Ziggo Gigabit SmartWifi Modem - DHCP issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-05 19:23
Ik heb problemen met mijn Ziggo Gigabit SmartWifi Modem. Eens in de zoveel tijd gaat het modem spontaan IP adressen uitdelen in de range 169.xxxx. Daardoor raakt mijn hele netwerk in de war. Enige oplossing is reset naar fabrieks instellingen en herconfiguratie. Maar daar ben ik wel klaar mee.

Hoe kan ik probleem fixen? Of is het wellicht handiger andere DHCP server (bijv. Synology NAS) te configureren en die op het Ziggo modem uit te schakelen? Maar wat komt daarbij kijken? Zijn alle apparaten slim genoeg om IP adres bij nieuwe DHCP server op te halen?

Tips zijn welkom.

groet
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
169 range is de fallback als er geen DHCP server is. Verlies je niet toevallig de verbinding tussen modem en switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zoals gezegd: 169 adressen (apipa) worden niet uitgedeeld door een dhcp server, maar worden gebruikt door de client wanneer er geen antwoord komt op een dhcp vraag. Bij het bedoelde modem staat de lease time standaard op 1 dag (86400 secondes). Oa windows apparaten vragen een bevestiging na de helft van de lease time. Wijzig die lease tijd naar een hogere waarde zodat je minder vaak tegen dit probleem aanloopt.

Probeer wel uit te zoeken wat de oorzaak van het probleem is.

vermoedelijk is dat het wegvallen van de verbinding naar het modem, dan moet je daar de oorzaak van zoeken.
als je niks bijzonders hebt gedaan is uitwijken naar een andere dhcp server niet moeilijk. de clients zullen waarschijnljk de nieuwe dhcp server vanzelf vinden. je moet wel begrijpen wat je doet

[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Hogere leasetijd of een andere dhcp server helpt niets, dat is het probleem verstoppen.

Er is duidelijk een connectie probleem in je netwerk waardoor de dhcp renews niet aankomen.
Heb je dit met wifi of ook met bekabelde devices?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Ben(V) Vandaar "Probeer wel uit te zoeken wat de oorzaak van het probleem is."
en "Heb je dit met wifi of ook met bekabelde devices?" is wel een goede stap daarbij.

@ridmaur Maar "Enige oplossing is reset naar fabrieks instellingen en herconfiguratie." doet mij denken dat het een probleem in het modem is. Als die stelling klopt. Wat bedoel je precies met "herconfiguratie" ?

[ Voor 73% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
@W1ck1e dat vermoed ik toch ook, want ik kan zodra dit gebeurt het modem ook niet meer bereiken op het router adres: 192.168.1.1 (zoals ik heb ingesteld) of 192.168.178.1 (default). Kabel, direct in modem geeft op verbonden apparaat ook een 169.xxx adres. Ik kan het modem niet meer bereiken; geen idee van zijn interne netwerk adres en dus ook niet kijken wat er gebeurd is. Enige wat rest is reset naar fabrieksinstellingen.

Dit zegt me dat modem gewoon zijn DHCP configuratie in de war schopt...

Met herconfiguratie bedoel ik aanpassen van default DHCP range van 192.168.178.x naar 192.168.1.x....

[ Voor 9% gewijzigd door ridmaur op 25-10-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee heeft nog steeds niets met dhcp te maken.
Als een device je modem niet ziet dan kan hij geen dhcp request doorsturen en dus ook geen iadres krijgen en dus neemt je device zelf een 169.xxx adres aan.

Kijk of je wel een link lampje hebt, maar blijkbaar is je router defect want regelmatig een reset geven moet niet nodig zijn.
Dus gewoon Ziggo bellen en het op laten lossen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00

M2M

medicijnman

Dan zal de DHCP server niet meer functioneren nee en valt een random netwerkkaart terug op 169.x. Wat je natuurlijk kunt doen is een fixed ip ingeven. Dan kun je in ieder geval kijken of je het modem nog kunt bereiken als de DHCP server van het modem niet meer functioneert.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ridmaur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:20:
@W1ck1e dat vermoed ik toch ook, want ik kan zodra dit gebeurt het modem ook niet meer bereiken op het router adres: 192.168.1.1 (zoals ik heb ingesteld) of 192.168.178.1 (default). ...
Op het moment dat het gebeurt kan je even tijdelijk een vast ip adres instellen op je pc, eerst 192.168.1.x om te testen of je modem te bereiken is en als dat niet zo is even testen met 192.168.178.x. Dan weet je al iets meer.
Dus precies van @M2M schrijft.

