HWA schuurtje nieuwbouwwoning lozen in de tuin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:07
Bij onze nieuwbouwwoning wordt de HWA van het schuurtje (6m2) niet aangesloten op de HWA van de woning (die middels een gescheiden systeem op de sloot loost).

Er is geen poort achter de woning aanwezig (met hwa voorziening) dus de bouwer kiest ervoor de regenpijp aan de woningzijde tot op maaiveld te brengen en daar te lozen. Er is ook geen voorziening aanwezig zoals een grindkoffer oid.

Ik heb in bouwbesluit al gezocht maar daar wordt in het midden gelaten of de hwa van een bijgebouw nou daadwerkelijk op de afvoer aangesloten dient te worden.

Vraag:
Mag een bouwer de hwa simpelweg in de tuin laten lozen zonder aanvullende voorzieningen? Of is het een verplichting deze op de centrale hwa afvoer in het openbare terrein aan te sluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door RF1000 op 25-10-2022 18:00 ]

Alle reacties

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:28
Hier mogen we geen hemelwater op het riool aansluiten en alles gaat hier naar een sloot in de achtertuin. Of het simpelweg zo mag als je omschrijft weer ik niet.

Verwacht je problemen?

• RF1000
Het is meer dat het onderaan die regenpijp een drassige bende wordt.

Het zou op te lossen zijn als ze die regenpijp met de 8m verderop gelegen hwa van de uitbouw zouden aansluiten. Al zou de dan amper afschot kunnen realiseren.

(En die 6m2 van het schuurtje is wellicht nog wel te behappen in de tuin maar we waren van plan ook het dakje van de veranda daarop aan te sluiten. Dan komt er nog 18m2 bij)

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Misschien ter plaatse van de uitmonding wat hydroblokken ingraven?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:39

Haan

dotnetter

Als het schuurtje er niet zou staan, zou het regenwater toch ook gewoon op de grond vallen? Je kunt wellicht een stuk grind/zand rond de regenpijp aanleggen zodat het water makkelijk de grond in kan trekken

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RF1000
Maar dan is het wel verspreid over 6m2. Nu alles op 1 punt. Hydroblokken of grind is idd een mogelijke oplossing.

Maar m'n vraag is eigenlijk meer of het geen verplichting van de bouwer is deze netjes aan te sluiten

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:28
En dan die bouwer terug laten komen?
Ik denk dat, los van of het moet of niet, je beter je energie in andere dingen kunt stoppen.

• RF1000
eea moet nog opgeleverd worden

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:06
Misschien een goede plek voor een waterton?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RF1000 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:59:
Maar dan is het wel verspreid over 6m2. Nu alles op 1 punt. Hydroblokken of grind is idd een mogelijke oplossing.

Maar m'n vraag is eigenlijk meer of het geen verplichting van de bouwer is deze netjes aan te sluiten
hangt ervanaf wat je hebt afgesproken, er is geen verplichting vanuit de wet. je mag prima op eigen grond lozen.
Pagina: 1