Laadpaal tijdelijk uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb hier op kantoor twee laadpalen, maar ook heel wat apparaten. Soms hebben we liever dat er even niet geladen wordt omdat het stroom dan eraf vliegt. Uiteraard kan je daar over communiceren maar soms let je even niet op en sluit iemand het al aan.

1. Is het mogelijk (schadelijk?) om een schakelaar ofzo er tussen te zetten die de stroom uitschakelt van de laadpaal? Iedere keer in de meterkast de groep eraf gooien lijkt me niet handig, daar moet een tussenweg voor zijn lijkt me.

2. Het is nog een oude new motion paal en een tesla wall box. Zijn er ook nieuwere laadpalen die intern een optie hebben dat je ze tijdelijk kan uitschakelen? De tesla wall box is toch een beetje bugged... sommige nieuwe EV's accepteert hij niet. Voor de rest wel lekker omdat het een laadpaal is met kabel eraan zonder scan, dus iedereen kan gewoon laden.

3. En dan nog een stapje verder (ik heb er ooit wat van gelezen) waren er ook niet laadpalen met een slimme functie die het stroomverbruik konden meten en zo zelf bepalen hoe veel stroom ze naar de auto doen afhankelijk van o.a. andere apparatuur en zonnepanelen? Of zijn deze dingen zo overpriced dat het voor nu nog niet relevant is (hier ook geen zonnepanelen op kantoor maar wil ze wel graag... VVE werkt tegen :( )

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 17:09
3. En dan nog een stapje verder (ik heb er ooit wat van gelezen) waren er ook niet laadpalen met een slimme functie die het stroomverbruik konden meten en zo zelf bepalen hoe veel stroom ze naar de auto doen afhankelijk van o.a. andere apparatuur en zonnepanelen? Of zijn deze dingen zo overpriced dat het voor nu nog niet relevant is (hier ook geen zonnepanelen op kantoor maar wil ze wel graag... VVE werkt tegen :( )
Ik denk dat je doelt op een laadpaal met load balancing. Die bepaalt op basis van de output van je slimme meter (P1) wat het maximale laadvermogen is.

Echter als je meerdere palen hebt, durf ik niet te zeggen hoe dat werkt met meerdere palen die de P1-waardes wilt uitlezen en balanceren.

Ik heb zelf een Alfen Eve Single Pro-Line die load balancing ondersteunt. Verschil is wel dat dit bij mij thuis is, dus met maar een enkele laadpaal (en gebruiker).
https://alfen.com/nl/eve-single-pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afschakelen onder vermogen is af te raden, daar heb je op lange termijn dure schakelaars voor nodig.
Op korte termijn zou je dit ertussen kunnen zetten:

https://www.elektroschake...rlo63-4pm-d1-z33sw-107653

Schakelen op afstand dmv software word wat lastiger, dan heb je een relais nodig. Als je die weg op gaat kun je beter naar Loadbalancing kijken.

De eerste generaties Tesla Wall Connector kun je loadbalancen met een RPi, een oude New Motion weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Welke groep vliegt er precies uit, en zit daar meer op? Of is het de aardlek die eruit vliegt? Of de hoofdzekering?

Mogelijk kun je wat groepen verzetten op een andere automaat en heb je nergens meer last van.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 25-10-2022 19:24 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Offtopic: Wat een luxe, een ondernemer en een werknemer, maar dan toch twee laadpalen. Mijn werkgever heeft maar een laadpaal met een groter personeelsbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
"Soms hebben we liever dat er even niet geladen wordt omdat het stroom dan eraf vliegt"

Huh? Je wil dus gewoon dat de EV's niet meer laden dan hun werk-woon verkeer. :D
Wat een gierige werkgever ben je. (geintje!)

Of je groepen beter indelen qua belasting?

[ Voor 12% gewijzigd door The_BoKmeester op 25-10-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:47
Een Wallbox Pulsar Plus heeft een app, waarmee je ook de laadsnelheid dynamisch kan aanpassen. En een Home Assistant integratie, als je handig bent :) dat is geloof ik een van de goedkoopste lader met die feature.

De eerdere Tesla Wall Connectors zijn inderdaad hobbymatig te loadbalancen. Ik heb zelf de Gen3 en wil 'm ook wel loadbalancen, maar helaas is dat nog niet gelukt. Overigens kan je met 2x Gen3 TWC wél een maximale totaal output definieren.

De Gen3 heeft een instellingenmenu waarbij je het amperage kan verlagen (naar bijv 10A). De auto laad dan trager maar waarschijnlijk nog wel snel genoeg, zonder dat je stroom eruit valt. Wellicht heeft de NewMotion ook die optie, al verwacht ik dat die sowieso niet over de 16A gaat.