@ridmaur Gebruik je misschien een switch die roet in het eten gooit ?

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
@W1ck1e Yep, gebruik een switch. Maar daar valt toch niet zoveel aan te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ridmaur bij een domme unmanaged switch niet, en dat gaat dan wel goed, Maar als je een managed switch fout configureert dan wel. Sowieso: als je hier een vraag stelt, alle relevante informatie geven, Niets weg laten want daar kan dan net het probleem zitten. ;)
Dus welke switch, type, plek in netwerk ?
En, geef eens een beschrijving van je "hele netwerk".

[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Beneden in meterkast modem die verbonden is met TP Link switch (TL-SG1005D).
Vanuit die switch meerdere apparaten verbonden via kabels in meterkast (deurbel, ontvanger zonnepanelen, Vu+ Duo 4K SE tv settopbox).
Vanuit die switch ook kabel omhoog naar verwarmingskast. Daar aangesloten op Linksys LGS105 switch waaraan verbonden Synology NAS, Tahoma device, etc. en ook een kabel naar werkkamer die aansluit op Linksys LGS108 switch waar meerdere computers bekabeld op zijn aangesloten.

Maar dit gaat allemaal over bekabeld. Ik zie problemen ontstaan juist ook op wifi apparaten: zoals iPhone, iPad, etc. Heb ook nog die Wifi Pods in huis voor draadloos verkeer.

[ Voor 14% gewijzigd door ridmaur op 25-10-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ridmaur Jij hebt het over een modem. Maar je hebt ook over dhcp. Dan denken wij dus router (dus niet een modem in bridge modus). Maar als jouw ziggo apparaat na reset in router modus staat, maar na enige tijd door wat voor reden dan ook in bridge modus valt/schiet dan krijg je de symptomen die je beschrijft. Misshien moet je bellen met ziggo om dat even te laten controleren. Wat bedoel je met "juist ook op wifi apparaten" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Ik zeg niks over bridge modus. Mijn Ziggo modem is modem en router tegelijk. En ook de DHCP server. Ik heb geen aparte router in mijn netwerk geconfigureerd.

"Juist ook op wifi apparaten": dat mijn iPhone opeens niet meer verbinden wil met internet terwijl wifi netwerk nog actief is. Als ik dan check op iPhone op netwerk instellingen dan zie ik een 169.xxx adres.

Ik denk misschien simpel maar als mijn modem de DHCP server is en die gaat opeens andere adressen uitdelen dan ligt het probleem toch daar. Kan toch niet zijn dat een switch die uitvalt of signaal niet goed doorgeeft de hele instellingen van DHCP server op modem in de war schopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ridmaur Nog een laatste poging: als je op wifi een probleem hebt, heb je dan wel nog bedrade apparatuur die wel werkt ?
dhcp servers delen geen 169... adressen uit, dhcp clients nemen zo'n adres aan wanneer ze er geen krijgen van een dhcp server.
Als een switch uitvalt, geeft hij geen netwerkverkeer door, dus ook geen dhcp vragen of antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:13
Als TS nu eens een opsomming maakt welke apparatuur er verbonden zijn en hoe het allemaal verbonden is via WiFi of bedraad. Mss zit daar ergens een probleem.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Gisteren telefoon die opeens 169.xxx adres kreeg. Bekabelde apparatuur werkte gewoon nog op basis van 192.168.1.x adres. Dus lijkt me dat switches niet probleem zijn: een MacBook Pro die via werkkamer switch, vewarmingsruimte en meterkast switch bekabeld met modem is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ridmaur Dan lijkt het mij een (Apple-iphone) wifi probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Hier een hypothese: oude telefoon (Blackberry Passport) opgestart uit nostalgische overwegingen, en via wifi proberen te connecten met thuis netwerk. Wellicht had dit apparaat 169.xxx adres geconfigureerd out of the box en schopt derhalve wifi DHCP instellingen in de war?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
over en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
Je bedoelt, dat kan de oorzaak zijn? Of je bent er klaar mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ridmaur Dat laatste, ik weet niet hoe ik je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
W1ck1e schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:41:
@ridmaur Dat laatste, ik weet niet hoe ik je verder kan helpen.
In ieder geval bedankt voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Probeer het eens logisch te beredeneren, want je gaat nu alle kanten op.
En iedere post komt er weer een konijn uit de hoge hoed (switch, Blackberry...).
Dat 169.x.x.x adres is alleen als een apparaat zélf geen verbinding heeft, dat kan een ander apparaat nooit toewijzen.

