Deel lampen gaan kapot in kroonluchter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 23:55
Ik heb een grote kroonluchter sinds ongeveer een jaar. Het probleem is dat een deel van de lampen steeds kapot gaan.

Bovenin de kroonluchter zitten 4 ledlampen van het type E14 (ongeveer 5 watt per stuk). Merk is Avide Filament bulb.
Middenin de kroonluchter zitten 5 ledlampen van het type E27 (ongeveer 8 watt per stuk). Merk is Avide Filament bulb.
Onderin de kroonlichten zitten 5 ledlampen van het type E27 (ongeveer 8 watt per stuk). Merk is Avide Filament bulb.
Rondom de kroonluchter zitten kaarslampen. Dit zijn speciale lampen (gloeilampje, want wordt warm) welke via magnetisch heen en weer gaan om een kaars na te bootsen (ongeveer 3.5 watt per stuk). Deze kaarslampen passen in een E14 aansluiting. Merk is http://www.newfeelingsflame.com

Alle E27 lampen gaan steeds kapot en ik heb ook alles al een keer vervangen door hetzelfde merk.
De kaarslampen zijn ook allemaal al kapot en ik had nog twee reserve die ondertussen ook kapot zijn.

Om nu weer allemaal nieuwe lampen te gaan kopen en vervolgens binnen een half jaar weer alles kapot te hebben wil ik voorkomen. Daarom heb ik twee vragen:
- Heeft iemand een idee waarom de lampen steeds kapot gaan?
- De magnetische kaarslampen geven een heel realistische nabootsing van een kaars. Maar de lampen zijn schreeuwend duur. Ze zijn er nu ook in led (0.3 watt), maar deze kosten meer dan 40 euro per stuk. Iemand een idee voor een alternatief of de huidige lampjes ombouwen naar led?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyY3ffsZh3c3yQKYrYRsWomK2QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FTNarjk1A8GsgavCJjfmAh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQoPo_CoUlCpOeAcV9LzcCcmVL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVIMkTfGtvvBWekwbspRKsGZ.jpg?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:55
Al een ander merk geprobeerd?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:39
Gebruik je een dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Van de E27 niet, omdat ik anders kleurverschil kreeg en alle lampen moest vervangen. Dat kan ik nu wel doen, omdat ze toch allemaal kapot zijn :). Maar mijn voorkeur was om eerst te kijken of er geen elektrisch probleem is waardoor ze kapot ga, voordat ik weer 10 nieuwe ledlampen koop.

Voor de magnetische kaarslampen heb ik geen alternatief kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Nee, en verder gaan in het huis ook geen lampen kapot. Dus dit is de enige lamp met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Dan geeft deze lamp dus een enorme peut licht of de lampen zijn in serie aangesloten, wat zou kunnen verklaren waarom de LED lampen kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
coinman63 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:25:
Dan geeft deze lamp dus een enorme peut licht of de lampen zijn in serie aangesloten, wat zou kunnen verklaren waarom de LED lampen kapot gaan.
Wat bedoel je met serie? Dat de lampen dus maar 220 volt/ 5= 24V per lamp krijgen? Doet de lamp dan wel bij zo'n laag voltage?
Ik ging ervan uit dat alles parallel zou zijn. Kan ik dat met een voltmeter controleren?

De lamp is uiteraard al zo oud dat het oorspronkelijk voor gloeilampen was en niet voor led.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ik denk eigenlijk toch niet dat ze in serie zitten, dan zouden alle lampen uit moeten gaan als je er een uitdraait. Waarschijnlijk hebben de filament Leds geen lange levensduur. Een ander merk zou kunnen helpen.
Als ze binnen een jaar kapot gaan zou ik een beroep doen op garantie.

[ Voor 14% gewijzigd door coinman63 op 25-10-2022 20:45 ]

Pagina: 1