Websites niet beschikbaar met nieuwe ziggo router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Hoi allemaal,

Vanochtend heeft een Ziggo monteur bij mij een nieuwe Ziggo SmartWifi modem (zwart) geinstaleerd.
Ik had een oude Ubee die van Ziggo vervangen moest en ook mijn AOP was verouderd dus kwam de monteur gratis langs. (Al was ik super tevreden over de oude situatie omdat alles rete stabiel was in huis)

Het probleem dat ik nu ervaar is dat veel websites niet willen laden op mijn windows11 laptop en een time out geven.
Mobiel had ik dit probleem eerst ook maar na een restart werkt op mijn telefoon nu alles wel.

Sommige website kan ik wel op mn laptop benaderen: google.com, tweakers.net
Maar sommige dus niet bijv: nu.nl, bbc.com, chess.com

Op de laptop ervaar ik dit zowel via wifi als bedraad en alles heeft al een power cycle gehad.
Probleem is er ook als ik direct een utp in het Ziggo modem steek met de laptop.

Eerst dacht ik dns problemen maar in firefox browser de dns al handmatig veranderd en dat mocht niet baten.

Ik zit nu te denken aan iets met IPv6 (in plaats van het oude IPv4 die mijn vorige modem had) en de netwerk adapter van mijn laptop.
Maar ik kom er even niet uit.
Is er iemand die mij kan helpen dit probleem te begrijpen? (zodat ik het zelf kan oplossen)

Beste antwoord (via frankyfn126 op 26-10-2022 14:09)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de ene laptop wél bij de Ziggo router kon en de ander niet: vergelijk de netwerk settings eens. Draai dan wanneer die situatie er weer is eens op beide laptops ipconfig /all op de commandline en kijk daarbij vooral naar de gateway, het subnet en de ip-adressen.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2022 10:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
toevoeging:
Als ik via de command prompt "ping nu.nl " doe krijg ik wel respons

[ Voor 5% gewijzigd door frankyfn126 op 25-10-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Wellicht is je IP geblacklisted. Je kunt via de Ziggo klantenservice proberen een nieuw IP adres aan te vragen en kijken of dat helpt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
bedankt voor je respons @DutchKel
Ik denk niet dat het aan mijn publieke IP adres ligt.
Mijn redenatie: dan zou ik op mijn mobiel (via wifi) de site ook niet kunnen benaderen.
Immers het publieke IP zal voor de laptop en mobiel hetzelfde zijn

Of zeg ik nu iets stoms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Klinkt logisch. Ik dacht eerst dat het je DNS was maar als je ping wel kan doen. Wel naar dat ze een IP toewijzen dat blokkades heeft. Maar wellicht kunnen ze dat niet echt goed testen.

[ Voor 86% gewijzigd door MrMonkE op 25-10-2022 14:12 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is de foutmelding die je krijgt bij het openen van de websites die niet werken? Nu is het enkel gissen.

@DutchKel Het is wel vreemd als meerdere websites hetzelfde IP-adres zouden blokkeren. Wat is daarin voor bijvoorbeeld een nu.nl voor meerwaarde? :) Dus dat lijkt mij echt onwaarschijnlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Fout melding:

De wachttijd voor de verbinding is verstreken

met daarna de standaard regels of website niet berijkbaar, netwerkverbinding controleren, firewall of proxy

Maar het duurt heel lang voordat deze melding komt

[ Voor 57% gewijzigd door frankyfn126 op 25-10-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

frankyfn126 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:14:
Fout melding:

De wachttijd voor de verbinding is verstreken
Kun je op de commandline eens een tracert nu.nl doen? Of een andere website die niet werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:15:
[...]
Kun je op de commandline eens een tracert nu.nl doen? Of een andere website die niet werkt? :)
Tracing route to nu.nl [2a02:26f0:b200::58dd:1940]
over a maximum of 30 hops:

