Beste tweakers,
Ik heb al veel gelezen op het forum over vloerverwarming en de gasketel, maar ik kom er toch niet goed uit.
Alles is 2 jaar geleden met renovatie aangelegd en heeft nooit echt goed gewerkt denk ik.
De situatie is als volgt:
Woning circa 600 m3
CV: Remeha Calenta ace 40C
Vloerverwarming op begane grond (10 groepen, h-o-h 10 cm, diameter 18mm – gem lengte 80-85m)
Vloerverwarming op verdieping (7 groepen, h-o-h 10 a 15 cm, diameter 16mm – gem lengte 100m )
Aan en afvoer vloerverwarming rond 28mm meerlagen buis vanaf CV
radiator in kelder, die staat echter standaard uit (anti vorst thermostaat)
2x Therminion composiet verdeelstation met inregelventielen en Wilo pomp
Instelling Wilo pomp: ‘t’ als pogramma en 2 streepjes qua pompsnelheid
Instelling ketel:
Cv temperatuur 50 graden
Pompwaardes CV aangepast naar minimaal 40 procent en maximaal 40 procent
Maximale vermogen teruggeschroefd voor CV deel, waardoor geen ‘vol gas’ meer op de ketel en hopelijk beter rendement
Intelling vloerverwarming
Thermostaat op 40 graden (maar 45 graden helpt ook niet)
Probleem is dat het erop lijkt dat ondanks het feit dat alle groepen beneden open staan en de badkamer en 1 slaapkamer boven open staan (overige groepen boven dicht gedraaid op verdeler, nog geen aansturing door servo motoren), er geen constante warmtetoevoer/flow lijkt te zijn naar de vloerverwarming.
Ik heb de e twist thermostaat een flinke zet omhoog gegeven, waardoor ik zou verwachten dat de toevoerleiding naar de verdeler continue warm zou zijn en in de verdeler gemengd zou worden, omdat er veel warmtevraag is. Deze wordt steeds warm en koud, waardoor ik denk dat de ketel steeds pendelt. De temperatuur wil ook bijna niet omhoog in de vloerverwarming verdeler.
Dit alles lijkt me niet goed en onnodig veel gas kosten.
Nu weet ik niet hoe ik nog verder moet controleren of eea juist werkt. Kan ik bv controleren op de ketel of deze pendelt?
Zaken die ik geprobeerd heb zijn:
- Thermostaatknop vloerverwarming eraf, dan wordt geheel bij bovenkant pomp wel warm, dus het retourventiel staat open (en je voelt aan de buizen ook vrom van stroming)
- Alle groepen vol open, om maximale flow te creeeren, maar geen effect
Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken:
- Thermostaat vloerverwarming sluit te snel de toevoer, waardoor CV steeds aan en uit gaat
- Klepje in vloerverwarming om al dan niet bij te mengen niet goed afgesteld (de vraag is hoe beter afstellen?)
Maar toch de vraag aan jullie wat ik nog zou kunnen proberen/aanpassen?
Jullie nog enig idee? Iedere reactie wordt gewaardeerd!
Mocht meer informatie nodig zijn, hoor ik dit graag.
Ik heb al veel gelezen op het forum over vloerverwarming en de gasketel, maar ik kom er toch niet goed uit.
Alles is 2 jaar geleden met renovatie aangelegd en heeft nooit echt goed gewerkt denk ik.
De situatie is als volgt:
Woning circa 600 m3
CV: Remeha Calenta ace 40C
Vloerverwarming op begane grond (10 groepen, h-o-h 10 cm, diameter 18mm – gem lengte 80-85m)
Vloerverwarming op verdieping (7 groepen, h-o-h 10 a 15 cm, diameter 16mm – gem lengte 100m )
Aan en afvoer vloerverwarming rond 28mm meerlagen buis vanaf CV
radiator in kelder, die staat echter standaard uit (anti vorst thermostaat)
2x Therminion composiet verdeelstation met inregelventielen en Wilo pomp
Instelling Wilo pomp: ‘t’ als pogramma en 2 streepjes qua pompsnelheid
Instelling ketel:
Cv temperatuur 50 graden
Pompwaardes CV aangepast naar minimaal 40 procent en maximaal 40 procent
Maximale vermogen teruggeschroefd voor CV deel, waardoor geen ‘vol gas’ meer op de ketel en hopelijk beter rendement
Intelling vloerverwarming
Thermostaat op 40 graden (maar 45 graden helpt ook niet)
Probleem is dat het erop lijkt dat ondanks het feit dat alle groepen beneden open staan en de badkamer en 1 slaapkamer boven open staan (overige groepen boven dicht gedraaid op verdeler, nog geen aansturing door servo motoren), er geen constante warmtetoevoer/flow lijkt te zijn naar de vloerverwarming.
Ik heb de e twist thermostaat een flinke zet omhoog gegeven, waardoor ik zou verwachten dat de toevoerleiding naar de verdeler continue warm zou zijn en in de verdeler gemengd zou worden, omdat er veel warmtevraag is. Deze wordt steeds warm en koud, waardoor ik denk dat de ketel steeds pendelt. De temperatuur wil ook bijna niet omhoog in de vloerverwarming verdeler.
Dit alles lijkt me niet goed en onnodig veel gas kosten.
Nu weet ik niet hoe ik nog verder moet controleren of eea juist werkt. Kan ik bv controleren op de ketel of deze pendelt?
Zaken die ik geprobeerd heb zijn:
- Thermostaatknop vloerverwarming eraf, dan wordt geheel bij bovenkant pomp wel warm, dus het retourventiel staat open (en je voelt aan de buizen ook vrom van stroming)
- Alle groepen vol open, om maximale flow te creeeren, maar geen effect
Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken:
- Thermostaat vloerverwarming sluit te snel de toevoer, waardoor CV steeds aan en uit gaat
- Klepje in vloerverwarming om al dan niet bij te mengen niet goed afgesteld (de vraag is hoe beter afstellen?)
Maar toch de vraag aan jullie wat ik nog zou kunnen proberen/aanpassen?
Jullie nog enig idee? Iedere reactie wordt gewaardeerd!
Mocht meer informatie nodig zijn, hoor ik dit graag.
:strip_exif()/f/image/Bp0XithiPBTq21f7a2BuZTHt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EkRehXGjnYLGcpcaiMK9CUPM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Vzmq8apUQbI5Xo4p4yxdZRM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/70dbx45bXxwAG7ESerC21NZX.jpg?f=fotoalbum_large)