Bijna opgelicht of niks aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik wilde zojuist iets kopen via marktplaats (tech a 130 euro). Product stond voor een goede prijs op marktplaats, maar ook weer niet extreem goedkoop. Account van de verkoper is 11 jaar oud. 2 reviews vanaf 2019 en verder momenteel geen advertenties.

Deal was snel gemaakt. Hij vraagt om mijn adres voor de verzending en telefoonnummer voor betaalverzoek. Beide prima. Alles lijkt goed. Wel al snel een vraagteken als ik zijn bericht heb gelezen en nog niet heb geantwoord binnen een paar minuten.

Contact via whatsapp. Ik verwacht direct een betaalverzoek, maar verkoper vraagt aan mij bij welke bank ik zit omdat hij dat nodig heeft voor zijn betaalverzoek. Ik geef aan dat dat normaal niet nodig is en vraag met welke bank hij een betaalverzoek wil sturen.

Hij geeft aan dat dit via Bunq is en stuurt mij twee screenshots ter verduidelijking. Ik kan niks uit deze screenshots halen en geef aan dat hij me een "normaal" betaalverzoek kan sturen, of eventueel via marktplaats, maar hij geeft aan dat hij het via zijn eigen bank het veiligst vindt op deze manier.

Hierop heb ik aangegeven van de koop af te zien en heb hem succes gewenst met de verkoop.

De verkoper had een Nederlandse naam, normale foto op whatsapp, wel een paar spelfouten, maar niets wat heel erg vreemd was. Kon zijn naam niet vinden icm de woonplaats die op marktplaats werd vermeld. Ik neig zelf nog altijd naar een normale verkoper trouwens, vooral vanwege het marktplaats account van 11 jaar oud.

Wat denken jullie? Adres en telefoonnummer aan een scammer gegeven of is dit gebruikelijk met Bunq? Ik voeg de screenshots van hem toe. Wellicht kan iemand mij vertellen of dit überhaupt uit de Bunq app komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGr489U2GXlzpa8WsV1xUiacI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozhFpELuiXpeyyn4mcm1wUjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHy7MlNgSpVI4RUM4MGKaqCCQ4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIQav3f0MqKevrL4qI3ixD4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Als iemand al rare fratsen uithaalt wat normaal niet nodig is, dan haak ik ook direct af. Laat zo'n iemand maar zorgen dat hij betrouwbaar over komt voordat ik daar zaken mee doe.

Dus ik zou hier ook van afzien!

Edit: En waarom lijkt het alsof zijn vliegtuigmodus aanstaat op zijn mobiel? Kan me niet voorstellen dat je op die manier een verzoek kunt versturen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sydney08 op 25-10-2022 21:01 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hij wil je gewoon een betaalverzoek sturen vanuit z'n eigen bank. Zolang die link juist is, is er niks aan de hand lijkt me.

Desalniettemin, als je twijfelt gewoon wegwezen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-10-2022 21:03 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die screenshots zijn niet van een betaalverzoek, maar van een of andere feature van Bunq om via ideal (etc.) geld op je (eigen?) Bunq rekening te zetten zo lijkt het?

Dus of die persoon snapt niet wat ie aan het doen is, of het is een opzetje richting scam (geen idee hoe of wat precies).

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 25-10-2022 21:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De tweede screenshot is om geld toe te voegen aan je eigen account bij Bunq. Wordt bij de eerste keer soms gebruikt als verificatie. Dit is iets anders dan een betaalverzoek!

Edit: Helaas zegt de leeftijd van een Marktplaats-account niet veel meer, sommige accounts worden gehackt en maken hier misbruik van.

[ Voor 28% gewijzigd door H92! op 25-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 08-05 14:22
Net even gecheckt hoe ik een betaalverzoek via bunq kan doen. Dan krijg je een heel ander scherm. Bankgegevens van de betaler zijn in zijn geheel niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofvAIeZIHGHZjyntGxxyHF7aMHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTtDglZHQqc6ZoCs93MD9wPO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het scherm voor een betaalverzoek. Daarna de optie om ontvanger te kiezen uit je adresboek en het verzoek te w-appen, mailen of sms-en. Je kan ook een link genereren en zelf kiezen hoe je die verstuurt.

