Goede en snelle encoder videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 20:06
Heb nu een systeem van 2015, ben binnenkort van plan om te upgraden naar de nieuwste intel i5.
Ik speel eigenlijk bijna nooit spellen, wat ik wel speel zijn oudere games die niet veel verlangen van een videokaart. Gebruik nu de geïntegreerde video van de intel 5 (4460)

Heb wel wat reviews gezien maar in praktijk is het voor mij wel iets anders. Meestal word er over games gesproken en niet bijster veel over encoden / render van video (als ik het zo goed zeg)

Waar ik nu mee werk: Freemake video converter en Kdenlive. Ik wil wel naar andere pakketten maar die hebben een snellere cpu nodig (wat ik dus van plan ben te kopen) dus een verandering van software zit in de pijplijn.

Ik bewerk en render dus veel. Ik weet dat sommige videokaarten dit proces kunnen versnellen.
Maar energieverbruik vind ik heel belangrijk, aangezien ik dus geen spellen speel en dat ding bijna de hele dag hier aan staat (voor andere taken dan alleen videobewerking)

Ik render / maak denk ik zo 2 video's per dag (van elk 1 GB) nu duurt het soms uren voor het importeren en renderen naar een bestand.

Kortom, wat ik zoek / wensenlijst: (in volgorde van urgentie)
1 - Weinig energie verbruikt, liefst bijna niets in idle stand
2 - Stil is
3 - Met minimaal 1 HDMI en 1 DVI poort
4 - Tot maximaal € 300,-
5 - Liefst geen 2de hands
6 - Niet een al te grote kaart in omvang
7 - Liefst geen externe power nodig
8 - Gebruik tot 550w (gebruik een Seasonic prime gold voeding)
9 - Levensduur

Zat zelf te denken aan: GTX 1660 Ti EVO OC Edition 6GB GDDR6 € 239 maar zoals gezegd, hoe goed is deze met videobewerking. En gebruikt 120w, is dit op vol vermogen of idle, want indien dat laatste dan is dat best veel.

Heb het internet rond gestruind en zie getallen waar ik niet veel mee kan (benchmarks)

Wat ik ook belangrijk vind, ik zie de prijzen zakken, is er uitzicht op verdere dalingen?

Ergens wil ik de kaart al kopen, aangezien de prijzen nu al behoorlijk goed zijn, wachten vind ik ergens een belevenis gezien hoe het was een paar maanden geleden..........

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jets in "Goede en snelle encoder videokaart"
En gebruikt 120w, is dit op vol vermogen of idle, want indien dat laatste dan is dat best veel.
Idle verbruiken moderne AMD's / NVidia's niet boven de 10-20W voor de meeste kaarten. Misschien richting de 30W voor enkele high-end modellen maar dan ben je d'r wel. De ventilator slaat idle meestal niet eens aan omdat zo'n kaart gewoon weinig verbruikt en niet heet wordt. Intel Arc zit iets hoger maar komt ook niet boven de 40W idle.

Kijk daarvoor vooral naar uitgebreide reviews, daar zit meestal wel een meting van verbruik in zowel idle als load.
Wat ik ook belangrijk vind, ik zie de prijzen zakken, is er uitzicht op verdere dalingen?
Ik verwacht niet dat het heel veel goedkoper zal worden maar ik zie ook geen reden dat de prijzen ineens weer de pan uitrijzen, zoals in coronatijd. Dat was gewoon een heel extreme en zeldzame combinatie van factoren.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 25-10-2022 12:40 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@McKaamos Dank voor de link, was interessant alleen heeft hij het over steaming... Encoden / renderen is er niet bij met software op de pc, althans niet dat ik heb kunnen vinden.

@bwerg Dat de fan niet aanslaat is een grote pluspunt waar ik ook inderdaad op ga letten. Ik moet trouwens ff kijken of tweakers pricewatch ook de idle stroomverbruik laat zien......
Dank voor jou bericht ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jets schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:25:
@McKaamos Dank voor de link, was interessant alleen heeft hij het over steaming... Encoden / renderen is er niet bij met software op de pc, althans niet dat ik heb kunnen vinden.
Streaming is ook video encoden, maar dan dermate snel dat het in realtime de deur uit kan.
Weet even niet meer of het in die video was of een andere, maar er is ook genoemd dat o.a. Handbrake e.d. al support hebben danwel snel gaan krijgen.
@bwerg Dat de fan niet aanslaat is een grote pluspunt waar ik ook inderdaad op ga letten. Ik moet trouwens ff kijken of tweakers pricewatch ook de idle stroomverbruik laat zien......
Dank voor jou bericht ook :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Kijk ook even naar quicksync, dit kan ook al voldoende zijn. Groot verschil tussen de 4460 en de 12400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@McKaamos Je hebt gelijk, zie inderdaad dat het wordt ondersteund door o.a. handbrake.

