Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe woning & oud energiecontract. Toch verduurzamen?

Pagina: 1
Acties:

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
Hallo mede-tweakers.

Onlangs intrek genomen in een door mij en mijn vrouw in april aangekochte woning. Het betreft een 2 onder 1 kap uit 1991 met 3 woonlagen en een B Energie label. Verwarmen gebeurt door hr-ketel uit 2015 en een CV installatie. Ook is er een Gas sfeerhaard aanwezig voor de gezellige avonden.

De gezinssamenstelling is als volgt: 2 volwassenen, 3 kinderen (12 en 2x 10) en een 4e onderweg. Ik werk fulltime en mijn vrouw heeft de luxe om fulltime voor de kinderen te kunnen (en willen) zorgen. Ze is overdag dus veel thuis. Wassen, drogen etc. gebeurt allemaal overdag. Ook kijken de kinderen tv overdag of spelen op de pc.

Nu heb ik diverse vragen, waar ik zelf onvoldoende kennis van heb en die door jullie wellicht beantwoord kan worden. Daar heb ik meer vertrouwen in dan een adviseur waar wellicht een winstoogmerk inzit.

Ik heb het geluk dat ik mijn oude energie contract van Essent kon meenemen die tot midden 2026 loopt. Dit zijn de tarieven:

Electra:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMfTd_QvrgkhHwivyi-BYVpo9Ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aatcL9qR40kGsweWUYIM0Xib.jpg?f=user_large

Gas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvw6tVG8chZUIKOXdgzyEtmWRP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbeX3QboR8MKMt9mjCBL7V6h.jpg?f=user_large

De volgende vraag wilde ik aan essent vragen, maar die klantenservice is op het moment echt onbereikbaar. Betaal ik nu €0,154 of €0,143 aan stroom en €0,782 aan gas of komen hier nog kasten bij op?

Eigenlijk hebben we 2 wensen: we willen in de zomer de bovenverdieping(en) kunnen koelen met een airco en we willen voor het verlopen van het contract in 2026 zorgen dat we zo verduurzamen dat we de verhoging in kosten voor energie kunnen opvangen.

Waar zouden jullie beginnen met de huidige prijs die we voor energie betalen? Zijn zonnepanelen bijvoorbeeld al interessant aangezien we dus overdag veel stroom verbruiken (koken, wassen, tv, airco) Of betalen we dan onnodig veel omdat de vraag hoog is.

Is het rendabel om te koelen en verwarmen met een airconditioning zonder zonnepanelen bij de kosten die we nu per kWh betalen.
Kunnen we beter met de huidige gasprijs verwarmen met de CV of daar straks ook de airco voor gebruiken?

Ik heb 1 offerte liggen van zonnepanelen. Het gaar om het volgende merk en type paneel:
HT solar 410 Full Black.
De adviseur die langs is geweest had mooie praatjes maar had weinig overtuigingskracht. Zo sprak hij over sneller levering door eigen groothandel en over Tier 1 kwaliteit en dat het wel tot 8 ging (slechter), maar kon dit verder niet onderbouwen.
Eigen groothandel klinkt voor mij als: Ingekocht in China en rebranded. Iemand bekend met het merk HT-Solar. Ik kwam toevallig dit weekend langs "de groothandel" (zit in mijn woonplaats). Maar kan er niet heel veel over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhnFIKYOYOr6CxNSVbREc__NfeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1NMmuSj7oU0rr05XRnjZlmUF.jpg?f=user_large

Wat ik belangrijk vind bij het aankopen: Liefst lokale aannemers en hoogwaardige componenten, daar wil ik best wat meer voor betalen.

Een kleine opsomming:
2 onder 1 kap (1991) met B- label.
5 (binnenkort 6) persoons huishouden.
Overdag grootste stroomverbruik
Goedkope energie tot juni 2026
Voor het verlopen van het contract klaar zijn voor de toekomst. Opwekken eigen stroom en verwarmen dmv airco. Maar is dat nu al rendabel?

Bedankt allemaal!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Energie label zegt weinig. Ik heb ook b, maar een oud jaren 70 huis, weinig isolatie.
Bouwjaar woning kan een indicatie geven.

Maar zonnepanelen zijn eigenlijk altijd wel interessant. Wanneer je verbruikt maakt nu nog niet uit, straks met salderen iets meer.
Maar zeker als je overdag veel verbruikt maak je met zonnestroom je eigen opgewekte stroom (deels) op.

Airco kun je zeker naar kijken, maar je kunt ook een jaar bekijken hoeveel gas en elektra je gaat gebruiken. En naar de hand daarvan je beslissing te nemen (eventueel alles verwarmen met airco of warmtepomp)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• glaerox
ZeRoC00L schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:02:
Energie label zegt weinig. Ik heb ook b, maar een oud jaren 70 huis, weinig isolatie.
Bouwjaar woning kan een indicatie geven.

