Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Ha tweakers,

Hierbij een vraag niet gebaseerd alleen op cijfertjes en modellen, maar meer vanuit context. Ik hoop dat er wat wijs advies uit volgt, want ik merk dat ik er een beetje vast op loop.
Vanuit een volledige renovatie van een nieuwgekocht huis ben ik uiteraard ook bezig met de installaties en duurzaamheid. Een hele grote puzzel wat mij betreft met veel aanbieders, informatie, adviezen van een keur aan bronnen.. Wat me iig duidelijk is geworden dat je vooral zelf heel goed moet nadenken en vooral niet teveel moet leunen op de commerciële adviezen die je krijgt. Ik zal het kort proberen te houden. Project: jaren '50 huis uitbouwen en fors updaten qua isolatie, voorzien van (WTW) ventilatie en warmtepomp (Nibe F2040, 6kw) richting all electric. Voorlopig nog geen electrische auto.
We zijn vrij zuinige gebruikers (gezin 3) en ik denk uit te komen tussen 5000-6000Kwh op jaarbasis. Wanneer je het aan de zonnepanelen man vraagt kom je dan uit op een stuk of 18 panelen, die ik ook kwijt zou kunnen op mijn dak(kapel) en nieuw te bouwen schuur in de tuin. Echter is de toekomst volgens mij onzeker en wordt het salderen nu al afgebouwd. Dat veranderd mijn inziens het nut van een zonnepanelen systeem dat gericht is op een bepaald jaarverbruik aanzienlijk (wat de zonnepanelen man je niet verteld). Voor zover ik nu gelezen heb is het plan om daarna over te gaan naar een subsidie en een paar cent (€0,07?) per teruggeleverde kWh. Ik vraag me af of die teruglevering uberhaupt de afschrijving van de panelen vergoed? En natuurlijk wat de langere termijn zal brengen; betalen voor terugleveren?? De situatie is dan een groot deel van het jaar (waarin je weinig electra verbruikt (we hebben nog geen aico gepland)) misschien wel 75% van je opbrengst teruglevert en een minimaal bedrag voor ontvangt. Een ander groot deel van het jaar waarin je wel veel gebruikt (het stookseizoen) breng je veel te weinig op en ben je alsnog overgeleverd aan de prijzen van de leverancier.
Wat is dan dus wijsheid op vlak van formaat van het zonnepanelen systeem? Hoe gaan anderen hier mee om? Het simpelweg er vanuit gaan dat alle panelen zich terugverdienen kan natuurlijk, maar het komt ook met andersoortige kosten van bijvoorbeeld het kappen van een boom in de tuin..
Ik snap natuurlijk dat stap 1 maximaal isoleren en minimaliseren van je gebruik is. En dat we in de toekomst waarschijnlijk over gaan naar opslag van electra in huis en auto. Maar dat neemt weer niet het seizoenseffect weg.

Lees graag jullie ideeen!

The bartender never get's killed