[Ziggo] Sagemcom F3896LG-ZG modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11-2023
Ziggo is zo aardig geweest om mij een nieuwe modem te sturen ter vervanging van de oude UBEE modem.

Betreft:
Sagemcom F3896LG-ZG modem
Dit is het platte zwarte doos model modem
Hardware version: 1.1
Software version: LG-RDK_3.18.30-2112.12

Ik ben aangenaam verrast door de WiFi prestaties van dit modem, verder is dit modem voor mij een drama.

Ik heb problemen met DHCP. Om een netwerk op te bouwen hen ik vast IP adressen nodig.
DHCPv4 server: Je kan IP adressen toewijzen aan MAC adressen. Echter diverse malen heeft het modem een ander afwijkend adres toegewezen. Je moet dus client-side op de devices manual de IP adressen specificeren.
DHCPv6 server: Het is onmogelijk de IPv6 adressen te beïnvloeden. Aan de clients worden steeds wisselende adressen toegewezen.

Je kan de poorten open krijgen door de firewall uit te schakelen. De in "IP and Port filtering" genoemde poorten staan open.

Ik weet nog steeds niet hoe ik "port forwarding" kan instellen. Als het iemand gelukt is, dan verneem ik dat graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 23:17
Ik weet dat ik alleen in de port forwarding instellingen kon komen door IPv6 uit te zetten. Daar moet je dan voor bellen naar de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moddemeijer
@donleo123 In het verleden was dat ook zo, maar nu is het anders.

Op de modem kan twee soorten firmware gedownload worden: IPv4/IPv6 Dual Mode firmware en IPv4 Only firmware. Ziggo kan dit verzorgen, maar is gestopt met het downloaden van IPv4 Only firmware voor "nieuwe klanten"

Volgens Ziggo kan portforwarding met de huidige IPv4/IPv6 Dual Mode firmware gerealiseerd worden.

Een complicerende factor is dat er geen nederlandse of engelse handleidingen van het modem op het net staan. Ziggo geeft alleen erg oppervlakkige comsumenten handleidingen uit. Alle verdere kennis moet je vergaren uit fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik ben net drie uur met ziggo bezig geweest om weer online te komen.
ubee modem moest ook vervangen worden door deze zwarte gigabox.

1 op 1 vervangen was mislukt. dus nu hangt de gigabox direct op de coax-aansluiting (dus heb ik geen tv meer). bkijkbaar is het signaal te zwak voor bridge modus (met oude ubee nooit problemen gehad).
dus staat deze voorlopig in normal mode, tot donderdag de monteur langskomt om alles na te meten.
Ik wil bridge modus zodat ijn netwerk door unifi geregeld kan worden ipv de ziggo modem tussenbeide komt..

qua snelheid niet achteruit gegaan, maar ook niet vooruit: 100/35 mbps (ik heb 350mbps abo).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
@kmf Heb een vergelijkbaar probleem gehad. Ik dacht ook de coax van de UBEE aan te sluiten op het nieuwe modem. Het probleem is dat de nieuwe stekker iets langer/dieper is. Ik moest dus echt de nieuwe bijgeleverde kabel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moddemeijer
Ik heb besloten geen tijd en energie meer in dit modem te steken. De glasvezel is zo dichtbij, ik hoop over een paar weken over te stappen naar een andere provider. Ik ben de komende weken nauwelijk "op reis" zodat ik port forwarding niet echt mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
kmf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
......

qua snelheid niet achteruit gegaan, maar ook niet vooruit: 100/35 mbps (ik heb 350mbps abo).
Is er niet iets goed mis als je minder dan 1/3 van de bandbreedte haalt waarvoor je betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Masimo geen gigabit maar fast ethernet kabels of switches ?