[ Voor 65% gewijzigd door bazzemans op 25-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

H92! schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:01:
De tweede screenshot is om geld toe te voegen aan je eigen account bij Bunq. Wordt bij de eerste keer soms gebruikt als verificatie. Dit is iets anders dan een betaalverzoek!
Mogelijk dus een poging om op naam van TS een rekening te openen of iets in die richting?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zou op die manier dus een rekening kunnen openen op jouw naam/adres

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SaN
Ik krijg zojuist bericht van marktplaats dat er een vermoeden is dat het een frauduleuze gebruiker is.

Wat nu?

[ Voor 6% gewijzigd door SaN op 25-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk niks aan de hand, gezien je niet hebt 'betaald' / 'je rekeningnummer hebt bevestigd bij bunq'.
Kunt misschien even aan marktplaats en bunq iets laten weten, just to be safe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Mogelijk dus een poging om op naam van TS een rekening te openen of iets in die richting?
Je moet altijd ook een identiteitsbewijs aanleveren, en aangezien daar niet om is gevraagd bij de TS weet ik het niet hoe dit te werk zou gaan. Maar dit is, zoals je zelf ook al zei, geen betaalverzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

H92! schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Je moet altijd ook een identiteitsbewijs aanleveren, en aangezien daar niet om is gevraagd bij de TS weet ik het niet hoe dit te werk zou gaan. Maar dit is, zoals je zelf ook al zei, geen betaalverzoek.
Wellicht dat die vraag nog moest komen en TS op tijd heeft afgekapt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Relaxen en Champignons League kijken ;)

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Naam, adres en telefoonnummer geen probleem? Voel me niet heel relaxt op het moment. Ben wel blij dat iets me niet lekker zat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

XallaX

Meow

De telefoon staat in flight mode dus de screenshots zijn niet live.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:30
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:57:
Ik wilde zojuist iets kopen via marktplaats (tech a 130 euro). Product stond voor een goede prijs op marktplaats, maar ook weer niet extreem goedkoop. Account van de verkoper is 11 jaar oud. 2 reviews vanaf 2019 en verder momenteel geen advertenties.

Deal was snel gemaakt. Hij vraagt om mijn adres voor de verzending en telefoonnummer voor betaalverzoek. Beide prima. Alles lijkt goed. Wel al snel een vraagteken als ik zijn bericht heb gelezen en nog niet heb geantwoord binnen een paar minuten.

Contact via whatsapp.
Daar hoort het op te houden. Je kan prima contact houden via Marktplaats en overgaan op een andere app is nooit nodig. Betaalverzoekjes kunnen zowel via het systeem van Marktplaats of copy/paste in het Marktplaats gesprek. Zodra iemand overgaat op Whatsapp is het bij mij einde verhaal en wens ik hem veel geluk met mensen oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
sigmundfreund schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Daar hoort het op te houden. Je kan prima contact houden via Marktplaats en overgaan op een andere app is nooit nodig. Betaalverzoekjes kunnen zowel via het systeem van Marktplaats of copy/paste in het Marktplaats gesprek. Zodra iemand overgaat op Whatsapp is het bij mij einde verhaal en wens ik hem veel geluk met mensen oplichten.
Ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, maar ik kan me voorstellen dat mensen de kosten van een marktplaats betaalverzoek willen omzeilen door een betaalverzoek via whatsapp te verzenden. Daarnaast moet je er ook wat voor doen om een betaalverzoek via marktplaats te kunnen ontvangen. Zou me ook voor kunnen stellen dat mensen daar geen zin in hebben.

