Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming icm CV ketel gaat niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tjacon
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Beste tweakers,

Ik heb al veel gelezen op het forum over vloerverwarming en de gasketel, maar ik kom er toch niet goed uit.
Alles is 2 jaar geleden met renovatie aangelegd en heeft nooit echt goed gewerkt denk ik.

De situatie is als volgt:

Woning circa 600 m3
CV: Remeha Calenta ace 40C
Vloerverwarming op begane grond (10 groepen, h-o-h 10 cm, diameter 18mm – gem lengte 80-85m)
Vloerverwarming op verdieping (7 groepen, h-o-h 10 a 15 cm, diameter 16mm – gem lengte 100m )
Aan en afvoer vloerverwarming rond 28mm meerlagen buis vanaf CV
radiator in kelder, die staat echter standaard uit (anti vorst thermostaat)
2x Therminion composiet verdeelstation met inregelventielen en Wilo pomp

Instelling Wilo pomp: ‘t’ als pogramma en 2 streepjes qua pompsnelheid

Instelling ketel:
Cv temperatuur 50 graden
Pompwaardes CV aangepast naar minimaal 40 procent en maximaal 40 procent
Maximale vermogen teruggeschroefd voor CV deel, waardoor geen ‘vol gas’ meer op de ketel en hopelijk beter rendement

Intelling vloerverwarming
Thermostaat op 40 graden (maar 45 graden helpt ook niet)

Probleem is dat het erop lijkt dat ondanks het feit dat alle groepen beneden open staan en de badkamer en 1 slaapkamer boven open staan (overige groepen boven dicht gedraaid op verdeler, nog geen aansturing door servo motoren), er geen constante warmtetoevoer/flow lijkt te zijn naar de vloerverwarming.
Ik heb de e twist thermostaat een flinke zet omhoog gegeven, waardoor ik zou verwachten dat de toevoerleiding naar de verdeler continue warm zou zijn en in de verdeler gemengd zou worden, omdat er veel warmtevraag is. Deze wordt steeds warm en koud, waardoor ik denk dat de ketel steeds pendelt. De temperatuur wil ook bijna niet omhoog in de vloerverwarming verdeler.

Dit alles lijkt me niet goed en onnodig veel gas kosten.
Nu weet ik niet hoe ik nog verder moet controleren of eea juist werkt. Kan ik bv controleren op de ketel of deze pendelt?

Zaken die ik geprobeerd heb zijn:
- Thermostaatknop vloerverwarming eraf, dan wordt geheel bij bovenkant pomp wel warm, dus het retourventiel staat open (en je voelt aan de buizen ook vrom van stroming)
- Alle groepen vol open, om maximale flow te creeeren, maar geen effect

Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken:
- Thermostaat vloerverwarming sluit te snel de toevoer, waardoor CV steeds aan en uit gaat
- Klepje in vloerverwarming om al dan niet bij te mengen niet goed afgesteld (de vraag is hoe beter afstellen?)

Maar toch de vraag aan jullie wat ik nog zou kunnen proberen/aanpassen?
Jullie nog enig idee? Iedere reactie wordt gewaardeerd!

Mocht meer informatie nodig zijn, hoor ik dit graag.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Maak eens wat foto's van het leidingwerk bij de ketel, bij de verdelers en evt. belangrijke aftakkingen daartussenin. Het klinkt alsof de ketel z'n warmte niet kwijt kan.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-11 10:29
je voelt stroming? dan denk ik dat er lucht in de leidingen zit. eerst alles goed ontluchten en vloerverwarming een keer doorspoelen.

mijn pc

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo'n flinke ketel en op 50 graden water lijkt me ook laag. Verder gaan vvw verdelers uit van 70 graden water en bijmenging van retour, dus met 50 zou je ook minder retour moeten bij mengen om een hogere temperatuur door je vloer te krijgen.
Pompstand kan je daarna nog proberen of hij harder of zachter moet, ik zou eerst wat te hoog beginnen met zoveel vvw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• tjacon
Dank voor jullie feedback. Ik zal snel foto's maken.

• tjacon
ThinkPad schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:31:
Maak eens wat foto's van het leidingwerk bij de ketel, bij de verdelers en evt. belangrijke aftakkingen daartussenin. Het klinkt alsof de ketel z'n warmte niet kwijt kan.
Dat denk ik ook, maar dat vind ik juist zo vreemd, omdat er genoeg warmte de vloerverwarming in kan. Zeker beneden staat alles open met 18mm leiding.

Ik maak foto's.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:39

Esumontere

Floep, banaan.

Staat je ketel ingesteld op vloerverwarming? Want als hij moduleert, dan zal je ook geen constante aanvoer hebben.

• tjacon
Esumontere schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:31:
Staat je ketel ingesteld op vloerverwarming? Want als hij moduleert, dan zal je ook geen constante aanvoer hebben.
Ik heb hier tijden op gezocht hoe in te stellen, maar alleen gevonden dat bij vloerverwarming de minimale pompsnelheid wat hoger moet staan. Daarnaast was een advies om maximaal vermogen terug te schroeven ivm grootte van de ketel.

Dus welke settings moet ik controleren hiervoor?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:35
Cv pomp hoger, bij vvw is meer flow nodig, door de cv ketel te knijpen op pomp vermogen kan daar een probleem ontstaan.

Als je een mengverdeler hebt, dan moet de aanvoer (veel) hoger in temperatuur zijn. Mogelijk moet je eens gaan testen op 70 graden. Als dan de zaak wel heet wordt, kun je gaan denken aan een ltv ventiel, daarmee beperk je de menging van koud water in de verdeler.

Als je geen warmwater in de verdeler krijgt, zit er niet een kortsluiting in je netwerk waardoor er heel snel hoge temperatuur water bij de ketel terugkomt en deze dus denkt...mooi, al het water is heet, afregelen. (Vaak een badkamer radiator of iets dergelijks).

