[iPhone 14 Pro] Apps automatisch geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-09 17:35
Goedemorgen tweakers,

Zojuist heb ik iets heel geks ervaren met mijn iPhone.

Ik heb vorige week wat apps geinstalleerd vanuit de Appstore en ongeveer 10/15 minuten daarna weer verwijderd. Het gaat om de volgende apps:
- Cross Logic (woord spel)
- Dynamic notch (app om je dynamic island op te leuken)

Vandaag, zie ik opeens dat deze eerder verwijderde apps weer zijn geinstalleerd. Heeft er hier iemand anders dit ook wel eens ervaren? Moet ik meteen van het ergste uitgaan en denken dat het een virus kan zijn?

Toevallig zie ik net dit bericht voorbij komen op de homepage: nieuws: Apple brengt iOS 16.1 die zeroday repareert

Feedback/ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Heb je ze verwijderd of opgeruimd? Hoe heb je ze verwijderd? Staat er een icoontje/wolkje in de naam van de app? Heb je meer Apple devices met dezelfde Apple ID en heb je ze daarop nog geïnstalleerd staan?

Een virus is zeeeeeeer onwaarschijnlijk, zeg maar gerust onmogelijk tenzij je de boel gejailbreakt hebt (is dat nog een ding tegenwoordig?) en apps aan het sideloaden bent geweest. Via de App Store krijg je geen virussen, maar wel apps die heel opdringerig kunnen zijn qua advertenties (zeker games).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Icephase schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:16:
Heb je ze verwijderd of opgeruimd? Hoe heb je ze verwijderd? Staat er een icoontje/wolkje in de naam van de app? Heb je meer Apple devices met dezelfde Apple ID en heb je ze daarop nog geïnstalleerd staan?

Een virus is zeeeeeeer onwaarschijnlijk, zeg maar gerust onmogelijk tenzij je de boel gejailbreakt hebt (is dat nog een ding tegenwoordig?) en apps aan het sideloaden bent geweest. Via de App Store krijg je geen virussen, maar wel apps die heel opdringerig kunnen zijn qua advertenties (zeker games).
Ik heb ze echt verwijderd (ingedrukt houden, popup verschijnt, gedrukt op knop met rode letters "verwijder app"). Volledige app lijkt weer geinstalleerd, ik zie geen icoontje/wolkje voor de naam van de app. Deze iPhone is mijn enige Apple device.

Heb mijn iPhone ook niet gejailbreakt, ook niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Overigens valt mij ook het volgende op. Gisteren heb ik de app "Marvel Snap" gedownload en geinstalleerd (nieuwe CCG game van Marvel). Die is nu opeens inactief (gedimd icoontje) en er staat de tekst "Wachten" onder. Ook kan ik er niet op klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 15:16

Aiii

何これ

Nee, je hebt geen virus.

Het meest waarschijnlijke is dat je niet "Delete App" maar "Delete from Home Screen" hebt uitgevoerd en je de app dus niet verwijderd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Aiii schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:36:
Nee, je hebt geen virus.

Het meest waarschijnlijke is dat je niet "Delete App" maar "Delete from Home Screen" hebt uitgevoerd en je de app dus niet verwijderd hebt.
Dat zou kunnen, maar dat lijkt me sterk. Ze stonden namelijk opeens op mijn Home Screen. Apps komen alleen op mijn Home Screen als ik een app installeer of handmatig sleep naar mijn Home Screen. Ik weet 100% zeker dat ik de app niet opnieuw heb geinstalleerd of heb gesleept vanaf mijn Apps Screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Yellow schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat lijkt me sterk. Ze stonden namelijk opeens op mijn Home Screen. Apps komen alleen op mijn Home Screen als ik een app installeer of handmatig sleep naar mijn Home Screen. Ik weet 100% zeker dat ik de app niet opnieuw heb geinstalleerd of heb gesleept vanaf mijn Apps Screen.
Apps screen? Slepen naar mijn Home Screen? Wat bedoel je daarmee?
iOS kent alleen een Home Screen en een App Library (helemaal naar links swipen na je laatste Home Screen), als de apps in de App Library staan dan zijn ze nog steeds geïnstalleerd en niet verwijderd.