1 5 ms 4 ms 5 ms 2001-1c00-241c-4300-5efa-25ff-fea5-fffc.cable.dynamic.v6.ziggo.nl [2001:1c00:241c:4300:5efa:25ff:fea5:fffc]
2 * * * Request timed out.
3 11 ms 11 ms 13 ms gv-rc0011-cr101-ae98-0.core.as9143.net [2001:b88:0:a3c::1]
4 * * * Request timed out.
5 13 ms 15 ms 18 ms nl-ams04a-ri3-ae50-0.core.as9143.net [2001:b88:0:40a::2]
6 67 ms 59 ms 54 ms 2001:730:2206:27::d52e:bfc2
7 15 ms 12 ms 11 ms g2a02-26f0-b200-0000-0000-0000-58dd-1940.deploy.static.akamaitechnologies.com [2a02:26f0:b200::58dd:1940]

Trace complete.

Meerdere keren gedraaid en altijd lijkt er wel 1 een time out te geven

[ Voor 3% gewijzigd door frankyfn126 op 25-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet alleen niet of nu.nl via IPv6 bereikbaar is, maar de tracert gaat in elk geval goed. Je kunt eens kijken of de site wel te bereiken is, als je tijdelijk IPv6 uitschakelt in Windows of je dan wel de site bereiken kan, mijn gok is van wel.

Hier kan ik mijn router ook een factory reset geven (Asus AC68-U) wanneer ik IPv6 aanzet. Mijn provider (Jonaz) zou het native aanbieden, maar als ik dat aanzet op de router, gaat het hele ding in de soep na een tijdje en helpt alleen een factory reset.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Als ik de Adapter Settings IPv6 uitzet (voor zowel de wifi als Ethernet) dan heb ik helemaal geen internet meer.
(gedaan zoals hier beschreven https://networking.grok.lsu.edu/Article.aspx?articleid=17573)

Dan zou ik dat in de Connect box moeten omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nee, op Windows zou voldoende moeten zijn. Waarschijnlijk moet je IPv4 dan nog aan zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:34:
Nee, op Windows zou voldoende moeten zijn. Waarschijnlijk moet je IPv4 dan nog aan zetten. ;)
nee die stond al aangevinkt voor beide adapters en heb ik niet uitgevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmm, weird. Dan zou ik kijken of de Connect Box wel IPv4 adressen uitdeelt. Maar ik ben niet heel bekend met de Ziggo apparatuur van tegenwoordig.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
dat lijkt hij wel te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNkesCveLB1BzgmnATTSAfKwtKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuXLCP3VlbH9mbxBkqPZePtT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
toch een stapje verder. Andere (zakelijke) laptop gepakt (windows 10 ipv 11)
En ook die leek even het probleem van het niet laden te hebben maar na een keer de kabel er in en uit getrokken te hebben werkt nu.nl wel op deze zakelijke laptop :D

Conclusie het zit dus ergens in mn eigen laptop
En ik denk dus iets met die netwerk adapters ook omdat IPv6 uitzetten op die adapters helemaal geen internet connectiviteit mogelijk maakte. terwijl IPv4 adressen uitgedeeld lijken te worden door de dhcp server

Wat er precies gebeurt: ik snap het nog niet.
Ik ga zoeken of ik ergens drivers van die adapters kan vinden en updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01

Releases

Ja maar!

Heb je toevallig ook een Horizon box?
Trek die eens van het stroom af.

Heb nu 2x gezien dat Modem en Horizon Box tegelijk het WiFi aan het uitdelen waren en dit voor wat conflicten zorgde waardoor er geen internet toegang was. Pingen was wel mogelijk, maar resolven gebeurde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Hi @Releases Ik heb geen Horizon box maar nog een oude humax die alleen op coax zit
Heerlijk die oude apparatuur die onverstoord altijd werkt :P

Maar wel een goede tip, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:17
CH4OS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:13:
Wat is de foutmelding die je krijgt bij het openen van de websites die niet werken? Nu is het enkel gissen.