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 31-10-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
W1ck1e schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:15:
@Masimo geen gigabit maar fast ethernet kabels of switches ?
Dan haal je volgens mij de 100 Mbps niet vanwege overhead. Max. haalbaar is zo'n 90 - 96 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Masimo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Is er niet iets goed mis als je minder dan 1/3 van de bandbreedte haalt waarvoor je betaald?
Download is niet zo belangrijk voor me. Het gaat mij meer om upload. Ik weet dus niet wat ik met de vorige modem had, maar als wel de volledige snelheid zal halen vind ik het mooi. Ik moet maar zien wat de monteur kan betekenen . Bridge mode wil ik wel hebben aangezien nat loop back nu niet werkt. Heel vervelend met reverse proxy nu

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 00:39
Mijn chinese smartplug werkt alleen op 2.4 Ghz alleen kan ik de 5 Ghz niet (tijdelijk) uitzetten waardoor ik de plug niet krijg verbonden. Iemand een idee hoe ik de 5 GHz uit kan schakelen?

• Dr.KO
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Wim H schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:00:
Mijn chinese smartplug werkt alleen op 2.4 Ghz alleen kan ik de 5 Ghz niet (tijdelijk) uitzetten waardoor ik de plug niet krijg verbonden. Iemand een idee hoe ik de 5 GHz uit kan schakelen?
Je kunt in de modem pagina onder draadloos 5GHz uitzetten

• Dr.KO
De Wifi van deze modem laat nogal te wensen over. Mijn tablet is niet vooruit te branden wanneer verbonden via het Wifi signaal vd modem. Dwz speedtests tonen download speeds van max. 30Mbps, maar meestal <1Mbps. Gelukkig heb ik nog een smart wifi pod van Ziggo. Als de tablet daarmee verbonden is haal ik bijna altijd 160Mbps. Ik ben geneigd om de modem maar in bridge mode te gaan zetten en eigen apparatuur aan te schaffen.

Heeft iemand dezelfde ervaring?

• W1ck1e
  • Nu online
Dr.KO schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:21:
De Wifi van deze modem laat nogal te wensen over. Mijn tablet is niet vooruit te branden wanneer verbonden via het Wifi signaal vd modem. Dwz speedtests tonen download speeds van max. 30Mbps, maar meestal <1Mbps. Gelukkig heb ik nog een smart wifi pod van Ziggo. Als de tablet daarmee verbonden is haal ik bijna altijd 160Mbps. Ik ben geneigd om de modem maar in bridge mode te gaan zetten en eigen apparatuur aan te schaffen.

Heeft iemand dezelfde ervaring?
Ik niet: tablet op wifi van de ziggo sagemcom F3896LG-ZG: 200 Mbit down / 20 Mbit up. (en dat is zijn precies de getallen van mijn abonnement)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.KO
W1ck1e schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:44:
[...]

Ik niet: tablet op wifi van de ziggo sagemcom F3896LG-ZG: 200 Mbit down / 20 Mbit up. (en dat is zijn precies de getallen van mijn abonnement)
Welke tablet heb jij? Misschien moet ik er ook zo een maar kopen dan.

• W1ck1e
  • Nu online
@Dr.KO Een Medion p10606 uit 2018. Van de Aldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 00:39
Dr.KO schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:05:
[...]

Je kunt in de modem pagina onder draadloos 5GHz uitzetten
Inmiddels gelukt. Je moet wel eerst automatisch kanaal.. uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf007
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-03 20:01
Moddemeijer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:56:
Ziggo is zo aardig geweest om mij een nieuwe modem te sturen ter vervanging van de oude UBEE modem.

Betreft:
Sagemcom F3896LG-ZG modem
Dit is het platte zwarte doos model modem
Hardware version: 1.1
Software version: LG-RDK_3.18.30-2112.12

Ik ben aangenaam verrast door de WiFi prestaties van dit modem, verder is dit modem voor mij een drama.

