ppp onder kernel 2.4

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
En weer een ADSL4Linux probleempje! :)

Ik heb op een computer Debian geinstalleerd, en daarna is ADSL4Linux geinstalleerd. Dat werkt nu allemaal prima. Omdat die computer echter het internet moet gaan delen, moest ik de kernel upgraden naar eentje die wel ipchains en/of iptables ondersteunde.
Het grote probleem is dat de computer ergens anders staat, en ik alles dus door een ssh-verbinding moet zien te regelen. De mensen terplekke zijn niet in staat het zelf te repareren, maar ze kunnen wel 'reboot' intikken en Lilo de opdracht geven de oude kernel te laden :-)

Het werkt nu allemaal min of meer, alleen wordt de internet verbinding niet automatische gestart onder de nieuwe kernel. Ik heb e.e.a. inmiddels zo geconfigureerd dat de computer na 10 minuten weer gaat rebooten, dus ik kan af en toe rebooten en 'kijken of het werkt'. Ik snap alleen niet meer waar het fout gaat:

De kernel ondersteunt ppp in al z'n smaken. Die wordt ook succesvol gestart, zie ik in de kernel-log. Na 'PPP generic driver version 2.4.1' meldt pppd 2.3.11 nog dat-ie gestart is, maar na 4 seconden stopt-ie er weer mee.

Bij de kernel die wel werkt geeft pppd direct 'Using interface ppp0', en dan start hij succesvol door.

Moet ik bij kernel 2.4 toevallig ook een andere pppd gebruiken? Iemand misschien een idee wat er anders verkeerd kan zijn?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• wouzer
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:32 schreef ajvdvegt het volgende:
Omdat die computer echter het internet moet gaan delen, moest ik de kernel upgraden naar eentje die wel ipchains en/of iptables ondersteunde.
De stable tree van Debian die met kernel2.2.18prewhatever komt ondersteunt standaard ipchains hoor. Geen reden om naar 2.4.x kernel te upgraden. En als je dat wel hebt gedaan dan heb je hopelijk wel alle andere noodzakelijk handelingen verricht om stable (?) voor te bereiden op eem 2.4.x kernel.

• ajvdvegt
Ik had toevallig nog Debian-met-ReiserFS floppen liggen, en met die kernel kreeg ik iets van 'kernel does not support ipchains'. Het juiste bestandje in /proc/.... bestond ook niet. Verder heb ik wel m'n modutils geupgrade. Dat is toch eigenlijk het enige dat je hoeft te doen?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Ter volmaking:

Voor kernel 2.4.x heb kje inderdaad een nieuwe pppd nodig (pppd-2.4.0) :D

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op dinsdag 28 augustus 2001 21:47 schreef beelzebubu het volgende:
Ter volmaking:

Voor kernel 2.4.x heb kje inderdaad een nieuwe pppd nodig (pppd-2.4.0) :D
Yup.
Ik had ook een dergelijk PPP probleem met 2.4.x en PPP 2.3.
Staat ergens in de Readme van de kernel.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• ajvdvegt
Kijk, dat helpt al weer een stapje!

pppd probeert nu enthousiast te verbinden met ppp0. Helaas lukt dat niet binnen 30 seconden, en dan gaat-ie 1-6 oo proberen, niets werkt echter.

Zoeken op GoT leverde geen oplossingen op, echte rop het grote net vond ik dit:
HINT: If you can't connect to your adsl network and the following error occurs:
LCP: timeout sending Config-Requests
you might have to recompile your kernel.
Just comment out the line 'option pseudo-device GRE' of /usr/src/sys/conf/GENERIC.
Dit is dus exact de error die ik krijg, maar om nou meteen m'n kernel aan te passen.... bovendien ging dit over OpenBSD, niet over Linux.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb ADSL, maar dat is een PPPoE verbinding, iets heel anders dan een PPP verbinding. Als je een externe ethernet modem hebt ligt het daar aan.

• ajvdvegt
Gebruik je ook ADSL4Linux? Dat pakket gebruikt toch echt pppd, en dat werkt dus wel (met 2.2.x).

Of gebruikt ADSL4Linux wel PPPoE als je dat (juist) geinstalleerd hebt? (erg irritant dat die site down is!).

Alle tips zijn welkom!

Ps. hier staat dat het probleem zou zijn dat mru op 576 zou staan, en dat alles zou werken als-ie op 1500 staat. Helaas staat de mru al op 1500....

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Met deze 'ellende' ben ik dus ook zeker een weekje zoet geweest totdat iemand me wees op de site van xs4all:

http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/basic/linux/configureren.html

kijk hier eens naar, dan moet het zeker lukken.

Let ook op je instellingen van je firewall(ipchains oid) hierdoor kun je je soms suf zoeken :)

succes.

Ik kan inmiddels melden dat ik dit hier typ in Opera onder Linux

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1