Graag zou ik advies willen mbt de offertes voor de aanleg van zonnepanelen op ons huis.
Het huis is uit 2002, 2-onder-1-kap van 140m2, energielabel A, WTW-installatie aanwezig.
Verwarmd door radiatoren, ons verbruik is 2200 kW per jaar en 900 m3 gas. CV temperatuur staat op 45 graden, hiermee krijgen we het huis warm (radiatoren bovenverdieping staan altijd uit).
Doel is de investering terug te verdienen (uiteraard), in de toekomst wellicht een warmtepomp en/of elektrische auto.
Het lijkt me handig hierop voorbereid te zijn, heb dus gevraagd een offerte te sturen voor ongeveer 6000 kWh, maar wel prijstechnisch zo interessant mogelijk.
Dak mbv PDOK viewer:
:strip_exif()/f/image/h6sYVWZ6HiOAK6q5wnCFM6bq.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto voorkant huis, kijkend op dak aan de westkant:
:strip_exif()/f/image/3aPMf2uuoLpy2ieBndTAs6fE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak oostkant (we zitten met het dak op oost dus vast aan de buren):
:strip_exif()/f/image/jlhGTJFQsQVX1YEYd5GKKLwn.jpg?f=fotoalbum_large)
(Een buurman heeft 3 lagen onder elkaar in portret op het dakdeel met dakkapel).
Hier kun je zien dat op 18 oktober 2022 om 10:26 de panelen niet meer in de schaduw staan.
Ik vraag me af of een rij panelen op oost het best portrait geplaatst kunnen worden, of minder panelen in landscape, zodat ze volgens mij qua schaduwmanagement beter renderen (bypass). Landscape passen er dan wel weer minder panelen op de oostkant.
:strip_exif()/f/image/qYwpYfGm14Abnlx9YQN7Xxln.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mcCaitnJGla1wQlYOOoMqcvP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oCP36xYm5Sz90sdHxi6omvc2.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn met 2 personen en werken beiden.
Veel energieverbruik is vaak eind vd middag begin van de avond (wasmachine op tijdprogramma eind vd middag, droger, koken en douchen).
Er heeft ooit inductieplaat in de oude keuken gezeten en electrische vloerverwarming, maar die zijn niet meer in gebruik. Groepen zijn uitgeschakeld.
Foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xGQgcnAbPNkekIYnnCMDrlpj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dqWG53QO9GcXwuhHCFmNldnm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/64HjhwB3DP6lW28ph2S1pOAA.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nu een Vattenfall contract trouwens, variabele tarieven.
:strip_exif()/f/image/8t7T48eXrmrgAtniGuUObQRn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zN7dmwkNIHVmAJWPfgBtC2b0.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4Zw4iwXie1l9ADqee5Tjq8ji.jpg?f=fotoalbum_large)
Adviseur gebruikte Solar Monkey voor bepalen opbrengst.
Deze opbrengst is lager dan die van offerte 3, maar misschien realistischer.
Euro per WP: 1,40
Offerte 2:
:strip_exif()/f/image/Zs6xYNpkEbRPSGUTRbdUwgAw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5HXZN91rjcEDJinjLg58JJ3U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iLrPZruvlBMVAsvfweFWcLAI.jpg?f=fotoalbum_large)
Euro per WP: 1,08
(9460/8800 als ik hem goed lees)
Offerte 3:
:strip_exif()/f/image/j3D0Fv7KgvvF3nw3NMETOdpt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p2YLnjTSQhVee8ZSCUUq2c9u.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Gw4B86OwvJ2p7oCmnIhYxIw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLdOkmWTgMUQGd2Vr2rmJsOl.jpg?f=user_large)
Euro per WP: 0,98
Offerte 1 kwam langs, maar duurde erg lang en ik moest langskomen om offerte op te halen, mailen deden ze niet.
Offerte 2 kwam langs en maakte ter plekke een offerte, dat was netjes.
Offerte 3 kwam niet langs, was wel snel met de offerte en communicatie verliep vlot.
Alledrie lokale partijen.
Prijs van offerte 3 lijkt mij het meest interessant.
Alleen het legplan lijkt me niet goed. Bv aan oostkant ivm schaduw - moeten daar niet 9 panelen helemaal bovenaan het dak komen, zoals onze buren ook hebben (zie schaduwfoto's boven)? Of kun je beter 6 panelen in landscape leggen, ivm bypass van de zonnepanelen (die is ook bij deze panelen in de lengterichting)? Ik weet niet hoeveel invloed de schaduw heeft en wat de beste opstelling is, iemand die hierin kan adviseren?
En op west staan maar 8 panelen ingetekend, moet daar niet maximaal gelegd worden en hoeveel zou dan het beste zijn?
Dan de omvormer, die Goodwe GW6K - is dit de beste keus of kan ik beter een lichtere versie nemen? Ook ivm noodzaak uitbreiding naar 3 fase in de meterkast - deze kosten zijn niet meegenomen in de offertes.
(In de toekomst willen we wellicht een warmtepomp, maar vanwege levertijd en verwachte hoge kosten willen we eerst graag zonnepanelen).
Bij voorbaat dank voor alle adviezen!
Het huis is uit 2002, 2-onder-1-kap van 140m2, energielabel A, WTW-installatie aanwezig.
Verwarmd door radiatoren, ons verbruik is 2200 kW per jaar en 900 m3 gas. CV temperatuur staat op 45 graden, hiermee krijgen we het huis warm (radiatoren bovenverdieping staan altijd uit).