Maar zonnepanelen zijn eigenlijk altijd wel interessant. Wanneer je verbruikt maakt nu nog niet uit, straks met salderen iets meer.
Maar zeker als je overdag veel verbruikt maak je met zonnestroom je eigen opgewekte stroom (deels) op.

Airco kun je zeker naar kijken, maar je kunt ook een jaar bekijken hoeveel gas en elektra je gaat gebruiken. En naar de hand daarvan je beslissing te nemen (eventueel alles verwarmen met airco of warmtepomp)
Bouwjaar is een goede. heb het toegevoegd (1991)

[ Voor 31% gewijzigd door glaerox op 25-10-2022 13:05 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
glaerox schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:55:
Hallo mede-tweakers.

Onlangs intrek genomen in een door mij en mijn vrouw in april aangekochte woning. Het betreft een 2 onder 1 kap met 3 woonlagen en een B Energie label. Verwarmen gebeurt door hr-ketel uit 2015 en een CV installatie. Ook is er een Gas sfeerhaard aanwezig voor de gezellige avonden.

De gezinssamenstelling is als volgt: 2 volwassenen, 3 kinderen (12 en 2x 10) en een 4e onderweg. Ik werk fulltime en mijn vrouw heeft de luxe om fulltime voor de kinderen te kunnen (en willen) zorgen. Ze is overdag dus veel thuis. Wassen, drogen etc. gebeurt allemaal overdag. Ook kijken de kinderen tv overdag of spelen op de pc.

Nu heb ik diverse vragen, waar ik zelf onvoldoende kennis van heb en die door jullie wellicht beantwoord kan worden. Daar heb ik meer vertrouwen in dan een adviseur waar wellicht een winstoogmerk inzit.

Ik heb het geluk dat ik mijn oude energie contract van Essent kon meenemen die tot midden 2026 loopt. Dit zijn de tarieven:

Electra:

[Afbeelding]

Gas:

[Afbeelding]

De volgende vraag wilde ik aan essent vragen, maar die klantenservice is op het moment echt onbereikbaar. Betaal ik nu €0,154 of €0,143 aan stroom en €0,782 aan gas of komen hier nog kasten bij op?

Eigenlijk hebben we 2 wensen: we willen in de zomer de bovenverdieping(en) kunnen koelen met een airco en we willen voor het verlopen van het contract in 2026 zorgen dat we zo verduurzamen dat we de verhoging in kosten voor energie kunnen opvangen.

Waar zouden jullie beginnen met de huidige prijs die we voor energie betalen? Zijn zonnepanelen bijvoorbeeld al interessant aangezien we dus overdag veel stroom verbruiken (koken, wassen, tv, airco) Of betalen we dan onnodig veel omdat de vraag hoog is.

Is het rendabel om te koelen en verwarmen met een airconditioning zonder zonnepanelen bij de kosten die we nu per kWh betalen.
Kunnen we beter met de huidige gasprijs verwarmen met de CV of daar straks ook de airco voor gebruiken?

Ik heb 1 offerte liggen van zonnepanelen. Het gaar om het volgende merk en type paneel:
HT solar 410 Full Black.
De adviseur die langs is geweest had mooie praatjes maar had weinig overtuigingskracht. Zo sprak hij over sneller levering door eigen groothandel en over Tier 1 kwaliteit en dat het wel tot 8 ging (slechter), maar kon dit verder niet onderbouwen.
Eigen groothandel klinkt voor mij als: Ingekocht in China en rebranded. Iemand bekend met het merk HT-Solar. Ik kwam toevallig dit weekend langs "de groothandel" (zit in mijn woonplaats). Maar kan er niet heel veel over vinden.

[Afbeelding]

Wat ik belangrijk vind bij het aankopen: Liefst lokale aannemers en hoogwaardige componenten, daar wil ik best wat meer voor betalen.

Een kleine opsomming:
2 onder 1 kap met B- label
5 (binnenkort 6) persoons huishouden.
Overdag grootste stroomverbruik
Goedkope energie tot juni 2026
Voor het verlopen van het contract klaar zijn voor de toekomst. Opwekken eigen stroom en verwarmen dmv airco. Maar is dat nu al rendabel?

Bedankt allemaal!
Zo'n figuur hadden m'n ouders ook; zooi panelen verkocht onder het mom van " ik heb alles op voorraad!".
Maar vanwege de drukte zou het nog een maand of 4 duren voordat ie ze kon plaatsen. Nou ja, prima.
Tot 3 weken voor plaatsing; " Ja sorry, ik heb de panelen niet". Hoezo, je hebt ze niet!
Allemaal excuses, china, oorlog, etc etc. Onzin natuurlijk, want "hij had ze op voorraad". De klant moest niet zo lastig doen en begrip hebben voor de situatie.
Contract verscheurt en op de blacklist geplaatst.