Voor mij houdt het vanaf nu ook wel op bij marktplaats trouwens, maar er gingen ook niet direct alarmbellen bij mij af door het verzoek. Al vaker meegemaakt met hele normale transacties. Het was meer een optelsom in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:30
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

maar ik kan me voorstellen dat mensen de kosten van een marktplaats betaalverzoek willen omzeilen door een betaalverzoek via whatsapp te verzenden. Daarnaast moet je er ook wat voor doen om een betaalverzoek via marktplaats te kunnen ontvangen. Zou me ook voor kunnen stellen dat mensen daar geen zin in hebben.
Snap ik, maar het lijkt mij meer moeite om een gesprek vanuit marktplaats naar whatsapp over te hengelen dan een betaalverzoek vanuit je eigen bank, tikkie of wat dan ook te copy/pasten naar het marktplaats gesprek. Ik heb ook mensen gehad die inderdaad die paar cent niet wouden doneren aan mp, prima, maar dan gewoon via de bank app en de link in het gesprek. d:)b

Goed gehandeld verder, altijd blijven opletten.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
Ik vermoed dat hij, nadat je de bank hebt genoemd, een mooie nepbetaallink kan sturen welke eruit ziet als je bankomgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:53
Whatsapp en vragen bij welke bank je zit is voor mij een no-go.

Contact kan via marktplaats. En dat vragen van de bank doen ze voor specifieke oplichterssapp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Een screenshot vanuit zijn bankapp?
Dan gaan er al alarmbellen af.
Mijn bank staat dat niet toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EffeRondhangen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:37
cadsite schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:13:
Bij ABN is dat een optie die je binnen de app kunt instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 12:26

SambalBij

We're all MAD here

Het zou gewoon kunnen zijn dat hij de bunq app niet snapt. Die screenshots zijn van de opties wanneer je via een van die getoonde methodes geld op je eigen rekening wil zetten. Stel ik wil geld van mijn ABN naar mijn bunq rekening overboeken dan kan dat ook via iDeal bijvoorbeeld. De bunq app start dan een iDeal betaling, ik kies de ABN, keur de betaling goed en het geld gaat naar mijn bunq rekening.

Dat is dus idd niet de optie voor betaalverzoeken; hij heeft de request en 'top up' functies verward.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Ik was ook weggelopen. Plus de kosten voor een MP-transactie zijn voor de koper en niet de verkoper.
Als je de boel daar niet wil koppelen loop je als verkoper dus het risico dat mensen afhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, maar ik kan me voorstellen dat mensen de kosten van een marktplaats betaalverzoek willen omzeilen door een betaalverzoek via whatsapp te verzenden. Daarnaast moet je er ook wat voor doen om een betaalverzoek via marktplaats te kunnen ontvangen. Zou me ook voor kunnen stellen dat mensen daar geen zin in hebben.

Voor mij houdt het vanaf nu ook wel op bij marktplaats trouwens, maar er gingen ook niet direct alarmbellen bij mij af door het verzoek. Al vaker meegemaakt met hele normale transacties. Het was meer een optelsom in dit geval.
Die kosten zijn 40 cent de laatste keer dat ik keek, en het bevestigen van je rekening is ook kinderspel. Als iemand dit soort fratsen uit gaat halen dan is er vrijwel zeker sprake van oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:57:
[...]
Ik neig zelf nog altijd naar een normale verkoper trouwens, vooral vanwege het marktplaats account van 11 jaar oud.
[...]
Inloggegevens kunnen gejat zijn. Via darkweb zijn vast wel MP accounts te koop die al wat jaren bestaan.

Wat ik zelf nog wel eens doe is de verkoper vragen om een foto van het product, met daar een papiertje naast met mijn voornaam en datum erbij. Is nog nooit moeilijk over gedaan nadat ik uitleg dat ik al eens ben opgelicht en dit mij wat meer zekerheid geeft.

Je kan ook gewoon om de IBAN vragen en het overboeken. Met instant payments bij de meeste grote banken heeft de ontvanger het dan ook direct erop staan.

Maar vertrouw op je onderbuik: als het niet goed voelt, dan niet. Er komt vast wel weer een nieuwe kans voorbij.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2022 09:02 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-05 15:00

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

SambalBij schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:24:
Het zou gewoon kunnen zijn dat hij de bunq app niet snapt. Die screenshots zijn van de opties wanneer je via een van die getoonde methodes geld op je eigen rekening wil zetten. Stel ik wil geld van mijn ABN naar mijn bunq rekening overboeken dan kan dat ook via iDeal bijvoorbeeld. De bunq app start dan een iDeal betaling, ik kies de ABN, keur de betaling goed en het geld gaat naar mijn bunq rekening.