@DutchKel Het is wel vreemd als meerdere websites hetzelfde IP-adres zouden blokkeren. Wat is daarin voor bijvoorbeeld een nu.nl voor meerwaarde? :) Dus dat lijkt mij echt onwaarschijnlijk.
Nu.nl blokkeert zelf waarschijnlijk niet direct de IP adressen, echter hebben ze wel een firewall ertussen die mogelijk een blacklist ergens ophaalt.

Er zijn behoorlijk wat IP adressen van Ziggo die op een blacklist staan omdat er in het verleden iets verkeerds mee is gedaan (denk aan malware verspreiden via zo'n ip adres).

Ik heb het zelf ook eens gehad toen ik de ziggo router op bridge zette, het nieuwe IP adres wat ik kreeg stond ook op een blacklist en daardoor werkte veel sites niet meer.

Edit: het hoeft overigens niet het probleem te zijn waar @frankyfn126 mee zit.

frankyfn126 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:09:

bedankt voor je respons @DutchKel
Ik denk niet dat het aan mijn publieke IP adres ligt.
Mijn redenatie: dan zou ik op mijn mobiel (via wifi) de site ook niet kunnen benaderen.
Immers het publieke IP zal voor de laptop en mobiel hetzelfde zijn

Of zeg ik nu iets stoms?
Je zegt zeker niet iets stoms echter kan een mobiel nog beslissen om 4G of 5G te gebruiken als een website niet via WiFi benaderbaar is. Maar ik denk dat het probleem ergens anders zit tenzij je zakelijke laptop via VPN een verbinding maakt.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchKel op 25-10-2022 16:29 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
Wat is het resultaat van de tracert nu.nl als je de ip6 uitgeschakeld hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
public IPv4 ingeruild voor een CGNAT IPv4?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Een update na een nacht malen en een ochtend puzzelen.

1) gister avond dochter lief haar chromebook wil wel connecten naar het wifi netwerk maar geen internet :(
lijkt ergens een fout omdat hij de gateway niet kan bereiken. Dit terwijl mijn telefoon op het zelfde SSID en AP wel internet had.
Toen zakte de moed mij wel even in de schoenen

2) Succesje in de ochtend :D :D
Vanochtend had ik weer problemen met mijn prive en zakelijke laptop: beide wilde weer niet resolven naar website als nu.nl en dergelijke terwijl websites als google.com en tweakers.net wel werken.
Na enkele minuten lukt het de zakelijke laptop wel om nu.nl te resolven (door enkele malen, kabel in ,wifi aan uit, kabel er uit)

Ik wil inloggen in in de ziggo box. Dit lukt wel op mijn zakelijk laptop maar niet op mijn prive laptop.
Ik kijk in de lijst met verbonden apparaten en IP adressen.
Wat valt mij op:
-meerdere apparaten hebben 2 IP adressen (1 IPv4 en ik denk een IPv6)
-Sommige apparaten zoals mijn sonos hebben enkel een IPv4 adres
-Maar er is 1 apparaat dat wel een IPv6 adres heeft maar GEEN IPv4 adres.
en laat dit nu toevallig het mac adres van mijn prive laptop zijn.

Ik heb dus in de router een IP reservering gemaakt voor mijn prive laptop en die een fixed IPv4 in windows gegeven.
resultaat: nu.nl en dergelijke lijken te werken :D:D:D:D
Al zie ik dit als een tijdelijke oplossing want dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Probleem met het chromebook ga ik vanmiddag onderzoeken.
Niet veel verstand van die dingen maar who knows, fingers crossed

Bedankt alvast iedereen die mee denkt (helpt ook mijn denk proces enorm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt erop dat je meerdere dhcp's hebt draaien, heeft jouw netwerk meerdere routers, toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:08:
Lijkt erop dat je meerdere dhcp's hebt draaien, heeft jouw netwerk meerdere routers, toevallig?
ik dacht het zelfde, iets anders deelt ook IP adressen uit
maar weet niet welk aparaat ik heb dat ook als DHCP server zou kunnen draaien

