Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50
Hallo allemaal,

Ik heb een holding waarin ikzelf in loondienst ben,
per maand ontvang ik een managementvergoeding.

Het gaat dus om ongeveer 12 facturen per jaar en wat losse facturen (abonnementen). In totaal schat ik in dat er niet meer dan 30 facturen per jaar zijn.

Nu ben ik op zoek naar een online boekhoudprogramma en loonadminisratie.

Heeft iemand een goede tip? liefst 1 leverancier die beide heeft. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij doet Exact Online dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:36
Nou is ExactOnline niet direct een pakket wat ik zou adviseren voor iemand die 'slechts' ZZP't*. Als je 50 man in dienst hebt kan ExactOnline een goede fit zijn, maar anders is het wel overkill.

Voor de loonadministratie gebruik ik zelf employes.nl. Wat een goed boekhoudprogramma is is lastig te zeggen, bij gebrek aan meer informatie.

offtopic:
* Dat weet ik niet, want de TS is in dat opzicht beperkt

[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 25-10-2022 19:46 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Freeaqingme schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:46:
Nou is ExactOnline niet direct een pakket wat ik zou adviseren voor iemand die 'slechts' ZZP't*. Als je 50 man in dienst hebt kan ExactOnline een goede fit zijn, maar anders is het wel overkill.

Voor de loonadministratie gebruik ik zelf employes.nl. Wat een goed boekhoudprogramma is is lastig te zeggen, bij gebrek aan meer informatie.

offtopic:
* Dat weet ik niet, want de TS is in dat opzicht beperkt
Hoi @Freeaqingme Dank je wel voor je reactie. vwb boekhouden. welke info heb je dan nodig. ik zoek dus een boekhoudpakket voor mijn holding. vanuit de holding geef ik mijzelf loon en zal ik heel af en toe iets aankopen (laptop ofzo) verder wordt er weinig anders in gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
kuwerti schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Hoi @Freeaqingme Dank je wel voor je reactie. vwb boekhouden. welke info heb je dan nodig. ik zoek dus een boekhoudpakket voor mijn holding. vanuit de holding geef ik mijzelf loon en zal ik heel af en toe iets aankopen (laptop ofzo) verder wordt er weinig anders in gedaan.
Tjah, ik zou zeggen, zoek eens op op Google het een en ander. Ik denk dat als je zoekt op 'ZZP boekhoudpakket' je echt wel voldoende vindt. Als je daar dan concrete vragen over hebt kunnen we daar eventueel best verder naar kijken. Ik denk dat er in de TS van het freelance topic ook wel het een en ander staat waar je wat mee moet kunnen.

Of je nou freelancet of niet maakt niet zo veel uit. Wat er boekhoudtechnisch kenmerkend aan is, is dat je boekhouding ultiem simpel is. Da's genoeg om gewoon voor een simpel zzp-pakket te gaan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 19:45
Je zou Moneybird eens kunnen bekijken. Dat voldoet volgens mij wel. Verdere ervaring heb ik niet en kan ik dus niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:21
Freelancer topic staat er vol mee :) Kijk daar gerust rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Lordy79

Vastberaden

kuwerti schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

De verloning zou ik door een loonadministrateur laten doen incl. loonheffing aangifte. Dan weet je zeker dat je het goed doet. Kost 200 euro per jaar ofzo denk ik.

En de boekhouding... ik zou gewoon EXCEL gebruiken als het om 30 facturen per jaar gaat. De management facturen kun je in WORD maken. Dat doe je in een keer voor het hele jaar zodat je ze al vast hebt 'klaarstaan' :D
En eens per maand de EXCEL aanslingeren om alles te boeken kost een half uurtje. Of als je echt lui bent eens per kwartaal bij de BTW aangifte.

Als je dan nog een beetje handig bent, bak je er zelf een jaarrekening van en een micro-publicatie rapport. Heb je geen accountant nodig en bespaar je uiteindelijk een leuke som geld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Moneybird - daar heb ik prima ervaringen mee.
Simpel, eenvoudig en duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:00
Lordy79 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

En de boekhouding... ik zou gewoon EXCEL gebruiken als het om 30 facturen per jaar gaat. De management facturen kun je in WORD maken. Dat doe je in een keer voor het hele jaar zodat je ze al vast hebt 'klaarstaan' :D
En eens per maand de EXCEL aanslingeren om alles te boeken kost een half uurtje. Of als je echt lui bent eens per kwartaal bij de BTW aangifte.
Als je per se in Office wil factureren, dan kan je beter Excel dan Word gebruiken. Helaas nog veel zzp-ers die met rekenmachine in de hand de bedragen in Word berekenen. Vervelende is dat hun klanten vaak alleen bellen als de onjuiste berekening in hun nadeel is. ;)

De hele administratie in Excel voeren, zou ik alleen doen als je heel goed weet waar je mee bezig bent. Bij ons op het kantoor zijn dit de beste klanten. Balans niet in evenwicht, ontbrekende mutaties, foute formules en uiteindelijk forse meerkosten voor het jaarwerk.

Moneybird is een prima optie, erg gebruiksvriendelijk en helemaal compleet inclusief facturatie en btw-aangifte. Waarschijnlijk voldoet voor een holding de goedkoopste versie van 14 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:58

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

De verloning zou ik door een loonadministrateur laten doen incl. loonheffing aangifte. Dan weet je zeker dat je het goed doet. Kost 200 euro per jaar ofzo denk ik.

Als je dan nog een beetje handig bent, bak je er zelf een jaarrekening van en een micro-publicatie rapport. Heb je geen accountant nodig en bespaar je uiteindelijk een leuke som geld.
Tja de vraag is of dit echt besparen is of meer hobbyen. Denk voor een eenvoudige holding krijg je wel een jaarrekening ingediend voor 500 euro ex. Wil je dan dat gestuntel kan je je afvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door tuinïnen op 26-10-2022 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
30 facturen per jaar, 4 BTW aangiftes (of ben je vrijgesteld van BTW?), wellicht nog 4 aangiftes als de holding ook btw-plichtig is, 12 loonaangiftes, opstellen en deponeren jaarrekening, aangifte inkomstenbelasting en wat advies hier en daar? Zou eens een belletje doen naar wat lokale boekhoudkantoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Lordy79

Vastberaden

tuinïnen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:37:
[...]

Tja de vraag is of dit echt besparen is of meer hobbyen. Denk voor een eenvoudige holding krijg je wel een jaarrekening ingediend voor 500 euro ex. Wil je dan dat gestuntel kan je je afvragen.
Van TS begrijp ik dat de facturen copy paste zijn dus vandaar Word maar Excel kan ook.

En betreft bovenstaand: een jaarrekening bakken is echt niet moeilijk en tja... Ik vind 500 euro per jaar veel geld voor iets dat ik zelf in 2 uurtjes kan doen.
Maar ik geef toe dat finance mijn vakgebied is dus ik heb makkelijk praten...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36
Lordy79 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:35:
[...]

Van TS begrijp ik dat de facturen copy paste zijn dus vandaar Word maar Excel kan ook.

En betreft bovenstaand: een jaarrekening bakken is echt niet moeilijk en tja... Ik vind 500 euro per jaar veel geld voor iets dat ik zelf in 2 uurtjes kan doen.
Maar ik geef toe dat finance mijn vakgebied is dus ik heb makkelijk praten...
Tja, wat jij hier neer kalkt is verre van representatief. Een simpel pakket kost een 10tje per maand, waar je met een druk op de knop je aangifte kan opstellen, versturen en betalen. Dat kan niet zo simpel in Excel, zeker niet als je zeer weinig kennis hebt.