Dat is dus idd niet de optie voor betaalverzoeken; hij heeft de request en 'top up' functies verward.
ja tuurlijk, en daarom stuurt hij screenshots van een telefoon die op flightmode staat.. |:(

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:05:
Ik krijg zojuist bericht van marktplaats dat er een vermoeden is dat het een frauduleuze gebruiker is.

Wat nu?
nu heb je blijkbaar toch gelijk en kunnen we dit topic sluiten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 12:52
Als het niet goed voelt dan ook niet doen.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 22:44
Hij vraagt om mijn adres voor de verzending en telefoonnummer voor betaalverzoek.
Red flag.
Wel al snel een vraagteken als ik zijn bericht heb gelezen en nog niet heb geantwoord binnen een paar minuten.
Red flag.
Contact via whatsapp.
Red Flag.
maar verkoper vraagt aan mij bij welke bank ik zit omdat hij dat nodig heeft voor zijn betaalverzoek.
Red flag.
Hij geeft aan dat dit via Bunq is en stuurt mij twee screenshots ter verduidelijking.
Red flag.

Je hebt goed gehandeld dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 07:01
Had er laatst ook een via marktplaats. Kreeg via whatsapp een berichtje, met het verzoek mijn bankgegevens door te geven, zodat ze een betaalverzoek kon sturen. Daarna kreeg ik een berichtje of ik ook de code op m'n identifier wilde doorzetten. Liefst met pincode, zodat ze even kon inloggen om te controleren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte...

Heb er in ieder geval hartelijk om gelachen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 11:51

DocktorDicking

Are you picking this up?

Ardbeg10 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:03:
Had er laatst ook een via marktplaats. Kreeg via whatsapp een berichtje, met het verzoek mijn bankgegevens door te geven, zodat ze een betaalverzoek kon sturen. Daarna kreeg ik een berichtje of ik ook de code op m'n identifier wilde doorzetten. Liefst met pincode, zodat ze even kon inloggen om te controleren of de tenaamstelling van de rekening wel klopte...

Wat een verhaal, even inloggen in jouw online bankomgeving om te checken of het wel klopt |:( , helaas zijn er waarschijnlijk mensen die hier intrappen en met goed vertrouwen mee gaan in het verhaal.

Zo hebben wij vorig jaar ook wat geks meegemaakt. Uiteraard via MP in contact gekomen met een potentiele koper voor een product die wij aanboden via MP. Het account zag er ook goed uit, X jaren actief etc..

De beste man vond het prima om digitaal te betalen (tikkie/betaal verzoek) dat was dan ook zo afgesproken. Zelf wil ik alleen digitaal i.v.m. nep geld en cash dat ik bijna niet gebruik. Alles betaal ik tegenwoordig met de pin. Man kwam aan op de afgespoken tijd en gaf een goeie eerste indruk totdat we over wilden gaan op betaling en hij een tweede telefoon uit zijn jaszak haalde. Dat was al meteen opletten want waarom zou hij 2 telefoons bij hebben?

Zakelijk oogde de man niet dus dan leek mij 2 opties mogelijk, of meneer is een dealer of meneer probeert de boel te besodemieteren. En je raadt het al, meneer kon geen tikkies betalen of betaalverzoeken want de camera is kapot. Hij zou het wel even overmaken via zijn ABN app!

Gelukkig zit ik zelf in de applicatie ontwikkeling en had ik vrij snel door dat het om een neppe app ging. Toch de man een kans gegeven want misschien was ik te achterdochtig: De heer verteld dat hij het geld mag overmaken maar dat het product pas meegaat als het geld daadwerkelijk op de rekening staat.

Hier ging meneer mee akkoord maar aan de manier van overmaken had ik nogmaals sterke twijfels en uiteraard kwam het geld maar niet. Uiteindelijk na wat wachten en slap ouwe hoeren besloot meneer dat hij anders het product morgen wel komt halen als de betaling geslaagt is. Want misschien is er een storing bij ABN. Heb aangegeven dat dat niet nodig is en dat ik meneer een fijne avond wens, graag de woning verlaten a.u.b.