Mijn setup:
Ziggo connect box zwart Poort 1---> Tplink unmanaged switch8 poorten--> 3 xTplink acces points (eap245 & eap235wall) | 1 vast aansluiting boven

Ziggo Poort 2 --> zonnepalen monitor/meet device/accesspoint (ik weet niet precies wat dit ding is of doet want het hangt pas 1 week in mijn netwerk maar werkte in die week prima) Het zend een 2.4ghz netwerk uit waar de omvormers mee connecten.
Omdat hij in andere poort zit dan de Tplinkswitch en de Ziggo box ertussen lijkt het mij die Connect box eerder IP adressen zou uitdelen (als dat zonnepanelen ding dat al doet)
Maar ik heb weinig info over dat zonnepanelen ding en kan ook niet op inloggen

Verder heb ik nog sonos (via wifi), chromebooks, laptops, telefoons

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de ene laptop wél bij de Ziggo router kon en de ander niet: vergelijk de netwerk settings eens. Draai dan wanneer die situatie er weer is eens op beide laptops ipconfig /all op de commandline en kijk daarbij vooral naar de gateway, het subnet en de ip-adressen.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:10
@frankyfn126
dat zonnepanelen ding.... zit die niet toevallig via powerline verbonden?
Dat je nu een ipv4 dhcp router via powerline opppikt van de buren?

Dat is namelijk wel echt een klassiekertje!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankyfn126
@laurens0619 nee die is met utp kabel direct aan de Ziggo box verbonden en het lijkt op een simpel routertje met 2 antennes. Staat "Hoymiles" op dat ding.

Nee mijn verhaal is nog stommer maar ik denk wel opgelost.

_/-\o_ _/-\o_ Dank @CH4OS. Beetje lopen spelen met wel/niet werkende configs en gekeken naar de default gateway.
En die verschilde :)

Dus toch iets met een 2de router/DHCP server in mijn netwerk.
Ik dat IP adres benaderen en zie een Netgear logo.
He, netgear? neatgear, ik heb geen netgear MEER in mijn netwerk. Het enige van netgear is een oude r7000 die nadat hij als router retired was enkel als accespoint en switch in mijn inloop kast stond.
Maar die heb ik toch er uit gehaald in januari en een mooie Tplink eap235 inwall voor in de plaats?

Ik naar die inloopkast op zolder lopen en kijken, en zie daar die Netgear router ingeplugd en aan de stroom.
Blijkt vrouw lief gister geen internet te hebben gehad en dacht "He, vroeger zat ik bedraad via dat kastje, 2 stekkers die erop liggen in pluggen en het werkt weer"

Ik voel mij nu echt dom 8)7 8)7 |:( |:( :z
Maar wel een mooi verhaal rijker. En geleerd mijn rotzooi op te ruimen. }:O

@iedereen die mee dacht, bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door frankyfn126 op 26-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Wel vreemd trouwens dat iets dat als Accespoint geconfigureerd stond zich nu als router gaat gedragen. Maar ja dat ding is oud en misschien ergens via de reset knop ofzo. Of hij kon nog niet bij de herstartende Ziggobox en ging daarom zelf DHCP servertje spelen. Maakt niet uit, its DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@frankyfn126 Je kunt de R7000 wel in het netwerk houden, maar zet dan wel de DHCP uit. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:47:
@frankyfn126 Je kunt de R7000 wel in het netwerk houden, maar zet dan wel de DHCP uit. ;)
Klopt zou kunnen.
Maar dat ding is al lang vervangen (eerst als router en toen ook nog als accesspoint) maar nog niet weggegooid.
Ik wil dat ding echt niet meer in mijn netwerk. Die ligt nu in de kliko naast de Ubee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@frankyfn126 Hou er dan wel rekening mee dat je mogelijk nog een ander probleem hebt; jouw vrouw heeft niet voor niets die router van stal gehaald... ;)
Pagina: 1