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:25

lonkhuijzen

100% ADH

Ik heb een remeha tzerra ace 39c en heb weliswaar geen vloerverwarming maar wel ltv en ervaar eenzelfde gedrag maar heb er gelukkig minder last van. Maar dan bij een maximale temp van 40. Bij 50 gaat het bij mij wel goed.

Na meten van aanvoer en retour is mijn vermoeden dat deze ketels perse een minimale deltaT van 10 graden moet hebben. Dus als de aanvoertemp 40 is en de retour is 31 dan denkt de ketel dat dat het warm genoeg is en schakelt af ondanks dat de doeltemp van de thermostaat nog niet bereikt is.

Rustig pruttelen op bijvoorbeeld een deltaT van 5 lijkt niet te kunnen (of ik heb de instelling niet gevonden)

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
lonkhuijzen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:26:
...Rustig pruttelen op bijvoorbeeld een deltaT van 5 lijkt niet te kunnen (of ik heb de instelling niet gevonden).
Kijk eens wat het minimale vermogen van de ketel is, en hoeveel water er moet passeren om dat maar 5°C op te warmen. Je kan de pomp op maximaal zetten en het stromingsgeluid voor lief nemen; of je laat de maximale temperatuur wat hoger oplopen (dat doet ook geen pijn, zolang de retour onder de 50°C zit haal je maximaal rendenment van een condenserende ketel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Kijk eens wat het minimale vermogen van de ketel is, en hoeveel water er moet passeren om dat maar 5°C op te warmen. Je kan de pomp op maximaal zetten en het stromingsgeluid voor lief nemen; of je laat de maximale temperatuur wat hoger oplopen (dat doet ook geen pijn, zolang de retour onder de 50°C zit haal je maximaal rendenment van een condenserende ketel).
Klopt het dan dat CV op bv 55 graden, retour onder de 50 graden en niet pendelen zuiniger is qua gasverbruik dan CV op bv 40 graden, retour onder de 50 graden en wel pendelen?

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:47
Ik heb de cv op 40 graden staan, en merkte hetzelfde. Pomp van de CV nu op minimaal 80 gezet, zodat hij de warmte sneller weg pompt. Sindsdien pendelt hij niet meer.

• tjacon
Okay, tijdje bij ketel gespendeerd.

De volgende settings aangepast
CP000 -> van 50 -> 70 graden temperatuur CV water
GP007 -> 1850 toeren (hiermee daalt het maximum vermogen van de ketel)
PP016 -> 70% (maximale pomptoerental)
PP018 -> 50% (minimale pomptoerental)

• tjacon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D3i9degCptYb1Zvm5bE_zGokOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bp0XithiPBTq21f7a2BuZTHt.jpg?f=fotoalbum_large

Foto leidingen CV ketel. Leidingen zijn 25mm ipv 28mm

[ Voor 3% gewijzigd door tjacon op 26-10-2022 20:14 ]

• tjacon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNPpWacGRG27xgwjywioVOSBF2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkRehXGjnYLGcpcaiMK9CUPM.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler beneden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl5OQ2hymiBhn4gbewQtXVC6cs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vzmq8apUQbI5Xo4p4yxdZRM.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7w8GTvF8PrMAPU5w9L2grb0SLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70dbx45bXxwAG7ESerC21NZX.jpg?f=fotoalbum_large

Instelling pomp

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

begin eerst maar eens met de vloetventielen vol open te zetten en de pompen hoger.

je kan nog zoveel productie hebben qua warmte maar je moet het wel op de juiste plek zien te krijgen. kijk ook goed naar de debietmeters of de groepen wel 4 a 5l/min krijgen en ook allemaal openstaan.

zet het max vermogen van de ketelbrander op het laagste wat hij kan. die ketel is op het minima nog steeds 2x zo groot als je nodig hebt als het -10 is. brandervermogen is wat anders dan de max temperatuur die je instelt.

met zulke verdelers moet je nu eenmaal onnodig hoge temperaturen stoken.

is er wel een klep die het cv circuit kan kortsluiten als de verdelers helemaal dichtzitten? ben even kwijt hoe zon ding heet.

sidenote: gezien je al vloerverwarming hebt overal is een stap naar een warmtepomp zo gemaakt. dat bespaart met zon formaat huis best wel knaken....

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 26-10-2022 23:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• tjacon
flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:05:

sidenote: gezien je al vloerverwarming hebt overal is een stap naar een warmtepomp zo gemaakt. dat bespaart met zon formaat huis best wel knaken....
Dank voor de tips. Ik ga de pomp CV nog verder opschroeven.

Vwb warmtepomp -> iets met levertijden Panasonic :/ :/ en dan moet ook veel omgebouwd worden.
Maar is in de toekomst zeker overweging.

• flippy
  • Niet online

flippy

tjacon schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Vwb warmtepomp -> iets met levertijden Panasonic :/ :/ en dan moet ook veel omgebouwd worden.
De levertijd word niet korter als je niet bestelt...

Aanpassingen vallen an zich wel mee met wat je hebt laten zien zover. Al is het wel het overwegen waard om de verdelers gewoon te vervangen ipv om te bouwen. Stuk minder gezeik onder de streep en uiteindelijk een beter presterend systeem.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

tjacon schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Kijk ook naar de groepen, er staan er veel dicht zo te zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

De levertijd word niet korter als je niet bestelt...
Maar zonder goede offerte valt er ook niet te bestellen. :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:07:
[...]

Maar zonder goede offerte valt er ook niet te bestellen. :P
Je kan de unit gewoon bestellen hoor. Zaterdagje klussen en klaar.

Pagina: 1