Stand van branderklep detecteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scOOb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-07 18:06
Hallo,

Intussen al een hele tijd geleden dat ik me hier nog eens liet zien. drukdruk met een hoop dingen ...

Nu ben ik echter op zoek naar iets, waarvan ik denk dat hier wel een aantal experten zitten die me in de goede richting zouden kunnen duwen.

Ik wil graag de stand van een gestuurde stookolieklep van de brander van een CV-ketel uitlezen via een digitale input. Het gaat volgens mij niet om een meerstandenklep (dus open of dicht). Ik wil er een urenteller aan koppelen en vervolgens dus ook aan de hand van wat omrekeningen (sproeier/pompdruk) het stookolieverbruik per periode kunnen inschatten en dat vervolgens op een display te tonen. Lijkt me niet de moeilijkste schakeling, alleen zou ik niet weten welke sensor ik op de klep kan plakken.

En idd. het zal plakken worden, want ik wil geen "invasieve" oplossing, zodat ik geen kabels moet knippen, contacten moet uitlezen, solderen, ... zodat evt. storingen me door m'n onderhoudsfirma niet kunnen worden aangewreven.

Moet toch doenbaar zijn ? Helaas te beperkte kennis van magneetsensoren om de juiste te kunnen uitpikken ... Zelf denk ik in de richting van een Hall-sensor met schmitt-trigger, maar eigenlijk geen idee of dat kan werken, en welk type ik nodig heb. Laat staan waar ik het zou moeten gaan zoeken...

Bijkomend : ik zou het toestelletje dat ik ga maken op een meter of 5 van m'n ketel willen hangen : te doen ? of te veel spanningsverlies en dus beter een relais er tussen plaatsen ?

Een andere kanshebber als dit werkt is integratie met Home Assistant op een Raspberry Pi, dus dan zou ik dit aansluiten op een GPIO-pin van de RPi en als binaire sensor configureren. Met dezelfde berekening ken ik dan ongeveer het verbruik en kan ik me laten waarschuwen wanneer het bijna tijd is om stookolie te bestellen.

Berekeningen genoeg die je dan kan maken die met de hudige energieprijzen zeer interessant zijn.

Alvast bedankt voor de ideeën daarrond !
scOOb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
scOOb schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:11:
[...]
kan ik me laten waarschuwen wanneer het bijna tijd is om stookolie te bestellen.
[...]
Ben je dan niet makkelijker af met een manier om het niveau in de tank te meten? Dit wordt bijv. vaak met ultrasoon sensoren gedaan (Google: arduino tank level ultrasonic sensor).

En wat voor ketel is het? Heeft deze niet een service aansluiting waar bijv. een serieel protocol op aanwezig is?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scOOb
ThinkPad schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Ben je dan niet makkelijker af met een manier om het niveau in de tank te meten? Dit wordt bijv. vaak met ultrasoon sensoren gedaan (Google: arduino tank level ultrasonic sensor).
Oorspronkelijk aan gedacht, maar dan heb ik minder inzicht over het effectieve verbruik op kleinere tijdsschaal. Het is een cilindrische tank van 5000 liter. Vrij groot ding dus. Wijzigingen in de hoogte zijn dus minimaal over de oppervlakte en geven dus geen inzicht over liters verbruik per dag. Bijv vergelijking weekend/weekdag of meer of minder verbruik in functie van de buitentemperatuur / dag of nacht.
En wat voor ketel is het? Heeft deze niet een service aansluiting waar bijv. een serieel protocol op aanwezig is?
Ketel is inmiddels 20 jaar oud Het is een Optimelior goldline van Saint roch couvin. De elektronische sturing is dacht ik wel voorzien van Canbus, maar ook daar te weinig kennis van. Genomen dat de data al ontsloten zijn, want destijds boden ze zelf ook PC-software aan voor remote control. Toegegeven: moest dat makkelijk uit te lezen zijn had ik ineens een hoop meer parameters : ketel- en watertemperatuur, boilertemperatuur, status pompen , voorgangsschakeling, ...

