Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pomp cv systeem vloerverwarming blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robert1985
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Goedenavond

Mijn vraag:
In onze nieuwbouwwoning hebben wij vloerverwarming icm een Nibe lucht-water warmtepomp.

Twee weken terug is de installateur teruggeweest om de vloerverwarming anders af te stellen. Hij heeft her en der aan gedraaid en sindsdien lijkt het erop dat de pomp voor het CV systeem aan blijft staan. Weliswaar op 15 of 16% maar zelfs als de thermostaat in de woonkamer op een graad of 18 staat blijft hij draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q_3KgPlClZBTEFGa06X5bysK0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6jHzQE9ALIum5C6zqZZy5fQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heeft de installateur bij de vloerverdeler het een en ander verdraaid. Op de foto in de rode cirkel zitten twee knoppen met daar aan een draad. In de eerste plaats zaten de ringen van deze knoppen (in de blauwe cirkels) niet heel vast, geen idee of dat hoort??
Bovenop deze knoppen zitten draaibare witte ringen waarmee ik iets in "manual" of "auto" kan zetten. Eén knop staat op manual, de ander op auto. Zou hier het euvel in kunnen zitten?
Ik kan nergens vinden wat voor knoppen dit zijn dus mijn vraag: wat doen ze, moeten ze op auto of manual staan en kan dit ervoor zorgen dat de pomp blijft draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sUWbM1VMNRuussA6jZwoWMvNU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IY8s8o5tVv2veiB6XSkUJ8bp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gemerkt dat mijn stroomverbruik zo rond de 15Kw per dag ligt. Is dat normaal met een dergelijke warmtepomp? (gezin van 4, elke dag wordt er gedouched maar de verwarming hoeft volgens mij nog niet zo heel veel te doen met dit weer)

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:47
Is die 15 kWh verbruikt vermogen of geleverde vermogen?
Verbruikt vermogen = de hoeveelheid elektriciteit die de warmtepomp verbruikt; Geleverd vermogen = de hoeveelheid warmte die de warmtepomp levert.
Als dit namelijk het verbruikte vermogen is, zou ik dat extreem veel vinden met de huidige temperatuur (zonder de situatie van je huis te kennen).

• Robert1985
  • Niet online
Die 15Kw is het verbruikte vermogen van het hele huis (2onder 1 kap, bg, 1e etage en zolder) over een hele dag. Dus niet enkel de warmtepomp maar de tv, kookplaat etc. zit daar ook bij.

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 19:34
kWh, of kW?

• Robert1985
  • Niet online
kWh

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:47
Robert1985 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:29:
Die 15Kw is het verbruikte vermogen van het hele huis (2onder 1 kap, bg, 1e etage en zolder) over een hele dag. Dus niet enkel de warmtepomp maar de tv, kookplaat etc. zit daar ook bij.
Ah dat had ik niet goed begrepen/gelezen. Zonder te weten wat er allemaal voor apparatuur in huis draait, en hoe lang de WP heeft gedraaid, wel of geen wasmachine/droger/vaatwasser, is het onmogelijk om te zeggen of dit een normaal gebruik is.

Ter vergelijking, ik heb gister 4,5kWh gebruikt, waarbij zowel vaatwasser als wasmachine heeft gelopen. Verder was ik wel alleen thuis de hele dag.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

15kWh zou op jaarbasis bijna 5500kWh betekenen....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Robert1985
  • Niet online
danny.s schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Ah dat had ik niet goed begrepen/gelezen. Zonder te weten wat er allemaal voor apparatuur in huis draait, en hoe lang de WP heeft gedraaid, wel of geen wasmachine/droger/vaatwasser, is het onmogelijk om te zeggen of dit een normaal gebruik is.

Ter vergelijking, ik heb gister 4,5kWh gebruikt, waarbij zowel vaatwasser als wasmachine heeft gelopen. Verder was ik wel alleen thuis de hele dag.
De vaatwasser draait iedere dag, de wasmachine ook bijna. Electrische radiator in de badkamer staat ook een uurtje aan + al het andere ook meerdere uren qua tv, computer. Heb even gespeurd op internet en die 15 kwh lijkt zelfs mee te vallen qua verbruik.
Blijft het wel raar dat de circulatiepomp blijft draaien terwijl de thermostaat in de woonkamer nu al een paar dagen op 18 graden staat :?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Nee, 15kWh valt niet mee, ben ik bang. Ook niet met wasmachine en vaatwasser en dat uurtje badkamer (tenzij daar een 5kW-model hangt ofzo). De warmtepomp zal verreweg het meeste van dat verbruik voor zijn rekening nemen.