Doel is de investering terug te verdienen (uiteraard), in de toekomst wellicht een warmtepomp en/of elektrische auto.
Het lijkt me handig hierop voorbereid te zijn, heb dus gevraagd een offerte te sturen voor ongeveer 6000 kWh, maar wel prijstechnisch zo interessant mogelijk.
Foto's
Foto's zijn met Noorden naar onderen boven, links is westkant van het dak, rechts is oostkant.Dak mbv PDOK viewer:
:strip_exif()/f/image/h6sYVWZ6HiOAK6q5wnCFM6bq.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto voorkant huis, kijkend op dak aan de westkant:
:strip_exif()/f/image/3aPMf2uuoLpy2ieBndTAs6fE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak oostkant (we zitten met het dak op oost dus vast aan de buren):
:strip_exif()/f/image/jlhGTJFQsQVX1YEYd5GKKLwn.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte van het dak is 10,5 meter, breedte van dakgoot tot dakgoot is ongeveer 6,5 meter. Hellingshoek is 50 graden.(Een buurman heeft 3 lagen onder elkaar in portret op het dakdeel met dakkapel).
Schaduw
Buren aan dezelfde straatkant een paar huizen verderop hebben op oost al panelen laten plaatsen (zowel oost als west). Orientatie van het dak is hetzelfde als bij ons.Hier kun je zien dat op 18 oktober 2022 om 10:26 de panelen niet meer in de schaduw staan.
Ik vraag me af of een rij panelen op oost het best portrait geplaatst kunnen worden, of minder panelen in landscape, zodat ze volgens mij qua schaduwmanagement beter renderen (bypass). Landscape passen er dan wel weer minder panelen op de oostkant.
:strip_exif()/f/image/qYwpYfGm14Abnlx9YQN7Xxln.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mcCaitnJGla1wQlYOOoMqcvP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oCP36xYm5Sz90sdHxi6omvc2.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
2200 kWh en 900 m3 gas.We zijn met 2 personen en werken beiden.
Veel energieverbruik is vaak eind vd middag begin van de avond (wasmachine op tijdprogramma eind vd middag, droger, koken en douchen).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 35A, nagevraagd bij Coteq.Er heeft ooit inductieplaat in de oude keuken gezeten en electrische vloerverwarming, maar die zijn niet meer in gebruik. Groepen zijn uitgeschakeld.
Foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xGQgcnAbPNkekIYnnCMDrlpj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dqWG53QO9GcXwuhHCFmNldnm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/64HjhwB3DP6lW28ph2S1pOAA.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Budget maakt op zich niet uit, wanneer panelen zich maar redelijk snel terugverdienen.We hebben nu een Vattenfall contract trouwens, variabele tarieven.
Wie gaat het project uitvoeren
Een extern bedrijf.Bijhouden van data
Wel interessant, maar basis-info is prima.Reeds verkregen offertes
Offerte 1::strip_exif()/f/image/8t7T48eXrmrgAtniGuUObQRn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zN7dmwkNIHVmAJWPfgBtC2b0.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4Zw4iwXie1l9ADqee5Tjq8ji.jpg?f=fotoalbum_large)
Adviseur gebruikte Solar Monkey voor bepalen opbrengst.
Deze opbrengst is lager dan die van offerte 3, maar misschien realistischer.
Euro per WP: 1,40
Offerte 2:
:strip_exif()/f/image/Zs6xYNpkEbRPSGUTRbdUwgAw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5HXZN91rjcEDJinjLg58JJ3U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iLrPZruvlBMVAsvfweFWcLAI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8BZu8ftiOKKLJzdMITz1UF3.jpg?f=fotoalbum_large)
Euro per WP: 1,08
(9460/8800 als ik hem goed lees)
Offerte 3:
:strip_exif()/f/image/j3D0Fv7KgvvF3nw3NMETOdpt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p2YLnjTSQhVee8ZSCUUq2c9u.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Gw4B86OwvJ2p7oCmnIhYxIw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sLdOkmWTgMUQGd2Vr2rmJsOl.jpg?f=user_large)
Euro per WP: 0,98
Regio
Regio is Twente.Offerte 1 kwam langs, maar duurde erg lang en ik moest langskomen om offerte op te halen, mailen deden ze niet.
Offerte 2 kwam langs en maakte ter plekke een offerte, dat was netjes.
Offerte 3 kwam niet langs, was wel snel met de offerte en communicatie verliep vlot.
Alledrie lokale partijen.
Prijs van offerte 3 lijkt mij het meest interessant.
Alleen het legplan lijkt me niet goed. Bv aan oostkant ivm schaduw - moeten daar niet 9 panelen helemaal bovenaan het dak komen, zoals onze buren ook hebben (zie schaduwfoto's boven)? Of kun je beter 6 panelen in landscape leggen, ivm bypass van de zonnepanelen (die is ook bij deze panelen in de lengterichting)? Ik weet niet hoeveel invloed de schaduw heeft en wat de beste opstelling is, iemand die hierin kan adviseren?
En op west staan maar 8 panelen ingetekend, moet daar niet maximaal gelegd worden en hoeveel zou dan het beste zijn?
Dan de omvormer, die Goodwe GW6K - is dit de beste keus of kan ik beter een lichtere versie nemen? Ook ivm noodzaak uitbreiding naar 3 fase in de meterkast - deze kosten zijn niet meegenomen in de offertes.
(In de toekomst willen we wellicht een warmtepomp, maar vanwege levertijd en verwachte hoge kosten willen we eerst graag zonnepanelen).
Bij voorbaat dank voor alle adviezen!