Ik heb problemen met DHCP. Om een netwerk op te bouwen hen ik vast IP adressen nodig.
DHCPv4 server: Je kan IP adressen toewijzen aan MAC adressen. Echter diverse malen heeft het modem een ander afwijkend adres toegewezen. Je moet dus client-side op de devices manual de IP adressen specificeren.
DHCPv6 server: Het is onmogelijk de IPv6 adressen te beïnvloeden. Aan de clients worden steeds wisselende adressen toegewezen.

Je kan de poorten open krijgen door de firewall uit te schakelen. De in "IP and Port filtering" genoemde poorten staan open.

Ik weet nog steeds niet hoe ik "port forwarding" kan instellen. Als het iemand gelukt is, dan verneem ik dat graag.
Ik heb inmiddels mijn modem in bridge laten zetten. Maar had in het verleden ook issues met ip toewijzen en dat poorten openen voor een van de vast ip's.
Meestal gebruikt men een ip uit de range van de DHCP pool. Dus probeer een ip buiten de opgegeven IP range voor DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep_N
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-04-2023
Overgeschakeld bij Ziggo (Abo 100/40Mbps) naar dit Sagecom F3896LG-ZG modem en had download snelheden die heftig varieerden, zowel via WiFi als directe ethernet kabelverbinding met modem. Vroeger ook Ziggo kabel gehad zonder deze problemen.
Uiteindelijk monteur laten komen die de oude Coax doos in muur vervangen heeft: Sagecom is volgens monteur nogal gevoelig voor slechte/oude installaties. Hiermee problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Hoe zijn de ervaringen met dit modem?

Ik ben net op Ziggo overgestapt en heb continu korte connection drops. Voorheen KPN en nooit ergens last van gehad.

Nu zoek ik naar of dit met modem/kabelaansluiting te maken heeft of met de SmartWifi Hotspots.

Zijn er nog aanpassing in settings te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01

Epsilon

sohus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:23:
Hoe zijn de ervaringen met dit modem?

Ik ben net op Ziggo overgestapt en heb continu korte connection drops. Voorheen KPN en nooit ergens last van gehad.

Nu zoek ik naar of dit met modem/kabelaansluiting te maken heeft of met de SmartWifi Hotspots.

Zijn er nog aanpassing in settings te maken?
Begin met een kabel aan te sluiten direct op het modem om WiFi uit te sluiten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 17:38
Ik heb dit modem ook net binnen, samen met een nieuw abonnement.

Wat ik echter zie in de webinterface is dat het modem zo goed als geen instelmogelijkheden heeft.
Ik zie alleen DNS (maar 1 invoerveld) & DHCP. That's it.

Geen
- Modem IP & naam veranderen
- Bridge optie
- Port forwarding of DMZ
- Firewall functies
- QoS, andere services
- ...