@Thomg Dat is nog een oude term (niet verouderd) maar dat het nog bestaat. En inderdaad 4460 is een oudje, maar werkt nog goed voor mij, zoals ik zei ik speel bijna nooit een spel

Heb me iets bedacht, omdat die ARC 380 rond de 20w gebruikt, wil ik toch iets speelruimte hebben (dus toch wat spelletjes kunnen doen) niet de nieuwste gewoon de merendeel van de spellen op low of mid range settings. Maar wel een kaart die uitblinkt in het encoden van video

Ik weet ik zei ik speel geen spellen, maar dat komt misschien meer door de beperking die ik nu heb.

@McKaamos Av1 is erg goed wat ik heb gelezen, maar als ze iets anders kiezen dan is deze kaart misschien achterhaalt? Dus dan wat breder en meer op de toekomst voorbereid

[ Voor 3% gewijzigd door Jets op 25-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

AV1 IS de nieuwe standaard.

Als je serieus AV1 wilt gebruiken ben je eigenlijk aangewezen op de Arc kaarten voor nu.

Als AV1 niet super belangrijk is kan je ook kijken naar een goedkoop 2e handsje.
v&a aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@Thomg Heb eens gekeken voor die 2de hands, maar de 1ste pagina van de ervaringen van deze verkoper vind ik opvallend, of het moet aan mij liggen, maar opvallend veel wordt gesproken over 'deze tweaker' of woorden van gelijke strekking....

AV1 kan wel de nieuwe standaard worden, maar dan nog, wat komt hierna, ik vind het lastig om op 1 paard te wedden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:54

jgj82

Ja, maar = nee

Jets schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:12:
@Thomg Heb eens gekeken voor die 2de hands, maar de 1ste pagina van de ervaringen van deze verkoper vind ik opvallend, of het moet aan mij liggen, maar opvallend veel wordt gesproken over 'deze tweaker' of woorden van gelijke strekking..
Dat is volkomen normaal in V&A Feedback. Gewoon Tweaker in plaats van een echte naam. En met zo veel goede beoordelingen zou ik er geen moeite mee hebben om zaken met hem te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Thomg Heb eens gekeken voor die 2de hands, maar de 1ste pagina van de ervaringen van deze verkoper vind ik opvallend, of het moet aan mij liggen, maar opvallend veel wordt gesproken over 'deze tweaker' of woorden van gelijke strekking....

AV1 kan wel de nieuwe standaard worden, maar dan nog, wat komt hierna, ik vind het lastig om op 1 paard te wedden...
Dat doe ik in al mijn V&A reviews ook. Je gebruikt geen echte namen (privacy) en ook geen nickname (die kan iemand in de toekomst wijzigen). Dus je houdt het generiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@jgj82 @stin00 bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:02
Helaas heb je geen andere keus, want er is geen enkele fabrikant die in staat is om videokaarten te bouwen met hardware encoding support voor een standaard die nog niet bestaat. :P

Ik zit ook nog met een systeem dat geen HW support zelfs maar voor AV1 decoding heeft, laat staan encoding, en de oude CPU zweet dan ook peentjes als zulke content afgespeeld moet worden (inmiddels uitgezet voor YouTube zodat video's met meer bandbreedte maar wel met hardware decoding afgespeeld kunnen worden, en dat is goed te merken). De enige remedie daartegen is toch echt upgraden. Dit hoeft niet duur te zijn als je je hardware eigenlijk alleen koopt voor wat het bij encoding vermag en niet om de laatste nieuwe spellen op de hoogste resoluties te draaien, maar wachten op "wat hierna komt" heeft geen zin; dat gaat sowieso nog jaren duren.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Is het nog steeds zo dat je beter kunt upgraden naar een betere cpu / ram en moederbord dan alleen te kijken naar een aparte gpu?

Wat ik hiermee bedoel, ik zei al, ben van plan te upgraden, maar dat is over enkele maanden (zelf denk ik een maand of 6) maar een losse gpu is nu misschien wel zo goedkoop dat het aan te raden is voor hetgeen wat ik ermee wil doen...

@MneoreJ Denk dat mij verkeerd begreep, natuurlijk kunnen we niet al te veel anticiperen op te toekomst maar wat ik ermee wil zeggen is dat die Arc gpu voor nu wel interessant is, maar veranderingen zijn er constant en in een rap tempo , is deze kaart dan niet heel snel achterhaalt als het hoofdzakelijk maar 1 soort encoder versnelt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Terug on topic. Wel interessant is deze video van 2 heren die testen hoe av1 toegepast kan worden
We have an A770 to play with!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Zie nu ook een Asus DUAL-GTX1060-O6G staan in pricewatch, met heel laag stroomverbruik in idle, ik zie ook dat bij de site Userbenchmark de kaart in vergelijking tot de 1660 niet zo veel onder doet. Zal ik deze kopen?
Pagina: 1