Dit soort "besparingen" zijn dat helemaal niet. Dat 10tje besparing gaat hem juist uren aan werk kosten, waardoor dit zakelijk gezien juist een hele slechte keus is. Leuk idee, maat ieder nadenkend men snapt dat dit niet uit kan, en dat zo'n suggestie dus ook juist totaal niet helpt.

Ik zit zelf bij e boekhouden. Goedkoop en meer dan voldoende voor zzp gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14
Ben je net begonnen of hoe doe je het nu dan?

Ik zou het gewoon lekker uitbesteden aan een lokale boekhouder. Helemaal met een BV ivm jaarrekeningen

Zelf ook ooit begonnen met Excel en nu heb ik inmiddels alles uitbesteed. De tijd die ik er mee bespaar heb ik zo terug verdiend en scheelt me een hoop gedoe

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 26-10-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:52
GrooV schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:58:
Ben je net begonnen of hoe doe je het nu dan?

Ik zou het gewoon lekker uitbesteden aan een lokale boekhouder. Helemaal met een BV ivm jaarrekeningen

Zelf ook ooit begonnen met Excel en nu heb ik inmiddels alles uitbesteed. De tijd die ik er mee bespaar heb ik zo terug verdiend
Want de tijd dat je aan je administratie besteed ben je nu facturabel of hoe moet ik dat zien?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
[...]

Excel en Word voor je administratie 8)7 . Gaan we echt zoveel moeite doen voor wat knaken per maand? Een beetje boekhoudpakket kost je een 10tje en automatiseert de boel helemaal voor je. Inclusief rapport generatie, BTW aangifte. Is ook nog eens aftrekbaar.
Je boekhouder kost dan ook maar een paar tientjes per kwartaal die het ook nog eens voor je kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14
c-nan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

Want de tijd dat je aan je administratie besteed ben je nu facturabel of hoe moet ik dat zien?
Indirect wel ja, ben minder gaan werken voor de klant om dit soort dingen over dag te doen ipv avonden en weekenden.

Nu ik deze middag niet meer verplicht aan mijn administratie moet denken kan ik of extra werken voor de klant als dat nodig is of mijn tijd besteden aan studie of andere klanten wat zich ook terug betaalt.

Daarnaast betaalde ik toch al voor 2x IB en de meerprijs viel mee.

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 26-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36
com2,1ghz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Excel en Word voor je administratie 8)7 . Gaan we echt zoveel moeite doen voor wat knaken per maand? Een beetje boekhoudpakket kost je een 10tje en automatiseert de boel helemaal voor je. Inclusief rapport generatie, BTW aangifte. Is ook nog eens aftrekbaar.
Je boekhouder kost dan ook maar een paar tientjes per kwartaal die het ook nog eens voor je kan corrigeren.
Ja en op de lange termijn nieteens meer.. Ik heb het 1e jaar een boekhouder gehad die elke maand meekeek en daar idd een paar tientjes voor vroeg. Uiteindelijk ken je de kosten en je facturen, en stel je gewoon automatische regels in. Alle betalingen worden gewoon doorgegeven via de bankkoppeling en d.m.v. de regels automatisch consistent en correct verwerkt. De kans dat je daarmee de mist in gaat is nihiel. En als je twijfelt, kan je het altijd nog dubbelchecken bij je boekhouder (maar zo spannend is dat als ZZP'er allemaal niet als je eenmaal weet hoe de boel werkt).

Inmiddels gaat alles vanzelf en doet hij 1x per jaar de aangifte (en dat moet met een BV ook). Dat zijn dus je enige jaarlijkse kosten, en dus 10 euro per maand aan een pakket (die idd nota bene aftrekbaar is). Dus die besparing gaat echt helemaal nergens over nee. Als je op dat 10tje gaat besparen maak je zo'n beetje de meest kromme keuze die er is imo.