Ben ik blind of is het modem echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
nm, blijkbaar is er een herstart van het modem nodig of zo om meer opties te krijgen.
De meeste reguliere zaken zitten er nu op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Durandal
Even een update/review/ervaring voor het nageslacht voor deze [Ziggo] Sagemcom F3896LG-ZG modem:
  • Meeste gebruikelijke opties zitten er op. Geen QoS.
  • Advanced opties lijken pas te komen na de eerste herstart. Misschien ivm software updates voor nieuwe modems.
  • Maar 1 indirecte multicolor LED op de voorkant die alle statussen aan moet geven met een kleur- en intervalcode waarvoor je een tabel nodig hebt. Blijkbaar is het een meubelstuk ipv techniek. Led is te dimmen.
  • Apparaat dwingt wachtwoordrestrictie af. admin/admin van je vorige modem is er niet meer bij.
  • Om je Modem IP/je subnet te veranderen moet je de DHCP range veranderen. Subnet gaat dan mee (idioot)
  • UI is traag. Een actie doorvoeren kost telkens een seconde of 10.
  • DHCP statische adressen zijn gelimiteerd tot de adres-uitgave range. Ik mag mijn statische IPs bv alleen in de ingestelde 100-200 uitgaverange zetten van de UI, en dat is jammer want die wilde ik er juist buiten.
  • DHCP statische adressen lijken gebugged; als je een statisch IP toevoegd (met Submit!) laat hij in het overzicht nog steeds het oude adres zien. Onderwater lijkt hij het echter toch te doen.
  • Apparaat verbruikt 11.3W idle aan het stopcontact (gemeten met een Voltcraft meter)
  • Wifi lijkt prima. Bereik goed, zonder extra repeaters. (Maar dat is natuurlijk subjectief en afhankelijk van omstandigheden)
  • Modem lijkt stabiel in gebruik de laatste 2 dagen (maar ik ben nu pas met een continue packet loss meting begonnen. Over een paar dagen weet ik meer)
  • Ik haal 950/120 Mbps op een 1200/100 abbo. Met een splitter naar de tv en een meter of 4 coax naar de modem. Ik vermoed dat mijn GBit switches de oorzaak is dat ik niet boven de 950Mbps kom. (en dat is prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-05 18:24
Durandal schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:03:
  • DHCP statische adressen zijn gelimiteerd tot de adres-uitgave range. Ik mag mijn statische IPs bv alleen in de ingestelde 100-200 uitgaverange zetten van de UI, en dat is jammer want die wilde ik er juist buiten.
  • DHCP statische adressen lijken gebugged; als je een statisch IP toevoegd (met Submit!) laat hij in het overzicht nog steeds het oude adres zien. Onderwater lijkt hij het echter toch te doen.
Zijn deze limitaties er ook als je op de client device een statisch IP instelt? Ik heb nu een server, die zelf een statsich IP 192.168.123.250 aanneemt (en dus geen DHCP gebruikt), en wil dit eigenlijk zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Nee dat denk ik niet, want dan geetf het Modem's DHCP server niets uit, want je device vraagt niet om een IP adres want het heeft al een statische. DHCP heeft geen zeggenschap over wat andere devices met IP adressen doen, alleen over wat hetzelf uitgeeft.

Ik had dus ook statische IPs kunnen gebruiken maar ik wil dat dingen zo veel mogelijk default blijven werken zonder dat ik instellingen moet doen op meer dan 1 plek (mijn Modem in dit geval).
Mijn server heeft nu dus een .108 ipv een .8 adres (want ik start mijn DHCP range op 100), maar ik benader hem met zijn domein naam (server, of server.lan). Dan mag het modem's DNS weer vertellen dat er .108 bij hoort.
Meerdere wegen naar Rome, en het is nog geen dealbreaker imo, maar ik vindt het DHCP ontwerp van deze modem wel ongewoon, raar en brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-07-2024
Heb deze week een nieuw “zwarte” Sagemcom F3896LG-Z modem binnengekregen. Reden hiervoor is dat de oude een continue rood lampje liet zien.
De “oude” modem heb ik in bridge staan en wifi heb ik op de oude modem uitgeschakeld om gebruik te maken van een Deco M5 systeem.
Inmiddels een backup van m’n modem gemaakt als voorbereiding op ingebruikname van de nieuwe modem
Ik weet niet (en dat heb ik ook nog niet teruggevonden) of de backup van de oude modem ook gaat werken in de nieuwe modem.
Ik lees alleen maar problemen op fora, dus ben een beetje huiverig voor de omzetting.
Maak ik mij onterecht zorgen..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durandal
Mikeu schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:25:

Ik lees alleen maar problemen op fora, dus ben een beetje huiverig voor de omzetting.
Omdat je zonder problemen vaak niet op fora gaat schrijven, dus de probleem-posts zeggen niet noodzakelijk veel. Ook de reden dat ik mijn post 2 hierboven schreef.
Modem is voorlopig stabiel. Interface is bagger en limiterend maar als je daarover heen stapt werkt hij verder prima.
Ik heb geen problemen afgezien van de onaangekondigde modem resets van 15 minuten nu en dan s'nachts waarvan ik zeker ben dat Ziggo die initieert, en de aangekondigde outages (vrijdag een van 4 uur) ook door ziggo zelf. KPN vorig jaar nul (0) minuten offline.

