Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:40
Beste Tweakers,

Afgelopen week kwam ik in een verhuisdoos mijn oude pc games tegen, waaronder Deus Ex. Wilde die absolute classic natuurlijk meteen spelen, maar dat blijkt nog wel wat voeten in de aarde te hebben. Temeer omdat ik momenteel alleen een M1 Macbook heb liggen. Het liefst speel ik gewoon de versie van de cd-rom, zonder eerst ook allerlei mods te installeren. Kwam daarom op het idee om voor dit specifieke doel voor een paar tientjes een tweedehands laptop op de kop te tikken waarop ik XP kan draaien. Snap dat dit waarschijnlijk beperkingen in prestaties op gaat leveren, maar ik heb liever geen desktop omdat dat weer zoveel ruimte inneemt en de grafische prestaties zijn niet belangrijk voor de games die ik wil spelen (soepele performance wel). Mijn vraag is of dit überhaupt een haalbaar doel is en wat jullie adviseren qua modellen uit die tijd. Ik kwam tot nu toe op marktplaats Thinkpads tegen (T42/43, T60/61) maar ook bijvoorbeeld een Dell Latitude D610.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows XP draaien om games van rond 2000 te kunnen draaien vanaf cd-rom. Dus discdrive moet aanwezig en werkend zijn. In principe geen grafisch veeleisende shooters. Deus Ex is de hoofdreden maar Rollercoaster Tycoon en Red Alert 2 heb ik bijvoorbeeld ook liggen.

Wat is je budget?
Met € 50 tot maximaal € 100 moet het eigenlijk wel een beetje klaar zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, blijft in principe op het bureau staan dus staat van de batterij is niet belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben begonnen met het zoeken naar Thinkpads vanwege hun reputatie op gebied van bouwkwaliteit en levensduur (al dan niet terecht?). Bijvoorbeeld de T40-43s of de T60-61. Aangezien deze een paar jaar later uit zijn gekomen (2004-2006) dan de generatie games die ik wil spelen (2000-2001) was mijn redenatie dat deze machines dat wel aan zouden moeten kunnen, ongeacht de precieze configuratie. Maar ik hoor graag of dat realistisch is, wat alternatieven zijn en waar ik in de zoektocht op moet letten volgens jullie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat ik vooral even zou controleren is als je Win9x ook wilt dat er drivers zijn... anders zit je nog verplicht op XP vast...

en van voor RCT kan je uitwijken naar OpenRCT2 welke er ook gewoon voor macOS is
je hebt wel de bronfiles nodig geloof ik maar goed

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:56
Dosbox emulatie al geprobeerd?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:40
SMSfreakie schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:00:
wat ik vooral even zou controleren is als je Win9x ook wilt dat er drivers zijn... anders zit je nog verplicht op XP vast...

en van voor RCT kan je uitwijken naar OpenRCT2 welke er ook gewoon voor macOS is
je hebt wel de bronfiles nodig geloof ik maar goed
Dank voor je reactie. De games die ik wil spelen draaien volgens mij allemaal wel onder XP dus ik had 98 beter uit de titel kunnen laten. En in eerste instantie gaat het me echt om Deus Ex en dan vanaf cd. Haal waarschijnlijk begin volgende week een oude Thinkpad op voor een paar tientjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:56
Jean-Bob schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Dank voor je reactie. De games die ik wil spelen draaien volgens mij allemaal wel onder XP dus ik had 98 beter uit de titel kunnen laten. En in eerste instantie gaat het me echt om Deus Ex en dan vanaf cd. Haal waarschijnlijk begin volgende week een oude Thinkpad op voor een paar tientjes 8)
Als de sys req van die game niet te hoog zijn, kan je zoiets ook proberen in een VM (bijv VirtualBox)

Mocht het dan alsnog niet helemaal het gevoel geven dat je zoekt, zijn er nog voldoende Core 2 Duo systemen te vinden die het wel kunnen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving