gekleurde ruis bij inputsignalen (LG 55EF950V)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 13:34
Hallo mede tweakers,

vanochtend werdt ik wakker met dit op mijn tv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlYp2p0HrIX2ewciNe8OWJxC1RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoxM7CWDYNn0kvXfjpLqnFvI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat ik hem uit had gezet, maar dit was blijkbaar niet het geval.

Deze ruis zie ik op elke HDMI en als ik probeer te streamen via de smart functie.
Heb verschillende input signalen geprobeerd:
- laptop
- pc
- streamen
- andere hdmi's

Gelukkig is hij niet ingebrand en verder doet alles het:
-menu
-instellingen
-uit/aan

Weet iemand wat hier het probleem van zou kunnen zijn?

Gr,

Hodor

[ Voor 5% gewijzigd door Hodor op 25-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:01

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bij veel televisies is er een aparte chip voor het on-screen-display en voor de verwerking van het beeld. Ik weet niet of dat bij de EF950 zo is, bij latere televisies met de Alpha7 en Alpha9 zit alles in één chip. Maar het zou heel goed kunnen dat het bij de EF950 om aparte chips gaat en dat er daarna een chip komt die beide signalen combineert.

Als dat zo is, dan is wat je ziet goed te verklaren door een defect in één van de twee signaalpaden. Het is maar een theorie, maar dit geeft wellicht een hint wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Hodor, heb je de TV ook al volledig van de spanning afgehaald (stekker er dus uit), en na een tijdje (kwartiertje of zo), weer aan de spanning gehangen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hardware-lover
Ja, hij heeft een avond gewacht met alles eruit.

Vind het best raar, want als ik bv youtube stream via mijn mobiel zie die dat het youtube is (laat het logo zien) en wanneer je verwacht dat de video begint te spelen krijgt die gekleurde sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@dmantione
Ik zal er eens naar zoeken.
Meerdere bedrijven hebben al aangegeven dat ze hem niet willen repareren, omdat ze vermoeden dat het aan de mainboard ligt en dat er geen componenten meer voor te krijgen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Hodor, lees eens even hier en wat er wordt voorgesteld als oplossing binnen de reacties. Dat (2016) model is een volgende generatie Oled, direct na de 950V (2015) serie op de markt gekomen.

https://www.avforums.com/...distorted-screen.2132104/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hardware-lover @dmantione

Heb mijn tv afgegooid bij een tv reparateur. Hij geeft aan dat het aan de main board ligt, die moet volledig vervangen worden. Mijn model heeft nog 2 chips van plaats van de nieuwere 1 chip.

450 euro om hem te laten repareren en ook nog 6/8 weken wachten tot dat het onderdeel er is. Dit is het me niet meer waard.
Vanmiddag ga ik hem ophalen en dan zal ik eens kijken of dat die quickstart mogelijk werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, dat zijn de officiële tarieven. Onderdelen via officiële kanalen zijn prijzig, en met de loonkosten erbij krijg je snel dat soort bedragen. Als je een televisie repareert dan is het zelf doen de aangewezen weg. In het 2e-handscircuit zijn onderdelen vaak goed te vinden, ik vind hier bijvoorbeeld na even snel zoeken het Tcon-board (niet gezegd dat je dat nodig hebt, het moederbord is nog een andere printplaat):

https://www.tvparts.co.uk...or-lg-55ef950v-za-aekzljg

28,50 britse ponden zijn andere bedragen voor onderdelen en dan is reparatie al een stuk beter te rechtvaardigen. Nadeel is: Je weet nooit zeker wat er stuk is en het kan dus gokken zijn wat je moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Hodor, quickstart is niet aanwezig bij dit model (ik heb exact dezelfde TV hier staan), maar in de eerste reactie van het gelinkte topic staat dat de gebruiker de TV naar zijn fabrieksinstellingen had gezet en dat dit in eerste instantie ook werkte (om het tijdelijk op te lossen), die mogelijkheid is wel aanwezig om te proberen.

Ik meen me vaag te herinneren dat ik dit in het verleden zo ook wel eens mee heb gemaakt, maar dan echt al flink lang geleden. In mijn TV is het panel vervangen in 2018 en daarbij ook de elektronica die daar tegenaan zit, mogelijk is het daarmee destijds ook opgelost.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@dmantione
Ik had inderdaad al rondgekeken naar onderdelen en ook dezelfde site gevonden, maar moet het achter paneel er vanaf halen om zeker te weten of dat ik de juiste parts heb.

Denk dat dan de volgende stap wordt.

Wanneer ik de tv ga halen, ga ik meteen vragen waar het onderdeel zit. dan weet ik meteen welke ik moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hardware-lover

Kreeg te horen dat de tv geen hoge resolutie kan weergeven, dit ga ik ook meteen testen als ik thuis ben en de tv heb opgehaald.

Als dat niet lukt, wordt het onderdelen bestellen en zelf knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ze hebben trouwen het moederbord ook, valt wat minder op omdat er geen foto bij is:

https://www.tvparts.co.uk...or-lg-55ef950v-za-aekzljg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hodor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:53:
@hardware-lover

Kreeg te horen dat de tv geen hoge resolutie kan weergeven, dit ga ik ook meteen testen als ik thuis ben en de tv heb opgehaald.

Als dat niet lukt, wordt het onderdelen bestellen en zelf knutselen
Geen hoge resolutie (als zijnde 4k/UHD), maar wel HD/SD? Ik bedoel te zeggen, was er wel beeld te krijgen via een HD signaal, of hoe werd dat bedoeld?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hardware-lover ik weet nog niet welke resolutie die wel kan.

Dit moet ik nog testen.. hij zei dat 720 mogelijk wel kon. Maar als 1080 ben ik helemaal blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@dmantione

Ja klopt, zijn wel out of stock. Neem aan dat ze ook nog ergens anders te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hardware-lover @dmantione
Bedankt voor de adviezen

Ik heb te horen gekregen dat repareren 450+ euro gaat kosten. Hiervoor heb ik een nieuwere tweedehandse oled.

Ik kan zelf de mainboard alleen nog maar vinden op rare turkse website. De rest is allemaal uitverkocht.

Ik ga proberen het probleem te vinden met de multimeter, om hem te repareren maar verwacht er zelf weinig van.
Als dit niet lukt, ga ik kijken of dat ik met het paneel iets anders van kan maken.
Pagina: 1