Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Vraag
Beste antwoord (via Cruzâh op 27-10-2022 12:58)
LAG gaat eigenlijk altijd over latency ("ms"/ping) dit heeft echter weinig te maken met puur de bandbreedte. Dat 'probleem' kan op ieder punt tussen de PC en de service/server van de game zitten. Ervaring leert dat de hoogte van de ping voornamelijk afhankelijk is van het eigen netwerk en het stuk ná je ISP. Het komt echter wel eens voor dat een ISP een problematisch pad gebruikt, maar goed, dat is een verhaal apart.
Als ze beiden 4k gaan streamen gebruik makend van de optimale bandbreedte, dan zal het wel snel gaan. Maar ik geloof dat gemiddeld niet meer dan 25-32 Mbit per stuk nodig is (voor 4K, dus alles daaronder zal minder nodig hebben). Een gemiddeld online spel (niet-streamend met iets als GeForceNow) trekt niet zo gek veel en kan je veelal afdoen met een 20 Mbit lijntje, zolang de latency maar goed is.
Wat met WiFi nog wel eens gebeurt (voornamelijk 2.4 GHz) is dat daar al latency-schommelingen ontstaan. Dat merk je natuurlijk wel en kan mogelijk wel het laden van websites verklaren.
Dit kan je vrij eenvoudig achterhalen door eens "ping /t 192.168.1.1" (waar 192.168.1.1 de Default Gateway is) uit te voeren in een command prompt van een Windows machine (ctrl-c om te stoppen). De latency zou daar eigenlijk niet moeten schommelen en zo dicht mogelijk bij de 1 moeten zijn. Als dit sterk fluctueert of relatief hoog is, dan heb je daar meer winst te halen
[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 26-10-2022 13:21 ]
Alle reacties
En meten is weten, doe gewoon speedtests met de apparatuur op verschillende plekken.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Weinig huis-tuin-en-keuken situaties waarin je echt meer dan 100Mbps nodig hebt. Met wat ik lees is het geen Internet capaciteitsprobleem, maar een Wifi (capaciteits)probleem. Daar zou ik (wel) in investeren door met meerdere accespoints te gaan werken (mocht dat het probleem zijn). In principe wil je het liefst alle draadloze clients op de 5GHz band.Cruzâh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:30:
Kan ik ook op een andere manier de draadloze snelheid tussen router en pc testen?
Om goed netwerksnelheid te kunnen testen, kan je gebruik maken van iPerf. Daarvan is in ieder geval ook een Android App voor beschikbaar (en voor de Apple vast ook wel). Daarvoor heb je in ieder geval een pc (server) nodig die met een kabel verbonden is met de router, de clients kan je vervolgens gebruiken om de Wifi snleheid te testen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
LAG gaat eigenlijk altijd over latency ("ms"/ping) dit heeft echter weinig te maken met puur de bandbreedte. Dat 'probleem' kan op ieder punt tussen de PC en de service/server van de game zitten. Ervaring leert dat de hoogte van de ping voornamelijk afhankelijk is van het eigen netwerk en het stuk ná je ISP. Het komt echter wel eens voor dat een ISP een problematisch pad gebruikt, maar goed, dat is een verhaal apart.
Als ze beiden 4k gaan streamen gebruik makend van de optimale bandbreedte, dan zal het wel snel gaan. Maar ik geloof dat gemiddeld niet meer dan 25-32 Mbit per stuk nodig is (voor 4K, dus alles daaronder zal minder nodig hebben). Een gemiddeld online spel (niet-streamend met iets als GeForceNow) trekt niet zo gek veel en kan je veelal afdoen met een 20 Mbit lijntje, zolang de latency maar goed is.
Wat met WiFi nog wel eens gebeurt (voornamelijk 2.4 GHz) is dat daar al latency-schommelingen ontstaan. Dat merk je natuurlijk wel en kan mogelijk wel het laden van websites verklaren.