Dus je hebt:
- Router
- 3 Switches
- Behoorlijk wat apparatuur bedraad aangesloten
- Wifi Pods (versterkers)
- Aantal Wifi apparaten zoals iPhone, iPad en een oude Blackberry

Als de 3 switches en de bedrade apparaten het gewoon blijven doen is er dus niets met de Router en Switches.
Dus blijven de Wifi Pods en de Wifi-apparaten over.

Wellicht geven de Wifi pods problemen.
1. Heb je al eens geprobeerd als je alleen Wifi op de router gebruikt? Dus geen Wifi Pods.
2. Bij storing, als je dan de Wifi pods uittrekt en weer insteekt (en dan Wifi uit en aan op de iPhone), heb je daarna wel weer een geldig 192.x.x.x IP-adres op jouw apparaten?
3. Hebben de Wifi pods bereik tot aan de router? Kun je ze eens ergens anders plaatsen?

Je hebt meerdere fabrikanten van de Wifi apparatuur? Of alleen van Apple?
4. Had die Blackberry ook problemen met Wifi?

5. Zijn er andere overeenkomsten tussen de storingen? Wellicht bepaalde tijdstippen dat alles stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:37
Kabel, direct in modem geeft op verbonden apparaat ook een 169.xxx adres. Ik kan het modem niet meer bereiken; geen idee van zijn interne netwerk adres en dus ook niet kijken wat er gebeurd is. Enige wat rest is reset naar fabrieksinstellingen.
Als ik dit lees, lijkt het me toch gewoon op een falend modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of die Blackberry heeft een fixed ipadres dat ook uitgegeven is door de dhcp server en dan heb je een ip conflict waardoor je hele netwerk net meer correct functioneerd.

Maar ik betwijfel of die blackbarry een fixed ipadres heeft die zal hoogst waarschijnlijk ook gewoon op dhcp staan.

Kortom het meest waarschijnlijk is echt een defect modem/router en oplossing is Ziggo bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
ridmaur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:34:
Bekabelde apparatuur werkte gewoon nog op basis van 192.168.1.x adres.
Waar komt dat vandaan? Ziggo is in 90% van de gevallen 192.168.178.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ridmaur
jadjong schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Waar komt dat vandaan? Ziggo is in 90% van de gevallen 192.168.178.x
Kan je configureren in Ziggo Gigabit box. Zolang ik thuisnetwerk heb gebruik ik de 192.168.1.x reeks en heb daarom ook aantal apparaten (zoals NAS, vaste desktop) voorzien van statisch IP adres in die reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Klinkt alsof er nog een ander apparaat aanwezig is met 192.168.1.1 dat geen DHCP server draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Ik heb gisteren ook de SmartWifi moeten installeren. Vlak na installatie deelde het modem ook al niets uit. Na veel geduld werkte het eindelijk. Nu probeerde ik net de wifi op het modem uit te schakelen, zodat alleen mijn eigen Unifi gebruikt wordt, en heb ik exact dezelfde problemen.

Ik krijg geen IP adres, zowel via de Unifi als bekabeld. Ook bekabeld, zelf IP in de range geven en met 192.168.178.1 connecten lukt niet. Kan er niet eens naar pingen.

Het werkte tot een halfuur geleden, toen ik de instellingen gingen wijzigen.

Het vreemde is wel dat mijn Home Assistant met Nabu Casa cloud toegang wel gewoon van buitenaf benaderbaar blijft. Fijn idee wel dat die zich er niets van aan trekt. Heeft dat dan iets met DNS te maken?

Edit: na het uit en inpluggen van de Home Assistant is die ineens weer lokaal benaderbaar, en kan ik het modem weer bereiken. Echter doet de rest van m'n netwerk nog niets.

Edit 2: in Unifi Controller kan ik de AP niet adopten, en geeft ie ineens aan dat de AP z'n IP nu in de 192.168.1.x range zit, terwijl de Ziggo modem nog op de standaard 192.168.178.x range zit. Er gaat hier iets verkeerd.

Edit 3: na het weer activeren van de wifi op de Ziggo modem zijn alle apparaten op mijn netwerk weer beschikbaar...

Mijn conclusie is dat de SmartWifi dus niet geschikt is om met ook maar enige instellingen te gaan spelen. Dan gaat er van alles fout op het netwerk.

Edit 4: toch nog even geprobeerd de SmartWifi 'kanaal optimalisatie' uit te schakelen. En toen kwamen de problemen weer terug.