Je hebt het waarschijnlijk al opgelost maar ik zou zelf de nieuwe modem handmatig intalleren. Desgewenst eerst even de configuratie van de oude op papier zetten. Waarom zou je risiko nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Vraagje….
Ik heb momenteel nog een Technicolor modem van ziggo hier staan draaien (icm 3x deco).
Nou krijg ik een nieuw modem opgestuurd omdat deze verouderd is (nav kleine abbo wijziging).
Om te voorkomen dat ik de hele wifi bende hier thuis opnieuw moet instellen wil ik de oude ssid etc overzetten naar het nieuwe modem (Sagemcom F3896LG-ZG).
Ik heb in het oude modem een backup gemaakt van de instellingen (een bin-bestandje).
Is dit bestandje dan weer als ‘restore’ in te lezen in het nieuwe modem en is daarmee de boel simpel en klaar (dus daarna plug&play)? Zo ja, hoe bestandje (staat nu in mn cloud) in te lezen in nw modem?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Teejbeej schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:18:
Vraagje….
Ik heb momenteel nog een Technicolor modem van ziggo hier staan draaien (icm 3x deco).
Nou krijg ik een nieuw modem opgestuurd omdat deze verouderd is (nav kleine abbo wijziging).
Om te voorkomen dat ik de hele wifi bende hier thuis opnieuw moet instellen wil ik de oude ssid etc overzetten naar het nieuwe modem (Sagemcom F3896LG-ZG).
Ik heb in het oude modem een backup gemaakt van de instellingen (een bin-bestandje).
Is dit bestandje dan weer als ‘restore’ in te lezen in het nieuwe modem en is daarmee de boel simpel en klaar (dus daarna plug&play)? Zo ja, hoe bestandje (staat nu in mn cloud) in te lezen in nw modem?
Thanks!
Het zou mij verbazen als dat zou werken. Het lijkt mij verstandiger om de instellingen van je huidige modem te documenteren en dan de documentatie te gebruiken om de nieuwe modem in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Mikeu schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:25:

Het ligt altijd aan Ziggo of hun apparatuur maar echt nooit aan de eindgebruiker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

W1ck1e schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:30:
[...]
Het zou mij verbazen als dat zou werken. Het lijkt mij verstandiger om de instellingen van je huidige modem te documenteren en dan de documentatie te gebruiken om de nieuwe modem in te stellen.
Voor nieuwere modems welke vervangen worden door ditzelfde modem wordt aangegeven dat je via de ziggo-smartwifi app een dergelijke backup kan maken welke je daarna op je nieuwe modem terug kan zetten. Daarmee zou ssid etc overgenomen worden van de oude naar de nieuwe situatie…
Dus het principe zou moeten werken, maar nu nog het ‘hoe’ vanwege een wat ouder modem welke geen gebruik kan maken van de smartwifi app. Het maken van de backup is dus gedaan, het gaat nu om het terugzetten (restoren dus).

[ Voor 5% gewijzigd door Teejbeej op 09-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.thomassen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Als tegenhanger van alle 'klachten' die er altijd zijn (en terecht neem ik aan) nu een positieve noot:

Zojuist mijn oude Ziggo modem vervangen door Sagemcom F3896LG-ZG: probleemloos.
Ik gebruik enkele LAN poorten van deze modem (voor o.a. TV), zonder wifi. Voor wifi heb ik een (ASUS) router achter de Ziggo modem staan.
Backup van de settings vanaf de oude modem niet meegenomen zoals Ziggo aangeeft, maar handmatig ingesteld in de nieuwe modem.
Pagina: 1