Tja, als je zelf in de finance wereld zit en exact weet hoe dit werkt, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Dan is het werk/hobby. Als dat zo was, bestond dit topic niet, want dan had TS dit überhaupt niet gevraagd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
Beste allemaal,

wat een discussie is er ontstaan. iedereen bedankt voor alle bijdragen. ik kan hier voorlopig zeker verder mee. !!

nogmaals dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 16:33
[...]
en bespaar je uiteindelijk een leuke som geld.
En gratis een boel rompslomp en uren werk erbij.

Verder hoor ik altijd reclame van Yuki op BNR radio. Voor de gelegenheid maar eens op de site gekeken, vanaf 20 euro - 75 facturen p/m.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 26-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:58

tuinïnen

Eventus stultorum magister

pennywiser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

En gratis een boel rompslomp en uren werk erbij.

Verder hoor ik altijd reclame van Yuki op BNR radio. Voor de gelegenheid maar eens op de site gekeken, vanaf 20 euro - 75 facturen p/m.
Yuki lijkt mij voor TS niet direct de beste optie.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het wel wat duurder is voor een BV dan dat (tussen 100 a 200 euro pm). Zitten ook nog opstartkosten bij om de omgeving in te richten. Licht administratieve holdings gaan hier altijd buiten Yuki om en via afspraak met accountant op eerder genoemde prijs van 500 a 600 euro ex btw voor de jaarrekening. Dan de OB's los, maar deze zou je dan nog wel zelf kunnen doen. Loonadministratie zou ik ook uitbesteden en ben je wel voor +/- 20 euro per maand klaar.

Het lijkt allemaal duur maar dat is ook bijna wel een gegeven bij een BV. Je komt daar niet weg met wat hobbywerk en dat moet je eigenlijk ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-08 10:28
kuwerti schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:34:
Hallo allemaal,

Ik heb een holding waarin ikzelf in loondienst ben,
per maand ontvang ik een managementvergoeding.

Het gaat dus om ongeveer 12 facturen per jaar en wat losse facturen (abonnementen). In totaal schat ik in dat er niet meer dan 30 facturen per jaar zijn.

Nu ben ik op zoek naar een online boekhoudprogramma en loonadminisratie.

Heeft iemand een goede tip? liefst 1 leverancier die beide heeft. _/-\o_
Hier in dezelfde situatie, de lokale boekhouder doet de administratie + loonaangifte.
De 12 facturen maak ik met het gratis pakket van Moneybird.

Je zult vanwege de holding ook een jaarrekening moeten opstellen, dat moet je niet zelf willen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Smashmint op 26-10-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Als we dan toch pakketten gaan opnoemen... zou ik zeker ook even naar Jortt kijken. Daar zit functionaliteit in om jaarrekeningen op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:28
Freeaqingme schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:49:
Als we dan toch pakketten gaan opnoemen... zou ik zeker ook even naar Jortt kijken. Daar zit functionaliteit in om jaarrekeningen op te stellen.
Ondanks dat ik daar ook gebruik van maakt heeft Jortt geen loonfunctionaliteit. Dus niet helemaal geschikt voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
jaspermeul schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Ondanks dat ik daar ook gebruik van maakt heeft Jortt geen loonfunctionaliteit. Dus niet helemaal geschikt voor TS.
Nou is de TS niet super uitgebreid, maar ik had daar niet uitgehaald dat het _per se_ hetzelfde pakket zou moeten zijn. Ik heb een aantal jaar zonder problemen mijn boekhouding in Jortt gedaan, verloond via een externe partij, en dan met 1 boeking (IIRC) het uitgekeerde loon in Jortt verwerkt.