Het lijkt dus de data mining dienst genaamd SmartWifi te zijn die absoluut ingeschakeld moet zijn. Zie dit topic voor meer info over de data verzameling van Ziggo.

[ Voor 61% gewijzigd door Raling op 26-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Nog een testje gedaan: het is mogelijk om op de modem wifi uit te schakelen voor beide frequentiebanden, dan werkt alles nog. Echter zodra ik ook de Ziggo SmartWifi kanaal optimalisatie uitschakel, komen de problemen weer terug en kan ik nergens mee verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard werkt smart wifi enkel met de wifi pods van Ziggo en niet met die unifi AP's en moet die als je geen Ziggo wifi pods hebt altijd uitstaan.
Smart wifi is een vorm van mesh die alleen met Ziggo pods werkt en echt geen datamining dienst.
En kanaal optimalisatie moet je ook altijd uit zetten.

En verder is het veel slimmer om in de Ziggo Connect box door de dhcp server een vast ipadres aan device toe te kennen aan devices die dat nodig hebben in plaats van dat in die devices zelf te doen.

Als je dat zelf doet en ze zitten in de dhcp range van die Connectbox loop je de kans dat een ipadres door meerdere device gebruikt wordt met dit soort problemen als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
@Ben(V)
Bedankt voor je reactie. Heb je de mijne ook gelezen?

Ik heb de wifi op beide frequentiebanden uitgeschakeld, en wil ook de SmartWifi kanaal optimalisatie kunnen uitschakelen, omdat ik de wifi met een aparte Unifi AP zelf regel. Echter zodra ik die uitschakel, gaat de hele boel in de war zoals de TS ook beschrijft. DHCP leases worden ingetrokken, apparaten krijgen IP's uit de 169 range, etc.

Ik heb contact gehad met Ziggo. Hun antwoord: dan moet je de kanaal optimalisatie maar aan laten staan.

De ConnectBox is trouwens nergens genoemd in dit topic, het gaat hier over de Ziggo SmartWifi modem. En ja klopt, dat is ontzettend verwarrend dat ze verschillende producten met dezelfde naam hebben. De mesh oplossing heet nu hetzelfde als het nieuwste modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ridmaur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Kan je configureren in Ziggo Gigabit box. Zolang ik thuisnetwerk heb gebruik ik de 192.168.1.x reeks en heb daarom ook aantal apparaten (zoals NAS, vaste desktop) voorzien van statisch IP adres in die reeks
Heb je er wel voor gezorgd dat die statische IP's buiten de DHCP range van de modemrouter vallen en/of dat je de DHCP range van de modemrouter aangepast hebt om dat te bereiken?

Ik denk niet dat het probleem wat je hier beschrijft te wijten is aan een conflict, maar als je het niet uitgesloten is kan dat altijd nog optreden.

Mbt symptomen die je ziet: aangezien het enkel op die ene laptop optreedt verdenk ik in eerste instantie software op de laptop. Windows kan soms zodanig 'slim' bezig zijn dat het slecht overweg gaat met vervanging van router. Dit kun je eenvoudig uitsluiten door op te starten met een LiveUSB (bijvoorbeeld met Ubuntu Linux erop, maar exact wat het is boeit weinig, zolang de netwerkadapter maar werkt). Als je dan zelfde problemen hebt, ligt het niet aan software op je PC maar aan het netwerk. Problemen weg? Dan was het Windows en kun je het best een volledige reset van je network stack doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kanaal optimalisatie (ander fabrikanten noemen dat auto) is niets anders dan kijken of er interferentie van andere wifi bronnen op het gebruikte kanaal aanwezig is en zo ja overschakelen naar een ander kanaal.
Altijd uitzetten want als de andere wifi bronnen dat ook aan hebben staan is iedereen continue aan het kanaal wisselen.

En Smartwifi is enkel nodig als je Ziggo wifi pods hebt en anders uitzetten.
En adviezen van de Ziggo helpdeks dat je dat maar gewoon aan moet laten staan is natuurlijk gewoon onzin.

Verder ben ik het met @dion_b eens dat het probleem niet in je router zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
Ik dacht dus dat het kwam doordat ik zelf wat instellingen aan probeerde te passen, maar dit modem, de zwarte SmartWifi, is echt ontzettend instabiel. Dezelfde issues blijven maar terugkomen. Alleen herstarten lijkt even te helpen, het dieptepunt is nu dat hij nog geen 6u stabiel is geweest. Hier word ik wel een beetje moedeloos van.
Pagina: 1