Stuk grond kopen als uitbreiding van onze tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Ik woon in een hoekhuis, dit huis grenst direct (aan de zijkant) aan een perceel bos. De erfgrens ligt ca. 1 meter uit de zijgevel van het huis. Ons eigen perceel is ongeveer 500 m² groot, dit zou ik wel willen verdubbelen door een stuk van het perceel bos te kopen.

Dit nieuwe stuk dan inrichten als vergroting van de tuin, met eventueel een schuur erop.

Hoe begin ik hiermee?

[ Voor 11% gewijzigd door Boefs op 11-01-2024 08:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Eerst uitzoeken wie de eigenaar is lijkt mij, en dan in overleg gaan of de eigenaar het (aan jou) wil verkopen

[ Voor 42% gewijzigd door Mad Marty op 25-10-2022 10:28 ]

Rail Away!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Als ik me niet vergis, heb je ook te maken met bestemming van de grond, naast het vinden van de eigenaar en die hieraan wil meewerken.

Bestemming is nu landbouwgrond, maar je wilt er wonen bestemming van maken, zodat je er een garage/schuur op kan plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En voor je het gaat kopen het bestemmingsplan lezen. Over het algemeen mag een schuur alleen op agrarische grond als het een stal is, mag je géén verharde wegdelen aanbrengen etc.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 25-10-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Landbouwgrond is m.i. wat anders dan bouwgrond. Of je vervolgens zomaar dat stuk grond mag inzetten voor de tuin en het plaatsen van een schuur, zal iets zijn, wat jouw gemeente kan aangeven.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Overigens kun je natuurlijk óók voor aankoop (of na aankoop met voorwaarden) met de gemeente bellen om te kijken hoe ze staan tegenover een bestemmingswijziging. Let echter wel, een hectare landbouwgrond kost zeg 20-80k (afhankelijk van regio, ligging en staat), maar een hectare omzetten naar bestemming Wonen/Tuin kost al snel een 80-100k. (even terugrekenen naar 300m2 laat ik aan jou over :P )

Besef je overigens ook goed dat (agrarisch) grondbezitters in de buitengebieden vaak érg gehecht zijn aan hun grond. Ik heb mijn zinnen gezet op de twee hectares landbouwgrond van de boer achter ons, maar dat is een "als ze met pensioen gaat" plan, zeg 10-20 jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door pagani op 25-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:23
pagani schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
Let echter wel, een hectare landbouwgrond kost zeg 20-80k (afhankelijk van regio, ligging en staat), maar een hectare omzetten naar bestemming Wonen/Tuin kost al snel een 80-100k. (even terugrekenen naar 300m2 laat ik aan jou over :P )
En deze winst maakt de eigenaar van de grond meestal liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
bazzemans schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

En deze winst maakt de eigenaar van de grond meestal liever zelf.
Ach, het kan nog erger ;)

Hier in de straat wilde iemand heel graag een mantelzorgwoning bouwen, maar had dan te weinig grond (i.v.m. bebouwing versus oppervlak). Toen heeft de voorvorige eigenaar van ons huis een 3000m2 agrarische grond aan hen verkocht voor de tuinprijs. Dat is dubbel kassa :)

TS, kijk op ruimtelijkeplannen.nl, haal het bestemmingsplan voor dat stuk grond op, lees de regels en je hebt je antwoord

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 25-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 11:35
Mijn ouders hebben dit ook gedaan, maar dan minus de schuur maar wel zonnepanelen. Bij hen kon het gewoon zonder bestemmingswijziging of andere poespas.

Achterhaal wie de eigenaar is en bel eens met hem, en bel of schrijf de gemeente over de mogelijkheden. Ik zou eerst dat doen voordat je je laat afschrikken door Tweakers die nu al gaan roepen met wijzigingsleges en bestemmingsplanwijzigingen. Ik zal m'n moeder eens vragen hoe het toen zat, die doen voor haar werk ook iets met bestemmingsplannen.

