Badkamer verwarmen met CV (maar beneden niet verwarmen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 20:16
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem. Even een situatieschets:

We hebben een rijwoning uit 1969 met vloerverwarming en een houtkachel op de BG.
De thermostaat hangt ook op de BG.
We stoken op de BG eigenlijk nooit met de CV / vloerverwarming, verwarmen gebeurt namelijk 99% met de houtkachel. Boven wordt niet gestookt, op de slaapkamer hangt een airco voor eventuele verwarming als het -20 is.

Kan ik überhaupt alleen de badkamer verwarmen met de CV. of is de minimale warmteopbrengst van de CV hiervoor te hoog?
Een eventueel infraroodpaneel / elektrische radiator wil ik liever niet, i.v.m. COP=1.

Ik heb al zitten kijken naar bv. Tado, maar kom er nog niet uit.

Wie heeft de tip?

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

De cv-ketel zal veel te veel vemogen leveren op minimaal stand. Deze zal dus fors gaan pendelen als je maar een paar honderd watt kwijt kan in de badkamer. Dit is uiteraard vreselijk inefficient. Tado gaat hier niks aan kunnen verbeteren - ook met zoneverwarming moet je het minimumvermogen wel kwijt kunnen.

Als je alleen kort de badkamer warm wilt hebben op bepaalde tijden zou ik voor een IR-paneel gaan, of een kleine ventilatorkachel (bijvoorbeeld zo een die in het stopcontact kan hangen als je daar een handige plek voor hebt...). Dit zou wel eens de laagste verbruikskosten kunnen opleveren.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je antwoord is inderdaad zoneverwarming. Dus een systeem van Tado of Honeywell Evohome. Dan kan je elke ruimte waar een slimme thermostaatknop hangt afzonderlijk stoken, dus ook je badkamer, slaapkamers, studeerkamer enz.

Of... als je de BG toch nooit stookt, de thermostaat verplaatsen naar de badkamer?

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 25-10-2022 16:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.