Dit kan je vrij eenvoudig achterhalen door eens "ping /t 192.168.1.1" (waar 192.168.1.1 de Default Gateway is) uit te voeren in een command prompt van een Windows machine (ctrl-c om te stoppen). De latency zou daar eigenlijk niet moeten schommelen en zo dicht mogelijk bij de 1 moeten zijn. Als dit sterk fluctueert of relatief hoog is, dan heb je daar meer winst te halen
[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 26-10-2022 13:21 ]
Maar als 500mbit goedkoper is: Why not.
Wel zoveel mogelijk bedraad aansluiten en je WiFi op orde hebben.
Is er geen abbo ergens van 200mbit die nog goedkoper is? Als je een tientje per maand bespaart heb je die 45 er zo uit.
die snelheden die je noemt gaan denk ik over wifi, niet over wat je router aankan. met deze setup 500Mbps over de wifi trekken kan je, imho redelijk vergeten. Bekabeld ga je het verschil wel merken.Cruzâh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:19:
Goedemorgen,
Ik heb nu glasvezel van Solcon met een abo van 100 Mbps. Werkt prima, maar ze verhogen steeds de prijzen terwijl de snelheid gelijk blijft. Ik ben verder gaan kijken en vond een abo van TriNed van een paar euro goedkoper maar dan voor 500 Mbps. Wel rekenen ze €45 aansluitkosten, dus dat duurt nog een tijdje voordat ik dat eruit heb. Dan rijst de vraag: hoeveel voordeel heb ik er echt van?
Ik heb een TP-link router die volgens specs max. 400 Mbps aankan op 2,4 Ghz (867 op 5 Ghz maar dat red ik niet qua afstand in het hele huis). Maar dat is de max, hoeveel blijft daar uiteindelijk van over? Verder wordt er hier met 2 pubers in huis behoorlijk wat gelijktijdig aan data verbruikt voor videostreaming, games, etc. Volgens mij gaat dat allemaal wel aardig, af en toe roept een van de pubers ineens "LAG!!!" maar ik kan niet inschatten of dat heel erg is. Soms moet ik ook wel eens wachten op het laden van een website o.i.d. maar dat kan natuurlijk ook aan de site liggen.
Wat denken jullie, heeft het zin om te upgraden? Gaan we dat merken?
Heb ik gedaan, maar geen enkele bereidheid tot aanpassing van hun kantMOmax schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:33:
Solcon bellen voor een retentie-aanbod wil ook wel helpen. Ik krijg nu €10,- korting gedurende tien maanden. Volgend jaar weer opnieuw dreigen met opstappen en dan zien wel wel of ze toehappen of niet.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Helaas niet. Ik heb op providercheck.nl gekeken en voor 100 Mbps kom ik steeds tussen de €41 en €44 uit (los van een introductiekorting). Zal met de regio te maken hebben denk ik, ik woon in de buurt van Eindhoven.PageFault schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:43:
Heb je geen andere aanbieders? Ik betaal 34 euro per maand voor 1 Gbps, ik kan niet eens minder afnemen, inmiddels 8 aanbieders.
Goed plan, helaas ook al geprobeerd! Die aansluitkosten staan vast.Michael_OsGroot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:56:
Ik kan je natuurlijk niet in de portemonnee kijken maar als je het er bij wijze van spreke in een jaar uit hebt en je krijgt een 5x hogere snelheid dan is het een no brainer. Waar precies de lag van de pubers vandaan komt durf ik niet te zeggen. Eventueel kan je nog bellen om te onderhandelen over die aansluitkosten. Nee heb je en ja kan je krijgen/
het zou inderdaad een no brainer kunnen zijn, het duurt zo'n 16 maanden voordat ik het er uit heb. Maar voor die paar euro loop je dan wel het risico dat er iets misgaat met het overstappen, installatie, etc. En als ik het zo lees zal ik de snelheidswinst amper gaan merken in de huidige set-up. Dan zou ik eerst moeten investeren in een nieuw mesh-netwerk o.i.d. met voldoende accesspoints voor de 5 ghz en dan ben je zo een paar honderd euri verder. En dan nog is het de vraag of je met het huidige game- en streamingsgedrag van de pubers, wat toch met name Fortnite, Minecraft en TikTok is, we er met elkaar een hoop van gaan merken.
In ieder geval veel dank voor alle inzichten hier!