[ Voor 11% gewijzigd door BasV. op 25-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 22:04

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Onze tuin bestaat voor de helft uit een woonperceel en voor de andere helft uit landbouwgrond (TERREIN (AKKERBOUW)). Daar mag je echt niks op bouwen; wel eens contact over gehad met de gemeente maar dat was echt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Koetjeboe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:36:
Onze tuin bestaat voor de helft uit een woonperceel en voor de andere helft uit landbouwgrond (TERREIN (AKKERBOUW)). Daar mag je echt niks op bouwen; wel eens contact over gehad met de gemeente maar dat was echt niet mogelijk.
Maar je kan het wel als tuin gebruiken? En dan alleen beplant?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 22:04

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Marzman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Maar je kan het wel als tuin gebruiken? En dan alleen beplant?
Denk in de praktijk wel, maar een pergola kan bij wijze van al issues geven. Stal voor dieren mocht bijv ook niet. Wij hebben er nu paardenwei en stuk wijngaard van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
BasV. schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:26:
Mijn ouders hebben dit ook gedaan, maar dan minus de schuur maar wel zonnepanelen. Bij hen kon het gewoon zonder bestemmingswijziging of andere poespas.

Achterhaal wie de eigenaar is en bel eens met hem, en bel of schrijf de gemeente over de mogelijkheden. Ik zou eerst dat doen voordat je je laat afschrikken door Tweakers die nu al gaan roepen met wijzigingsleges en bestemmingsplanwijzigingen. Ik zal m'n moeder eens vragen hoe het toen zat, die doen voor haar werk ook iets met bestemmingsplannen.
Nou is zonnepanelen in een veld leggen ook heel wat anders dan een gebouw(-tje) neerzetten.

Overigens mogen hier zonnepanelen in het geheel niet op de agrarische grond, ook niet vergund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 11:35
pagani schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Nou is zonnepanelen in een veld leggen ook heel wat anders dan een gebouw(-tje) neerzetten.

Overigens mogen hier zonnepanelen in het geheel niet op de agrarische grond, ook niet vergund.
Klopt, daarvoor is dan ook een wijziging voor aangevraagd. Punt was meer dat sommigen hier doen alsof TS direct diep in de buidel moet gaan tasten, terwijl het beter is dat hij eerst gewoon even wat telefoontjes pleegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:09
Een stuk grond met agrarische bestemming gebruiken als tuin heeft zijn beperkingen.

Om een schuur te kunnen bouwen heb je grofweg twee opties:
  1. Omgevingsvergunning aanvragen om in strijd met bestemmingsplan te mogen bouwen (dan moet je met goede argumenten kopen, oa inpassingsplan).
  2. Bestemmingsplanwijziging. Misschien heb je geluk en kun je gemakkelijk in een algehele bestemmingsplanwijziging meegenomen worden. Anders zul je zelf de volledige procedure moeten doorlopen.
Maar het grootste obstakel is mogelijk de eigenaar van het perceel. Een boer verkoopt liever zijn vrouw, dan zijn grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:14
En hoe zit de pachtwet in Nederland in elkaar? In België is het zeer moeilijk om een pachter van een stuk grond te krijgen. Je zou dan perfect die grond kunnen kopen, maar dan met de pachter erop. Verder heeft die pachter in België voorkooprecht.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Arator logisch toch? Anders kun je toch geen huis hebben op gepachte grond? Als je dat niet wilt moet je een camping beginnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:14
Marzman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:06:
@Arator logisch toch? Anders kun je toch geen huis hebben op gepachte grond? Als je dat niet wilt moet je een camping beginnen.
Ik heb het puur over landbouwpacht.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 22:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Marzman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:06:
Het punt van @Arator is dat je de grond wel kunt kopen, maar dat die nog steeds verpacht is. Op papier ben je eigenaar, maar een hek neerzetten dwars door een in gebruik zijnd aardappelveld is een redelijke dick-move :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:42:
En hoe zit de pachtwet in Nederland in elkaar?
Agrarische pacht is een bijzondere overeenkomst evenals bijvoorbeeld koop, huur, pakketreizen of aanneming van werk en nog een aantal anderen.

