Vraag over luchtafvoer door schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ndkruyt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-08-2024
LS
Ik heb een schoorsteen met 3 schachten die ik wil gebruiken voor (natuurlijke) luchtafvoer.
De eerst schat gebruik ik voor een badkamer. De tweede voor de bovenverdiepieng.

Mijn vraag gaat over de derde. Een beetje gecompliceerde vraag maar ik probeer het uit te legge.
Ik wil die derde schacht gebruiken voor natuurlijke afvoer van lucht uit de woonkamer.
De schoorsteen is in het verleden denk ik "ingekort" en begint nu boven het toilet. Dit toilet is door een wand gescheiden van de keuken. Ik zou dus een gat kunnen boren vanuit de keuken naar die schacht en voila. Echter er zitten 2 gasleidingen in de weg :( , precies op de polek waar ik door de wand naar de schacht zou moeten gaan.

is het een optie daar met een luchtafvoer pijp een soort hoek omheen te maken? Ik dacht zelf dat dit niet goed kan omdat de warme lucht die weg ventileerd gaat afkoelen in de schacht en daardoor gaat condenseren waardoor er water terug loopt.

iemand hier ervaring mee?
Ik kan me voorstellen dat aanvullende info nodig is, maar ik vind het lastig om uit te leggen.

Mvgr

Alle reacties

• Mr.Aman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-12 21:39
Bij een schoorsteen voor rookgasafvoer is de regel gewoonlijk 'zo min mogelijk hoeken', en áls je hoeken hebt, dan maximaal 2 x een 45 graden hoek, of 1 x een 90 graden hoek (nadat de pijp de kachel verlaat). Dit in verband met goede trek / doorstroming.
Jij hebt het over gewone lucht, die moet ook doorstromen. Door minder warmteverschil met buiten is goede trek nog belangrijker. Dat kan lastig zijn, daarom wordt er tegenwoordig gewoonlijk een ventilator / ventilatiesysteem gebruikt, ergens in het buizensysteem. Een voorbeeld is een afzuigkap, of een centrale ventilator die vaak bij het verwarmingssysteem in de buurt zit. Je kunt ook een ventilator óp het beginpunt zetten, in je keuken dus, gewoon op het begin van de buis plaatsen. Dat kun je wel kopen. Heb je wel electriciteit nodig, aan/uitknopje etc.
De situatie die jij beschrijft is verre van ideaal. Condens is inderdaad een risico. Als er water in de pijp kan blijven liggen, dan is dat een mogelijke bron van schimmel en roest en problemen. Zorg er dus in ieder geval voor dat condens weg kan stromen: de afvoer moet altijd omhoog hellen.
Andere optie is om toch op de plek v/d gasleidingen het gat te maken. Die gasleidingen kun je isoleren met schuim eromheen, maar beter zou zijn die gasleidingen om te leggen. Maar dat is natuurlijk ook geen handige optie.
'Gewoon proberen' is misschien wel zo simpel. Om de leidingen heen, hou bovenstaand in het hoofd en dan goed in de gaten houden voor een tijd, onder verschillende (weers)omstandigheden. Als het niet goed genoeg afvoert dan kun je een ventilator op de buiskop zetten, die blaast de lucht geforceerd af, het lijkt me dat dat altijd goed moet gaan. Let wel op dat je de goeie ventilator koopt: voor ventilatie van 'normale' kamertemperatuur lucht door een pijp.

• ndkruyt
Zeer bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De ‘ trek’ is best goed omdat de schoorsteen helemaal naar boven (2 verdiepingen en vliering) gaat en er veel stroming langs gaat denk ik.
Is het mogelijk zo’n ventilator boven in de schacht te plaatsen ? Daar kom ik er nml gemakkelijk bij en hoor ik de ventilator ook niet.
Ik snap niet heel goed nog hoe de condens weg kan stromen. Dat is dan volgens mij alleen maar naar beneden dus mijn keuken in? ik snap overigens nog niet zo goed wat bedoeld wordt met het ‘ overhellen van de afvoer’. Ik zou trouwens misschien ( gladde) plastic buizen kunnen nemen zodat er in ieder geval geen roest komt?
De buizen omleiden is een enorme klus ben ik bang. Er is niet al teveel ruimte ook en het zijn oude buizen waar ik liever niet aan kom. De buizen isoleren optie snap ik niet zo goed. Het probleem is dat ik geen gat kan maken omdat de buizen in de weg zitten.
Nogmaals veel dank!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Waarom niet gewoon een gat in de gevel maken met een stille afzuigmotor?

• ndkruyt
Kan op zich maar dan is er toch een afzuigmotor in de keuken en dat geeft altijd geluid ook als het relatief stil is ben ik bang.
De keuken is open naar de woonkamer.