Nu hoeft deze natuurlijk niet zo'n figuur te zijn, maar tripple check alles en vraag om garanties dat ie ze heeft ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
Zit zelf in exact hetzelfde schuitje met ook een 2 onder 1 kap woning. Belangrijke afweging voor ons was dat we zeker wisten dat we hier de komende 30 - 40 blijven wonen.

isoleren heeft altijd zin. Tuurlijk de besparing is nu niet heel groot door de lage energie kosten maar je bespaart al wel. Ga je over 5 jaar isoleren dan mis je al 5 jaar een kleine besparing, plus het is maar afwachten hoeveel de kosten voor isoleren gestegen zijn met inflatie, etc.

Airco is natuurlijk alleen al fijn qua comfort in de zomer. Grote voordeel van een airco is dat je het winterdag in 5 minuten warm hebt. Je hoeft bij de kinderen dus niet de hele dag de kachel hoog aan te hebben voor als ze een keer op hun kamer willen spelen.

Zonnepanelen vind ik aan de krappe kant. Zeker nu je de komende jaren nog kunt salderen zou ik voor veel meer gaan. Bedenk dat als je in de toekomst van het gas af gaat je verbruik enorm veel hoger wordt. Zelf zit ik rond de 13.000Kw/h per jaar.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• glaerox
MrNOnamE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:06:
Zit zelf in exact hetzelfde schuitje met ook een 2 onder 1 kap woning. Belangrijke afweging voor ons was dat we zeker wisten dat we hier de komende 30 - 40 blijven wonen.

isoleren heeft altijd zin. Tuurlijk de besparing is nu niet heel groot door de lage energie kosten maar je bespaart al wel. Ga je over 5 jaar isoleren dan mis je al 5 jaar een kleine besparing, plus het is maar afwachten hoeveel de kosten voor isoleren gestegen zijn met inflatie, etc.

Airco is natuurlijk alleen al fijn qua comfort in de zomer. Grote voordeel van een airco is dat je het winterdag in 5 minuten warm hebt. Je hoeft bij de kinderen dus niet de hele dag de kachel hoog aan te hebben voor als ze een keer op hun kamer willen spelen.

Zonnepanelen vind ik aan de krappe kant. Zeker nu je de komende jaren nog kunt salderen zou ik voor veel meer gaan. Bedenk dat als je in de toekomst van het gas af gaat je verbruik enorm veel hoger wordt. Zelf zit ik rond de 13.000Kw/h per jaar.
De "adviseur" gaf aan dat 9 voldoende is. We hebben wel ruimte voor meer. Echter zou onze meterkast maar geschikt zijn op dit moment voor 14 ivm 1 fase.
We hebben wel een keuken met inductie kookplaat en een oven en een extra stoomoven. Heb je dan niet sowieso al meer fases liggen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou het meteen vol leggen. Ze zitten toch op het dak, die paar panelen extra kosten bijna geen moeite. Als ze moeten terugkomen wel.

Qua fases moet je in de meterkast kijken, omzetten naar 3 fasen kun je aanvragen en hoeft niet eens zoveel te kosten (wel soms lange levertijd)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MrNOnamE
kookplaat maakt gebruik van 2 groepen, zegt niks over het aantal fases.

TIP: vraag alvast een 3 fase aansluiting aan en pas je meterkast aan. Stel dat er ooit geen capaciteit meer beschikbaar is op het net, dan heb jij alvast genoeg stroom om te verwarmen in de toekomst. Afhankelijk van je huidige meterkast kan dat soms een kleine aanpassing zijn.

Zelf zijn we nu ook aan het kijken naar zonnepanelen. We komen op 40-45 uit om ons verbruik te compenseren.. Maar wij hebben geen gas meer. Wij hebben ook diverse aanvragen de deur uit gedaan waarbij we ook 8 of 10 panelen kregen. Is meer dat ze dan vooral makkelijk en snel willen plaatsen en niet:
- een paneel naast een dakkapel plaatsen
- Enkele rij panelen op plat dak IPV oost-west opstelling die het hele dak vol legt.
- Uitgaan van google luchtfoto's IPV zelf meten

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• glaerox
Google maps aanzicht woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0TG_ruveDkrqu8oyvEpQAF7NEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fUTMjhGgkAOXk5kYBXIkMJOr.jpg?f=user_large

We hebben wel een kleine dakkapel die in de ochtend een schaduw kan werpen op het dak er naast. Er is tevens een groot plak dak waar panelen op kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-NPpBEGEu482r72-pDINrCIQhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDH7GU0UlZuNw3BTUC7s9Gtl.jpg?f=fotoalbum_large

• MrNOnamE
Wat een toeval, bijna dezelfde ligging en woning. Ik zou het platte dak volleggen.. oost-west opstelling, dan heb je ook later op de avond nog opbrengst. Vooral handig als straks de saldering eraf gaat

Zelf willen we het platte dak volleggen, en het dak voor en achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfsrs_dqDzZBckaLCYKhj-xUPrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fz5BVPPQzP7483FXcUQWJL7I.png?f=user_large

Pagina: 1