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed

En klaar :)

Nobrainer imo, gaat gigantisch verschil maken tegenover de 1600X.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

200-250 euro?
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed

En klaar :)

Nobrainer imo, gaat gigantisch verschil maken tegenover de 1600X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik weet ook niet wat de turn times het meest beïnvloedt, maar de CPU lijkt me voor de hand liggen en misschien het geheugen, maar daft is een gok.

Als ik het zonder verdere dat moet voorspellen zou ik inderdaad zeggen: het moet wel heel gek lopen wil een Ryzen 5600 niet de beste koop zijn. Verschil gaat het zeker geven, en hoewel sneller geheugen misschien ook nog wat effect zou kunnen hebben denk ik niet dat dat de aankoop van een nieuw mobo+geheugen rechtvaardigt.

Even voor de zekerheid: hoe snel is het geheugen dat je nu gebruikt? Als dat echt heel traag is is een upgrade daarvan nog te overwegen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13
Ga dan ook gelijk voor de 5800X3D of hoe die ook heet.
Heb je gelijk de beste upgrade voor je platform (en games)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 18:44
Ik zou kijken naar een Ryzen 5 5600X processor, prijs hiervan is momenteel 169 euro. Is een snelle processor voor een zeer vriendelijke prijs, een Ryzen 7 5800X3D zou ik niet direct nemen omdat deze meer vermogen vraagt en ook meer warmte produceert, zonder twijfel een betere CPU maar ook dubbele kosten. Iets wat ik dan eerder in een andere videokaart zou steken.

De videokaart zou nog redelijk mee moeten kunnen met niet al te hoge settings. Let wel op dat je moederbord de nieuwe processor ondersteunt, geen idee welk merk je nu precies hebt maar controleer de CPU list!

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

5800X3D is significant beter dan de 5600, maar staat absoluut niet in relatie in de meerprijs die je moet betalen hiervoor.

In zeer selecte gevallen maakt het echt een gigantisch verschil (Factorio is een grote), maar anders zal de 5600 al meer dan goed genoeg zijn.

Niet lullig bedoeld, maar de 1600 is gewoon erg doo-doo voor turn times door zwakke single core perf wat Civ wilt hebben voor turn times. Vrijwel alles wat ook maar iets recent is zal al als een gigantische vooruitgang aanvoelen :)

En, as usual, niet kijken naar de 5600X en 5800X, de goedkopere varianten 5600 en 5700X performen identiek MITS je PBO aan zet. Meerprijs hiervoor betalen is het niet waard.
That said, de 5800X is nu verrassend even duur als de 5700X, dus dan kan je het wel doen :)
Freaky Maus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:24:
Ik zou kijken naar een Ryzen 5 5600X processor, prijs hiervan is momenteel 169 euro. Is een snelle processor voor een zeer vriendelijke prijs, een Ryzen 7 5800X3D zou ik niet direct nemen omdat deze meer vermogen vraagt en ook meer warmte produceert, zonder twijfel een betere CPU maar ook dubbele kosten. Iets wat ik dan eerder in een andere videokaart zou steken.

De videokaart zou nog redelijk mee moeten kunnen met niet al te hoge settings. Let wel op dat je moederbord de nieuwe processor ondersteunt, geen idee welk merk je nu precies hebt maar controleer de CPU list!
Een 5800X3D verbruikt niet veel meer dan de 5600 omdat de basekloks wat verlaagd zijn. Zie tweakers review.
review: AMD Ryzen 7 5800X3D - 3D V-Cache eindelijk op de testbank

That said, het verschil is in absolute termen ook niet erg groot! Meer een probleem met de 7000 series en high-end intel chips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
….En, as usual, niet kijken naar de 5600X en 5800X, de goedkopere varianten 5600 en 5700X performen identiek MITS je PBO aan zet. Meerprijs hiervoor betalen is het niet waard.
Ik weet niet precies of mijn mobo (asrock b350 fatal1ty itx gaming) PBO ondersteunt….

Ik kwam net dit ergens tegen op een forum:

“asrock b350 fatal1ty + 3700x, I have the options but they dont seem to do anything (basically seems to be either on or off atm, but the extra all-core boost is nice to have); still only have agesa 1.0.0.1 available so we'll see”

Stel dat mijn mobo dit niet ondersteunt, dan beste voor een 5600x gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door menno_m op 26-10-2022 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

PBO is niets anders dan limieten verwijderen removen, worst case moet je het met het handje doen.
https://en.wikichip.org/wiki/amd/pbo
PPT, TDC en EDC.
Je kan er dan ook voor kiezen om deze 3 parameters gelijk te zetten aan een 5600X/5800X.

Agesa 1.0.0.1 is echt antiek.
https://www.asrock.com/mb...ming-ITXac/index.asp#BIOS
"AMD AM4 AGESA Combo V2 PI 1.2.0.7"

Absoluut niet vergeten om de bios te updated, wat je ook koopt voor AM4 processor!

Noot: ASRock is vergeten om de CPU support list up te daten... (Vermeer = Zen3 = 5000)

That said, prijsverschil is niet groot. Your call.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 26-10-2022 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menno_m
Dank allen. 5600x gekocht en geplaatst. Draait als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bad Brains schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:31:
Ga dan ook gelijk voor de 5800X3D of hoe die ook heet.
Heb je gelijk de beste upgrade voor je platform (en games)
misschien wel het beste. maar dat is wel 169 vs 369 euro.
De vraag is of het je dat waard is..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 17:51
menno_m schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:16:
Dank allen. 5600x gekocht en geplaatst. Draait als een zonnetje!
Zeer mooie upgrade voor zeer mooie prijs _/-\o_

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Pagina: 1