Gelukkig was meneer verstandig en koos hij de weg van de minste weerstand en ging er vandoor.

Ze worden steeds brutaler! Sindsdien doe ik alleen nog "handelen" met tikkie of een betaalverzoek. Andere betaling is niet mogelijk. :)

If i only had more coffee...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 11:07
Sydney08 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Relaxen en Champignons League kijken ;)
Hebben oesterzwammen en shiitake een competitie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Laatst online: 28-04 17:37
Ik sta elke keer weer te kijken wat voor afvoerputje Marktplaats is.

Kreeg eergisteren een reactie van ene 'Jan Driessen' om iets op te halen wat ik te koop had staan.

Afgesproken voor 18.00 uur gisteren, om 17.50 krijg ik een telefoontje van een persoon die duidelijk geen Jan nog Driessen zal heten. Of ik alvast een betaalverzoek via de app kon sturen zodat hij al kon betalen en dan het product direct kon meenemen, hij was er bijna.

Aangegeven dat ik uitsluitend cash aannam, met het adres naar de geldmaat.
Daarna niks meer vernomen van meneer Driessen (onbereikbaar)

Geen idee wat voor scam hier precies achter zit, maar waarschijnlijk het product willen meenemen zonder te betalen (met een of andere nep screenshot van betaling oid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
dannx1986 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:40:
Ik sta elke keer weer te kijken wat voor afvoerputje Marktplaats is.

Kreeg eergisteren een reactie van ene 'Jan Driessen' om iets op te halen wat ik te koop had staan.

Afgesproken voor 18.00 uur gisteren, om 17.50 krijg ik een telefoontje van een persoon die duidelijk geen Jan nog Driessen zal heten. Of ik alvast een betaalverzoek via de app kon sturen zodat hij al kon betalen en dan het product direct kon meenemen, hij was er bijna.

Aangegeven dat ik uitsluitend cash aannam, met het adres naar de geldmaat.
Daarna niks meer vernomen van meneer Driessen (onbereikbaar)

Geen idee wat voor scam hier precies achter zit, maar waarschijnlijk het product willen meenemen zonder te betalen (met een of andere nep screenshot van betaling oid)
Of driehoeksoplichting. Iemand maakt geld over naar jouw rekening, terwijl diegene is die wordt opgelicht en geen product/dienst krijgt. Diegene is zijn geld kwijt, geen product/dienst en jij hebt geld van een ander gekregen die niets met jouw transactie te maken heeft. De persoon aan de deur heeft dan 'gratis' jouw product gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ardbeg10 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:03:

Ik kreeg het verzoek mijn pinpas op te sturen met pincode

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

sigmundfreund schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Het doel om een gesprek weg te sluizen naar een ander medium zoals whatsapp is meer dan eens om buiten het gezichtsveld van het platform waar je op zit te komen. Het is voor mij in ieder geval een teken dat er mogelijk iets niet in orde is. We merken dit soort gedrag af en toe ook hier op Tweakers Vraag en Aanbod. Mijn advies is om een deal altijd af te handelen via het platform waar je hem hebt gevonden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Hackus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Ik kreeg het verzoek mijn pinpas op te sturen met pincode
Die negeer je toch niet?
Daar stuur ik random nummers naar. Hen een beetje bezig houden en zien hoe lang ze volhouden. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SaN schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:11:
Naam, adres en telefoonnummer geen probleem? Voel me niet heel relaxt op het moment. Ben wel blij dat iets me niet lekker zat.
Het is denk ik gewoon een oplichter uit Nederland, dus ik zou niet bang zijn voor telefoontjes ofzo. De rest van de informatie is niet interessant voor dit soort lui. Die gaan gewoon verder naar iemand die wel hapt en betaalt, daar verdienen ze veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cadsite schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Die negeer je toch niet?
Daar stuur ik random nummers naar. Hen een beetje bezig houden en zien hoe lang ze volhouden. 8)
Ik heb netjes aan het verzoek voldaan en aangetekend verzonden, met handtekening van ontvangst.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

cadsite schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:13:
Op een iPhone is dat geen probleem.
Op Android kan het idd geblokkeerd worden door de app idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
De 40 cent service kosten haal ik vaker van het betaalverzoek af, zo weet ik tenminste zeker dat aan marktplaats betaald wordt en ik het geld krijg. Nog nooit problemen mee gehad. Zoals eerder aangegeven als mensen het gesprek naar Whatsapp willen verplaatsen hebben ze pech.