[ Voor 20% gewijzigd door Icephase op 25-10-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Icephase schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Apps screen? Slepen naar mijn Home Screen? Wat bedoel je daarmee?
iOS kent alleen een Home Screen en een App Library (helemaal naar links swipen na je laatste Home Screen), als de apps in de App Library staan dan zijn ze nog steeds geïnstalleerd en niet verwijderd.
Daarmee bedoel ik de pagina waar als je apps staan (als je naar rechts schuift)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Yellow schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Daarmee bedoel ik de pagina waar als je apps staan (als je naar rechts schuift)
Links. Je swipet naar links en dan ga je naar rechts. Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. Dat is de Apps Library, en die geeft alleen geïnstalleerde apps weer dus als ze daar stonden waren ze niet verwijderd. Je zegt dat je ze vanaf daar sleept naar je Home Screen, maar dat werkt dus niet op die manier. De Apps Library is bedoeld om snel naar veelgebruikte apps of apps per categorie te kunnen navigeren.

Installeren van apps gaat via de App Store, en op geen enkele andere manier (tenzij gejailbreakt, maar dat had je niet zei je)

[ Voor 28% gewijzigd door Icephase op 25-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Icephase schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Links. Je swipet naar links en dan ga je naar rechts. Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. Dat is de Apps Library, en die geeft alleen geïnstalleerde apps weer dus als ze daar stonden waren ze niet verwijderd. Je zegt dat je ze vanaf daar sleept naar je Home Screen, maar dat werkt dus niet op die manier. De Apps Library is bedoeld om snel naar veelgebruikte apps of apps per categorie te kunnen navigeren.

Installeren van apps gaat via de App Store, en op geen enkele andere manier (tenzij gejailbreakt, maar dat had je niet zei je)
Juist. :P

Maar ze stonden ook niet meer in mijn App Library nadat ik deze apps had verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Yellow schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Juist. :P

Maar ze stonden ook niet meer in mijn App Library nadat ik deze apps had verwijderd.
Aha ok. Maar ook dat zegt nog niet definitief dat ze zijn verwijderd. Niet alle apps worden getoond in de App Library. Op basis van je posts is het mij niet precies duidelijk in hoeverre je bekend bent met het Apple ecosysteem c.q. iOS.
Het kan voor zover ik weet niet zo zijn dat apps zichzelf installeren, dus je moet iets anders gedaan hebben dan dat je dacht toen je ze verwijderde. Een virus kun je uitsluiten, zeker als je iOS up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Ik vind het zelf een beetje een rare situatie. Ik heb dit namelijk nooit eerder meegemaakt op een iPhone (iPhone 12 Pro, iPhone X, iPhone 8 ). Ik hoop eigenlijk dat dit niet nog eens gebeurd. Heb graag de controle over mijn eigen telefoon 😅
Icephase schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Aha ok. Maar ook dat zegt nog niet definitief dat ze zijn verwijderd. Niet alle apps worden getoond in de App Library. Op basis van je posts is het mij niet precies duidelijk in hoeverre je bekend bent met het Apple ecosysteem c.q. iOS.
Het kan voor zover ik weet niet zo zijn dat apps zichzelf installeren, dus je moet iets anders gedaan hebben dan dat je dacht toen je ze verwijderde. Een virus kun je uitsluiten, zeker als je iOS up-to-date is.
Voor zover ik weet zijn juist wel alle apps te vinden in de App Library (daar is die voor toch?). En ik denk, al mag ik het zelf zeggen, dat ik aardig bekend ben met zowel het Apple ecosystem (alhoewel ik enkel een iPhone en Airpods gebruik) als iOS. Ik snap dat een app niet vanzelf zou mogen/kunnen installeren, maar ik weet 100% zeker dat ik deze apps heb verwijderd van mijn telefoon en ook weet ik echt 100% zeker dat ik deze apps niet opnieuw heb geinstalleerd vandaag.

Misschien dat dit nog een scenario kan zijn
Vanochtend zat ik op mijn telefoon, toen stonden de apps niet op mijn telefoon.
Voordat ik vertrok naar werk, kreeg ik een melding dat een nieuwe game beschikbaar was gekomen om te downloaden waarvoor ik mij vooraf had aangemeld. Dit heb ik gedaan en ben toen gaan rijden naar werk.
Op werk controleerde ik of de game geinstalleerd was en toen viel mij dus op dat de andere apps uit mijn eerdere reactie ook geinstalleerd waren.

Anders hou ik het voor nu even in de gaten. Wellicht dat dit probleem zich nog eens voordoet of juist niet.
Pagina: 1