Ik vermoed dat die ronde witte knoppen voor een automatische zoneregeling zijn, ofzo. Zie ik daar Watts staan op dat kastje aan de muur? Heb je vvw op meerdere etages?

• Robert1985
  • Niet online
Ja ook op de 1e etage. Is inderdaad Watts

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Doordat je pomp constant draait heb je constant warmteverlies
Je warmtepomp zal constant lopen draaien
Je watts systeem heeft geen terugkoppeling naar de Nibe waardoor de pomp constant moet draaien om warmte afgifte te hebben op de ruimtes welke je met zone regeling regelt

Beste is je systeem goed inregelen en watts eruit gooien
Pomp op vragend zetten (vvm500 is doorstroomboiler waardoor je buffer constant op temperatuur is)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik vermoed zomaar dat dat er iets mee te maken kan hebben, maar ik ben geen kenner. Zoneregeling icm een warmtepomp schijnt best lastig in te regelen te zijn.

Wel opvallend dat je geen uitleg of handleiding van dat systeem hebt gekregen bij oplevering van je huis. Ik zou overigens niet bang zijn om aan wat knoppen te draaien, zo lang je maar één parameter tegelijk verstelt en onthoudt wat de instelling was. En online valt ook vast wel wat te vinden over het naregelen dmv Watts.

Heb je overigens wel uitleg gekregen over de werking van je Nibe?

• 123Arjan
Naregeling met de warmtepomp kan prima

Maar dan moet er wel 100% naregeling zijn en niet 2 groepen (vragen om problemen)

15kw is trouwens redelijk hoog verbruik per dag, ik zit hier ook op 15kw maar mijn woning is ongeisoleerd (met een warmtepomp)

• Robert1985
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:39:
Ik vermoed zomaar dat dat er iets mee te maken kan hebben, maar ik ben geen kenner. Zoneregeling icm een warmtepomp schijnt best lastig in te regelen te zijn.

Wel opvallend dat je geen uitleg of handleiding van dat systeem hebt gekregen bij oplevering van je huis. Ik zou overigens niet bang zijn om aan wat knoppen te draaien, zo lang je maar één parameter tegelijk verstelt en onthoudt wat de instelling was. En online valt ook vast wel wat te vinden over het naregelen dmv Watts.

Heb je overigens wel uitleg gekregen over de werking van je Nibe?
Nee helemaal niets. De boel werd zo opgeleverd en voor de rest moet ik het zelf een beetje uitzoeken.
Ik zal de installateur maar weer eens contacten maar ik heb steeds meer het idee dat installateurs ook niet echt alles begrijpen van een warmtepomp icm vloerverwarming...

• Robert1985
  • Niet online
123Arjan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:39:
Doordat je pomp constant draait heb je constant warmteverlies
Je warmtepomp zal constant lopen draaien
Je watts systeem heeft geen terugkoppeling naar de Nibe waardoor de pomp constant moet draaien om warmte afgifte te hebben op de ruimtes welke je met zone regeling regelt

Beste is je systeem goed inregelen en watts eruit gooien
Pomp op vragend zetten (vvm500 is doorstroomboiler waardoor je buffer constant op temperatuur is)
Ik heb me laten vertellen dat het geen zoneregeling is maar een naregeling. De thermostaat in de woonkamer moet altijd vragend zijn wil ik in de andere ruimtes iets willen verwarmen. De thermostaat staat inmiddels op 18 dus al die andere ruimtes met naregeling kunnen dan toch nooit vragend zijn en iets in gang zetten?

[ Voor 25% gewijzigd door Robert1985 op 26-10-2022 09:59 ]

• 123Arjan
Robert1985 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Maar als ik alles ruimtes met zoneregeling op 15 graden zet zou er toch geen warmtevraag moeten zijn en de pomp uit moeten schakelen?
Of moet ik al die aparte kastjes van de zoneregeling in de kamers dan helemaal uitzetten?
Jouw systeem is zo ingesteld dat de pomp constant draait
Doordat de pomp constant draait heb je constant warmteverlies ook al is er geen warmtevraag
Zo een systeem afleveren zou niet mogen, de Nibe gaat als je geluk hebt 10 jaar mee aangezien hij dan zijn start/stops al gemaakt heeft(draaiuren zijn niet erg maar hij gaat nu constant aan/uit door iedere x maar een beetje verlies van warmte)
Pagina: 1