Wat ik alleen niet weet als je een Tikkie stuurt ziet de ontvanger dan het rekeningnummer?

Tikkies versturen via marktplaats is ook nog altijd een gedoe, aangezien de ontvanger een melding krijgt dat hij naar een externe site wordt gelinkt en dit niet altijd even veilig is. Of de tikke URL moet uit de tekst gekopieerd worden. Sommige gebruikers snappen dit en is er geen probleem. Sommige denken direct dat je ze probeert op te lichten 8)7 ( verstuur namelijk liever een Tikke, dan mijn gegevens inc. IBAN. )

Bij te veel twijfel gewoon niet doen, liever iets meer betalen dan dadelijk het geld kwijt zijn en niks ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 26-10-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:36:

Wat ik alleen niet weet als je een Tikkie stuurt ziet de ontvanger dan het rekeningnummer?
Nee, Tikkie toont juist geen rekeningnummers aan de ontvangers, waardoor het een stuk veiliger is bij mensen die je niet goed kent.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:40
ThinkPad schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Inloggegevens kunnen gejat zijn. Via darkweb zijn vast wel MP accounts te koop die al wat jaren bestaan.
50 packs met accounts van 5jaar+ kosten meestal een 125 euro, gooi er een mooi paneltje achter en huur wat moneymules en je loopt binnen. (of tegen de lamp en word je hier gepost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in SF :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-05 12:39

ITsEZ

parttime all-rounder

DocktorDicking schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Wat een verhaal, even inloggen in jouw online bankomgeving om te checken of het wel klopt |:( , helaas zijn er waarschijnlijk mensen die hier intrappen en met goed vertrouwen mee gaan in het verhaal.

Zo hebben wij vorig jaar ook wat geks meegemaakt. Uiteraard via MP in contact gekomen met een potentiele koper voor een product die wij aanboden via MP. Het account zag er ook goed uit, X jaren actief etc..

De beste man vond het prima om digitaal te betalen (tikkie/betaal verzoek) dat was dan ook zo afgesproken. Zelf wil ik alleen digitaal i.v.m. nep geld en cash dat ik bijna niet gebruik. Alles betaal ik tegenwoordig met de pin. Man kwam aan op de afgespoken tijd en gaf een goeie eerste indruk totdat we over wilden gaan op betaling en hij een tweede telefoon uit zijn jaszak haalde. Dat was al meteen opletten want waarom zou hij 2 telefoons bij hebben?

Zakelijk oogde de man niet dus dan leek mij 2 opties mogelijk, of meneer is een dealer of meneer probeert de boel te besodemieteren. En je raadt het al, meneer kon geen tikkies betalen of betaalverzoeken want de camera is kapot. Hij zou het wel even overmaken via zijn ABN app!

Gelukkig zit ik zelf in de applicatie ontwikkeling en had ik vrij snel door dat het om een neppe app ging. Toch de man een kans gegeven want misschien was ik te achterdochtig: De heer verteld dat hij het geld mag overmaken maar dat het product pas meegaat als het geld daadwerkelijk op de rekening staat.

Hier ging meneer mee akkoord maar aan de manier van overmaken had ik nogmaals sterke twijfels en uiteraard kwam het geld maar niet. Uiteindelijk na wat wachten en slap ouwe hoeren besloot meneer dat hij anders het product morgen wel komt halen als de betaling geslaagt is. Want misschien is er een storing bij ABN. Heb aangegeven dat dat niet nodig is en dat ik meneer een fijne avond wens, graag de woning verlaten a.u.b.

Gelukkig was meneer verstandig en koos hij de weg van de minste weerstand en ging er vandoor.

