Smart home vanaf 0: Waar te starten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 07:39
Ik lijk een huis gekocht te hebben :9 en dat huis wil ik wat slimmer maken met vooral:
- Slimme radiatorknoppen
- Beveiliging (camera/alarm)
- Rook/CO-melders
- Slimme stopcontacten

Ik merk dat ik niet echt kan vinden hoe je hier nu mee start. Zie ook dit forum: Vol met merkspecifieke of oplossingsspecifieke topics, maar niet echt een overzicht. Ook met googlen kom ik er slecht achter en als je wat vindt is het vaak hopeloos verouderd, zeker nu matter eraan komt.

Dus: Waar start ik? Hoe kies ik wat? Hoe kom ik erachter of bijvoorbeeld de slimme stopcontacten of radiatorknoppen me wel wat opleveren (niet meer stroom kosten dan ik bespaar)? Waar vergelijk ik beveiligingsopties? Hoe veilig zijn die? (ik las iets over een postbode die de ring deurbel met een wifi-jammer wist te ontwijken, ik zou graag mijn beveiliging wat robuuster hebben) etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@supersoco80 heb je hier iets aan? review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Uit december 2021, maar mijns inziens nog vrij actueel.
Dus: Waar start ik?
Lezen en video's kijken :) Youtube staat vol met beginnersguides.
Hoe kom ik erachter of bijvoorbeeld de slimme stopcontacten (..) me wel wat opleveren (niet meer stroom kosten dan ik bespaar)?
Uitrekenen? Een slimme stekker zal maximaal zo'n 1W verbruiken als hij aan staat. Dus 24Wh per dag. Als je een apparaat van 20W hebt wat je door de stekker minimaal 72 minuten per dag uitschakelt (terwijl dat apparaat normaal aan zou blijven staan), dan heb je netto winst.
Waar vergelijk ik beveiligingsopties? Hoe veilig zijn die?
Mijn mening: voor een gemiddeld huis in Nederland is een echte alarminstallatie onzin. Alsof er politie binnen 5 minuten voor je huis staat als je Ajax-alarmsysteem een melding heeft. Daar komt nog bij dat dat soort stand-alone systemen vaak slecht samenwerken met de rest van je smarthome en je aan abonnementskosten vastzit. Je kunt als je wilt wel makkelijk en goedkoop zelf iets bouwen met camera's en bijvoorbeeld zigbee deur- en raamsensoren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Je start met de centrale aansturing!
Want je wilt dat de componenten die je koopt daar mee samen kunnen werken.

Dus Homekit, Homeassistant, Homey... er zijn er heel veel, elk met eigen voor en nadelen.

Zelf ben ik zeer tevreden over Tado voor de verwarming, HUE voor verlichting, Shelly voor schakelen van niet slimme devices en Alexa als spraakbesturing. Dit alles komt samen in Home Assistant (op alexa na, die koppelt de dingen zelf)

Maar het is allemaal net wat je wilt. Hoe ver wil je het automatiseren, wie zijn je gebruikers...

Rookmelders heb ik wel 'slim' maar niet in het systeem opgenomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Persoonlijk zou ik beginnen met de verschilllende systemen op de markt te verkennen en een keuze te maken.

Verreweg de meest populaire standaarden zijn Zigbee, Z-Wave, Wifi en Matter/Thread.
Verwachting is dat de toekomst bij matter/thread ligt, dat is een doorontwikkeling van Zigbee en een standaard waar al veel fabrikanten zich bij aangesloten hebben.

Z-Wave heeft ook een goed aanbod aan apparatuur, en heeft als voordeel dat alles met elkaar samen werkt.

Wifi zou ik links laten liggen. Het is vaak onbetrouwbaar, vaak afhankelijk van de cloud (TuYa) en als je het wachtwoord van je wifi wijzigd mag je alle apparaten nalopen. Het is wel de goedkoopste optie.

Zelf gebruik ik Zigbee, het is betrouwbaar en schaalbaar, en technisch gezien compattible met Thread.
De Home Assistant SkyConnect stick is bijvoorbeeld Zigbee en Thread compatible, dan heb je meteen ondersteuning voor apparatuur van merken zoals Lidl, Ikea, Philips, Bosch en Xiaomi/Aqara en je bent klaar voor de toekomst.

Vervolgens moet je een platform kiezen. Als je een beetje tweaker bent (lees: technisch en/of graag met de hulp van documentatie en de communtie zaken uitzoekt) is HomeAssitant verreweg de populairste keuze.
Met HA (homeassistant) heb je ondersteuning voor bijna alles wat er kwa smarthome op de markt is. Of het nu kerstverlichting van de Action is met Wifi, een Fritzbox van KPN, Slimme thermostaat van Bosch, Wasmachine van Siemens, Weerstation van Oregon Scientific een stekkerblok van de Lidl of verlichting van de Ikea. Alles werkt samen binnen HA.

Deze brede ondersteuning vind je bijna nergens.

Wil je iets wat werkt en wat eenvoudiger te bedienen is, dan is Homey waarschijnlijk een goede keuze. Ook Homey bied ondersteuning voor veel verschillende apparatuur en werkt out of the box samen met WiFi, Zigbee, Z-Wave, BLE, 433Mhz en infrarood apparaten.
Homey is wel prijziger of je hebt een maandabonnement nodig voor de werking, dat is bij HA niet nodig.

Mijn vraag aan jou zou zijn om even kritisch na te denken over je wensen/eisen en met ons te delen wat je graag zou willen dat je met je smarthome kunt doen.

Persoonlijk vind ik alles kunnen bedienen met je smartphone grappig, maar geen smarthome.
Een smarthome maakt op basis van je programmering "keuzes" en voert automatisch taken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:45
En het start met je voorkeuren, ik wil zelf bv absoluut geen wifi modules hebben, een ander weer wel.

Dus als je bv een dsc alarmsysteem wil/hebt, kijk je met welk systeem die samen werkt
etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Voor alarmsystemen kan het interessant zijn om dat los van je Smarthome te hebben, maar welke wel te koppelen valt met je oplossing.

Zo kun je met Alarmo eenvoudig een alarmsysteem bouwen met home assistant, waarbij je alle sensoren in je huis kunt gebruiken.
Zeer uitgebreid, en bijzonder intelligent als je dat koppelt aan presence detection. Niet thuis = automatisch het alarm er op.

Let wel, een storing in je home assistant, of het nu stroomstoring of iets anders is, zorgt er voor dat je alarm meteen niet meer werkt.

Daarom heb ik zelf gekozen voor een losstaand alarm.

Mocht je home assistant interessant vinden, op deze pagina kun je controleren of er een officiële integratie is:
https://www.home-assistant.io/integrations/
Pagina: 1