Per wanneer is een erfenis voor de (vermogens) belasting een erfenis: vanaf het moment van overlijden van de erflater of vanaf het moment van aanvaarding door de erfgenaam?
Vraag
Alle reacties
https://www.belastingdien...g_wanneer_doe_ik_aangifte
Dit was echt heel makkelijk te vinden, maar alstublieft
Moment van overlijden lijkt me. Dat is namelijk ook het moment dat je neemt voor de inkomstenbelasting van de overledene.
Dat is omdat je linkt naar de erfbelasting en niet de vermogensbelasting.AlkalineBug schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:41:
https://www.belastingdien...g_wanneer_doe_ik_aangifte
Maar waarschijnlijk de datum van overlijden. Er is een rechtszaak geweest over iemand die op 31 dec om 22:30 de hoofdprijs van de oudejaarsloterij won. Het geld werd pas de week erna op zijn rekening gestort. Maar hij moest wel vermogensbelasting betalen over het vorige jaar.
En hou rekening met een half jaar daarvoor. Eerder schenken wordt ook beschouwd als erfbelasting-waardig.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Dat is dan het verschil tussen recht hebben op en daadwerkelijk beschikken over.RocketKoen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Dat is omdat je linkt naar de erfbelasting en niet de vermogensbelasting.
Maar waarschijnlijk de datum van overlijden. Er is een rechtszaak geweest over iemand die op 31 dec om 22:30 de hoofdprijs van de oudejaarsloterij won. Het geld werd pas de week erna op zijn rekening gestort. Maar hij moest wel vermogensbelasting betalen over het vorige jaar.
Dat heb je bij een erfenis ook.
Maar zolang een erfenis niet aanvaard is heeft de erfgenaam toch niks? De erfgenaam kan immers de erfenis ook verwerpen.
https://www.verklaringvan...rping,dan%20de%20schulden.
Ik denk vanaf overlijden, zoals in de link hierboven staat ben je met terugwerkende kracht geen erfgenaam meer.
Ik denk vanaf overlijden, zoals in de link hierboven staat ben je met terugwerkende kracht geen erfgenaam meer.
De juiste plek bij de belastingdienst: https://www.belastingdien...ngifte-doe-na-een-erfenis
Als u een erfenis krijgt, hoort dit bij uw vermogen - ook al is deze nog niet onder de erfgenamen verdeeld.
Geef in uw aangifte inkomstenbelasting uw aandeel van de erfenis aan bij uw bezittingen en (eventueel) schulden. Het gaat om uw bezittingen en schulden op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet.
Erft u later in dat jaar? Geef dan uw erfenis pas aan per 1 januari van het volgende jaar. Er is een uitzondering voor onroerende zaken. Deze geeft u aan in het jaar dat u erft, in uw aangifte inkomstenbelasting. In de meeste gevallen betaalt u daar nog geen belasting over. Dat gebeurt pas vanaf het volgende jaar.
Moet u nog erfbelasting betalen? En is deze op 1 januari nog niet betaald? Dan kunt u deze als schuld aangeven in uw aangifte inkomstenbelasting. Hebt u nog geen aanslag erfbelasting ontvangen? Dan mag u het te betalen bedrag schatten.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Waardestijging en van vastgoed of beleggingen uit je erfenis krijg je dan ook met terugwerkende kracht. Dus het klinkt ook wel logisch.jeanj schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:40:
Op het moment dat je het aanvaard, is het per terugwerkende kracht van jou schat ik in, maar ik heb geen bron er voor.
Waarom wil je het weten?
Nog even googlen en ik vind dit wat niet uitsluitsel geeft en dit, misschien heb je er wat aan
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Waarom wordt er vanuit gegaan dat er een erfenis is? Is het testament al opgelezen? Wie weet wordt alles geschonken "elders"?Bitzer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:18:
[...]
Maar zolang een erfenis niet aanvaard is heeft de erfgenaam toch niks? De erfgenaam kan immers de erfenis ook verwerpen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Omdat dit in de vraag van de vraagsteller zo is.MAX3400 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:18:
[...]
Waarom wordt er vanuit gegaan dat er een erfenis is? Is het testament al opgelezen? Wie weet wordt alles geschonken "elders"?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het is voor de belastingdienst pas een belastbaar middel op het moment dat het geld op 1 januari op jouw rekening staat.
De erfbelastingaangifte is een ander verhaal, hierbij stel je het vermogen (de nalatenschap) op per datum overlijden. Op dat moment word de erfbelasting berekend en dient dit afgerekend te worden bij de fiscus. Vervolgens word er een overlijdensaangifte (inkomstenbelasting) gedaan over het jaar van overlijden.
Wederom is je erfenis pas belast op peildatum van de fiscus (1 januari).
Simpeler kan niet
De erfbelastingaangifte is een ander verhaal, hierbij stel je het vermogen (de nalatenschap) op per datum overlijden. Op dat moment word de erfbelasting berekend en dient dit afgerekend te worden bij de fiscus. Vervolgens word er een overlijdensaangifte (inkomstenbelasting) gedaan over het jaar van overlijden.
Wederom is je erfenis pas belast op peildatum van de fiscus (1 januari).
Simpeler kan niet
Wabbawabbawabbawabba
Pagina: 1