Dat betekent dat er in het Nederlandse Burgerlijk Wetboek speciaal voor pacht uitgewerkte regelgeving bestaat in titel 5 van Boek 7, bovenop de standaard regelgeving die voor alle soorten (benoemde en onbenoemde) overeenkomsten geldt. Er bestaat bijvoorbeeld voor telecommunicatie-overeenkomsten geen bijzondere regeling in Boek 7 en dus zul je die uit de algemene regelgeving voor overeenkomsten moeten afleiden of speciale wetten voor telecommunicatie bijvoorbeeld.
Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:42:
Je zou dan perfect die grond kunnen kopen, maar dan met de pachter erop.
Veel Nederlanders kennen de regel 'koop breekt geen huur' die staat beschreven in art. 7:226 en 7:227 BW. Een huurder (en in het bijzonder de huurder van een woonhuis) blijft dus huurder als de gehuurde zaak na een koopovereenkomst wordt overgedragen op een andere eigenaar.

Pacht lijkt veel op huur en art. 7:361 en 7:362 BW is zelfs vrijwel gelijkluidend aan art. 7:226 en 7:227 BW. Dat betekent niet alleen 'koop breekt geen huur' maar dus ook 'koop breekt geen pacht'. Die regels zijn wel een vereenvoudiging van wat er staat beschreven in de genoemde artikelen uiteraard.

Verder is erfpacht in Boek 5 mogelijk ook van belang.

@Boefs doet er denk ik daarom verstandig aan om zowel over tenminste de koop- als pachtovereenkomst advies in te winnen vooraf aan de koop. Op een forum zoals dit zijn alle relevante feiten in ieder geval niet te overzien om definitief te kunnen zeggen hoe de vork in de steel zit en wat de consequenties van de koop zijn, waaronder de consequenties voor wat betreft de pacht. Vermoedelijk wordt @Boefs na koop dus automatisch ook verpachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou eens kunnen vragen bij een lokale Rentmeester. Die kennen de wet en regelgeving en weten vaak wie de eigenaar en pachter zijn. Ook hebben ze vaak al contact met gemeentes. Voor zo ver mijn promo praatje voor Rentmeesters

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Landbouwgrond mag niet zomaar gebruikt worden als bouwgrond.
Het bouwen van een schuur zou alleen op het huidige terrein mogen niet op het nieuwe perceel

Opties zouden kunnen zijn:
-Boomgaard
-Grasland met aan de rand van het perceel bomen en struiken
-Moestuin
-Wijngaard
-Weide voor vee
-Bos (kapvergunning nodig bij omhalen van bomen)
-Water reservoir
Verder mag er niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 13:42
Wij hebben paar jaar geleden hetzelfde gedaan. Samen met een aantal buren hebben we een strook landbouwgrond gekocht om bij onze tuinen aan te sluiten. De aangekochte grond blijft inderdaad als landbouwgrond geregistreerd maar mogen we wel als tuin gebruiken. Wel hebben we een aantal restricties; zo mogen we geen fundering storten voor bijvoorbeeld een schuur (wel zou je deze op vaste/zand mogen zetten) en mag de omheining van de kavel niet hoger zijn dan 1m. Wel mogen we binnen de kavel hogere objecten plaatsen.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat we bewust voor een beukenhaag als begrenzing hebben gekozen. mocht deze onverhoopt 😉hoger dan een meter groeien en we hier commentaar op krijgen dan kunnen we deze zo terugsnoeien. Ook staan o.a. de palen van de schommel en de waslijn op betonnen poeren. Maar ook deze zijn eventueel snel en makkelijk uit te graven

Op onderstaande (panorama)foto is mooi te zien hoe we dit ingericht hebben. De aangekochte kavel ligt iets lager. Op de foto kun je de scheiding dan ook makkelijk herkennen aan de keerwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRzWPtQskKANeCpwiqhh2rieqpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mI6w1Z96Xj8XpZvSNrp8u0Bz.jpg?f=fotoalbum_large

Tip:
Bij ons was de grond helemaal uitgeput. Het gras wou niet groeien en en de beukenhaag is tot 2x toe overleden. Na 2 jaar ploeteren hebben we een waterbron laten slaan en heb ik sprinklers geplaatst. sindsdien groeit alles als nooit te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is meer iets voor Wonen :)

Tweakers Discord

Pagina: 1