'Zakelijk' niet standaard selecteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik heb ooit mijn bedrijfsgegevens in mijn profiel gezet. Nu blijkt dat als ik een nieuwe advertentie plaats, de optie 'Zakelijk' standaard geselecteerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvsYZXOmQIdTNu7cGdUdszbuqfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMHRwP81kLEgf2UEQvVJsrke.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen heb ik snel een advertentie geplaatst, en in de snelheid heb ik deze optie over het hoofd gezien. Doordat deze standaard op 'Zakelijk' staat, is dat nu ten onrechte toegepast op de advertentie.
offtopic:
En omdat de advertentie al 'verkocht' is, kan ik dit niet meer zelf wijzigen. Ik heb al gemaild om te vragen dit alsnog te corrigeren.

Mijn vraag in dit topic is echter: waarom is de optie 'zakelijk' standaard geselecteerd bij het aanmaken van een nieuwe advertentie?

Is het niet handiger om standaard geen enkele optie te selecteren, om de gebruiker zo te dwingen expliciet de juiste keuze te maken (door een keuze te vereisen middels form validation)?

De reden dat ik de optie over het hoofd zag, is waarschijnlijk omdat ik de advertentie had gemaakt via een productpagina in de Pricewatch. In dat geval staan de categorie en het product al gelinkt, dus sla je onbewust de bovenkant van de pagina over, en begin je direct met het schrijven van de tekst. Een andere oplossing is dus wellicht om deze vraag naar beneden te schuiven.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Beste @Ulster Seedling

Dank voor je bericht en excusses voor de late reactie. Ik verplaats jouw topic even naar een beter passend forum gezien je een wijziging aan de werking van V&A voorstelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 23-11-2022 07:55 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Let op: ik geef hieronder antwoord op je vragen. Ik geef niet per se aan of het goed/slecht is zoals het nu werkt of niet veranderd kan worden :)
Ulster Seedling schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:42:
Mijn vraag in dit topic is echter: waarom is de optie 'zakelijk' standaard geselecteerd bij het aanmaken van een nieuwe advertentie?
Het staat niet voor iedereen standaard daarop, alleen bij een selecte groep.

Je hebt neem ik aan bedrijfsinformatie ingevuld staan in je profiel?
Want dat zorgt er voor dat aangenomen wordt dat je zakelijk verkoopt en die optie dus ook standaard op zakelijk staat.
Is het niet handiger om standaard geen enkele optie te selecteren, om de gebruiker zo te dwingen expliciet de juiste keuze te maken (door een keuze te vereisen middels form validation)?
Tsja, de aanname is dat de meesten niet zakelijk verkopen. En dat iemand die zakelijk verkoopt dat in principe altijd doet.
En vanuit die context is een vooraf ingestelde keuze handiger dan elke keer opnieuw dwingen een optie in te vullen die je dan steeds dezelfde waarde geeft.

Het wordt denk ik ook onvoorspelbaar voor kopers als je soms wel en soms niet zakelijk verkoopt; want wat kunnen ze dan verwachten bij een aankoop bij je?

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 23-11-2022 08:37 ]

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:34:
Het staat niet voor iedereen standaard daarop, alleen bij een selecte groep.

Je hebt neem ik aan bedrijfsinformatie ingevuld staan in je profiel?
Want dat zorgt er voor dat aangenomen wordt dat je zakelijk verkoopt en die optie dus ook standaard op zakelijk staat.
Klopt, die heb ik inderdaad ingevuld. Met “standaard” bedoelde ik inderdaad “standaard (als je bedrijfsinformatie ingevuld is)” ;)
Tsja, de aanname is dat de meesten niet zakelijk verkopen. En dat iemand die zakelijk verkoopt dat in principe altijd doet.
En vanuit die context is een vooraf ingestelde keuze handiger dan elke keer opnieuw dwingen een optie in te vullen die je dan steeds dezelfde waarde geeft.

Het wordt denk ik ook onvoorspelbaar voor kopers als je soms wel en soms niet zakelijk verkoopt; want wat kunnen ze dan verwachten bij een aankoop bij je?
In mijn geval verkoop ik in principe particulier, tenzij ik een laptop o.i.d. verkoop die ik eerder voor mijn eenmanszaak gekocht/gebruikt heb. In dat geval kan ik een BTW-bon erbij doen voor de koper, en moet ik volgens de regels de verkoop zakelijk erop zetten.

Vanuit mezelf geredeneerd vind ik het risico van de standaard-optie niet opwegen tegen de extra klik. Je moet toch al zoveel klikken om een advertentie te plaatsen, dat deze extra klik praktisch niets toevoegt. Er is echter wel een risico als ik de optie over het hoofd zie, namelijk dat de koper bepaalde verwachtingen heeft bij de koop (die een zakelijke verkoper zou bieden), terwijl ik die eigenlijk niet kan bieden bij het item in kwestie.

Wellicht zou een instelling in je profiel “Plaats advertenties standaard als zakelijke verkoper” nog een oplossing kunnen zijn, om handelaars de extra klik te besparen. Maar gezien dit een stuk meer dev-tijd zou kosten en je toch al zoveel moet klikken, lijkt het mij eigenlijk niet nodig.

Wel zou ik persoonlijk de vraag ook verhuizen naar onderen in het formulier (naast het weghalen van de default). Doordat deze nu boven het product staat, en dit standaard ingevuld kan zijn als je via de productpagina een advertentie maakt, zie je het nu gewoon snel over het hoofd.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.