Maar nogmaals, ik geef eigenlijk de voorkeur om zo veel mogelijk van de bestaande sturing af te blijven om geen miserie te krijgen. Het ding doet wat het moet doen.
Ik liet me een beetje inspireren door Mazoutman maar de Wifi-versie is al een hele tijd niet beschikbaar, en de prijs die ze er voor vragen is eigenlijk wat ik voor het grootste deel al heb in Home Assistant

gr,
scOOb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb het filmpje op die site even bekijken. Dat is een hall-sensor die ze gebruiken. Zodra er een sterk magnetisch veld is (klep wordt opengehouden door elektrische stroom) dan gaan ze er vanuit dat de ketel aan staat. De 4L/uur die ze als parameter ingeven zal waarschijnlijk uit de datasheet van de ketel komen. Is dat voor jouw ketel ook bekend?

Het apparaatje is waarschijnlijk gebaseerd op een ESP8266. Die zou ik ook gebruiken en dan bijv. met ESPHome o.i.d. wat logica schrijven en het naar HASS sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2022 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stookolie? Oké… 🫣
Maar welllicht een flow meter in je aanvoer leiding? Of gewoon meegaan met de tijd, wist niet dat het nog gebruikt mocht worden joh 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scOOb
ThinkPad schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:14:
Heb het filmpje op die site even bekijken. Dat is een hall-sensor die ze gebruiken. Zodra er een sterk magnetisch veld is (klep wordt opengehouden door elektrische stroom) dan gaan ze er vanuit dat de ketel aan staat.
Ik kreeg ook nog de tip om te proberen via een reedswitch. voordeel : geen voeding nodig. Nadeel: mechanisch geschakeld en dus iets kwetsbaarder.
De 4L/uur die ze als parameter ingeven zal waarschijnlijk uit de datasheet van de ketel komen. Is dat voor jouw ketel ook bekend?
Wat die parameter betreft: daar bestaan tabellen van gebaseerd op de pompdruk en de sproeier. Ze staan overigens ook in de handleiding van Mazoutman die dus te downloaden is van hun site.
Het apparaatje is waarschijnlijk gebaseerd op een ESP8266. Die zou ik ook gebruiken en dan bijv. met ESPHome o.i.d. wat logica schrijven en het naar HASS sturen.
Ik ga eerst eens testen of ik met een Hall-sensor enig signaal gedetecteerd krijg. Vervolgens me eens verdiepen in de rest ... Haat/liefde-verhouding met ESP8266 ... maar dan vooral de oudere -01. Al lang niet meer gebruikt. Ideaal zou zijn moest ik van daar uit wat data kunnen aanbieden aan een mqtt-server.

Ik ga die richting eens uit. Bedankt !
scOOb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een reedswitch heeft een veel sterker magnetisch veld nodig voor zover ik weet. Een hallsensor is gevoeliger.

De ESP-01 is een oud dingetje met weinig geheugen en ook geen USB-Serial ingebouwd, weinig GPIO's e.d.
Pak bijv. een Wemos D1 Mini ofzo en je hoeft alleen USB aan te sluiten en hebt flink wat GPIO pinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 22:19
Ik kan lastig de exacte situatie inschatten maar heb je al gedacht aan een simple magnetische zigbee raam sensor? Die zijn niet duur, draadloos en simple non invasief aan te brengen

Zo een soort ding bedoel ik: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/MCCGQ14LM.html

[ Voor 18% gewijzigd door susscorfa op 27-10-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scOOb
Project heeft even stilgelegen ... Persoonlijke omstandigheden ...
Ik ga proberen het terug op te pikken deze winter, maar het idee van een Zigbee raamcontact lijkt idd. wel een goed en eenvoudig idee. Ik ga daar eens achteraan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
De motor van die klep krijgt toch ook gewoon een stuurspanning? Die kun je gebruiken om een 12/24/48v relais te schakelen waardoor je een potentiaalvrij contact krijgt. Pak een willekeurig bordje met wifi, maak gebruik van bijv. Blynk en je hebt binnen 5 minuten een werkend dashboard.
Pagina: 1