Destijds ben ik specifiek gegaan voor Jortt ivm de jaarrekeningfunctionaliteit, zodat ik het allemaal zelf kon doen.

offtopic:
En ik denk dat ik dat zo weer zou doen, maar dan moet je wel een beetje handig met cijfers zijn. Inmiddels is de boel dusdanig gegroeid dat ik er wel een extra paar ogen naar laat kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Freeaqingme op 26-10-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:53
Tip: regel een boekhouder die alles voor je doet. Kost je 2000-3000 euro per jaar all-in maar je krijgt (bij een goede) tips die je vele malen dat bedrag doen terugverdienen. Ik heb tegen dit soort bedragen 12 jaar lang mijn holding (en werkmaatschappij) gerund en meer dan 200k in kosten kunnen besparen. Zeker tegen het einde (toen heb ik mijn werkmaatschappij verkocht) was de boekhouder van onschatbare waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yuki is leuk voor grotere partijen maar verre van perfect helaas. Wij gebruiken het maar dan ook 15.000 facturen per jaar. Gelukkig nog wel het oude abonnement dus niet die absurde bedragen per factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
ID-College schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

. Dat zijn dus je enige jaarlijkse kosten, en dus 10 euro per maand aan een pakket (die idd nota bene aftrekbaar is). Dus die besparing gaat echt helemaal nergens over nee. Als je op dat 10tje gaat besparen maak je zo'n beetje de meest kromme keuze die er is imo.
Mag ik vragen welk pakket je gebruikt? (Ik weet dat er meedere zijn voor 10 euro of minder,)

[ Voor 5% gewijzigd door _starbuck_ op 27-10-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-07 21:02
FactuurSturen.nl :)
https://www.factuursturen...ruik-van-factuursturen-nl

Edit: Oh excuus, zie dat het geen loonadmin bevat.

[ Voor 90% gewijzigd door henkkeumus op 27-10-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04
Kijk eens op https://www.softwarepakketten.nl/ hier kan je vrijwel alle informatie vinden die je zoekt.

Maar eigenlijk zou ik aanraden een accountant of boekhouder te vinden die het voor je kan doen.
Of ten minste de loonadministratie (denk dat het goedkoper is dit uit te besteden dan het zelf te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou ook gewoon lokaal gaan kijken naar een administratiekantoor die je hele boekhouding doet.

Situatie is eigenlijk gelijk, holding BV, 12 factuurtjes per jaar en natuurlijk wat inkoop dingen voornamelijk in de hardware hoek, diner met de compagnions, niets bijzonders, t.z.t. mogelijk leaseauto that's it..

Loonadministratie, btw aangifte wordt dan gedaan, jaarrekening opgesteld, prive aangifte. Afgelopen jaar een andere woning gekocht, dan is 't wel makkelijk als je een pro hebt om op terug te vallen, hypotheek verstrekkers willen dan toch wat meer info dan als je alleen in loondienst bent.

En serieus voor de kosten.. geen haar op mijn hoofd die er aandenkt om dat zelf te doen.

Per kwartaal is 't tientjes voor de loonadministratie en btw. Jaarrekening opstellen, deponering bij KvK, notullen opstellen voor de Ava, inkomsten belasting prive e.d. kost me eens een 1K.. nou sorry... daarvoor ga ik niet zelf bezig...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 15:56

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Mijn advies : besteed het uit en ga jezelf richten op de uitvoering van je onderneming!

Ik heb diverse cliënten die dit zelf opgepakt hebben in het verleden en achteraf toch blij zijn dat ze dit uitbesteden.

En inderdaad, een holding kost je niet zoveel geld op jaarbasis. Ik mag hier geen reclame maken maar je mag mij altijd een PB sturen voor een indicatietarief (en ja, voor een holding kom je nog niet eens uit op de 1.000 euro per jaar :) )

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53

Crazy-

Best life ever

MoneyBird zoals al vaker genoemd hier.
Zelf ongeveer zelfde situatie, ideaal pakket. Zeer uitgebreid maar zeer gebruiksvriendelijk

Probeer even de gratis variant - met 12x per jaar een factuur en gelijk banktransacties zelfs gratis. Overige abonnementen niet duur

Oh en de jaaraangiftes & salaris uitbesteden

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 27-10-2022 11:32 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik ben op zoek naar een programma waarbij ik meerdere overzichten kan bewaken. Dat wil zeggen:

- Mijn (kleine) onderneming (inkomsten en uitgaven, vanuit zakelijk)
- Inkomsten van zaken die ik verhuur (vanuit privé)
- Dus met een koppeling naar 2 bankrekening nummers zodat ie snel ophaalt of er op tijd de huur bijgeschreven staat of op tijd een klant mijn factuur van mijn bedrijf betaald heeft.
- Kortom; Een portaal waarin ik altijd overzicht heb van de huidige stand van zaken. Eventueel facturen maken in dát programma is helemaal mooi.

Een programma als MoneyBird is denk ik niet wat ik zoek. Nu moet ik alles handmatig doen, dat kost me veel tijd en irritatie omdat ik het alleen maar uitstel.

Iemand een gouden tip of bestaat dit niet? Kan me voorstellen dat hier wel een markt voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn22222 op 28-01-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

@martijn22222 Wellicht beter voor een apart topic, omdat het een heel ander geval is dan die van TS (BV met loondadministratie).

Maar het gaat hier om 2 zaken:
1) je onderneming, een eenmanszaak of BV

Voor je onderneming moet je een administratie voeren, voor zowel de BTW als voor inkomstenbelasting (eenmanszaak) of vennootschapsbelasting (BV).

Moneybird is hiervoor uitstekend geschikt als boekhoudpakket, je bank koppelt automatisch en je BTW aangifte kan je ook met een druk op de knop doen. Verder zit het goed en logisch in elkaar en zijn de rapportages duidelijk.
Er zijn veel andere pakketten zoals bekend zal zijn. Ik heb een groot aantal pakketten geprobeerd, zoals Exact Online, e-Boekhouden, Jortt, maar vond Moneybird het fijnst werken. Dat is deels ook persoonlijk/smaak.

2) verhuurinkomsten, vanuit "privé" - ik ga dan uit van vastgoed verhuur in box3 (maar let op dat het in box1 kan vallen onder omstandigheden - maar dat is een andere discussie).

Hiervoor hoef je in principe geen administratie te voeren, alleen voor de BTW als er BTW belaste verhuur tussen zit.

Je hebt hiervoor verschillende mogelijkheden, waaronder:
a) aparte administratie opzetten voor deze activiteiten. In Moneybird zou je een aparte administratie op kunnen zetten en particuliere rekeningen kan je ook inlezen in Moneybird via de bankkoppeling hun partner Ponto. Binnen Moneybird kan je eenvoudig switchen tussen verschillende administratie.

Het nadeel van een boekhoudpakket gebruiken is dat je wel elke maand een vordering moet creëren. Normaal gesproken doe je dat met het aanmaken van een factuur, maar die zal je (denk ik?) niet sturen. Je moet de bankbetaling namelijk wel tegen een dergelijk boeking af kunnen zetten. Dit is wel redelijk eenvoudig op te lossen met herhalende facturen of abonnementen, maar als er bijv. een huurverhoging plaats vindt of er is een wisseling van huurder, moet dit wel aangepast worden.

b) vastgoedbeheersoftware gebruiken. In software als bijvoorbeeld Beheer.app kan je automatisch de bank inlezen en huurbetalingen verwerken zonder dat je er handmatig een vordering voor hoeft te creëren, dat gaat vanzelf op basis van de van toepassing zijnde huurprijs. Als er geïndexeerd wordt, wordt dit automatisch aangepast etc.

Als je voor die laatste optie kiest werk je wel in 2 pakketten. Moneybird gebruiken voor beide inkomstenstromen (of ander boekhoudpakket) heeft dat natuurlijk als voordeel. Als je dat goed inregelt, is dat waarschijnlijk ook goed werkbaar voor je vastgoed.
Pagina: 1