Het een en ander is nogal afhankelijk van over hoeveel groepen ze verdeeld zijn, 1 of 3 fase... maar in principe kán je 2 auto's tegelijkertijd laden + wat standaard kantoormeubilair van stroom voorzien, op een standaard huisaansluiting. De truc is om de laadsnelheid te beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 25-10-2022 19:42 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:22:

Welke groep vliegt er precies uit, en zit daar meer op? Of is het de aardlek die eruit vliegt? Of de hoofdzekering?

Mogelijk kun je wat groepen verzetten op een andere automaat en heb je nergens meer last van.
The_BoKmeester schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:31:
"Soms hebben we liever dat er even niet geladen wordt omdat het stroom dan eraf vliegt"

Huh? Je wil dus gewoon dat de EV's niet meer laden dan hun werk-woon verkeer. :D
Wat een gierige werkgever ben je. (geintje!)

Of je groepen beter indelen qua belasting?
Hmm ik weet het niet precies meer maar ik denk de groep waar veel apparatuur op staat. We hebben wel 3x40A maar als 2 mensen dan laden op 3x16A gaat het al hard. Volgens mij staat trouwens 1 laadpaal op 1x32A ingesteld omdat m'n werknemer hiervoor een EV had die geen 3 fase kon laden. Dus dan heb je 3x16A + 1x32A, geen idee hoe dat precies verdeeld wordt over de groepen. Wil sowieso die 1x32A aanpassen want er zijn nu bijna geen EV's meer die niet 3 fase kunnen laden.

Maar zo'n schakelaar lijkt wel handig. Vraag me inderdaad af wat er gebeurt als hij aan het laden is en je draait de knop om en na een uurtje ofzo zet je hem weer aan. Gaat ie dan automatisch door met laden op de paal? Lijkt me inderdaad toch niet zo'n veilige optie op de lange termijn.
exelletor schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:26:
Offtopic: Wat een luxe, een ondernemer en een werknemer, maar dan toch twee laadpalen. Mijn werkgever heeft maar een laadpaal met een groter personeelsbestand.
Haha ja en m'n werknemer heeft een dikke EV en ik niet. Wereld op z'n kop :/ maar er zitten verder nog wat mensen op kantoor waarvan eentje met een EV dus het is wel handig, anders moet je gaan kloten op de parkeerplekken.

Voor nu heb ik het even makkelijker opgelost. Een buitenlampje met batterij op afstand bestuurbaar. Als ie aan staat mogen de mensen die aankomen de laadpaal niet gebruiken :P Nu dan maar even verder snuffelen in dat load balancing gebeuren.... zeker als hier in de toekomst op zonnepanelen komen en de salderingsregeling af wordt geschaft. Alhoewel dat op een kantoor niet zo'n probleem is want dan staat men toch overdag te laden als de zon schijnt.

Alles was zoveeeeel makkelijker met benzine en diesel :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
YoshiBignose schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:16:
[...]

[...]

Hmm ik weet het niet precies meer maar ik denk de groep waar veel apparatuur op staat. We hebben wel 3x40A maar als 2 mensen dan laden op 3x16A gaat het al hard. Volgens mij staat trouwens 1 laadpaal op 1x32A ingesteld omdat m'n werknemer hiervoor een EV had die geen 3 fase kon laden. Dus dan heb je 3x16A + 1x32A, geen idee hoe dat precies verdeeld wordt over de groepen. Wil sowieso die 1x32A aanpassen want er zijn nu bijna geen EV's meer die niet 3 fase kunnen laden.

Maar zo'n schakelaar lijkt wel handig. Vraag me inderdaad af wat er gebeurt als hij aan het laden is en je draait de knop om en na een uurtje ofzo zet je hem weer aan. Gaat ie dan automatisch door met laden op de paal? Lijkt me inderdaad toch niet zo'n veilige optie op de lange termijn.

[...]

Haha ja en m'n werknemer heeft een dikke EV en ik niet. Wereld op z'n kop :/ maar er zitten verder nog wat mensen op kantoor waarvan eentje met een EV dus het is wel handig, anders moet je gaan kloten op de parkeerplekken.

Voor nu heb ik het even makkelijker opgelost. Een buitenlampje met batterij op afstand bestuurbaar. Als ie aan staat mogen de mensen die aankomen de laadpaal niet gebruiken :P Nu dan maar even verder snuffelen in dat load balancing gebeuren.... zeker als hier in de toekomst op zonnepanelen komen en de salderingsregeling af wordt geschaft. Alhoewel dat op een kantoor niet zo'n probleem is want dan staat men toch overdag te laden als de zon schijnt.

Alles was zoveeeeel makkelijker met benzine en diesel :P
En als het regent kan niemand meer naar huis. Gaat je klauwen aan overwerkuren kosten. :D
Pagina: 1