Ze worden steeds brutaler! Sindsdien doe ik alleen nog "handelen" met tikkie of een betaalverzoek. Andere betaling is niet mogelijk. :)
toon volledige bericht
Achteraf nog melding gedaan bij de politie? Ik heb hier bij de deur een mooie camera hangen. Foto + kenteken + marktplaats gegevens. Helpt mooi voor dossier opbouw :Y

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23
ITsEZ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 01:25:
[...]

Achteraf nog melding gedaan bij de politie? Ik heb hier bij de deur een mooie camera hangen. Foto + kenteken + marktplaats gegevens. Helpt mooi voor dossier opbouw :Y
Waar ze vervolgens 0,0 mee doen tenzij er 100 aangiftes komen, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Nee, Tikkie toont juist geen rekeningnummers aan de ontvangers, waardoor het een stuk veiliger is bij mensen die je niet goed kent.
Tikkie toont wel rekeningnummers aan de ontvanger. Toevallig van de week nog een test Tikkie betaling gedaan en ik zie op het ontvangende account in de omschrijving mijn rekeningnummer (waaruit betaald is).

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 17:42
Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad, maar dat was niet naar Bunq. Mij werd toen ook gevraagd bij welke bank ik zat, waarna ik ook een link kreeg waarmee ik geld kon toevoegen aan een Skrill rekening (had ik nog nooit van gehoord).

Het is mij nog niet geheel duidelijk wat het voordeel is om het op deze manier te doen boven een betaalverzoek, maar ik vermoed dat het met een stukje vertrouwen en snelheid te maken heeft. Als je namelijk geld wilt toevoegen aan een rekening dan wordt gevraagd naar de bank die je daarvoor wilt gebruiken en de link die je vervolgens krijgt opent direct de app van je bank. Waar je vervolgens in feite alleen nog maar op okay hoeft te klikken en het is klaar.

Dus eigenlijk heeft de oplichter al een stapje verder gezet voor je gezet, in plaats van dat jij bij een betaalverzoek je bank invult en vervolgens de app geopend wordt heeft de oplichter dat al voor je gedaan. De link die je krijgt opent dus direct je bank app met de betaling en je hoeft alleen nog maar akkoord te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-05 12:39

ITsEZ

parttime all-rounder

Snowdog schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 01:29:
[...]

Waar ze vervolgens 0,0 mee doen tenzij er 100 aangiftes komen, nice!
Beetje makkelijk natuurlijk, als van die 100 mensen niemand aangifte doet zal er nooit wat gebeuren. Melding maken kost je misschien 5 minuten tijd, als je je daar te goed voor voelt is het natuurlijk niet verplicht.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:36:
De 40 cent service kosten haal ik vaker van het betaalverzoek af, zo weet ik tenminste zeker dat aan marktplaats betaald wordt en ik het geld krijg. Nog nooit problemen mee gehad. Zoals eerder aangegeven als mensen het gesprek naar Whatsapp willen verplaatsen hebben ze pech.

Tikkies versturen via marktplaats is ook nog altijd een gedoe, aangezien de ontvanger een melding krijgt dat hij naar een externe site wordt gelinkt en dit niet altijd even veilig is. Of de tikke URL moet uit de tekst gekopieerd worden. Sommige gebruikers snappen dit en is er geen probleem. Sommige denken direct dat je ze probeert op te lichten 8)7 ( verstuur namelijk liever een Tikke, dan mijn gegevens inc. IBAN. )

Bij te veel twijfel gewoon niet doen, liever iets meer betalen dan dadelijk het geld kwijt zijn en niks ontvangen.
Betaallinks van banken (en ook tikkie) worden in Marktplaats-berichten niet (meer) omgeleid. (tenzij je dus een neppe betaallink hebt, eigenlijk precies de bescherming die je wil dus)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 11:51

DocktorDicking

Are you picking this up?

ITsEZ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 01:25:
[...]

Jazeker! Heb in thuis een IP camera hangen die eigenlijk bedoeld is als CatCam als we niet thuis zijn (vakantie etc.) en die had ik aangezet voordat de man kwam. Helaas geen kenteken want de beste man had zijn auto buiten het zicht geparkeerd, vermoedelijk een straat verder.

If i only had more coffee...

Pagina: 1